Universum?

Wunder skrev:
Det som definierar universum är det material det består av. Material i form av elementarpartiklar o.s.v.
Materialet definierar naturlagarna och naturlagarna definierar materialet, de är villkor av varandra.
Universum expanerar som ett resultat av Big Bang. Tänk dej universum som ett expanderande klot. Utanför detta klot finns ingenting. I detta ingenting finns inget material och därför heller inga naturlagar, det definierar ordet "ingenting" i dess verkliga betydelse. Därför är det lönlöst att försöka tänka sej vad som finns utanför universum. Hur kan man ge egenskaper så som längd och avstånd åt "ingenting"?

Vad är ingenting och vad är någonting? Om materia som bygger upp uiversum är någonting, måste ju antimateria vara ingenting.

Med detta argument måste ju allt utanför detta klot (där det finns "ingenting") vara en energikälla. (antimateria är den kraftfullaste energikälla som vi känner till och CERN i Schweiz var först med att framställa det. Ur det utvinner man 100% energi. Ett gram antimateria har samma enegi som 20 kiloton kärnkraft (Hiroshima).

Så egentligen är väl ingenting någonting och då finns det väl :va

Tjet skrev:
"Inget" har ingen färg. Fast sätter man massa "inget":ar i en stor hög, så blir det nog svart.
Eller genomskinligt, transparent färg hade ju varit nått, men sen så måste väl en färg synas? :va

Santo jag läste det på Wikipedia. Kan ha fått det fel i med det var på engelska, men jag tror faktiskt inte det. Men det var en mix av teorier om universum som jag gick igenom.

Det är alltid kul och läsa och känna hur stort allting är eller hur fantastiskt litet vissa saker kan vara.

Låg igårkväll igen och tänkte på det här med HUR kan allting ha funnits för alltid? Kan allting ha en början (och ett slut?). Det är så cp att tänka på att allting funnits för alltid... att jag somnar direkt eller slappnar av iaf så jag kan somna lugnt.

Santo skrev:
Vad är ingenting och vad är någonting? Om materia som bygger upp uiversum är någonting, måste ju antimateria vara ingenting.

Med detta argument måste ju allt utanför detta klot (där det finns "ingenting") vara en energikälla. (antimateria är den kraftfullaste energikälla som vi känner till och CERN i Schweiz var först med att framställa det. Ur det utvinner man 100% energi. Ett gram antimateria har samma enegi som 20 kiloton kärnkraft (Hiroshima).

Så egentligen är väl ingenting någonting och då finns det väl :va
Märk att jag skrev material och inte materia! Som material räknar jag all substans i universum, alltså både materia, antimateria och mörk materia.
I "ingentinget" utanför universum finns ingenting, ingen substans, inga naturlagar, ingen tid o.s.v.

Santo skrev:

Hey där. Antimateria är precis lika mycket materia som vanlig materia.

För övrigt innehåller ett gram materia lika mycket energi som ett gram antimateria. Allt enligt E=m*c2.

För att utvinna denna energi i form av elektromagnetisk strålning krävs dock att grammet med antimateria möter grammet med materia. En "annihilation" sker då mellan dessa och en mängd energirika ljuskvanta sänds ut.

På samma sätt kan ett energirikt ljuskvanta ombildas till två partiklar, en antipartikel och en partikel.

Swedie skrev:
Svarta hål slukar inte ljus utan kröker ljuset så man inte kan se vad som är bakom. Tror mitt påstående är rätt. Men det är ju rätt ballt ändå det där med svarta hål.

Finns nog fler saker i jymden som vi inte upptäckt än som om vi gör kanske spöar hjärnan till att kollavippa för den inte fattar vad som pågår.

Eftersom jorden har en gravitation som hindrar flykt från jorden, kan man utifrån jordens massa beräkna en flykthastighet från jorden. Alltså den hastighet ett föremål måste ha för att överkomma jordens gravitation och lämna jorden. Den är för att lämna jorden 11 km/s.

Om en kropp har tillräckligt stor massa för att flykthastigheten skall överstiga 300 000 km/s (ljusets hastighet) kommer ljuset inte att komma därifrån. Denna kropp är då ett svart hål och absorberar ljus.

Gustav1 skrev:
Vad är det som brinner i solen, och var förvaras detta..öh så att säga?
Är det så att det bara brinner på ytan på en enorm klump av bränsle, eller hur fan funkar det?

