Undervåld från rättsväsendet.

Tål att säga att batongen inte är menad för att bryta någons ben, även om så har varit fallet en del gånger, slowroller har dock rätt i att ASP´n gör finare "snitt" när det väl händer. (ASP = Märke, behöver inte vara batong men man brukar namnge den som "ASPen".
Expanderbara batongen (teleskop-batong) togs fram för att man ska slippa släpa på en stor gummi-batong som slår mot benet så fort man tar ett steg, och därför ofta lämnade den i bilen. Expanderbara batongen är även mindre provocerande än vad gummibatongen är.
Jag använder ofta min expanderbatong för att slå om strömbrytare som sitter högt upp ovanför dörrar, perfekt verktyg :)

Last edited:
Tål att säga att batongen inte är menad för att bryta någons ben, även om så har varit fallet en del gånger. Expanderbara batongen (teleskop-batong) togs fram för att man ska slippa släpa på en stor gummi-batong som slår mot benet så fort man tar ett steg, och därför ofta lämnade den i bilen. Expanderbara batongen är även mindre provocerande än vad gummibatongen är.
Jag använder ofta min expanderbatong för att slå om strömbrytare som sitter högt upp ovanför dörrar, perfekt verktyg :)

Är du underlång eller bara en lat väktare?

1.78, så har jag bara de två alternativen att välja på så är jag nog lat =) Eller så är det för att installatörer sätter strömbrytarna så jäkla högt upp =)

Då jag håller på med sportskytte och brukar själv vapen så är vapenlagar av intresse, har haft en del kontakt med en snubbe från USA som förklarat varför deras vapenlagar ser ut som de gör i vissa delstater, bland annat för att man ska kunna skydda sig mot polisen och andra myndigheter, helt sjukt! Men som du säger finns det tillfällen även i Sverige där man bör stå upp mot polisen, tyvärr ser våra lagar helt annorlunda ut än USA´s i de här fallen, så här är det egentligen bara att låta sig gripas och ta ärendet med tingsrätten etc.

Absolut, men som jag skrev så var det rent filosofisk.

Sen finns det jänkare och jänkare, vissa tar det till det yttersta, andra ser det som en kvarleva av en orolig tidsepok.

Mailade med en som hade en gömma på sina marker med vapen inför obama valet.:dummer

Helt klart undervald, men helt forstaeligt. Polis kan fan inte gora nagot ratt i media eller allmanhetens ogon i det har landet.

Är det bara jag som tycker snutarna hanterade situationen rätt bra och föredömligt?

Ja, det kan du möjligen vara ensam om. Jag hade nog sagt att de hanterade situationen på rätt sätt men själva genomförandet var minst sagt en aning darrigt och de föreföll en smula valhänta. Som någon nämnde tidigare verkade båda relativt gröna, det är däremot inte särskilt konstigt om färska poliser får i uppgift att patrullera runt i ett centrum på dagtid medan mer erfarna poliser hanterar grövre brottslighet eller de platser där det krävs mer erfarenhet och rutin. Som sagt, de löste ju uppgiften till sist utan att använda övervåld och utan att utsätta sig själva för allt för stor fara även om två erfarna "vikingpoliser" hade paketerat in honom i bilen snabbare.

Men det finns ju knappast någon verksamhet som kan ha seniora kollegor på alla platser.

Ja, det kan du möjligen vara ensam om. Jag hade nog sagt att de hanterade situationen på rätt sätt men själva genomförandet var minst sagt en aning darrigt och de föreföll en smula valhänta. Som någon nämnde tidigare verkade båda relativt gröna, det är däremot inte särskilt konstigt om färska poliser får i uppgift att patrullera runt i ett centrum på dagtid medan mer erfarna poliser hanterar grövre brottslighet eller de platser där det krävs mer erfarenhet och rutin. Som sagt, de löste ju uppgiften till sist utan att använda övervåld och utan att utsätta sig själva för allt för stor fara även om två erfarna "vikingpoliser" hade paketerat in honom i bilen snabbare.

Men det finns ju knappast någon verksamhet som kan ha seniora kollegor på alla platser.

Att det var två blåbär tog det ju 3 sekunder att se. Men i den situationen med tio pers som skriker åt dem och ett jäkla svin som härjar runt och eventuellt vill slåss så är det ju rätt stressande. Grabben åkte på lite däng och fick åka polisbil. Han blev inte skjuten. Ingen av poliserna fick stryk. Ingen åskådare blev direkt delaktig.

Hade förstås som du säger varit snyggare med en vikingsnut (typ han på biljarden Hornsgatan) som vikt ihop killen och langat in honom i bilen, men nu var ju förutsättningarna annorlunda.

