Undvik Suzuki

MC-affärer som säljer Suzuki via KGK är inte nöjda med dem.

Tycker KGK borde konka och att det borde finnas typ Suzuki Norden med Norge, Danmark och Sverige med en gemensam generalagent med större lager och bättre garanti.

KGK är för små

KGK är väl relativt stora, problemet är kanske mest att mc-delen inte är tillräckligt viktig för dem?

på den tiden du slösat bort, så hade du hunnit hittat en ny bränslekran på Ebay.
3gr om, och vem vet, du hade nog hunnit att lära dig själv hur man skruvar dit den också?

Lärde mig ganska så snabbt att delar till motorcyklar är billigast om man hittar själv.

och hällst inte i sverige.

En som fattat hur det funkar, e-bukten o kontinenten gäller!!

Om detta är representativt för Suzuki idag finns nog anledning att fundera både en och två gånger innan val av ANTINGEN mc-märke ELLER handlare! Om inte hade man väl kanske otur i arbetet eller nått... men imponerad, inte jag!

Mvh!
// Niklas

Jag tycker inte det är representativt, jag har kört Gixxer i två och ett halvt år och har aldrig haft längre väntetid än en vecka. Det har varit allt från kopplingsfjädrar till gasvajrar och även snäckskruven till kopplingen (den som ska hålla längre än hojen). Allt jag har beställt har varit från Japan.

Men jag är en människa med en hoj.

Jag har handlat olika reservdelar från Din Mc flera gånger till iallafall tre olika modeller. En gång tog det mer än två dagar att få hem delen jag ville ha.

Du har nog bara haft otur med just din del och jag tror att man varken kan lasta KGK eller handlaren för detta. Kanske inte ens Suzuki. Det kan vara så att man t.ex. byter tillverkare av en del och då kan det uppstå glapp i produktionen. Vi har samma problem ibland med Volvos originaldelar.

Vill man ha sin del tidigare så är det bara att söka privat tyvärr.

Hoppas du får ordning på hojen snart iallafall! Och du.. Byt för guds skull inte märke! Byt till en GSX-R ;-)

KGK är väl relativt stora, problemet är kanske mest att mc-delen inte är tillräckligt viktig för dem?

hmmm det beror på vad man jämför med. Ta UK exempel där är det inga problem att få k5 k6 ramar bytt på garanti även om det är import, ej regad m.m. De tar hand om sina kunder på ett helt annat sätt. För svenskla KGK är det nog en kostnadsfråga som de inte klarar av obs jag spekulerar bara lite men det är min magkänsla.

Det är hemskt att se hur DÅLIG serviceminded KGK Peter egentligen är! :tummenner:ajjabajja

Det har varit känt i åratal hur otroligt dåligt Peter skött garantisidan hos KGK Suzuki, det är för många helt otroligt att han fortfarande får vara kvar som garatiansvarig för Suzuki Sverige, rent av förbannat dåligt.

Men för eller senare så sker det ett under och vipps så finns han inte mer där för att domdera och skita fullständigt i betalande kunder som i slutändan betalar just hans lön.

Inte bara det att de verkar vara helt inkompetenta när saker händer men deras patetiska försvarstal efteråt är ju bara plågsamma....

Utdrag ur email från högsta ledningen:

"Vi har inte fått något meddelande från Suzuki Japan att detta skulle gälla för de mc som vi har importerat"

noll koll :huvet

"Jag var felinformerad, jag fick kontakt med vår servicechef, vi har fått instruktioner från Suzuki att göra en liknade kontroll i Sverige."

hmmm det beror på vad man jämför med. Ta UK exempel där är det inga problem att få k5 k6 ramar bytt på garanti även om det är import, ej regad m.m. De tar hand om sina kunder på ett helt annat sätt. För svenskla KGK är det nog en kostnadsfråga som de inte klarar av obs jag spekulerar bara lite men det är min magkänsla.
Ja, UK - de säljer säker fler GS500 än vad vi i Sverige säljer hojar överhuvudtaget. Men det kringår vi ju inte på något annat sätt än att vi blir några miljoner hojåkare här också.

KGK i sig är väl inte så små menade jag. Jämför t.ex. Yamaha, Honda, Kawasaki, Triumphs importörer - jag förmodar att de Suzuki-återförsäljare/ägare som är missnöjda med KGK kanske jämför med andra märken på svenska marknaden. Inte tyska, engelska eller amerikanska marknaderna.

nåja.

