Unga sporthojsägare hur gör ni?

Hur försäkrar du din supersporthoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Här kommer en inte ett dugg vetenskaplig grovt generaliserande samanställning av svaren från mig.

Svaren visar rätt tydligt att det inte är särskilt många som betalar dessa fantasipremier dvs. över 1500:- totalt 15,3%. Få kör bara trafik och troligtvis ingen som har en hoj dyrare än 50 lappar. Utav de som svarat betalar mycket finns det säkerligen flera som har svarat som inte äger en supersport. Äger du en sv650, z750 eller dylikt så skulle man inte ha svarat. Men som jag själv tycker mellan 1000:- - 1500:-/mån är ok. Så antagande görs att de som betalar upp till 1500:- har hittat en bra märkesförsäkring. Att så många skenförsäkrar stämmer lite med vad jag ansett om vägverkets djupstudie mellan -00 -03.

Således denna slutsats de flest sporthojsåkare är kloka och halvförsäkrar en lite äldre hoj (25,68%) troligtvis i prisklassen 25-45 tusen.

För gubben själv blir det Hondas märkesförsäkring då man har ungar, hus och bil att funderar över. Orkar defentivt inte med att ställa av och på. Samt vill inte plocka ut 70' från sparkontot och bara ha halv och kvadda hojen. Surt att behöva låna till nästa efter det.

Tack för alla svar!

//Dafe
 
Jag har en 600rr, är 21 år gammal och bor i stockholm.
Kör på hondas märkesförsäkring hos IF (helförsäkrat) och pröjsar 2600/mån året om (ej avställningsbar) :skrämd
Det suger stenhårt med den premien, men det kostar o ligga på topp!
 
Jag har en 600rr, är 21 år gammal och bor i stockholm.
Kör på hondas märkesförsäkring hos IF (helförsäkrat) och pröjsar 2600/mån året om (ej avställningsbar) :skrämd
Det suger stenhårt med den premien, men det kostar o ligga på topp!

Är det verkligen värt det? På ett år så har du betalat min hoj gånger 3 bara i försäkring. Helt sjuka premier ju...
 
20 år och betalar 850 kr månaden för (halv/helår) med trygghansa. Kan dock inte ställa av den.
 
Är det verkligen värt det? På ett år så har du betalat min hoj gånger 3 bara i försäkring. Helt sjuka premier ju...

nej det är det egentligen inte, men man får passa på medans ekonomin tillåter, funtar på att uppgradera till 1000 rr nästa sommar satt :tungan
lär väll knappast bli billigare då! :gnissla
 
nej det är det egentligen inte, men man får passa på medans ekonomin tillåter, funtar på att uppgradera till 1000 rr nästa sommar satt :tungan
lär väll knappast bli billigare då! :gnissla

Inte säkert på att det stämmer men efter att hört runt är det ingen skillnad på 600 och 1000 i premie på märkesförsäkringarna.

//Dafe
 
Inte säkert på att det stämmer men efter att hört runt är det ingen skillnad på 600 och 1000 i premie på märkesförsäkringarna.

//Dafe

jasså, det är ju en glad nyhet,
synd att jag inte kollade de innan jag köpte hoj, då hade jag aldrig köpt en 600. :tungan
 
Är 23 och betalar ca 1300 halv via folksam, rör sig om på tok för mkt pengar för hel.
 
Jag har en 600rr, är 21 år gammal och bor i stockholm.
Kör på hondas märkesförsäkring hos IF (helförsäkrat) och pröjsar 2600/mån året om (ej avställningsbar) :skrämd
Det suger stenhårt med den premien, men det kostar o ligga på topp!
Har du egentligen kollat upp vad det är du betalar för?
Du är 21 år och har en sporthoj som är 5 år gammal och bor i zon 1-2
Rätt eller fel?
Då bör du betala 14 580 kr / helår x 2 (dubbla priset mot 35-49 år om man är under 24 år) = 2430 kr / månaden

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Håller med föregående, är det verkligen värt det?
Varför inte halvförsäkra i annat bolag (så du är täckt om den blir stulen) och sen lägga mellanskillnaden upp till 2400 kr/mån på ett eget sparkonto?
Om du håller dig på hjulen så har du en fin grundplåt till nästa hoj.
Dessutom har If och Hondas försäkring en jävla självrisk på vagnskadan om du vurpar, 25 000 om jag läser rätt, så är du egentligen försäkrad?! :va

Vad kostar en CBR 600 -04? 55 000 - 60 000?

