Undvik att DIN hoj blir stulen!

Om man har elluttag i garaget , säkra av dom så att dom knappt pallar ge el till en ladyshaver utan att säkringen går så dom inte kan använda en vinkeslip eller annan skit där

Ja jag vet att det inte är ditt topic men det tillhör ämnet
Eller får tjuven fler tips om hur dom kan göra för att kunna stjäla hojar.
Vill tjuven ha hojen så tar tjuven hojen oavsett hur många lås alla hojar får...
Sant..
Men, det man tjänar på lås är ju tid, tid, tid...

Ju längre tid stöldarbetet tar, ju mera risk utsätter man sig för.
Det KAN ju komma förbi en SH:are med bollträ sin tidigare blivit bestulen..:rolleyes:.
Mina mc står i garage med larm. 2 st oberoende. Hembyggen. :tummenupp
Jag finns nattetid 5m bort..

Läste ett tips i en annan tråd om att sätta ett litet hänglås i kedjan. Inget tjuven ser och när han väl har fått upp alla andra lås och ska köra iväg så hänger sig låset mot de främre drevet och hojen blir orörlig. Tar tid innan tjuven hittar de.

fan vad paranoida alla är, styr upp halvförsäkring så är saken biff :)

Styrlås i ett garage med smal dörr så är saken en biff, right? Lite bök att styra ut den genom en vanlig dörröppning?
Sedan att låsa bakhjulet borde vara bättre än framhjulet om man ändå har styrlåset i?

Sedan kan man ju aldrig ha för få larm, sms-larm, fet jävla summer samt blinkande ljus!!!
Finns väl rök som löser ut vid larm oxo så man inte ens ser sin egen hand framför näsan. Kanske lite overkill men det borde funka då många kontantdepåer runt om i världen använder det (tror jag, har jag hört...osv)

Tordes inte detta göras starkare om det inte presterar det de är avsett för? Nåt för tillverkarna att förbättra kanske....

Man borde väl kunna fixa nån elektrisk spärr på skiten också som är svår att klura ut för en stressad bov som är hög som turning torso ?

Tordes inte detta göras starkare om det inte presterar det de är avsett för? Nåt för tillverkarna att förbättra kanske....

Man borde väl kunna fixa nån elektrisk spärr på skiten också som är svår att klura ut för en stressad bov som är hög som turning torso ?

Jag skulle tro att en extra brytare för tändning eller något annat vitalt är grymt effektivt om man tänker till och gömmer den bra.

koppla in ström på något ledande, blir ju en liten chock när dom tar i den då, bokstavligt talat! hehe :P

Jag skulle tro att en extra brytare för tändning eller något annat vitalt är grymt effektivt om man tänker till och gömmer den bra.

Tror jag också.En dold strömbrytare är nog effektivare en många lås för "tillfäletstjuven" eller vad det kallas.

Angående många andra tipps så tycker jag många värkar vara lite att skjuta över målet på nått vis.
Att det vore bättre att ha bågen parkerad på annan adress en man är skriven på vet jag inte.Jag har heldre min i mitt eget garage en nån kompis lada eller nåt.Förhoppningsvis vaknar jag om nån försöker bryta sej in i mitt garage.

Säkra ner i garaget så man inte kan köra vinkelslip....Låter mer som en friggebod eller nåt, vad ska man med ett garage som man inte ens kan köra vinkelslip i?Har alla två garage, ett som man skruvar i och ett på annan adress som man förvarar bågen/bågarna i?Jag har både 380V svets och 5,5hk kompressor i mitt garage, fast tar dom sej in där så är väll inte största bekymret om hojen försvinner antar jag.

Om man däremot är tvungen att ha MC-n utomhus eller i nåt offentligt rum så förstår jag att man vill ha så många lås och larm som möjligt, men det är nog ändå en nödlösning...

Jag bryr mig inte om ifall dom tar sig in i mitt garage. Frågan är vad man kan konstruera för att hindra dom från att ta sig ut igen när dom väl är inne.

:julklapp

Ska man parkera utomhus, rejäl kedja runt bakhjulet, lås fast i lyktstolpe eller annat fast föremål. Parkera synligt, göm inte undan hojen - det är kontraproduktivt. Ju fler som ser den desto bättre! Montera larm, det finns billiga som tjuter bra.

Har man hojen i privatgarage så är man nog "home safe" redan där, som flera redan skrivit.

Har inte de flesta nya japanska bågar startspärr idag dessutom? Är givetvis inget stöldskydd, men om det behövs ny styrelektronik för herrejössesmycket pengar om man nu inte bra är intresserad av att kränga delar borde det väl vara någorlunda avtändande för bössen?

Last edited:
Ska man parkera utomhus, rejäl kedja runt bakhjulet, lås fast i lyktstolpe eller annat fast föremål. Parkera synligt, göm inte undan hojen - det är kontraproduktivt. Ju fler som ser den desto bättre! Montera larm, det finns billiga som tjuter bra.

Har man hojen i privatgarage så är man nog "home safe" redan där, som flera redan skrivit.

montera av ett bakhjul relativt ljudlöst under 3 minuter ska inte vara några problem. montera av en sving eller en undre styrkrona däremot skulle jag nog inte ge mig på.

+1 på synligheten, min står mellan 2 radhuslängor med 40 lägenheter som åskådare, senast för 3 veckor sen knackade grannen på och upplyste om att några moppepojkar kikade lite nyfiket på hojen.

larmet kommer bara göra att grannarna till slut blir glada att någon äntligen kört bort det där tjutande aset som väcker dom 1gång/vecka efter att katterna i området hoppar upp och sätter sig på hojen och skiter i att varna. dessutom kan du lätt linda in larmet i tyg efter att ägnat 10 sekunder att klippa upp kåpan där den är gömd vilket gör att det inte hörs längre. klart att det hjälper men det är inte värt 3000 spänn plus alla pinsamheter runtomkring

Har inte de flesta nya japanska bågar startspärr idag dessutom? Är givetvis inget stöldskydd, men om det behövs ny styrelektronik för herrejössesmycket pengar om man nu inte bra är intresserad av att kränga delar borde det väl vara någorlunda avtändande för bössen?

tror att de flesta stölder görs av nån som flippklonkat sönder tex framgaffel och behöver en ny sån då 8000:- är för mycket roligare att punda för än att köpa nya delar. då spelar inte startspärren så stor roll.

Last edited:
När ni snackar om synligheten, menar ni då att parkera den synligt? Eller att man inte ska lägga kapell på hojen?
Jag sku tycka att en hoj med kapell är mindre attraktiv, då de inte vet vad som döljer sig under kapellet..?

Detta är ju en fråga om budget och hur man bor.

Jag har haft hoj utomhus på en av de mest bestulna gatorna i landet.
Kapell på bara :tummenupp

Annars är ju larm klockrent. Förankra hojen i golvet/marken/väggen. Kapell på som sagt!
Även om man inte har larm så fixa dekaler så dom iaf tror att du har larm. Strålkastare med rörelsedetektor vig garagedörren, mm.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT