Undvik Suzuki

Finns snart en klagotråd om varje mc-firma och generalagent!

Det jobbar väl tomtar inom alla organisationer och man kan inte heller vänta sig att de ska ha alla reservdelar till alla modeller på lager!

DOCK så verkar mc-firmor som är riktigt serviceminded bli färre och färre! Min lösning är oftast att välja en mindre verkstad som oftast inte är märkesbunden utan lever på att kunder blir nöjda och kommer igen!

Ett undantag från många mäkesverkstäder är hela hojen i sthlm som är helt suveräna!

Att sen som reklamationsansvarig ha den attityden är helt oföståeligt!
 
Var en jag köpt Suzuki har jag fått kanonservice.

Var en jag haft problem med Suzuki har jag fått bra hjälp. Även om delar beställts hem från Japan eller via KGK.

Jag kan istället för TS rekommendera Suzuki. Sen tycker jag personligen att det är den skönaste och bästa hojen. Men det är ju så klart så att som dom olika personer vi alla är så kan inte alla gilla Suzuki, eller Honda eller vad det nu är.

Men Suzuki handlare, KGK, har alltid haft bra service när det gällt och jag har haft Suzuki sedan stenåldern typ. Gjorde en mellanlandning på Yamaha men det funkade inte alls för mig med körning, service med mer.

Tänk att det kan var så olika från person till person och service från servic
 
Last edited:
Finns snart en klagotråd om varje mc-firma och generalagent!

Det jobbar väl tomtar inom alla organisationer och man kan inte heller vänta sig att de ska ha alla reservdelar till alla modeller på lager!

DOCK så verkar mc-firmor som är riktigt serviceminded bli färre och färre! Min lösning är oftast att välja en mindre verkstad som oftast inte är märkesbunden utan lever på att kunder blir nöjda och kommer igen!

Ett undantag från många mäkesverkstäder är hela hojen i sthlm som är helt suveräna!

Att sen som reklamationsansvarig ha den attityden är helt oföståeligt!

Tycker det är kanon att folk skriver när de råkar ut för såna här grejer så att andra kan undvika dem i största möjliga mån.
Lika bra är det när man skriver om ställen man tycker är bra.

Självklart så kan en del grejer vara högst personberoende. Om person A är ett fullständigt retard så kanske han inte blir så bra/trevligt bemött på ett ställe som person B tycker är kanonbra!

Men som i det här fallet med KGK så verkar många ha samma uppfattning av dem och det är ju bra att det kommer fram.

Jag själv kan lixom föregående skribent bara hålla med om att "Hela Hojen" är kanon. I af de gånger jag haft med dem att göra.
 
Varför hänger du upp dig så mycket på att ett större suzuki bolag med fler marknader kan vara en bra grej att prova villket är min åsikt? Det måste inte per automatik bli dåligt som verkar vara din inställning.
Jag skriver INTE att det blir sämre med större marknad - jag anser bara att det inte betyder att det blir bättre. Förstår du skillnaden?
Ett större bolag innebär inte automatiskt att man också har personal som brinner för att serva kunder. En kurs i kundvård för alla anställda eller att anställa en service-minded person som brinner för kundvård är mer en direkt åtgärd för det specifika problemet.
Vi har verkligen olika åsikter om det här, och jag känner att du är en kille som har svårt att argumentera för varför det skulle vara sämre med ett större bolag exempel Suzuki Norden
Inte alls, men jag ser däremot inga argument varför större också är mer/bättre service. Det är en stor skillnad, eller hur?
Bara exemplet Aprilia du tog upp säger en del. Hur mycket tror du italienare där nere bryr sig om lilla Sverige? Min magkänsla säger mig att här är en liten marknad, små pengar kanske inte lika nogräknat för dem, helt annat med Tyskland, Uk som är stora marknader och mer pengar.
Det finns en europaorganisation som är just stora, sedan behövs en nationell representant som tar han om de nationella aspekterna. Någon sub-region med flera nationer behövs inte. Märk också att alla Suzukis i hela skandinavien kan ändå inte mäta sig med marknader som Tyskland eller UK. Så i ditt resonemang får du ändå ingen förtur.

