Underliggande avgassystem: motard

• Thread starter Thread starter Jii
  • Start date Start date
Jii skrev:
2551620 Har funderat på detdär! Får man inte den absolut bästa effekten på en 4-taktare genom att inte ha något motstånd alls! T.ex på vissa sporthojar har dom ju endast en böj ut från avgasmynningen utan ljuddämpning eller något sånt! Ok att det låter mycket men man tycker ju att anledningen till detta är att det skulle resultera i högsta möjliga effekt!

Sålänge det är jämt inne i röret och en sjyst och jämn övergång från avgasporten där röret är relativt runt till en plattare det (men då med samma area) borde det inte resultera i ett alltför märkvärt motstånd! funderar dock på att förkasta idén med att mellanröret ska gå udner motorn, känns som det kommer påverka markfrigången alltför mycket! :confused:

Inte alla motorer mår bra utan helt öppet avgasystem (långt ifrån). Det blir inget undertryck/sug i avgasystemet och avgaserna extraheras inte lika effektivt som om det vore undertryck i avgassytemet.

Btw: Cool utbildning du går. Som en förberedelse för industridesign på universitets nivå (?)

Jii skrev:
2551620 Har funderat på detdär! Får man inte den absolut bästa effekten på en 4-taktare genom att inte ha något motstånd alls! T.ex på vissa sporthojar har dom ju endast en böj ut från avgasmynningen utan ljuddämpning eller något sånt! Ok att det låter mycket men man tycker ju att anledningen till detta är att det skulle resultera i högsta möjliga effekt!

Sålänge det är jämt inne i röret och en sjyst och jämn övergång från avgasporten där röret är relativt runt till en plattare det (men då med samma area) borde det inte resultera i ett alltför märkvärt motstånd! funderar dock på att förkasta idén med att mellanröret ska gå udner motorn, känns som det kommer påverka markfrigången alltför mycket! :confused:

Kommer ej ihåg vems hoj men det var någon här på forumet som byggde den! hoppas han inte misstycker att jag använder hans hoj som exempel! :yoparty
View attachment 167985

Dels har han turbo, en turbo krossar mycket ljud. Sen skulle jag kunna tänka mig att det är gjort så för att få rätt pulser i turbon eller nått:rolleyes: Men turbo / sug är nog lite olika saker.

Såg en honda igår med 2 underliggande pipor (motard) riktigt jävla snygg:)

KalleKulspruta skrev:
2552105 Inte alla motorer mår bra utan helt öppet avgasystem (långt ifrån). Det blir inget undertryck/sug i avgasystemet och avgaserna extraheras inte lika effektivt som om det vore undertryck i avgassytemet.

Btw: Cool utbildning du går. Som en förberedelse för industridesign på universitets nivå (?)

Ok, men vad är det som skapar undertrycket/suget? Är det motståndet som skapar det? :confused:

Det är som du säger ungefär en förberedelse för universitets nivå. Dock antar jag att Universiteten inte bryr sig det minsta att man gått just den här utbildningen utan dom kör mestadels efter intagningsprov, har även hört att fysikB skall vara ett måste för att komma in på liknande linjer (hur nu fysikB gör en bättre på att rita är för mig ett mysterium men... :gnissla), men som sagt en bra förberedelse! :)

Mr Helmut skrev:
2552136 Dels har han turbo, en turbo krossar mycket ljud. Sen skulle jag kunna tänka mig att det är gjort så för att få rätt pulser i turbon eller nått:rolleyes: Men turbo / sug är nog lite olika saker.

Såg en honda igår med 2 underliggande pipor (motard) riktigt jävla snygg:)

Ok kanske dags å slänga på en turbo på 525:an då? :rolleyes: hah skulle det funka tro? :yoparty

Låter som en riktig nackvridare! Vad var det för hoj, en crf450 eller?

bange skrev:
2554196 Lycka till med projektet, ska bli spännande till våren o se hur det blev :D
/M

Tackar! haha får börja med att se OM det blir nåt! :rolleyes:

Last edited:
Man anväder ofta konor på 4 taktssystem för att få en sug-effekt i systemet.

Finns väldigt mycket att läsa/lära om det hela.

Sen får man inte glömma att ett avgasystem inte fungerar bra förrän det lirar med topp och insugssidan.

Sen är ju också frågan vad man vill ha för egenskaper ur motorn,hög toppeffekt eller kraft i dom lägre varven.

Jii skrev:
2554788

Ok kanske dags å slänga på en turbo på 525:an då? :rolleyes: hah skulle det funka tro? :yoparty

Nej de skulle inte funka på en enstånka om jag kommer ihåg rätt. De har med med avgasflödet att göra. Rätta mig om jag har fel...