Att det var två blåbär tog det ju 3 sekunder att se. Men i den situationen med tio pers som skriker åt dem och ett jäkla svin som härjar runt och eventuellt vill slåss så är det ju rätt stressande. Grabben åkte på lite däng och fick åka polisbil. Han blev inte skjuten. Ingen av poliserna fick stryk. Ingen åskådare blev direkt delaktig.

Hade förstås som du säger varit snyggare med en vikingsnut (typ han på biljarden Hornsgatan) som vikt ihop killen och langat in honom i bilen, men nu var ju förutsättningarna annorlunda.

Exakt hur kan du säga föredömligt?

Då jag håller på med sportskytte och brukar själv vapen så är vapenlagar av intresse, har haft en del kontakt med en snubbe från USA som förklarat varför deras vapenlagar ser ut som de gör i vissa delstater, bland annat för att man ska kunna skydda sig mot polisen och andra myndigheter, helt sjukt!

Din vän talar nog klädd i en huvudbonad som oftast bärs efter mörkrets inbrott. Så jag ställer mig skeptisk till den uppgiften. Men har du en trovärdigare källa, så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.

Endel har kollat lite för mycket på film märker jag.
"Det är ju bara att haaiiaaa:a honom i skrevet o bunta ihop honom"
:rolleyes:

Jag skrev ju precis det ... Att de inte går på för hårt på grabben och jobbar på hyfsat proffsigt.

så du förespråkar denna klumpighet istället för ett mer bestämt och snabbare gripande? Bara för att det inte är det absolut sämsta tillvägagångssättet i videon så betyder det ju inte att det är det bästa.

så du förespråkar denna klumpighet istället för ett mer bestämt och snabbare gripande? Bara för att det inte är det absolut sämsta tillvägagångssättet i videon så betyder det ju inte att det är det bästa.

Vad är det som är så katastrofalt och pinsamt med ingripandet bortsett från det uppenbara att de båda verkar vara relativt nya på jobbet? Tycker du att vi skall ha våra mest erfarna vikingpoliser till att patrullera ett köpcentrum på dagtid ?

Givet situationen tycker jag dom agerar helt ok.

Killen dom försöker gripa är uppenbarligen för full för att utgöra ett allvarligt hot, särskilt efter pepparsprayen, och omgivningen är inte särskilt hotfull vad det verkar. Dom står ju bara och filmar/snackar och verkar nyktra själva.

Sen att det är ett jäkla meck att flytta omkring någon på cirka 100 kg som är ovillig att hjälpa till är inte så konstigt.

Ok, tjejen behöver nog lägga lite mer tid i gymmet men dom fullgjorde sin uppgift utan att ge fyllot permanenta skador. Kan tänka mig att de får en klapp på axeln av chefen eftersom bildbeviset om "övervåld" bara visar det motsatta.

De som säger "tänk om han var större/starkare/våldsammare" bör betänka att intensiteten i polisernas ingripande med största sannolikhet även det skulle klivit upp ett par pinnhål med hårdare slag osv. Det är i alla fall vad jag vill tro :)

Vad är det som är så katastrofalt och pinsamt med ingripandet bortsett från det uppenbara att de båda verkar vara relativt nya på jobbet? Tycker du att vi skall ha våra mest erfarna vikingpoliser till att patrullera ett köpcentrum på dagtid ?

Tappar vapnet? Att hon som polis inte kan göra något? Det är ett jäkla kopplande till 2m-snuten men det kanske tyvärr är så att ni bara ser världen i svartvitt. jag tycker att varje polis som är ute och patrullerar ska kunna göra ett korrekt gripande utan att stå till hälften handfallna över nån som väger ett par kilon mer, och tillomed tappa vapnet och backa inför en berusad obeväpnad person.

Att du inte finner det pinsamt är ju... ja vad ska man säga.

Tappar vapnet? Att hon som polis inte kan göra något? Det är ett jäkla kopplande till 2m-snuten men det kanske tyvärr är så att ni bara ser världen i svartvitt. jag tycker att varje polis som är ute och patrullerar ska kunna göra ett korrekt gripande utan att stå till hälften handfallna över nån som väger ett par kilon mer, och tillomed tappa vapnet och backa inför en berusad obeväpnad person.

Att du inte finner det pinsamt är ju... ja vad ska man säga.

Har du försökt gripa någon som är hyfsat stor och förbannad? Det är inte fullt så jävla lätt som det verkar.

Har du försökt gripa någon som är hyfsat stor och förbannad? Det är inte fullt så jävla lätt som det verkar.

Årets dummaste kommentar? Jag är inte polis, eller hur? Men nej jag hade inte backat eller varit rädd. Man kan ju börja där. De ska vara utbildade och dessa personer ska hålla koll på samhället. Det kräver jag av dem. Även om det är svårt så det inte omöjöigt och därför ska det kunna skötas på ett bra sätt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT