Undvik Suzuki

Om du nu är så fruktansvärt missnöjd så kan du ta kontakt med Konsumentrådgivningen och höra vad dem säger. Om dem nu står på din sida så är det bara att skicka in en anmälan till ARN.

Trist att det tar så lång tid men tyvärr kan det bli så ibland, jobbar själv i reservdelsbranschen (iofs på tunga sidan) och de senaste åren har det i största allmänhet varit jobbigt att få fram delar av olika slag, av olika anledningar...

Tunga sidan?Lastbilar då eller?Jobbar själv som lastbilsmekaniker (Scania) och kan såhär på rak hand inte komma på nån reservdel som inte går att få fram på nån eller möjligtvis några dagar.Ibland (väldigt sällan) är nån del restad både i Södertelje och Belgien (Inga problem att få en del från Belgien över natten om det är brottom), men då fins det oftast nån annan Scaniaverkstad i Sverige som ligger på delen och kan kasta den på en taxi.Tid är pengar och har man brottom och kan pröjsa går det mesta att lösa!
 
på den tiden du slösat bort, så hade du hunnit hittat en ny bränslekran på Ebay.
3gr om, och vem vet, du hade nog hunnit att lära dig själv hur man skruvar dit den också?

Men istället förlitar du dig på en svensk affär...
som inte bara tar överpriser på saker och ting, utan är helt cp också..


Lärde mig ganska så snabbt att delar till motorcyklar är billigast om man hittar själv.

och hällst inte i sverige.

Håller inte med dig!
Kör själv Honda sedan många år och har sedan 1988 handlat hos Kenneths Mc i Gbg och ALDRIG haft problem med varken service eller reservdelar.

ENDA gången Honda hade problem att leverera inom några dagar (2-4) var när jag behövde samtliga insugsventiler till CBR 600F -97 förra året då var leveranstiden ca. 2 mån av den enkla anledningen att ett helt sådant kitt (8st.) hade man aldrig sålt i Europa mellan 1997-2008.

Med framför allt rätt butik/serviceställe får man väldigt bra support/hjälp och det har till 100% att göra med personalen! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Ett sånt där bemötande är fan oacceptabelt, är man så jävla dum och dryg mot kund ska man få sparken direkt.. ring han igen och spela in samtalet, skicka det sedan till hans chef eller lägg upp det här.
 
Jag kommer aldrig i livet att förstå varför det tar mer än 3 dagar att få saker hemlevererade????

På BMW tar det EN DAG att få hem vadsomhelst oavsett. Även om det skickas från Tyskland så har de sakerna nästa dag. Jag har ALDRIG behövt vänta längre än just till nästa dag.
Jag kommer ALDRIG köra annat än BMW när det gäller bilen.

När det gäller hojen så får man fixa det själv annars tar det evigheter av nån sjuk anledning.
SEMESTER under sommarhalvåret på en MCfirma????????? Hur fungerar det i praktiken egentligen?
Gör Idre Fjäll likadant eller? Vinteruppehåll så att de anställda kan sola i Thailand eller åka skidor i Österrike?
N E J ! Det finns inte men mc-branchen skiter folk i - det är som det är visst och alla accepterar det tydligen.

Idag har jag väntat i 3 veckor på ett kåpglas som en återförsäljare skulle skaffa till mig på sk goodwill. Jag har sett att det är beställt och jag har till o med ringt generalagenten för det märket(om det heter så för tillbehör) så jag vet att "det är på väg".
MEN VA FAN KOMJMER DET INTE FÖR?????
Jag hade ju kunnat köra nermed bilen till fabriken i Tyskland och tittat på när de tillverkar det för mig och köpt det rykande färskt, säkerligen för en billig hundring och sen kört hem, monterat det och därefter kört 400mil med hojen och samlat så många flugor på det nya glaset att man inte ens kunnat se plasten på det....

Fan säger jag alltså.

Varför har vi det så här?
Varför accepterar vi att sånna som Peter säger så till oss för at sen gå och inhandla en helt ny Hayabusa.
Bojkotta hela jävla mc-branchen i Sverige och handla ALLT, till o med nya hojen du vill ha utomlands. Sen kan de stå där och va sura....

Så ja - godnatt nu då! :)
 
Inte en chans i hellvetet då Peter's/KGK's agerande vart på detta sätt långt innan det här med sidoimport överhuvudtaget dök på folks hornhinna, dock så lär deras agerande MÅNGDUBBLAT all sk sidoimport då många inte vill ha med dem att göra.