Menar du på fullaste allvar att KGK nekade honom en bensinkran för att Suzuki skickade den enda bensinkranen som fanns till sin större kund i UK och bad KGK återkomma när de sålt fler hojar? Eller var det så att de inte kunde skicka en bensinkran förräns de fyllt en hel container med reservdelar? "Really sorry KGK but we don't supply items in smaller numbers than 3000, do you want them?" :D
Lite spekulation vem vet apriliaägares resevdelar kanske först skickas till Tyskland där det går åt en fullastad lastbil och sen till Danmark med de få delar som ska hit.
Nu känner jag inte till just fallet med Aprilia, men mina erfarenheter ifrån logistikbranchen säger mig att du vet än mindre. Varför i hela friden skulle Aprilia handla av den tyska generalagenten? Om du menar att det finns omlastningscentraler bland speditörer så har du rätt, men det förändrar ingenting i sakfrågan.
Finns ju hur många marknader som helst där det fungerar med större bolag. Cyklar, symaskiner ,godis listan kan göras längre om du vill.
Ge ett exempel där större medfört bättre service till slutkund?
Vilken cykel kör du? Får du bättre service om du köper en Trek än en Skeppshult t.ex.? Får du bättre service om du köper den hos stora kedjan Team Sportia eller hos den lille handlaren där du pratar direkt med ägaren?
Om nu Aprilia var ett dåligt exempel så måste ändå godis slå värdelöshetsrekordet med hästlängder...

Antal kundvårdande personer/kund (notera per kund, den gör hela skillnaden här) är troligen ett ok mått på servicegrad om än grovt.Det är inte hur stor företagets marknad är.
Eftersom du ändå tog upp godis-exemplet: Anser du att McDonalds är den restaurang där du får bäst service på? Det borde det ju vara, då de har en enorm marknad här.
Min inställning är man vet inte om det fungerar förrens man provat. Provar man aldrig så får man aldrig veta.:tungan. Du verkar vara en kille som har svårt med förändringar, därför komentaren att du bor i en grotta
Jag gillar förbättringar.
Prova du ett större Suzuki-skandinavia och återkom sen om resultatet.
Byta hojmärke kommer jag aldrig göra då sukkas hojar nästan är sprängsäkra
Då är det väl det som är felet då, det finns ingen marknad för reservdelar :)
Jag gissar att din ålder är runt 21-24 kan ha fel ha ha men lite nära är jag nog.:D.
21 år är så länge jag kört mc på landsväg. Jag tog mitt mc-kort 1988, mina ungar går i skolan - your call ;)
Kul att tjöta med dig men vi kommer ingen vart här med våran diskussion.:D:)
Nej, men det är nog mest för att du likt en politiker skickligt undviker kärnfrågan, varför större marknad ger bättre service? Ditt enda argument verkar vara "prova, det kan inte bli sämre" och det är lite som att spela på Lotto.
 
Last edited:
massa text
Nej, men det är nog mest för att du likt en politiker skickligt undviker kärnfrågan, varför större marknad ger bättre service? Ditt enda argument verkar vara "prova, det kan inte bli sämre" och det är lite som att spela på Lotto.

Ett större bolag med mer kapital kan ge bättre service till slutkund om man har rätt personer som kan kundvård. Då tänker jag på UK Suzuki.

Ett mindre bolag med mindre pengar i MC-delen ala KGK som tråden handlar om försöker undevika alla kostander i garantiärenden m,m. varför är det så tror du? Du har ju svar på allting.
 
Var en jag köpt Suzuli har jag fått kanonservice.

Var en jag haft problem med Suzuki har jag fått bra hjälp. Även om delar beställts hem från japan elelr via KGK.

Men Suzuki handlare, KGK, har lltid haft bra service när det gällt och jag har haft Suzuki sedan stenåldern typ.

:klappar:klappar

Anställning på G eller ? :D

Just nu söker vi.... Webredaktör till KGK:s kommunikationsavdelning
 
Både vanliga och ovanliga reservdelar har kommit snabbt till båda mina gixxers. Trådstartaren är en gnällspik
Det kanske beror på att du kört ganska vanliga modeller?

I våras fick jag vänta flera veckor på ett par skruvar och brickor till firmans EU-moppe (ja, en Suzuki). En annan gång så har väntan blivit lång så inni vassen för en statorlindning till en DR650SE.

Det mesta brukar jag ha hemma inom en vecka. Det som de inte fixar fram inom en vecka vet bara gudarna hur lång tid det tar att få hem.

Men när det gäller detta med garantiärenden så ska de ha en eloge för den gången jag fick två nya bromsskivor till en hoj som goodwill ett par månader efter att garantitiden gått ut.

I det stora hela så tycker jag inte att svenska Suzuki är så mycket bättre eller värre än något annat mc-märke. De är lika haltande hela bunten.
 
Jag skriver INTE att det blir sämre med större marknad - jag anser bara att det inte betyder att det blir bättre. Förstår du skillnaden?
Ett större bolag innebär inte automatiskt att man också har personal som brinner för att serva kunder. En kurs i kundvård för alla anställda eller att anställa en service-minded person som brinner för kundvård är mer en direkt åtgärd för det specifika problemet.
Inte alls, men jag ser däremot inga argument varför större också är mer/bättre service. Det är en stor skillnad, eller hur?
Det finns en europaorganisation som är just stora, sedan behövs en nationell representant som tar han om de nationella aspekterna. Någon sub-region med flera nationer behövs inte. Märk också att alla Suzukis i hela skandinavien kan ändå inte mäta sig med marknader som Tyskland eller UK. Så i ditt resonemang får du ändå ingen förtur.

Menar du på fullaste allvar att KGK nekade honom en bensinkran för att Suzuki skickade den enda bensinkranen som fanns till sin större kund i UK och bad KGK återkomma när de sålt fler hojar? Eller var det så att de inte kunde skicka en bensinkran förräns de fyllt en hel container med reservdelar? "Really sorry KGK but we don't supply items in smaller numbers than 3000, do you want them?" :D
Nu känner jag inte till just fallet med Aprilia, men mina erfarenheter ifrån logistikbranchen säger mig att du vet än mindre. Varför i hela friden skulle Aprilia handla av den tyska generalagenten? Om du menar att det finns omlastningscentraler bland speditörer så har du rätt, men det förändrar ingenting i sakfrågan.
Ge ett exempel där större medfört bättre service till slutkund?
Vilken cykel kör du? Får du bättre service om du köper en Trek än en Skeppshult t.ex.? Får du bättre service om du köper den hos stora kedjan Team Sportia eller hos den lille handlaren där du pratar direkt med ägaren?
Om nu Aprilia var ett dåligt exempel så måste ändå godis slå värdelöshetsrekordet med hästlängder...

Antal kundvårdande personer/kund (notera per kund, den gör hela skillnaden här) är troligen ett ok mått på servicegrad om än grovt.Det är inte hur stor företagets marknad är.
Eftersom du ändå tog upp godis-exemplet: Anser du att McDonalds är den restaurang där du får bäst service på? Det borde det ju vara, då de har en enorm marknad här.
Jag gillar förbättringar.
Prova du ett större Suzuki-skandinavia och återkom sen om resultatet.

Då är det väl det som är felet då, det finns ingen marknad för reservdelar :)
21 år är så länge jag kört mc på landsväg. Jag tog mitt mc-kort 1988, mina ungar går i skolan - your call ;)
Nej, men det är nog mest för att du likt en politiker skickligt undviker kärnfrågan, varför större marknad ger bättre service? Ditt enda argument verkar vara "prova, det kan inte bli sämre" och det är lite som att spela på Lotto.

vad negativ o lättstött du verkar, skaffa en hoj och var glad istället.:D
 
vad negativ o lättstött du verkar, skaffa en hoj och var glad istället.:D
Schysst quote :D

Gillade väl inte att bli kallad pojk och grottmänniska (som inte stämmer) bara för att jag försökte framhäva min åsikt att ju närmare kund, desto bättre service vilket för mig är tvärtemot att växa ett företag för fler marknader.
Oftast konkurrerar små företag, där man inte sällan pratar med ägaren direkt, just med god service till kund. Det gäller så många brancher, allt ifrån tandläkare till byggfirmor. Stora kedjor konkurrerar främst med lägre pris och översköljning av reklam.

Men nu förstår jag GixxTina, hon menar bara att de måste bli så stora att de har råd men en anställd som vill/orkar syssla med kundvård.
 
Schysst quote :D

Gillade väl inte att bli kallad pojk och grottmänniska (som inte stämmer) bara för att jag försökte framhäva min åsikt att ju närmare kund, desto bättre service vilket för mig är tvärtemot att växa ett företag för fler marknader.
Oftast konkurrerar små företag, där man inte sällan pratar med ägaren direkt, just med god service till kund. Det gäller så många brancher, allt ifrån tandläkare till byggfirmor. Stora kedjor konkurrerar främst med lägre pris och översköljning av reklam.

Men nu förstår jag GixxTina, hon menar bara att de måste bli så stora att de har råd men en anställd som vill/orkar syssla med kundvård.