Men jag säger som Gunde "-Ingenting é omöjligt"

Långa farbron skrev:
2554834 Man anväder ofta konor på 4 taktssystem för att få en sug-effekt i systemet.

Finns väldigt mycket att läsa/lära om det hela.

Sen får man inte glömma att ett avgasystem inte fungerar bra förrän det lirar med topp och insugssidan.

Sen är ju också frågan vad man vill ha för egenskaper ur motorn,hög toppeffekt eller kraft i dom lägre varven.

ok tack för informationen, verkar som man får göra lite mer efterforskningar i hur allt är uppbyggt. Du vet inte om någon hemsida där dom behandlar sådant här eller någon kunnig person som man kan terrorisera med ett tele.samtal? :rolleyes:

BORG skrev:
2556746 Nej de skulle inte funka på en enstånka om jag kommer ihåg rätt. De har med med avgasflödet att göra. Rätta mig om jag har fel...

Men jag säger som Gunde "-Ingenting é omöjligt"

Har för mig att det var en här på forumet som satte en turbo på en XR650, jag e inte 100 men det ät väll en enstånka? :yoparty

edit: här är länken http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67635&highlight=turbo+xr650

Last edited:
Finns en hel hög med kunniga människor här på forumet som kan allt det där(dessa hittas oftast i teknik o mek eller turbo forumet)

Prova sökfunktionen så hittar du säkert en lite info om det hela.

Annars får du läsa tex 4 stroke performace tuning av A graham Bell.

Både Marklund och Boost2 har laddat stånkor,Boost2 verkar vara den som lyckas bäst.

Långa farbron skrev:
2559427 Finns en hel hög med kunniga människor här på forumet som kan allt det där(dessa hittas oftast i teknik o mek eller turbo forumet)

Både Marklund och Boost2 har laddat stånkor,Boost2 verkar vara den som lyckas bäst.

har maila marklund om det o kollat runt lite,,
finns inge gemensamt hur man ska få de o funka på en stånka, marklund sa att de är så varierande resultat från maskin till maskin.
själv har jag en liten uppfattn om vad jag ska göra med min, men vet fortfarande inte hur de komma funka..
man får prova sig fram. :tummenupp

Långa farbron skrev:
2559427 Finns en hel hög med kunniga människor här på forumet som kan allt det där(dessa hittas oftast i teknik o mek eller turbo forumet)

Ok tack för tipset slänger väll upp en tråd där om jag nu inte hittar nåt när jag söker på det hela!

Vart får man tag på 4 stroke perfo... ? antar att den inte går att låna på biblioteket? :näsblod

ozeo skrev:
2559909 har maila marklund om det o kollat runt lite,,
finns inge gemensamt hur man ska få de o funka på en stånka, marklund sa att de är så varierande resultat från maskin till maskin.
själv har jag en liten uppfattn om vad jag ska göra med min, men vet fortfarande inte hur de komma funka..
man får prova sig fram. :tummenupp

okok skulle ju kunna va lite roligt med turbo på en 525:a! kanske först med det på denna jord? :yoparty

Det blir väll till att rådfråga bilmeck-polarna om dom kan avvara lite tid! :tummenupp

Last edited:
Enligt Tech-1 sidan hade dom bara systemen till 450 ? eller missade jag nåt.
Om man tänker på få ut effekt och låg db så borde väl ändå dubbelsystem vara effektivare? Nu tänker jag för bana..

Väldigt coolt projekt, lycka till :tummenupp

Jocke W skrev:
2561562 Enligt Tech-1 sidan hade dom bara systemen till 450 ? eller missade jag nåt.
Om man tänker på få ut effekt och låg db så borde väl ändå dubbelsystem vara effektivare? Nu tänker jag för bana..

När ni både skriver om turbo och ljudnivå i samma tråd så var det en tanke som slog mig. Det är ju allmänt känt att en turbo tar ner ljudvolymen en hel del. Varför inte bara ha en turbin mellan topplock och ljuddämparen som får snurra fritt utan att driva nånting. Det borde dämpa ljudet utan att själa allt för mycket effekt... bara en tanke.

Jocke W skrev:
2561562 Enligt Tech-1 sidan hade dom bara systemen till 450 ? eller missade jag nåt.

Problemet med ett dubbelsystem borde väll va att det blir tyngre, men det kanske bara är marginellt? Tänkte få till nåt udda utseende på det och dubbelsystem finns väll redan? :confused:

Tackar :yoparty

supermoppe skrev:
2561612 När ni både skriver om turbo och ljudnivå i samma tråd så var det en tanke som slog mig. Det är ju allmänt känt att en turbo tar ner ljudvolymen en hel del. Varför inte bara ha en turbin mellan topplock och ljuddämparen som får snurra fritt utan att driva nånting. Det borde dämpa ljudet utan att själa allt för mycket effekt... bara en tanke.

