Underligt fenomen

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Har någon annan lagt märke till att så fort man ligger bakom en bil med sin motorcykel så flyttar sig bilen nästan panikartat LÅNGT ut i vägrenen? Detta händer precis hela tiden.
Jag menar, tackar för artigheten, men varför gör de aldrig så när jag kommer med bilen?
Är det något fordon som INTE behöver hjälp med att köra om på det viset så ör det väl en mc?

Eller ser de bara min huliganhoj och min mattsvarta hjälm och blir så rädda att de nästan kör av vägen? :D

Konstigt att dom gör det?
Någon kommer ikapp i dubbla hastigheten, har ofta helljus på trots fullt dagsljus, ligger så nära satt om bilen skulle behöva spola ren rutan från alla insekter så blir hojen blind av spolarvätska, tänk då bromsa? Han kör om med ett enormt brölande och oljud som väcker dom äntligen sovande barnen i bilen, eller skrämmer skiten ur dom dej och alla andra passagerare i bilen eftersom att dom inte har några speglar att hinna se hojåkaren i.

Skulle du ligga kvar lugnt och stilla och lyssna på en inspelning av allsång på skansen -96?

Har du vridit på huvudet och kollat om polisen ligger bakom dig? :hihi
Då brukar bilister bete sig så som du beskriver, även on man kör bil själv.

MrEd skrev:
Har någon annan lagt märke till att så fort man ligger bakom en bil med sin motorcykel så flyttar sig bilen nästan panikartat LÅNGT ut i vägrenen? Detta händer precis hela tiden.
Jag menar, tackar för artigheten, men varför gör de aldrig så när jag kommer med bilen?
Är det något fordon som INTE behöver hjälp med att köra om på det viset så ör det väl en mc?

Eller ser de bara min huliganhoj och min mattsvarta hjälm och blir så rädda att de nästan kör av vägen? :D

ett fenomen som jag ok har sett.... väldigt iriterande helst när dom lägger upp ett dammoln av grus o annan skit från vägrenen ....

Har precis samma erfarenhet. Vet ej varför, men det är ju helt OK när man kör hoj!

ja det är några jäVla as ;)

I norge är dom några jäVla as på att køra bil, alltid i vänster filen
eller så långt åt vänster det går, även vid planerad høgersväng.
Att gøra u-svängar tillhør vardagsnøjet, speciellt kl 16-17 mitt i C.
Ser du en taxi, bli livrädd, det är garanterat en 18 årig pakistanier med keps.
Det står att han har kørkort, men han fick det i cornflakespaketet.

det är några jäVla as :mattias

Eller så bromsar dom vid omkörning, oftast när man har en bil som man möter en bit bort. Dom har ingen aning om vilket ACC det är i hojar :tummenupp
Likaså när man har bråttom på motorväg, då flyttar sig bilarna så snällt :Bugar

MrEd skrev:

Vet inte varför, men när jag kör bil och ser en hoj komma bakom så flyttar jag mig alltid ut till höger. Precis som du säger så kommer man alltid förbi med hoj, men jag gör så ändå.

T.o.m dom få gånger jag varit ute i trafiken har jag märkt att bilarna flyttar på sig för min skull... Det uppskattas iallafall när man övningskör :yoparty

NoicE skrev:
ja det är några jäVla as ;)

det är några jäVla as :mattias

fast så illa har jag aldrig upplevt oslo, bodde där i 2 år, funka dödsbra! visst är det lite snabbare rörelser men man är ju beredd på det om man hänger med i tempot.

jag har vart med om samma fenomen med att dom flyttar sig direkt, även om det är trångt som fan heldraget och möte. ibland ska man svänga av å väntar då kvar bakom bilen men även fast man har blinkers på drar dom sig ut i väggrenen. inte alla så men många.

värst är ändå dom som börjar tvätta rutan varje gång en mc lägger sig bakom, DOM om några är jävla svin.

