Universum?

Jag har länge funderat på liksom vart rymden "befinner sig". T.ex. Jag befinner mig i sovrummet, i lägenheten, i sverige, på jorden, i galaxen, i rymden, i -?-.
Big bang, i vilket "rum" hände det? Small det bara "där" nånstans liksom?
:huvet

Bränslet i solen lär faktiskt räcka snarare i 4.000.000.000 år så ni har gott om tid att oroa er för annat så länge...
:)

Mavve skrev:
Så du menar att nån dum jävel trimmade sin gammelsurkawa och körde med den o trodde han var cool innan mig????

Vad jag menar och tror verkar vara ganska ointressant för dig ändå. :tummenupp

Swedie skrev:
på 500 miljoner år som man tydligen kan se ... så borde en hel jäkla massa ha hänt ändå... fast så fundamentanlt annorlunda lär det inte se ut.

Nä 500 miljoner är för lite för att så mycket skall ha hänt. Därmot kan man se sk kvasarer som är upp till 13 miljarder ljusår bort.

Har man inte redan kommit fram till att det finns liv helt åt helvete där borta men att vi aldrig kan nå varandra ändån?

Hur har man tid att tänka på sånt när det nalkas kräftskiva nu?

Mavve skrev:
Har man inte redan kommit fram till att det finns liv helt åt helvete där borta men att vi aldrig kan nå varandra ändån?

Hur har man tid att tänka på sånt när det nalkas kräftskiva nu?
Jomenvisst! Man måste ju förbereda några ämnen att diskutera efter att kräftorna är uppätna och nubben uppdrucken. En tjej i gänget hade visst bara sett ett stjärnfall i livet, så det kan ju vara en språngbräda till djupare diskussioner. Det brukar bli så roligt när alla har +1 promille :D

Jag tänker ofta på om vi kan vara ett dammkorn i en lägenhet i ett paralellt universum.Vi kan lika gärna vara en del av en vattendroppe.

Det enda som skrämmer mig ordentligt, är att rymden är ändlös....jag menar här sitter vi & undrar om det finns spöken, & om Uri Geller verkligen KAN böja skedar med tankekraft....medans magin finns rakt ovanför våra huvuden!

Man kan ju bli galen av att sitta & fundera på hur det ser ut däute...var tar det slu? & vad finns bakom det slutet?? :va

Kanske är det inte meningen att vi ska bry våra små hjärnor om detta...

Swedie skrev:
Tycker denna tråden (eftersom vi aldrig kommer få svar) endast ska ta upp frågor. Kan bli riktigt roligt o läsa vad många inte förstår :D

Ok, då har jag inget att komma med.

Vad är det som brinner i solen, och var förvaras detta..öh så att säga?
Är det så att det bara brinner på ytan på en enorm klump av bränsle, eller hur fan funkar det?

Det är nog bäst att låta bli att tänka på sådana saker och bara leva här och nu. Det finns folk som får betalt för att lösa UNIVERSUMS gåta åt oss.

Men visst, Jag tror på liv på andra planeter, Vorre lustigt om bara vi på Jorden skulle existera i detta stora oändliga.

Om man är säker på att tiden är oändlig så spelar det ingen roll hur osannorlikt ett skeende är. Det kommer ändå att hända oändligt många gånger. Det innebär också att allt har hänt tidiigare, händer hela tiden och kommer att hända igen och igen och igen.

Vad som kommer att hända just denna gång detta händer, vet man ju inte. Är det denna gång som det kommer utomjordingar på tisdag och jag vinner på Lotto om en timme och somnar singel och full ikväll??? :va

/R

Gustav1 skrev:
Vad är det som brinner i solen, och var förvaras detta..öh så att säga?
Är det så att det bara brinner på ytan på en enorm klump av bränsle, eller hur fan funkar det?

Det är väteatomer som slås ihop under extremt hög värme, och som blir till helium. Hur allt gick till från början, - dvs hur alla väteatomer samlades och började studsa mot varandra vet jag inte.. Kanske någon som har svaret på det? Misstänker dock att det har med dragningskraft till något att göra, och att allt bara har byggts på under en lång tid, innan kärnreaktionerna kunde starta. Mitt i solen finns det en massa energi som letar sig ut mot ytan, men det tar en väldans massa år innan den når dit.. Detta kanske inte besvarade dina frågor men.. Någon får gärna förklara vidare eller rätta mig! :)

Edit: Glömde nämna.. När väteatomerna slås ihop (fusion) uppstår stora mängder energi, - tack vare det finns det liv här..

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Varför är himlen blå när solen är pissgul :va
...för att det direkta ljuset från solen består av andra våglängder än det du ser från himlen. Ljusstrålarna som "kommer" från himlen är filtrerade och har en våglängd som gör att ljuset uppfattas som blått av människoögat.

Rätta mig inte om jag har fel.

Men hur kan rymden vara oändlig? Kröker den sig liksom? Och i så fall, om man reser en JÄTTEHÖG flaggstång rakt ut i rymden, kommer den då att kröka sig den med? Eller kommer den bara uppfattas som krökt?

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Varför går inte solljuset genom samma filter som himlaljuset då rå :va
Himlen är väl till viss del genomskinlig och därför ser man de (direkta) gula solstrålarna. pungt.

Jag ska ringa min kompis Stephen Hawking och fråga så fort han vaknar.

Lite coolt är följande:

Vik ett vanligt A4-papper 50 gånger.

Hur högt tror du det blir?

1 meter?

10 meter?

300 meter kanske?

Det når faktiskt nästan ända upp till solen!!!

Antag att papperet är 0.1 mm tjockt. Vik det 50 gånger så blir höjden

Höjd = 0.0001 * 2^50 meter =~ 1.125 * 10^11 meter. :gnissla

EDIT: Går förstås icke att genomföra i praktiken. Men är kul att tänka på!

Last edited:
Neb Jones skrev:
Himlen är väl till viss del genomskinlig och därför ser man de (direkta) gula solstrålarna. pungt.

Jag ska ringa min kompis Stephen Hawking och fråga så fort han vaknar.

Kan du PM:a hans nummer?

Tror du han har någon röstbrevlåda?

Mavve skrev:
Du återföds aldrig i livet nånsin - så nu vet du.
Var kom i så fall alla andra människor ifrån från när det fanns INGEN ALLS???
Idioti att tro på återfödsel. Alla ska ju få en chans, annars kan man ju lika gärna hänga sig så fort nånting går snett för man återföds ju ändån sen....

När stjärnan slocknar så tar det kanske 1tusen år för oss att uppfatta det. Har man ett fungerande enormt jävla hubbletrubbledubbleteleskop som gör att man kan se stjärnan i realtid så ser man ju när den slocknar också, men vad är det att kolla på?
Sätt dig hellre med bruden o kolla nästa solnedgång eller ett najsigt meteoritfall så kan du ju ha en mycket trebligare stund istället för o glo på en död stjärna.

Gör man? Ljuset ska ju likväl färdas till teleskopet eller hur? Spelar väl ingen roll att det "zoooooooooooooooomar" in det hela en aning? Måste vara så teleskopet ser ju inte saker i realtid bara för att de förstorar upp det. Ljuset måste likförbannat åka hela vägen till linsen :va

Back