Det där var en klart spännande idé, tål att utforskas närmre :yoparty

Skulle det finnas risk för att turbinen skulle fastna, kanske sot etc etc, skulle antagligen resultera i någo mindre bra! vart får man tag på små turbiner? någon som vet?
Hursomhelst grym idé! :tummenupp

/Jakob

Last edited:
Turbinen tar nog en del av ljudet, MEN jag tror att mesta ljuddämpningen är för att man tar ju ut så mkt energi ur avgaserna. Så har man bara en turbin som snurrar med kanske inte det blir någon större skillnad. Och den kommer snurra nåt så in i helvete utan motstånd. :gnissla

Jii skrev:
2564447 Problemet med ett dubbelsystem borde väll va att det blir tyngre, men det kanske bara är marginellt?

Om man har ett i Titan och kolfiber så väger det inte mycket, dessutom kommer effekten man får ut av det ta ut vikten från enkel röret. Om man nu vill jaga vikt kan man ju köra Titan skruvar också :yoparty

Tror att på bana så blir det svårt att slå dubbelsystem.

wheelie82 skrev:
2564640 Turbinen tar nog en del av ljudet, MEN jag tror att mesta ljuddämpningen är för att man tar ju ut så mkt energi ur avgaserna. Så har man bara en turbin som snurrar med kanske inte det blir någon större skillnad. Och den kommer snurra nåt så in i helvete utan motstånd. :gnissla

ok då får man väll förkasta den idén, rolig tanke dock! :tummenupp

om jag vill ha motstånd i den kan jag ju alltid koppla lite så den generarar el då mitt batteri har dött, med tanke på avgasflödet lär den ju hinna snurra i en sådär 30 sekunder innan fram- och baklyset står i lågor :yoparty

Hur mycket av ljuddämpningen står själva röret för? Dämpas det något där överhuvudtaget eller är det ljuddämparen som gör HELA det jobbet?

Jocke W skrev:
2564716 Om man har ett i Titan och kolfiber så väger det inte mycket, dessutom kommer effekten man får ut av det ta ut vikten från enkel röret. Om man nu vill jaga vikt kan man ju köra Titan skruvar också :yoparty

Tror att på bana så blir det svårt att slå dubbelsystem.

Det är nog som du säger att det är det bästa!

Någon som vet hur titan är att arbeta i, måste man ha specialverktyg ala special-svets, special-kap, special-... ja eller är det som att jobba i aluminium eller når sånt skönt? :rolleyes:

/Jakob

Last edited:
Har det hänt något roligt sen sist? Jag fick något ryck och började rota i gamla trådar och hittade din.

Om det blev något av det hela vill jag se bilder och ha ett system beställt till min :drool

Har det hänt något roligt sen sist? Jag fick något ryck och började rota i gamla trådar och hittade din.

Om det blev något av det hela vill jag se bilder och ha ett system beställt till min :drool

Jag har en rapport på 12 sidor om du vill ha lite litteratur å läsa :D

Var en massa problem med hela bygget tyvärr! Storlekar på rören var nästintill omöjligt att få tag på, gick bara att köpa rör per sex meter från de större företagen. Slutade med att jag köpte rör hos Ferrita men då fanns inte de exakta måtten jag sökte, blev mer ett panikinköp för att ha något att visa upp på redovisningen.

Rostfritt, som rören är gjorda av, är förövrigt ett h-e att arbeta i för en nybörjare som mig. Mestadels svetsat stål förut och att hoppa på rostfritt var ingen fullträff! Arbetade i skolans verkstad som inte hade TIG, fick svetsa i elsvets, även detta första gången! Ska vist vara svårt även för de som arbetar med rostfritt att använda elsvetsen. Gick inte heller att böja rören (vilket jag inte vista när jag köpte dem) vilket jag löste på ett annat sätt! Hursomhelst, resultatet då:

Fick inte tag på tillräckligt små rör som skulle kunna passa avgasmynningen, så dessa saknas, lite tejp för att hålla ljuddämparna på plats. Skulle nog blivit riktigt sjyst om jag hade hunnit klart! Har studerat ganska mycket om hur man bygger ett avstämt avgassystem, och gjort ett antal beräkningar på detta! Valde att bygga ett system med ökande diameter på mellanröret, och slutligen två ljuddämpare inne i hjulhuset för en så effektiv ljuddämpning som möjligt! Skulle kunna dra ihop en bild lite snabbt i Photoshop hur tanken var att det skulle se ut?

Någon som kanske skulle kunna bygga färdigt det för en liten penga? :näsblod

12 låter lite halvjobbigt att läsa. Har du ingen bild på röret som det ser ut nu? Och angående två dämpare i hjulhuset så snacka med Krille666 tror jag han kallas :va

han har dubbla dämpare i hjulhuset :tummenupp

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...