Kan detta vara en biverkning av sidoimporten tro:rolleyes::va

Inte en chans i hellvetet då Peter's/KGK's agerande vart på detta sätt långt innan det här med sidoimport överhuvudtaget dök på folks hornhinna, dock så lär deras agerande MÅNGDUBBLAT all sk sidoimport då många inte vill ha med dem att göra.

Sen kan jag garantera att sidoimporten i tex UK är hundratals gånger större än i Sverige och dom skiter fullkomligt i detta och behandlar ALLA LIKA där på ön, UK såld eller inte då dom då för in åtminstonde något på sidoimporten vid en repparation eller liknande.

Ja, UK - de säljer säker fler GS500 än vad vi i Sverige säljer hojar överhuvudtaget. Men det kringår vi ju inte på något annat sätt än att vi blir några miljoner hojåkare här också.

KGK i sig är väl inte så små menade jag. Jämför t.ex. Yamaha, Honda, Kawasaki, Triumphs importörer - jag förmodar att de Suzuki-återförsäljare/ägare som är missnöjda med KGK kanske jämför med andra märken på svenska marknaden. Inte tyska, engelska eller amerikanska marknaderna.

nåja.

Varför bara jämföra med den svenska ,ska man nöja sig med dålig service för att markanden är liten eller vad menar du?

Aprilia är fantastiskt! Delarna finns inte hos generalagenten i Danmark, och i Italien har man semesterstängt hela augusti :huvet:huvet

:tråkad:tråkad:tråkad

Haha! Word!

Beställde gummit mellan luftboxen och fuggen till en pegaso på en känd firma.

Stog som restnoterat i nästan sex veckor och när firman efter påtryckningar från mig bemödade med sig att kontakta reservdelslagret (vart det nu ligger) fick jag beskedet; "tyvärr, det har utgått som reservdel ":huvet

Det handlar väl inte om en ynka bensinkran eller dess leveranstid för den delen heller. Det får ta 100 år om det är så, men det man reagerar på är den stora oviljan till att få en nöjd kund. Man kan ju räkna ut med mindre ädla delar av kroppen att ingen kund som får höra det där kommer tillbaka.

Idiot!

Jag tycker det är ett mycket stort skäl till att inte handla ett visst märke. Det finns så många andra bra hojar/märken där ute så service och garantier spelar större och större roll.

Honda och Kawa och Yamaha har stora central lager i Holland respektive Belgien för Europamarknaden. Därifrån får handlarna sina delar på 3- 4 dagar. Det är för dyrt att lägga upp kompletta lager till alla modeller och årsmodeller i Sverige enbart för Nordiska marknaden.

Last edited:
Är man för snål för lager så får man köra på service och expresspaket på brådskande delar :gnissla

Varför bara jämföra med den svenska ,ska man nöja sig med dålig service för att markanden är liten eller vad menar du?
Nej, du ska inte nöja dig med dålig service. Men klaga på att KGK är för små, och tro att om det skapades ett Suzuki Östersjön så skulle det bli UK klass på servicen tror jag inte på.

Nej, du ska inte nöja dig med dålig service. Men klaga på att KGK är för små, och tro att om det skapades ett Suzuki Östersjön så skulle det bli UK klass på servicen tror jag inte på.

Och varför skulle det inte kunna bli det? Det är vad jag vet ingen som försökt med det. Och jag tycker man alltid ska prova innan man säger skiiiit.

Du får ha din åsikt. Men faktum är KGK har problem och de kommer tappa mer till sidoimporten med den attityden de har.

Och varför skulle det inte kunna bli det? Det är vad jag vet ingen som försökt med det. Och jag tycker man alltid ska prova innan man säger skiiiit.

Du får ha din åsikt. Men faktum är KGK har problem och de kommer tappa mer till sidoimporten med den attityden de har.
Jo, men om Suzuki-importören bara ska satsa på Suzuki så blir de mindre än vad KGK är idag.
Jag kör inte Suzuki, men har erfarenheter av de tre andra japanerna. Vad jag vet är åtminstone Kawasaki mindre än Suzuki i Sverige, och jag hade aldrig problem med tillgång på delar. Inte ens när jag kraschade. Större importör som agerar på fler marknader behöver inte betyda bättre service. Finns ju exempel på en italiensk hoj med en importör för svenska marknaden i Danmark - och de är väl världssämst på att skaka fram delar.

Typiskt att en tjej tror att det är storleken det hänger på :D

Om något kunde vi väl dela importör med Holland, tror det är där det europeiska centrallagret ligger.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back