Universum?

AxlySM skrev:
Det är väteatomer som slås ihop under extremt hög värme, och som blir till helium. Hur allt gick till från början, - dvs hur alla väteatomer samlades och började studsa mot varandra vet jag inte.. Kanske någon som har svaret på det? Misstänker dock att det har med dragningskraft till något att göra, och att allt bara har byggts på under en lång tid, innan kärnreaktionerna kunde starta.

Du är rätt på det, det är gravitationen i jättelika gasmoln som givit upphov till stjärnorna. Är massan för liten så kan inte kärnreaktionerna komma igång och det blir en jätteplanet istället. Som Jupiter.

Boken "Svarta hål och kosmiska ägg" av Isaac Asimov rekommenderas varmt till den som är intresserad av denna tråd. Den är inte svår alls utan en utmärkt introduktion.

Markus skrev:
Du vet ju att gräset är grönt, det vet jag också. Men varken du eller jag vet om grönt ser likadant ut för alla.

Ja jävla jobbigt det här blev nu. :hihi

Vem har bestämt att färgerna ska heta som de gör då?

själv tycker jag att svarta hål är ganska intressanta... då de bygger på att den enorma gravitationen i en sol skapar ett tryck på massan den består av... och om tryck betraktas som en form av energi så skapar det genom e=mc^2 en "tänk massökning" vilket trycker ihop massan ännu mera vilket "skapar" mer energi vilket ökar trycket osv...

Mr. Red skrev:
själv tycker jag att svarta hål är ganska intressanta... då de bygger på att den enorma gravitationen i en sol skapar ett tryck på massan den består av... och om tryck betraktas som en form av energi så skapar det genom e=mc^2 en "tänk massökning" vilket trycker ihop massan ännu mera vilket "skapar" mer energi vilket ökar trycket osv...
Svarta hål slukar inte ljus utan kröker ljuset så man inte kan se vad som är bakom. Tror mitt påstående är rätt. Men det är ju rätt ballt ändå det där med svarta hål.

Finns nog fler saker i jymden som vi inte upptäckt än som om vi gör kanske spöar hjärnan till att kollavippa för den inte fattar vad som pågår.

Chris Ash skrev:
Du är rätt på det, det är gravitationen i jättelika gasmoln som givit upphov till stjärnorna. Är massan för liten så kan inte kärnreaktionerna komma igång och det blir en jätteplanet istället. Som Jupiter.

Boken "Svarta hål och kosmiska ägg" av Isaac Asimov rekommenderas varmt till den som är intresserad av denna tråd. Den är inte svår alls utan en utmärkt introduktion.
Ett annat boktips: Stehen Hawkings Kosmos! Fantastisk bok med otroliga biolder. Lär finnas som film också!
Fast ett erkännande: Boken börjar enkelt men mot slutet passar uttrycket Läst men ej förstått in bra!
Älskar när han avslutar ett kapitel men att (om gränslöshetsteorin är riktig) det därför är självklart att Gud inte kan ha skapat Universum! Så VÄLDIGT uppenbart tyckte jag nog inte att det var!
jag imponeras av smarta personer!!!!

Skönaste teorin; DU kör sporthoj mer än din granne, och I TEORIN så kommer du leva längre än honom (om vi förmodade att ni skulle leva exakt 70år båda två). Ju mer man färdas ju längre blir ens liv, då man färdas med ljuset..fast i en hastighet betydligt lägre dåra! Men det är så marginellt att det inte spelar någon roll ifall du kör 300km/h i hela ditt liv..

Jag räknade på det, och kom fram till att ifall du skulle åka i ett Concorde i 70 år, runt runt runt jorden...Så skulle ditt liv bli upp till 1min längre än vad du hade levt om du hade suttit hemma..

Snurrigt... :3freak

Swedie skrev:
Svarta hål slukar inte ljus utan kröker ljuset så man inte kan se vad som är bakom. Tror mitt påstående är rätt. Men det är ju rätt ballt ändå det där med svarta hål.
Nja, svarta hål har ju som sagt sådan enorm gravitation att inte ens ljuset förmår ta sig därifrån. Därav kallas de svarta hål.
De kröker givetvis också av ljuset runt omkring och det är väl på så sätt man bland annat kan upptäcka dem.

Funderar en del på rymden jag med. En annan sak jag inte riktigt fattar
är evolutionen. Vissa djur kan tex likna olika saker för att undkomma rovdjur. Hur fan kan en fjäril veta att det är bra att likna ett blad, och sen på något sätt börja likna ett blad lite grann? Och hur kan dennes avkomma göra samma sak? "Hmm farsan fjäril ser lite ut som ett asplöv, jag kanske ska försöka likna ett sånt jag med!" :va

Aah mycket som är knas. Men jymden speciellt faktiskt.

Ähhh, först tänkte jag göra ett försök att förklara allt för er men ni skulle ändå aldrig förstå. Men det finns en enda sak som jag inte kan fatta riktigt, och det är Mavve.... :gnissla

NatoN skrev:
Funderar en del på rymden jag med. En annan sak jag inte riktigt fattar
är evolutionen. Vissa djur kan tex likna olika saker för att undkomma rovdjur. Hur fan kan en fjäril veta att det är bra att likna ett blad, och sen på något sätt börja likna ett blad lite grann? Och hur kan dennes avkomma göra samma sak? "Hmm farsan fjäril ser lite ut som ett asplöv, jag kanske ska försöka likna ett sånt jag med!" :va

Aah mycket som är knas. Men jymden speciellt faktiskt.
Alla djur är ju unika och får ett unikt utseende som baseras på en slumpmässig(?) blandning av föräldrarnas gener.
Vissa individer kan ju då, slumpmässigt, få aningen bättre egenskaper, vilket då kan göra att de har större chans att överleva.
D.v.s den som är starkast, snyggast, bäst kamoflerad eller kanske smartast överlever bättre.
Dessa skillnader är ju givietvis väldigt små mellan varje generation men i längden så utvecklas alla arter att klara av sin miljö bättre.

Så, fjärilsarten i ditt fall fick troligen inte utseendet asplöv över en natt.
Utseendet har utvecklats under många generationer och vid varje tillfälle har de individer som mest liknat ett asplöv klarat sig bäst och därmed fört sina gener vidare.

Micke N skrev:
Alla djur är ju unika och får ett unikt utseende som baseras på en slumpmässig(?) blandning av föräldrarnas gener.
Vissa individer kan ju då, slumpmässigt, få aningen bättre egenskaper, vilket då kan göra att de har större chans att överleva.
D.v.s den som är starkast, snyggast, bäst kamoflerad eller kanske smartast överlever bättre.
Dessa skillnader är ju givietvis väldigt små mellan varje generation men i längden så utvecklas alla arter att klara av sin miljö bättre.

Utseendet har utvecklats under många generationer och vid varje tillfälle har de individer som mest liknat ett asplöv klarat sig bäst och därmed fört sina gener vidare.

På tal om detta; Hur fick några torskar (?) här i närheten för sig att byta färg till blått helt plötsligt? Skulle det vara vettigare? :kocko :lol Läste det i GP för två veckor sedan.

Pga den tid det tar för ljuset att färdas så är det vi ser av rymden gammalt
Tex är det vi ser av solen hela 8 min gammalt och det vi ser av galaxer nebulosor mm. miljoner år gammalt... dvs skulle vi vara där så skulle det antagligen se rätt så annorlunda ut.

Så när vi tittar upp så är det vi ser, rymden så som den var för tusen till miljoner år sedan (dvs gammal skåpmat)

AxlySM skrev:
På tal om detta; Hur fick några torskar (?) här i närheten för sig att byta färg till blått helt plötsligt? Skulle det vara vettigare? :kocko :lol Läste det i GP för två veckor sedan.
Hehe, måste se kul ut.
Troligen är det väl nån sjukdom eller miljöpåverkan?

Vad som är vettigt eller inte kan nog varken du eller jag svara på.
Men det kan mycket väl vara en fördel att vara en blå torsk.
Ingen skulle väl vilja äta en blå torsk så till slut kommer bara blåa torskar att överleva. :lol

Micke N skrev:

Så lätt det låter när man får det formulerat. Danke :)

Neb Jones skrev:
Inte för att vara den som är den, men...:
Om man viker papperet 50 ggr så fördubblas höjden för varje vikning, dvs (ursprunglig höjd)*2. Antalet fördubblingar är 50 st och därmed blir faktorn 2^50. pungt.

Rätta mig inte om jag har fel. :pannkyss
Du har helt rätt, men som sagt är det inte genomförbart eftersom pappret även måste räcka runt kanten på det man tidigare vikt. Ett A4 är bara tillräckligt långt för att kunna vikas några gånger.

Man kan alltid göra roligheter av logaritmiska skalor. Ett annat exempel är ju "bonden som lurade kungen". När bonden kom och ville ha betalt för ett arbete satt kungen och spelade schack. Bonden sa "Ge mig ett spannmålskorn på första rutan, dubbla det till två på andra rutan, dubbla det till fyra på tredje rutan osv tills hela brädet är fyllt". Kungen tänkte "dum bonde" och gick med på det. Dagens hemläxa blir att räkna ut höjden på det berget med spannmål som blir resultatet av summan av 2^x när x går mellan 0 och 63 spannmålskorn.

(Swedie, du får lägga till en LaTeX-editor eller ngt så man kan skriva lite hyfsade ekvationer! :hihi)

Förresten, det här har ju inte ett skit med universum att göra!

Solid snake skrev:
Vem har bestämt att färgerna ska heta som de gör då?

Bestämt och bestämt, det är väl ingen djup fråga? :mad:
Typ som att undra varför det heter resväska och inte resaväska. Eller heter det reseväska förresten? :va

Det som definierar universum är det material det består av. Material i form av elementarpartiklar o.s.v.
Materialet definierar naturlagarna och naturlagarna definierar materialet, de är villkor av varandra.
Universum expanerar som ett resultat av Big Bang. Tänk dej universum som ett expanderande klot. Utanför detta klot finns ingenting. I detta ingenting finns inget material och därför heller inga naturlagar, det definierar ordet "ingenting" i dess verkliga betydelse. Därför är det lönlöst att försöka tänka sej vad som finns utanför universum. Hur kan man ge egenskaper så som längd och avstånd åt "ingenting"?

Swedie skrev:
även om du färdas i ljusets hastighet så går ljuset med ljusets hastighet ifrån dig (enlig Einsteins teori).

Nja var det verkligen så? I ljusets hastighet blir avståndet lika med noll, vilket innebär att man skulle kunna ta sig från ena sidan universum till den andra på noll tid. Det kanska var två skillda teorier?

Ljusets hastighet är den teoretiska maxhastigheten vilket bekräftas med påståendet ovan, man kan ju inte ha ett negativt avstånd?

Snälla kan inte någon berätta vad som finns utanför universum :)

Back