Vad trög i skallen du verkar vara. Ha ha men jag förlåter dig du är ungspoling ingen tvekan om det.:D:D;)
 
Var en jag köpt Suzuli har jag fått kanonservice.

Var en jag haft problem med Suzuki har jag fått bra hjälp. Även om delar beställts hem från japan elelr via KGK.

Jag kan istället för TS rekommendera Suzuki. Sen tycker jag personligen att det är den skönaste och bästa hojen. Men det är ju så klart så att som dom olika personer vi alla är så kan inte alla gilla Suzuki, eller Honda eller vad det nu är.

Men Suzuki handlare, KGK, har lltid haft bra service när det gällt och jag har haft Suzuki sedan stenåldern typ. Gjorde en mellanlandning på Yamaha men det funkade inte alls för mig med körning, service med mer.

Tänk att det kan var så olika från person till person och service från servic


Kan det inte vara så att har man bra personliga kontakter med tex Din-Mc som säljer Suzuki så kanske man får ett bättre bemötande och högre prio jämfört med en kund i "mängden". Det skall INTE vara så men tyvärr verkar MC branshen (även generalagenter) ha en extrem dåligt service mind. Även om man kanske inte kan påverka processen att få saken snabbare så måste kommunikationen med kunderna vara bra trots att vissa kunder kan vara irriterande....det är ju "basic service mind"...
 
Kan det inte vara så att har man bra personliga kontakter med tex Din-Mc som säljer Suzuki så kanske man får ett bättre bemötande och högre prio jämfört med en kund i "mängden". Det skall INTE vara så men tyvärr verkar MC branshen (även generalagenter) ha en extrem dåligt service mind. Även om man kanske inte kan påverka processen att få saken snabbare så måste kommunikationen med kunderna vara bra trots att vissa kunder kan vara irriterande....det är ju "basic service mind"...

Det är inget fel på Din Mc eller någon annan som säljer reservdelar till Suzuki ,so long all fine. Probelemt är när KGK ska stå för garanti-jobb. Då krånglar det.
De gör allt för att inte ta sitt ansvar på många reklamationer.
 
Tycker för egen del att Suzuki är ett fin fint märke och var de gäller Suzuki Center i GBG så må dom kanske inte vara de bästa åkerförsäljarna men de finns givetvis bättre så som MC Kompaniet som är kalas bra!

Mvh Jesper
 
Har inte du jobbat på DinMC??


Japp, ett år. Men alla typ 100 år på hoj och just då Suzuki innan jag jobbade där fick jag både där och på andra ställen alltid bra hjälp och service.

Det var inte alls lika bra hjälp eller service då jag hade problem med min Yamaha.

En gång i tiden (innan jag jobbade 1 år på Din MC) fick jag hjälp av en Suzuki verkstad tidigt en morgon när jag fick problem med min Suzuki och var på väg till Tyskland. Verkstaden mottog mig snällt och hjälpte mig på en gång så jag inte ens missade färjan, det är service det :tummenupp

:klappar:klappar

Anställning på G eller ? :D

Just nu söker vi.... Webredaktör till KGK:s kommunikationsavdelning


:confused:

Förstår inte riktigt vad du försöker få fram....

Kan det inte vara så att har man bra personliga kontakter med tex Din-Mc som säljer Suzuki så kanske man får ett bättre bemötande och högre prio jämfört med en kund i "mängden". Det skall INTE vara så men tyvärr verkar MC branshen (även generalagenter) ha en extrem dåligt service mind. Även om man kanske inte kan påverka processen att få saken snabbare så måste kommunikationen med kunderna vara bra trots att vissa kunder kan vara irriterande....det är ju "basic service mind"...

Klart det kan vara så. Själv har jag alltid fått bra bemötande på alla Suzukiställen jag varit på eller haft kontakt med. Skrev tidigare bland annat om servicen från en Suzuki firma nere i landet när jag var på väg till Tyskland.
Din MC har hjälpt mig innan jag ens kände några där och hjälpte mig även med min Yamaha.

Kommunikationen måste så klart klicka och bör göra med alla kunder. Men så är ju inte fallet jämt, tyvärr.

Nu handlade den här tråden om Suzuki. Men jag är säker på att det finns dom som haft att göra med Suzuki och KGK och det varit rena pesten. Det jag försökte säga är att det är så olika från person till person och från företag och från gång till gång.
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top