Sen kan jag garantera att sidoimporten i tex UK är hundratals gånger större än i Sverige och dom skiter fullkomligt i detta och behandlar ALLA LIKA där på ön, UK såld eller inte då dom då för in åtminstonde något på sidoimporten vid en repparation eller liknande.

Jag menade inte någons agerande utan svårigheten i att få tag på delar.
Anledningen till att i princip alla företag vill ha så små lager som möjligt är ju just att kunna kapa kostnader. Då får kunderna vänta lite längre eller lägga ner lite tid på att söka delen själv.
Ganska basic faktiskt....
 
Ett sånt där bemötande är fan oacceptabelt, är man så jävla dum och dryg mot kund ska man få sparken direkt.. ring han igen och spela in samtalet, skicka det sedan till hans chef eller lägg upp det här.

Det är väl inte så konstigt att man som personal ledsnar på folk som vill ha "ekonomisk kompensation" så fort allt inte fungerar som man har förväntat sig. Verkstan har ju sina kostnader ändå, de kan inte ge rabatter ed till höger och vänster. De kan inte göra nåt åt att huvudlagret i England/Tyskland eller var det nu ligger tar tid på sig.
Sen är det ju i och för sig märkligt att det tar mer än en vecka att leverera en reservdel inom Europa, men det är inte verkstans fel.
 
Alltid trist när det tar tid iofs är det väl inte KGK´s orsak. Men om han va så otrevlig skulle jag me bli jävligt lack på dem. hade en suzuk gsxr 750 02:a som motorn rasade på 1månad efter utgående garanti tid. Fick samma svar inte vårat problem. Visst fine tiden hade gått ut men vafan inte ens lite hjälp fick man....

Så köp parallel import och sluta gynna KGK för de är fan otrevliga jävlar...

///Micke
 
Jo, men om Suzuki-importören bara ska satsa på Suzuki så blir de mindre än vad KGK är idag.
Jag kör inte Suzuki, men har erfarenheter av de tre andra japanerna. Vad jag vet är åtminstone Kawasaki mindre än Suzuki i Sverige, och jag hade aldrig problem med tillgång på delar. Inte ens när jag kraschade. Större importör som agerar på fler marknader behöver inte betyda bättre service. Finns ju exempel på en italiensk hoj med en importör för svenska marknaden i Danmark - och de är väl världssämst på att skaka fram delar.

Typiskt att en tjej tror att det är storleken det hänger på :D

Om något kunde vi väl dela importör med Holland, tror det är där det europeiska centrallagret ligger.


:såjaponkenLilla du det handlar om pengar och attityd. Mc-delen är bara en liten del av KGK vad jag förstår därav kanske oviljan att hjälpa killen som tråden handlar om.

Nu är du allt ute och cyklar när du tar italienska märket som exempel de om något är väldigt små och importören i Danmark har inte utformat sin affär för att svenskar ska importera via honom. Därför fungerar det inte.

Varför ska KGK lägga ut pengar och vinna kunden när de kanske inte tjänar så mycket på mc-delen? det verkar vara melodin på KGK iallfall.
Vet en som fick bytt bakram på sin sukka då det är vanligt med sprickor. KGK fråga handlaren hur mycket väger ägaren av hojen HALLÅ !!!!!:D:D:D:D:rolleyes:
 
:såjaponkenLilla du det handlar om pengar och attityd. Mc-delen är bara en liten del av KGK vad jag förstår därav kanske oviljan att hjälpa killen som tråden handlar om.

Nu är du allt ute och cyklar när du tar italienska märket som exempel de om något är väldigt små och importören i Danmark har inte utformat sin affär för att svenskar ska importera via honom. Därför fungerar det inte.

Varför ska KGK lägga ut pengar och vinna kunden när de kanske inte tjänar så mycket på mc-delen? det verkar vara melodin på KGK iallfall.
Vet en som fick bytt bakram på sin sukka då det är vanligt med sprickor. KGK fråga handlaren hur mycket väger ägaren av hojen HALLÅ !!!!!:D:D:D:D:rolleyes:
Jag tog Aprilia som exempel för att det inte blir bättre för att det är en skandinavisk importör.

KGK-Motor är säkert inte avsevärt mindre/större än Yamaha Scandinavia eller Honda MC Svenska AB. Jag tror inte storleken har betydelse, i så fall skulle väl Claesson/Victory vara sämst i Sverige och det tvivlar jag starkt på att så är fallet (ingen erfarenhet av Victory iofs.).
KGK behöver säkert skärpa sig, men vet inte om de behöver bli större för det?

Jämför köpa kött på ICA Maxi eller hos din lokala chark-specialist. Var får du bäst service? När sen slakteriet drar hem ett stort kontrakt och får ensamrätt på McDonalds-burgare för ett helt år framåt, blir de också bättre på kvalité och service också?
 
på den tiden du slösat bort, så hade du hunnit hittat en ny bränslekran på Ebay.
3gr om, och vem vet, du hade nog hunnit att lära dig själv hur man skruvar dit den också?

Men istället förlitar du dig på en svensk affär...
som inte bara tar överpriser på saker och ting, utan är helt cp också..


Lärde mig ganska så snabbt att delar till motorcyklar är billigast om man hittar själv.

och hällst inte i sverige.

Så sant som det är sagt:tummenupp
 
Jag tog Aprilia som exempel för att det inte blir bättre för att det är en skandinavisk importör.
QUOTE]

Det är en dansk importör för danska marknaden som svenskar vänder sig till i brist på annat för att hitta reservdelar. Alltså det är nog troligt att de inte riktat in sig på svenska köpare därför fungerar det dåligt med komunikation osv., Därför tycker jag det inte är en rättvis jämförelse. I brist på annat tar du upp den som ett exempel och det visar absolut ingeting tycker jag.
 
Jag tog Aprilia som exempel för att det inte blir bättre för att det är en skandinavisk importör.
QUOTE]

Det är en dansk importör för danska marknaden som svenskar vänder sig till i brist på annat för att hitta reservdelar. Alltså det är nog troligt att de inte riktat in sig på svenska köpare därför fungerar det dåligt med komunikation osv., Därför tycker jag det inte är en rättvis jämförelse. I brist på annat tar du upp den som ett exempel och det visar absolut ingeting tycker jag.
Det var nytt för mig, sist jag var på mässan så var det danska bolaget generalagent för Aprilia i Sverige. Men så har det inte alltid varit, men beviserligen så blev det väl inte bättre när det gjordes gemensam sak med Danmark?

Oavsett exemplet så är storlek på bolaget och servicegrad okorrelerade.
 
Det var nytt för mig, sist jag var på mässan så var det danska bolaget generalagent för Aprilia i Sverige. Men så har det inte alltid varit, men beviserligen så blev det väl inte bättre när det gjordes gemensam sak med Danmark?

Oavsett exemplet så är storlek på bolaget och servicegrad okorrelerade.

Tråden handlar om KGK som är urusla mot Mc-handlare och kunder. Då jag förslog att ett större bolag med hela norden kan vara bättre för oss Suzukiägare ,mer marknad , mer pengar , mer att säga till om mot hojbyggarna där borta i japan.
Varför du blandar in ett litet märke Aprilia som verkligen har en liten marknad här och i Danmark och få återförsäljare Hur många finns det ?:rolleyes::)seriöst ,undrar man lite varför du kommer med så dåligt argument.

Kan ju nästan inte bli sämre med KGK än vad det redan är? iallfall så är jag för förändring något FireSalle inte verkar vara. Kom ut från grottan någon gång pojk.:D:D:)
 
Tråden handlar om KGK som är urusla mot Mc-handlare och kunder. Då jag förslog att ett större bolag med hela norden kan vara bättre för oss Suzukiägare ,mer marknad , mer pengar , mer att säga till om mot hojbyggarna där borta i japan.
Varför du blandar in ett litet märke Aprilia som verkligen har en liten marknad här och i Danmark och få återförsäljare Hur många finns det ?:rolleyes::)seriöst ,undrar man lite varför du kommer med så dåligt argument.

Kan ju nästan inte bli sämre med KGK än vad det redan är? iallfall så är jag för förändring något FireSalle inte verkar vara. Kom ut från grottan någon gång pojk.:D:D:)
Vilken grotta är du i? Varför lägger du annan innebörd i det jag skrivit än det jag faktiskt skriver?
Jag har väl aldrig skrivit att jag är emot att KGK skulle skärpa sig servicemässigt? Det jag var ute efter är att jag starkt betvivlar att satsa på storlek, genom att ta hand om regelverk och handlare i fler länder, inte på något sätt behöver medföra bättre service för svenska kunder. Hur blir du hjälpt av att din Suzuki-handlare måste prata med någon som även måste hjälpa en balt? Väldigt små samdrift fördelar företagsmässigt, för slutkund inga tror jag.
Jag är helt övertygad om att Suzuki inte hade skaffat sig större lokala lager runt Östersjön bara för att de servade fler länder. Dagens logistiksystem hade kvarstått, att de beställer ifrån ett europeiskt huvudlager.

Har du f.ö. funderat på hur mycket större de blivit genom ditt förslag? Hur många GSX-R säljs det i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland?

Varifrån har du fått att Aprilia har få återförsäljare? De är verkar vara ganska många, http://www.apriliadealers.com/, möjligen små.
Helt seriöst, varför hänger du upp dig på exemplet om det nu är så dåligt? Faktumet kvarstår, att det återstår att bevisa att en större organisation också automatiskt ger fördelar för den enskillde kunden.

Att gapa efter större leverantör när servicen är dålig åtgärdar inget, kunde lika gärna gapat efter snyggare logotyp.

Varför kallar du mig pojk? Jag tror att jag är äldre än du, iaf. verkar det så, flicka lilla.
På vilket sätt tycker du att du gör något för förändring som du skriver? Att skriva på sh att de bör bli större förändrar i mina ögon ingenting. Nyttja din rätt som konsument och byt till ett annat fabrikat ;)
 
Last edited:
Varför går du ifrån trådens ämne en hel del? Jag tycker man måste prova något annat eftersom det inte fungerar nu med KGK. Varför hänger du upp dig så mycket på att ett större suzuki bolag med fler marknader kan vara en bra grej att prova villket är min åsikt? . Det måste inte per automatik bli dåligt som verkar vara din inställning.

Vi har verkligen olika åsikter om det här, och jag känner att du är en kille som har svårt att argumentera för varför det skulle vara sämre med ett större bolag exempel Suzuki Norden .
Bara exemplet Aprilia du tog upp säger en del. Hur mycket tror du italienare där nere bryr sig om lilla Sverige? Min magkänsla säger mig att här är en liten marknad, små pengar kanske inte lika nogräknat för dem, helt annat med Tyskland, Uk som är stora marknader och mer pengar.

Lite spekulation vem vet apriliaägares resevdelar kanske först skickas till Tyskland där det går åt en fullastad lastbil och sen till Danmark med de få delar som ska hit.

Finns ju hur många marknader som helst där det fungerar med större bolag. Cyklar, symaskiner ,godis listan kan göras längre om du vill.



Min inställning är man vet inte om det fungerar förrens man provat. Provar man aldrig så får man aldrig veta.:tungan. Du verkar vara en kille som har svårt med förändringar, därför komentaren att du bor i en grotta.

Byta hojmärke kommer jag aldrig göra då sukkas hojar nästan är sprängsäkra
Jag gissar att din ålder är runt 21-24 kan ha fel ha ha men lite nära är jag nog.:D.

Kul att tjöta med dig men vi kommer ingen vart här med våran diskussion.:D:)














Vilken grotta är du i? Varför lägger du annan innebörd i det jag skrivit än det jag faktiskt skriver?
Jag har väl aldrig skrivit att jag är emot att KGK skulle skärpa sig servicemässigt? Det jag var ute efter är att jag starkt betvivlar att satsa på storlek, genom att ta hand om regelverk och handlare i fler länder, inte på något sätt behöver medföra bättre service för svenska kunder. Hur blir du hjälpt av att din Suzuki-handlare måste prata med någon som även måste hjälpa en balt? Väldigt små samdrift fördelar företagsmässigt, för slutkund inga tror jag.
Jag är helt övertygad om att Suzuki inte hade skaffat sig större lokala lager runt Östersjön bara för att de servade fler länder. Dagens logistiksystem hade kvarstått, att de beställer ifrån ett europeiskt huvudlager.

Har du f.ö. funderat på hur mycket större de blivit genom ditt förslag? Hur många GSX-R säljs det i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland?

Varifrån har du fått att Aprilia har få återförsäljare? De är verkar vara ganska många, http://www.apriliadealers.com/, möjligen små.
Helt seriöst, varför hänger du upp dig på exemplet om det nu är så dåligt? Faktumet kvarstår, att det återstår att bevisa att en större organisation också automatiskt ger fördelar för den enskillde kunden.

Att gapa efter större leverantör när servicen är dålig åtgärdar inget, kunde lika gärna gapat efter snyggare logotyp.

Varför kallar du mig pojk? Jag tror att jag är äldre än du, iaf. verkar det så, flicka lilla. Nyttja din rätt som konsument och byt till ett annat fabrikat ;)
 
tack för tipset. Den typen av bemötande tackar jag nej till. Jag dikterar mina villkor med kreditkortet. Jag som övervägde Suzuki ett tag ..
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top