Sånna borde man sparka av backspegeln på men jag är för förlåtande. =\

Qwerty skrev:
Konstigt att dom gör det?
Någon kommer ikapp i dubbla hastigheten, har ofta helljus på trots fullt dagsljus, ligger så nära satt om bilen skulle behöva spola ren rutan från alla insekter så blir hojen blind av spolarvätska, tänk då bromsa? Han kör om med ett enormt brölande och oljud som väcker dom äntligen sovande barnen i bilen, eller skrämmer skiten ur dom dej och alla andra passagerare i bilen eftersom att dom inte har några speglar att hinna se hojåkaren i.

Skulle du ligga kvar lugnt och stilla och lyssna på en inspelning av allsång på skansen -96?

Målande beskriving men detta händer även om jag närmar mig försiktigt och är ute och fisåker. Ibland VILL jag inte ens köra om, ändå ligger han där ute i periferin.

sajk skrev:
fast så illa har jag aldrig upplevt oslo, bodde där i 2 år, funka dödsbra! visst är det lite snabbare rörelser men man är ju beredd på det om man hänger med i tempot.

Seriøst?

tempo kan dom inte stava till, max 2bilar hänger med när ett rødljus blir grønt ljus.
Det konstigaste är egentligen att ingen tutar eller verkar bli upprørd.
Dom blinkar inte när dom svänger heller, dom kan inte køra i rondeller och är
helt GALNA i høgerregeln. Utfartsregeln vet jag inte om dom har här, eller så kan dom inte den.

Jag tycker det verkar som om man upplever detta fenomen bara om man kör som ett svin, kör man prick hastighetsbegränsningen så blir man konstant trängd och ignorerad.

MrEd skrev:
Målande beskriving men detta händer även om jag närmar mig försiktigt och är ute och fisåker. Ibland VILL jag inte ens köra om, ändå ligger han där ute i periferin.

Jo det händer mej med. Men Jag ville bara beskriva hur det kan kännas för en medelålders man/kvinna som aldrig skulle sätta sig på en motorcykel. Det flesta bilar är livrädda för oss hojar, eftersom att vi kör som svin rent ut sagt. Sen att man ibland tar det lite lungt och glider fram i rena rama custom tempot och då först märker man denna rädsla bilförare har för hojar, dom är ju vana vid att det går fort.

Händer mig också när jag kommer på min strypta er-5 bakom en bil i 110. Den går faktiskt så fort men omkörningen blir inte så säker så jag behöver det =) Knappt 35 hästars respekt i backspegeln!!
Sen får jag alltid samma reaktion när jag kör bmwn (318) som om det också vore nått effektmonster. Så fort folk ser bmw-njurarna i backspegeln tror de att man är ute efter att köra fort.
Är lite jobbigt när man kommer ikapp en bil och den lägger sig i väggrenen fast man inte vill köra om och sen fortsätter att ligga där i nån mil

Ptja... Jag gör detsamma, lägger mig lite längre åt höger så hojjen får mer plats att köra om - samtdigt som jag gör det blir ju personen varse på att jag uppmärksammat honom/henne.

Jag förutsätter att den kommer att köra om eftersom jag oftast gör det själv när jag sitter på hojjen.

Men stadsjeepar som envisas med att alltid köra med ena hjulsidan i väggrensgruset blir jag bara lack på! :mad:

Har ni inte lagt märke till (hobbypoliserna) som gjärna glider ut mot mittlinjen då nån vill köra om då....

MrEd skrev:

Det händer att jag gör det för att flukta lite på hojen!

Annars så sker det ju enbart för att man kör så fort eller att alla andra gör det på hoj

Jag tycker att det är bra även om det är lite onödigt ibland. Känns OK att de vet att man kommer. Händer hela tiden. Att de drar upp grus har inte hänt en gång under mina 3000 landsvägsmil faktiskt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT