Universum?

Har universum fötts och dött som planeterna och stjärnorna? Eller har det alltid funnits där? Alltid, alltid? Hur långt tillbaka sträcker sig "alltid"?

Jag kan inte tänka på sånt här, det går inte. Blir lite väl jobbigt på nåt sätt för man kommer aldrig fram till nåt svar, det blir bara mer frågor vilket leder till större förvirring vilket i sin tur kan leda till sinnesförvirring... :3freak

Universum grejen, ja den är oförståelig.
Här är en till:
Vi mäter ju tid, vad det nu är mer än en klockfrekvens. Tiden blir till dagar, dagarna blir till år osv. Vi räknar tiden sedan jordens födelse i år/dagar. Alltså fanns det dagar även innan jorden föddes, inget konsptigt so far eller hur? Men, när var den första dagen eller minuten eller sekunden? Någon måste väl varit den första? Vi mäter ju allt från en nollpunkt, men innan den första nollpunkten måste det väl också funnits tid?

En annan knepig grej:
Vad är en tanke? (Ja, ja, det är en impuls, en elektrokemisk säkert men beskriv tanken - vad är en tanke?)

Markus, kan du tänka dig att du dör och dina tankar försvinner helt. Du kan inte ens tänka tanken att du är död. Du som sådant försvinner och så gör även alla tankar som förr surrat i ditt huvud. Svårt o tänka att man inte kan tänka längre. you're dead liksom.

Swedie skrev:
Markus, kan du tänka dig att du dör och dina tankar försvinner helt. Du kan inte ens tänka tanken att du är död. Du som sådant försvinner och så gör även alla tankar som förr surrat i ditt huvud. Svårt o tänka att man inte kan tänka längre. you're dead liksom.

Den delen är inte så knepig, dels för att jag inte är 100% säker på att det är som du säger;)... men om vi ska bygga på listan som redan nu ser ut så här:

1. Universum
2. Tiden
3. The Mind

Då röstar jag för att fyran (4/IV) ska se ut så här:

4. Färger - tänk om alla egentligen ser olika färger, dvs vi har fått lära oss att grönt är skönt och det ser ut som gräs, men tänk om det jag ser som är grönt ser du som blått?

Beträffande tankar och döden så har jag en hemsk fantasi:
Att min allra sista tanke blir om någon jag tycker extremt illa om, och inte om något skönt jag gjort eller någon jag bryr mig mycket om. Bara för att jag fått den fantasin så kommer jag säkert komma och tänka på den fantasin som sedan leder mig in på att tänka på någon jävla mupp när jag andas ut för sista gången. :mad:

jag tror ändå det är få stjärnor med planeter som hamnat exakt rätt och dessutom begåvats med liv och av de som gjort det är det ju inte säkert att livet är mer utvecklade än vi.
Sedan är ju avstånden så enorma, så resandet mellan dessa planeter är säkert alldeles för lång.

prise skrev:
Gör man? Ljuset ska ju likväl färdas till teleskopet eller hur? Spelar väl ingen roll att det "zoooooooooooooooomar" in det hela en aning? Måste vara så teleskopet ser ju inte saker i realtid bara för att de förstorar upp det. Ljuset måste likförbannat åka hela vägen till linsen :va
ja ett teleskop kan ju inte förkorta tid på nåt sätt utan förstorar ju bara objektet man tittar på.

Swedie skrev:
Tänk som solen exploderar... snacka om att vi blir toast, o det blir ljust.

Forskarna påstår att OM (eller NÄR, för bränslet KOMMER att ta slut ngngång) solen slocknar kommer den att svälla upp och svälja stora delar av vårt solsystem. En supernova som ökar OFANTLIGT i ljusstyrka och sen brinner upp innifrån.
Solen består ju som bekant BARA av gaser och när den är slut så är det slut.

Kevorkian skrev:
Lite coolt är följande:

Vik ett vanligt A4-papper 50 gånger.

Hur högt tror du det blir?
1 meter?
10 meter?
300 meter kanske?

Det når faktiskt nästan ända upp till solen!!!

Antag att papperet är 0.1 mm tjockt. Vik det 50 gånger så blir höjden

Höjd = 0.0001 * 2^50 meter =~ 1.125 * 10^11 meter. :gnissla

EDIT: Går förstås icke att genomföra i praktiken. Men är kul att tänka på!
Edit: Glömde vakna innan jag skrev.

Last edited:
Micke N skrev:
What?
Vad är det där för en jävla uträkning?
Varför tar du 2^50?
Borde väl vara 2*50? eller?
Höjd = 0.0001 * 2 * 50 meter = 0,01 meter. :confused:
D.v.s 1 cm, förutsatt att man skulle kunna pressa ihop papperet 50 gånger vill säga.

Du får tänka igen. Du viker papperet dubbelt, dvs du dubblar höjden för varje gång du viker papperet. Därav 2^(antal vikningar)

Säg att papperet är 1 meter tjockt och att du viker det

1 gång: Höjd = 2^1 = 2 meter
2 gånger: Höjd = 2*2 = 2^2 = 4 meter
3 gånger: Höjd = 2*2*2 = 2^3 = 8 meter
osv

Micke N skrev:
What?
Vad är det där för en jävla uträkning?
Varför tar du 2^50?
Borde väl vara 2*50? eller?
Höjd = 0.0001 * 2 * 50 meter = 0,01 meter. :confused:
D.v.s 1 cm, förutsatt att man skulle kunna pressa ihop papperet 50 gånger vill säga.
Inte för att vara den som är den, men...:
Om man viker papperet 50 ggr så fördubblas höjden för varje vikning, dvs (ursprunglig höjd)*2. Antalet fördubblingar är 50 st och därmed blir faktorn 2^50. pungt.

Rätta mig inte om jag har fel. :pannkyss

Neb Jones skrev:
Inte för att vara den som är den, men...:
Om man viker papperet 50 ggr så fördubblas höjden för varje vikning, dvs (ursprunglig höjd)*2. Antalet fördubblingar är 50 st och därmed blir faktorn 2^50. pungt.

Rätta mig inte om jag har fel. :pannkyss
Hehe, jag tar tillbaka det jag skrev.
Tänkte inte tillräckligt bra här på morgonen.

Markus skrev:
Den delen är inte så knepig, dels för att jag inte är 100% säker på att det är som du säger;)... men om vi ska bygga på listan som redan nu ser ut så här:

1. Universum
2. Tiden
3. The Mind

Då röstar jag för att fyran (4/IV) ska se ut så här:

4. Färger - tänk om alla egentligen ser olika färger, dvs vi har fått lära oss att grönt är skönt och det ser ut som gräs, men tänk om det jag ser som är grönt ser du som blått?

Om alla ser olika färger, hur vet man då vilken färg som är vilken?

jag läste eller hörde nånstanns att om man räknar solen i våran "tid" Så är solen 11 år. Allstå knappt vuxen..

Solid snake skrev:

Huvudsaken är väl att alla har samma benämning på en viss färg. Då spelar det ingen roll hur den ser ut för en viss person. Eller har jag otur nu när jag tänker? :gnissla

Solid snake skrev:

Du vet ju att gräset är grönt, det vet jag också. Men varken du eller jag vet om grönt ser likadant ut för alla.

JKay skrev:
Forskarna påstår att OM (eller NÄR, för bränslet KOMMER att ta slut ngngång) solen slocknar kommer den att svälla upp och svälja stora delar av vårt solsystem. En supernova som ökar OFANTLIGT i ljusstyrka och sen brinner upp innifrån.
Solen består ju som bekant BARA av gaser och när den är slut så är det slut.

Ingen supernova, röd jättestjärna, solen kan inte bli en supernova då dess massa är för liten. :mattias

Back