Jag hade valt ett annat alternativ om jag varit 21 år...
 
Last edited:
Kille 21 sthlm.
Kawasaki zx7r -97.
Betalar ca 7000/året för trafik. Halv ligger på strax över 12.
Man klarar sig genom att äta nudlar.
 
Jag köpte en gammal cbr 900 -92. halvförsäkrad utanför jönköping (huskvarna) 4000 halv, och jag är 23. Perfekt! så gott som gratis. Jag är inte rädd för bucklor och repor :)
 
"Hur försäkrar du din supersporthoj?"
Ser du en XJR1300 som en supersporthoj? Inte för att vara kritisk men vad du betalar har väl inte med frågan att göra? kram :D

Jag såg inte "Supersport-hoj" någonstans i tråden. :)

1644kr betalar jag som 20 åring på min GSX1100. Hur jag gör? Jag nöjer mig med en billigare, äldre hoj som är lika bra att köra och försäkrar den som Classic. Sen köper jag en modernare maskin när jag kommit ur riskgruppen 20-29 år där premierna är sviniga, om det då blir en sporthoj, supermotard eller nån fet touring alá BMW K1300R får tiden utvisa.

Och vad gäller om jag ser en XJR1300 som en supersporthoj, tja... definitivt mer än en R6 eller liknande. Kubiken är ju då på rätt sida om 1000-strecket till att börja med. :tummenupp
 
sporthoj å sporthoj

Men detta är sporthoj.com och inte motard.com

:)Motard är väl sportigt.<låg vikt mycket hk (till vikten) feta bromsar samt bra puckar =sportigt:va

En R 1000 med maccadampuckar är det sportigt:va:D

Ja det är en konstig värld. vad man kan tycka olika

Äh jag tror alla hojar e sporthojar för så kör jag:D

Det första jag tittar på när jag går förbi en hoj är hur däcken är nötta. Ja jag vet det är en skada jag har.men det är roligt för det säger en del om föraren. Men det var ju en annan historia


Xr 650 r sportig motard 2700 typ om året halv
sv 650 caferacer sportig 1045 halv om året
 
Last edited:
Yamaha r6 99.
Halvförsäk på mig själv, 21år..

Precis vid 1000kr sträcket/ månad..
årsförsäkring då..
 
BMW F800ST -07:a. Köpt för 67k. Betalar ca 3500 om året i helförsäkring hos Bilsport-MC (basförsäkring med SMC-rabatt). Är 23 år, haft kortet i 5 år, bor i glesbygd söder om Jönköping.
 
Är ju själv sugen på en ny hoj. Men tror inte att jag kan utnyttja resurserna i en supersporthoj tillräckligt men visst är man sugen. Är det värt pengarna eller ska jag ta nån som kan försäkras av bilsport-mc. Kör från mitten av mars till mitten av oktober om det går.

//Dafe

Det är väl först på bana man kan känna om hojen är en begränsning... en sport hoj är ju också bra fjädring/dämpare/chassi/däck osv.. men jag tvivlar mycket på om kreti och pleti som äger en 1000kubikare åker fortare I SVÄNGARNA med en sådan än om de hade haft en 600....De sitter ju mer i huvudet än i kubiken hur fort man vågar/kan köra på bana..

På rakan kan ju vem som helst åka fort.. gillar man det kan man ju köra dragracing istället..och de är ju inge fel med det.. vi är alla olika..:)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top