Undvik Suzuki

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Hej!

Som ny MC ägare så vill jag bara höja en varningens finger till dem som tänker köpa eller i framtiden kanske stöter på en Suzuki.

Jag köpte en GS500F som nybörjarhoj i början av året som fortfarande var inom garantitiden.

Jag fick tyvärr problem med bränslekranen och lämnade in den hos Din Suzuki Center i Göteborg.

Inget ont om Din Suzuki Center men tillgängligheten på reservdelar är ju under all kritik. Har nu väntat i totalt 3 veckor på en bränslekran och fick nu veta att det kommer ta yttligare minst 10 dagar att få hem delen men att han kan montera ihop cykeln för 300 kr medans jag väntar på reservdelen eftersom han var tvungen att demontera tanken för att konstatera felet.

Ringde då upp generalagenten KGK Suzuki i Sverige och fick prata med Peter på reklamationsavdelningen och berättade hur det låg till och att dom borde stå för den kostnaden som ren goodwill pga den förkastligt långa leveranstiden i förhållande till hur lång sommaren är i Sverige.

Peter sade ordagrant såhär: "Jag bryr mig inte om ditt fall för det är inte mitt problem att det tar lång tid. Vi tänker inte betala en krona för att få ihop din cykel och det spelar ingen roll vad du tycker."

Då frågade jag, men om det tar två månader då? Det har ju redan tagit 1 månad då kan det ju likväl ta 2 månader? Ni borde väl kunna få fram den via en expressförsändelse?

Då svarade Peter "Det kanske det kan göra men det förändrar inte situationen, vi betalar inget extra och tänker inte försöka få fram reservdelen via nån expressförsändelse el. dylikt"

Jag jobbar själv med reklamationer för ett bilmärke och vet mycket väl att man kan få extra betalt för garantijobb eller extra betalt för oförutsedda kostnader och obekvämligheter utöver tidverket som bestämmer ersättningspenningen.

Så somsagt, undvik Suzuki. Dom har inte ens ett Europalager och alla reservdelar skickas från Japan dvs liknande situationer är att räkna med vid problem.

Tack för mig.

Mark

Last edited:
Finns det inte så finns det inte. Är väl inget konstigt med det? Känner inte till någon som undvikit ett hojmärke bara för att det brukar vara problem med reservdelar, speciellt en repsats för en soppakran. Suzuki köper man för att det är odödliga motorer som kan gå i princip hur långt som helst.

Farsan har haft småproblem med Yamaha med sin XJR men då har folket på Yamaha Center varit väldigt tillmötesgående och på något sätt kompenserat.

Last edited:
Finns det inte så finns det inte. Är väl inget konstigt med det? Känner inte till någon som köpt / inte köpt ett hojmärke bara för att det brukar vara problem med reservdelar. Suzuki köper man för att det är odödliga motorer som kan gå i princip hur långt som helst.

Så kanske man resonerar i Norrland där ingenting finns på lager men det spelar ingen roll vilket märke du tar oavsett bransch.

4 veckor är en orimlig väntetid för en bränslekran and that's it.

Så kanske man resonerar i Norrland där ingenting finns på lager men det spelar ingen roll vilket märke du tar oavsett bransch.

Vad då geografin hade med det här att göra förstår jag inte. Här finns massor på lager till de allra flesta modeller, både nytt och gammalt. Finns det inte så tar det en vecka att få hem. Jag kan ju till och med gå och köpa de flesta reservdelar till min -84 Suzuki här i stan. Det är ju mer än vad man skulle kunna säga om ditt världsmetropol där det tar en dryg månad att frammana en bränslekran.

Att tiden är orimlig kan jag hålla med om men konstig är den inte. Är det en modell som är generellt sett felfri så lagerhåller man inte speciellt mycket reservdelar. Råkar då någons bränslekran gå sönder så försvinner lagret fort. Alternativt så är det en skitmodell som sådan och måste in på verkstad var och varannan månad och att det därför är slut reservdelar.

Det du beskriver är ungefär värdet på garantin som följer med nya hojar.
Sidoimport, Ebay, och Blocket kan vara lösningen på problemet.

Tycker inte det är så konstigt.

Om du köper en Opel och något går sönder som normaltset aldrig går sönder så kan jag låva dej att du kommer att få vänta på en reservdel.

En bränslekran är något som inte normaltsett går sönder, så att det inte finns på lager är ju normalt, hade du brytit sönder den själv så hade du säkert inte reagerat som du nu gjort.

Du kan ju leta upp en själv och leverera den till verkstan art.nu: 44300-01D30
Alt.:44300C01D40J000
Eller hitta en på ebay om du inte vill vänta på att en skickas från japan

Hej!

Peter sade ordagrant såhär: "Jag bryr mig inte om ditt fall för det är inte mitt problem att det tar lång tid. Vi tänker inte betala en krona för att få ihop din cykel och det spelar ingen roll vad du tycker."

Det är hemskt att se hur DÅLIG serviceminded KGK Peter egentligen är! :tummenner:ajjabajja

Last edited:
Det jag reagerade på var inte så mycket att delen var svår att få tag på , sånt händer alla, utan hur otrevlig Peter var, om det nu de facto gick till som du säger (finns inget som säger att du inte sitter här och ljuger, eller hur?)

Man kan även om men inte vill böja sig för kundens krav vara trevlig istället för att vara dryg som han nu verkade vara.

Om du nu är så fruktansvärt missnöjd så kan du ta kontakt med Konsumentrådgivningen och höra vad dem säger. Om dem nu står på din sida så är det bara att skicka in en anmälan till ARN.

Trist att det tar så lång tid men tyvärr kan det bli så ibland, jobbar själv i reservdelsbranschen (iofs på tunga sidan) och de senaste åren har det i största allmänhet varit jobbigt att få fram delar av olika slag, av olika anledningar...

ja man får inte ha bråttom men det gäller alla märken på hojar och delvis bilar också tycker jag. Suzuki rules :yoparty :Bugar :banana

Jag vet nån som inte ska köpa Aprilia om han tycker att tre, kanske hisnande fyra veckor är lång leveranstid. :D

Jaja, fortsätt du vara missnöjd men jag tror faktiskt inte att nåt märke är bättre heller. Oflyt är oflyt, oavsett vad det står på tanken.

Min arbetsgivare var tidigare återförsäljare för Suzuki men sa upp det avtalet för ett antal år sedan just för att det var omöjligt att få fram reservdelar inom rimlig tid. Detta var innan jag började där, så jag ska inte uttala mig personligen i frågan. Nu jobbar vi med ett annat japanskt märke samt två europeiska, och får fram 99% av alla reservdelar inom en vecka, med majoriteten levererade redan nästa dag (förutsatt att ordern läggs före deadline).

Jag vet nån som inte ska köpa Aprilia om han tycker att tre, kanske hisnande fyra veckor är lång leveranstid. :D

Jaja, fortsätt du vara missnöjd men jag tror faktiskt inte att nåt märke är bättre heller. Oflyt är oflyt, oavsett vad det står på tanken.

Aprilia är fantastiskt! Delarna finns inte hos generalagenten i Danmark, och i Italien har man semesterstängt hela augusti :huvet:huvet

:tråkad:tråkad:tråkad

Egentligen förstår jag inte varför det ska ta sådan astronomisk tid att få hem något. Jag har köpt en hel del prylar till rc-hobbyn från hongkong och japan och det får man ju hem på 3-5 dagar.
Är det olika attityder inom olika sorters företag eller är det för att ni försöker få hem något från tillverkaren och jag från handlare?

Bedömningen om man skall undvika ett specifikt märke/modell eller handlare får var och en stå för. Men personligen är jag nästan beredd att hålla med trådskaparen efter följande händelse:

Lämnade i början april in en SV650 till samma handlare som trådskaparen åt en kompis som förvarat hojen här nere i Gbg men bor i Stockholm. Hojen skulle repareras efter en mindre vurpa där man bla. skulle byta ut lite platskåpor, avgasburk, blinkers, backspegel, fotpinne samt kraschpuck.

Efter flera påstötningar med jämna mellanrum kom beskedet för ca. 1 vecka sedan att hojen var klar att hämtas. Total reparationstid blev med andra ord drygt 4 månader.

Om detta är representativt för Suzuki idag finns nog anledning att fundera både en och två gånger innan val av ANTINGEN mc-märke ELLER handlare! Om inte hade man väl kanske otur i arbetet eller nått... men imponerad, inte jag!

Mvh!
// Niklas

Hade du köpt en riktig gixxer hade du aldrig haft några problem:tummenupp

Peter har attitydproblem, vad gäller lager så har alla minilager om det ens nuförtiden för att spara pengar, går alltid snabbare att beställa delen/delarna själv och fixa det själv, verkstäder är oerhört långsamma, särskilt vid garantiärenden har jag märkt:huvet

MC-affärer som säljer Suzuki via KGK är inte nöjda med dem.

Tycker KGK borde konka och att det borde finnas typ Suzuki Norden med Norge, Danmark och Sverige med en gemensam generalagent med större lager och bättre garanti.

KGK är för små

Last edited:
Handlare har inget lager utan skjuter det på grossisterna (vars företagsidé är att leverera på pall, inte delar styckevis i jiffypåsar) och grossisterna vill inte heller ha lager, så de skjuter det på fabriken.

Så skall fabriken i Japan (eller var helsefyr den nu befinner sig) lagerhålla delar för hela världen - och sedan sitta och skicka dem styckevis i jiffypåsar?

Dessutom skall grossisten har rabatt - precis som handlaren vill ha sin rabatt av grossisten... Varför skall dessa mellanhänder ha rabatt när de inte gör annat än ringer ett samtal/skickar ett e-mail?

Sjukt!

Handlaren som bedriver service skall ha delen på hyllan, vad är det för jävla service att felsöka, beställa delar och sedan reparera en hoj? Jag tycker det är källarföretagsmentalitet över förfarandet att bara lagerhålla olja, filter och kedjevax när man marknadsför sig som en auktoriserad serviceverkstad.

Är det en dyr och ovanlig del som det går 1 av om året, kan jag förstå att man inte har dem på lager - det borde dock grossisten ha, då de möjligtvis säljer 25 om året.

Först får man vänta ett par veckor för en servicetid, när tiden väl kommer konstaterar de att hojen är defekt (som det vore en hemlighet, det var ju liksom därför du bokade tiden) och beställer sedan delar efter några dagar.

2 veckor senare kommer delarna men då är teknikern på semester, eller sjuk, så de hinner inte med hojen förens "nästa vecka" - då de andra teknikerna har fullt upp just nu.

I bästa fall får du din hoj reparerad vecka 4 på verkstaden... Någon som känner igen sig?

Jag har suttit i samma sits med ett garantijobb på en hoj och det är fördjävligt att få svaret i slutet på Maj att "vi klyver inte motorn under högsäsong, kom in i höst igen".

på den tiden du slösat bort, så hade du hunnit hittat en ny bränslekran på Ebay.
3gr om, och vem vet, du hade nog hunnit att lära dig själv hur man skruvar dit den också?

Men istället förlitar du dig på en svensk affär...
som inte bara tar överpriser på saker och ting, utan är helt cp också..

Lärde mig ganska så snabbt att delar till motorcyklar är billigast om man hittar själv.

och hällst inte i sverige.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back