Helium bildas genom att fyra vätekärnor fusioneras till en heliumkärna. Alt att två st tungt väte (2H, proton+neutron) fusioneras.

Tack vare sin högre massa, kommer helium accumuleras i solens kärna. Fusionen (förbränningen) kommer att ske utanför kärnan, men inte på solens yta eftersom temperaturen där är för låg.

Solen har i dag förbrukat ca 5 % av sin ordinarie vätemängd, och består till ca 75 % av väte och till 25 % av helium.

Hade nog blivit en jävla smäll om allt väte förbränts samtidigt...

chrilla skrev:
Alltså den hastighet ett föremål måste ha för att överkomma jordens gravitation och lämna jorden. Den är för att lämna jorden 11 km/s.

Kallas även 1G.

Det är den dragningskraft som moder jord utövar på oss när vi står på marken. :)

chrilla skrev:
Hey där. Antimateria är precis lika mycket materia som vanlig materia.

För övrigt innehåller ett gram materia lika mycket energi som ett gram antimateria. Allt enligt E=m*c2.

För att utvinna denna energi i form av elektromagnetisk strålning krävs dock att grammet med antimateria möter grammet med materia. En "annihilation" sker då mellan dessa och en mängd energirika ljuskvanta sänds ut.

På samma sätt kan ett energirikt ljuskvanta ombildas till två partiklar, en antipartikel och en partikel.

Antar att det är därför man helst vill förvara antimateria i vakuum :) annars blir det kaaabommmm!!!

Vad tror ni om sådana maskhål då? warpzoner? förflytta sig från ett ställe till ett annat på nolltid?

Kleiv skrev:
Kallas även 1G.

Det är den dragningskraft som moder jord utövar på oss när vi står på marken. :)

Nja, 1G är den acceleration (9,81 m/s2) som modern utövar på oss vid markytan. Flykthastigheten är just en hastighet.

Jämför tex den hastighet som krävs för att klara sig uppför en uppförsbacke. Utan acceleration under tiden.

Last edited:
Santo skrev:
Vad tror ni om sådana maskhål då? warpzoner? förflytta sig från ett ställe till ett annat på nolltid?

Oj vad klockan är mycket! Måste nog sova nu... :rolleyes:

Santo skrev:
Neeeej vill vet nu... annars kommer jag inte kunna sova :fatta!

Tycker frågan är intressant, men kommer ju för fanken inte ihåg nåt jag läst om detta.

Ska se om jag hittar nånting om detta i nån bok jag har.

Sitt du uppe och uggla så länge, ska försöka svara imorgon eller i övermorgon. Sen kan du sova...

chrilla skrev:
Tycker frågan är intressant, men kommer ju för fanken inte ihåg nåt jag läst om detta.

Ska se om jag hittar nånting om detta i nån bok jag har.

Sitt du uppe och uggla så länge, ska försöka svara imorgon eller i övermorgon. Sen kan du sova...

Jag lägger mig i sängen o läser en bok så länge. Kommer med stora förväntningar kika in här imorgon!

Med big bang skapades ju tid och rum. Innan big bang fanns just ingenting. Utanför rymden finns inte helelr någonting. Vi är helt enkelt en en stooort jävla dammråtta mitt ute i ingenstans :3freak

Angående liv på andra planeter...

Det finns ungefär lika många stjärnor/solar enbart i vår galax som det finns sandkorn på jordens stränder.

Med hyfsad sannolikhet har majoriteten av dessa ett eget solsystem (alltså stjärnan har planeter). Isf är det ju inte långsökt att en hel del av dessa planeter ligger på lagom avstånd med rätt "innehåll" från deras sol så att villkor för liv har uppstått.

Dessutom tror ju endel att vi har liv (förutom jorden dårå) i vårt eget solsystem. På månen Europa ( tror det är en av Jupiters tiotal månar) finns massor av vatten i formen av is. Närmare kärnan bör ju dock isen vara varmare, man tror att det kanske finns stora hav under ismassorna. Hav = firrar. Det finns ju endå firrar på flera tusen meters djup även på jorden, så det är nog inte helr orealistiskt.

Last edited:
Santo skrev:
Nu har jag väntat länge nog tycker jag :hördu

Då får jag väl säga som det är: Jag kan inte ett skit om maskhål.

Har inga böcker om det hemma heller...

Back