Hej!
Som ny MC ägare så vill jag bara höja en varningens finger till dem som tänker köpa eller i framtiden kanske stöter på en Suzuki.
Jag köpte en GS500F som nybörjarhoj i början av året som fortfarande var inom garantitiden.
Jag fick tyvärr problem med bränslekranen och lämnade in den hos Din Suzuki Center i Göteborg.
Inget ont om Din Suzuki Center men tillgängligheten på reservdelar är ju under all kritik. Har nu väntat i totalt 3 veckor på en bränslekran och fick nu veta att det kommer ta yttligare minst 10 dagar att få hem delen men att han kan montera ihop cykeln för 300 kr medans jag väntar på reservdelen eftersom han var tvungen att demontera tanken för att konstatera felet.
Ringde då upp generalagenten KGK Suzuki i Sverige och fick prata med Peter på reklamationsavdelningen och berättade hur det låg till och att dom borde stå för den kostnaden som ren goodwill pga den förkastligt långa leveranstiden i förhållande till hur lång sommaren är i Sverige.
Peter sade ordagrant såhär: "Jag bryr mig inte om ditt fall för det är inte mitt problem att det tar lång tid. Vi tänker inte betala en krona för att få ihop din cykel och det spelar ingen roll vad du tycker."
Då frågade jag, men om det tar två månader då? Det har ju redan tagit 1 månad då kan det ju likväl ta 2 månader? Ni borde väl kunna få fram den via en expressförsändelse?
Då svarade Peter "Det kanske det kan göra men det förändrar inte situationen, vi betalar inget extra och tänker inte försöka få fram reservdelen via nån expressförsändelse el. dylikt"
Jag jobbar själv med reklamationer för ett bilmärke och vet mycket väl att man kan få extra betalt för garantijobb eller extra betalt för oförutsedda kostnader och obekvämligheter utöver tidverket som bestämmer ersättningspenningen.
Så somsagt, undvik Suzuki. Dom har inte ens ett Europalager och alla reservdelar skickas från Japan dvs liknande situationer är att räkna med vid problem.
Tack för mig.
Mark
Som ny MC ägare så vill jag bara höja en varningens finger till dem som tänker köpa eller i framtiden kanske stöter på en Suzuki.
Jag köpte en GS500F som nybörjarhoj i början av året som fortfarande var inom garantitiden.
Jag fick tyvärr problem med bränslekranen och lämnade in den hos Din Suzuki Center i Göteborg.
Inget ont om Din Suzuki Center men tillgängligheten på reservdelar är ju under all kritik. Har nu väntat i totalt 3 veckor på en bränslekran och fick nu veta att det kommer ta yttligare minst 10 dagar att få hem delen men att han kan montera ihop cykeln för 300 kr medans jag väntar på reservdelen eftersom han var tvungen att demontera tanken för att konstatera felet.
Ringde då upp generalagenten KGK Suzuki i Sverige och fick prata med Peter på reklamationsavdelningen och berättade hur det låg till och att dom borde stå för den kostnaden som ren goodwill pga den förkastligt långa leveranstiden i förhållande till hur lång sommaren är i Sverige.
Peter sade ordagrant såhär: "Jag bryr mig inte om ditt fall för det är inte mitt problem att det tar lång tid. Vi tänker inte betala en krona för att få ihop din cykel och det spelar ingen roll vad du tycker."
Då frågade jag, men om det tar två månader då? Det har ju redan tagit 1 månad då kan det ju likväl ta 2 månader? Ni borde väl kunna få fram den via en expressförsändelse?
Då svarade Peter "Det kanske det kan göra men det förändrar inte situationen, vi betalar inget extra och tänker inte försöka få fram reservdelen via nån expressförsändelse el. dylikt"
Jag jobbar själv med reklamationer för ett bilmärke och vet mycket väl att man kan få extra betalt för garantijobb eller extra betalt för oförutsedda kostnader och obekvämligheter utöver tidverket som bestämmer ersättningspenningen.
Så somsagt, undvik Suzuki. Dom har inte ens ett Europalager och alla reservdelar skickas från Japan dvs liknande situationer är att räkna med vid problem.
Tack för mig.
Mark
Last edited: