Undervåld från rättsväsendet.

Dom löste det ju, personen var ju inte farlig för någon men skulle omhändertas och det gjorde dom.

Men folk vill ju gärna se dylika bråkstakar slås sönder och samman eller skjutas på fläcken.

Ja, det vill säga så länge dom inte känner fyllot eller liknande.

Du missade att polisen tappade ett tjänstevapen (baton), att GM nästan fick tag i den, att han gjorde motstånd och kom loss, att hon inte hade kontroll alls på nått samt att varken hon eller han hade nån vidare kontroll på de som var runtomkring? Att det tog väldig lång tid på sig och därmed utsatte sig själva för större fara än nödvändigt?

Det är inte bra polisarbete. Vad hade hänt ifall hans vänner fick lite mer sympati för killen och ställt sig ivägen för polisen till slut, med motivationen "eyyy mannen låt han gå vafan mannen, han är lugn mannen, eeyyy".

Du missade att polisen tappade ett tjänstevapen (baton), att GM nästan fick tag i den, att han gjorde motstånd och kom loss, att hon inte hade kontroll alls på nått samt att varken hon eller han hade nån vidare kontroll på de som var runtomkring? Att det tog väldig lång tid på sig och därmed utsatte sig själva för större fara än nödvändigt?

Det är inte bra polisarbete. Vad hade hänt ifall hans vänner fick lite mer sympati för killen och ställt sig ivägen för polisen till slut, med motivationen "eyyy mannen låt han gå vafan mannen, han är lugn mannen, eeyyy".

Om de ställer sig i vägen för polisen så är det bara att plocka dem istället =) Främjande av flykt (Om man hjälper laga frihetsberövad att komma loss) är ett brott som man kan gripas för och är grövre än att tex göra sig skyldig till störande av allmän ordning eller att bli omhändertagen för fylla =)

Jag tycker de borde utrusta Svenska polisen med tazer, många onödiga inre blödningar och skador från batongslag som skulle försvinna då.. Hade varit perfekt i det där läget!

Ja, man kan ju tycka dom borde hålla lite hårdare i batongen.

Men då det inte är deras ända och sista utväg spelar det ju mindre roll, dom gjorde ett hyfsat jobb och respekterade tydligen våldstrappan.

Men vad ville du att dom skulle göra åt folket som stod runt, släppa fokus från fyllot och ge sig i kast med dom istället?

Känns som att de antagligen uppfattade situationen som ganska obehaglig med den stora folkmassan runt om. Klart att de ska tränas för det men båda ser rätt färska ut.
De är ju också svårt att veta hur det har sett ut fram till början av filmen. Hur de använder sina batonger kan jag inte uttala mig om, har ingen direkt erfarenhet av dem själv, men jag har sett polis använda dem vid åtskilliga tillfällen och med det som måttstock så var detta lite av en katastrof. Men tacka fan för att de inte går på som de poliser jag sett använda sina tidigare, då hade killen sett betydligt värre ut.

Tycker det är bättre att det går till på detta viset, bortsätt från att polisen tappar sin batong och att de uppenbarligen behöver mer träning när det gäller närkontak, än att de skulle skjuta killen med EL-pistol.

När det gäller just EL-pistoler så är jag mycket skeptisk till hur de kan komma att användas. Det var ju för inte så längesen det var en film uppe här på SH när det var en amerikans tjej som skadades svårt efter att hon trilla i golvet efter att ha blitt skjuten med en EL-pistol.

Gärningsmannen verkar ju vara en riktig idiot och som han betedde sig kunde han gått fått lite mer stryk.

Så här skulle dom ha gjort så hade det ordnat sig blixttsnappt! :mad:

Embedded media from this media site is no longer available

Hela Svenska poliskåren behöver krav-maga(eller dyl) lektioner, och nej inget tjaffs om MMA hit och MMA dit. Man behöver inte lära sig brottas för att oskadliggöra någon.

Enkla slag och grep för att oskadliggöra på så kort tid som möjligt är det som behövs. Han i den första videon hade gått ner med ett enkelt slag på halsen, boom- nere. Ger han sig inte är det bara fortsätta rikta våld mot ögon, hals, skrev och knän tills han ger sig. Vilket är djälvigt fort om så sker.

Utgångspunkten för kräken är att om man ger sig på polisen så ska det göra ont.

Så svårt är det inte.

Så här skulle dom ha gjort så hade det ordnat sig blixttsnappt! :mad:

Embedded media from this media site is no longer available

De hittar bara en chans att sätta dit ett lokalt äckel, han verkar ha åkt dit för både knarklangning och misshandel. Inte direkt så att det är någon helt oskyldig som får lite blåmärken.

Hela Svenska poliskåren behöver krav-maga(eller dyl) lektioner, och nej inget tjaffs om MMA hit och MMA dit. Man behöver inte lära sig brottas för att oskadliggöra någon.

Enkla slag och grep för att oskadliggöra på så kort tid som möjligt är det som behövs. Han i den första videon hade gått ner med ett enkelt slag på halsen, boom- nere. Ger han sig inte är det bara fortsätta rikta våld mot ögon, hals, skrev och knän tills han ger sig. Vilket är djälvigt fort om så sker.

Utgångspunkten för kräken är att om man ger sig på polisen så ska det göra ont.

Så svårt är det inte.

De hittar bara en chans att sätta dit ett lokalt äckel, han verkar ha åkt dit för både knarklangning och misshandel. Inte direkt så att det är någon helt oskyldig som får lite blåmärken.

Myndighetsutövare som behöver använda våld i tjänsten har väl framtagna tekniker som man ENDAST får använda. Att slå någon mot halsen dvs struphuvudet så att man spräcker det och killen dör, eller slår sönder knän eller gör någon blind är INGET en pols skall använda för att lyckas gripa någon!
Batong får endast slås emot mjuka stora muskelgrupper, ingen rygg, nacke, njurar etc.

Greppteknik är det som behövs.. jag anser att man misslyckats med att gripa/omhänderta någon om man behöver använda våld, men ibland är det som sagt tyvärr nödvändigt.

Det som inte framgår i videon är att GM drar en kniv för att sticka hunden, det är därför polismannen skriker "nej nej för fan" och slår batongen rakt i skallen på GM för att skydda sin hund. Helt befogat! GM hade ju även en yxa han försökte klippa hunden med.

Det trodde jag framgick. det ser man ju tydligt :)

Myndighetsutövare som behöver använda våld i tjänsten har väl framtagna tekniker som man ENDAST får använda. Att slå någon mot halsen dvs struphuvudet så att man spräcker det och killen dör, eller slår sönder knän eller gör någon blind är INGET en pols skall använda för att lyckas gripa någon!
Batong får endast slås emot mjuka stora muskelgrupper, ingen rygg, nacke, njurar etc.

Greppteknik är det som behövs.. jag anser att man misslyckats med att gripa/omhänderta någon om man behöver använda våld, men ibland är det som sagt tyvärr nödvändigt.

Jag håller med rent filosofiskt när det gäller att använda grepp och batong mot stora muskelgrupper för att inte skada den som ska gripas. Det vore helt ultimat om detta kunde användas varje gång, problemet är att det inte fungerar när den som ska gripas är fysiskt stark och/eller påverkad samt gör motstånd.

Självfallet menar jag inte att polisen ska använda slag mot struphuvudet eller fish-hooking på närmsta buse som ger sig direkt. Men om den som ska gripas gör utfall mot polisen, då är det bara gå all-in.

Varför? Därför att det är själva grunden för samhället, GE - DIG - ALDRIG - PÅ - POLISEN. Av samma anledning förtjänade han som kastade en gatsten mot polisen i Göteborg en kula i magen.

Säkert, men det är inte polisens uppgift att bestraffa, särskilt inte på det sättet.
Lite skrämmande att du tycker det verkar ok faktiskt.

Jag håller med rent filosofiskt när det gäller att använda grepp och batong mot stora muskelgrupper för att inte skada den som ska gripas. Det vore helt ultimat om detta kunde användas varje gång, problemet är att det inte fungerar när den som ska gripas är fysiskt stark och/eller påverkad samt gör motstånd.

Självfallet menar jag inte att polisen ska använda slag mot struphuvudet eller fish-hooking på närmsta buse som ger sig direkt. Men om den som ska gripas gör utfall mot polisen, då är det bara gå all-in.

Varför? Därför att det är själva grunden för samhället, GE - DIG - ALDRIG - PÅ - POLISEN. Av samma anledning förtjänade han som kastade en gatsten mot polisen i Göteborg en kula i magen.

Fast rent filosofiskt finns det ju gott om tillfällen människan bör stå upp mot polisen.

Dock inte i detta fallet.

Fast rent filosofiskt finns det ju gott om tillfällen människan bör stå upp mot polisen.

Dock inte i detta fallet.

Då jag håller på med sportskytte och brukar själv vapen så är vapenlagar av intresse, har haft en del kontakt med en snubbe från USA som förklarat varför deras vapenlagar ser ut som de gör i vissa delstater, bland annat för att man ska kunna skydda sig mot polisen och andra myndigheter, helt sjukt! Men som du säger finns det tillfällen även i Sverige där man bör stå upp mot polisen, tyvärr ser våra lagar helt annorlunda ut än USA´s i de här fallen, så här är det egentligen bara att låta sig gripas och ta ärendet med tingsrätten etc.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!