Underliggande avgassystem: motard

• Thread starter Thread starter Jii
  • Start date Start date
Jii skrev:
Jag tror att det är en husqvarna men färgen känns lite fel för att vara en sånn, kanske en honda?

Har ingen aning om var jag hittade bilderna, låg i en gammal bortglömd mapp i datorn! :rolleyes:

Ingen som vet åtminstone ETT företag som tillverkar sånna här system? :tungan

/Jakob

Avgassystemet ni frågar om heter Tech-1 och säljs av eurochoice imports i staterna, http://www.eurochoiceimports.com/Motorcycle/tech1.htm

Bilderna är på en husqvarna men systemet passar även yamma,honda och ktm. ganska snobbig design!

/Jocke

Bifogat

• Tech 1.jpg
    Tech 1.jpg
    20.3 KB · Visningar: 719
de verkar ha lagt ner mkt arbete i onödan, tycker jag, fattar inte vad de ville med det hela riktigt, sen e tyskan rostig

Klamster skrev:
2515776 de verkar ha lagt ner mkt arbete i onödan, tycker jag, fattar inte vad de ville med det hela riktigt, sen e tyskan rostig
EDIT: har läst allt och fattat nu

Last edited:
philsson skrev:
2515140 Grym ide med centrerat rör. Tyvär lär det ju dra i hjulet ibland. Däremot blev jag riktigt igång på vad gäller pipor i bakramen. Det lät helt sjukt bra, att ingen har använt de innan? :va Fler sådanna lösningar!.. luftburk i ramen, tank också kanske tillslut, olja osv.. och även avgaser.. borde ju vara helbra. Men hur löser man det sen med ljuddämpningen? :va

Om man använder offroadfälgar finns det risk att hjulen komemr ta i men jag hoppas att jag lyckas få dämparen så platt att det inte ska vara någon risk med motarddäck!

Den idén va riktigt nice, men om man vill ha en bra ljuddämpning och ramljuddämparen får samma diameter som orginaldämparen på ktm:en skulle det lätt kunna se lite, ja konstigt ut. Däremot har väll aprilias motarder riktigt smala dämpare. Någon som vet hur dom har löst det?

BYAKIN skrev:
2515370 Avgassystemet ni frågar om heter Tech-1 och säljs av eurochoice imports i staterna, http://www.eurochoiceimports.com/Motorcycle/tech1.htm

Bilderna är på en husqvarna men systemet passar även yamma,honda och ktm. ganska snobbig design!

/Jocke

Ok tack det var den sidan jag letade efter! Det verkar som man måste kapa bakskärmen om deras system ska passa? :va
Jag ska försöka göra min ljuddämpare kortare, kanske halva av deras längd, alternativt att den börjar "tidigare". Och som jag skrev tidigare ska den passa utan ombyggnad av varken ram eller plast! :)

David P. skrev:
2515667 Ett litet tips på sida, hyfsat ambitiöst projekt för att slippa bränna fingrar när man mojar med föragasare.. :)

http://www.sns1.de/web/mb/cars.nsf/...0e50c55034825ad0c125711100448cb6?OpenDocument

Mvh
Dave

Mina tyskakunskaper är väll inte dom bästa men bilderna beskrev projektet riktigt bra! Kul idé men det var ju inte snyggt. Dock idén att mellanröret går under motorn var en rolig idé. Hade dom någon som helst ljuddämpning eller var det bara ett rakt rör. Om dom har ljuddämparstoppning i så lär den inte vara den lättaste att byta ut: såga sönder systemet, byta ullen, svetsa ihop allt? :tungan Om dom hade satt en bakstänka över ljuddämparen kunde det blivit snyggt. Vad var det för material dom använde? Vanlig plåt? smälter inte det när det blir varm? :confused:

Vekar i alla fall som att dom lyckades lätta hojjen!

/Jakob

Last edited:
Jii skrev:
2514998 Jag tänkte bygga allt, dvs mellanrör och dämparen. Lär dock använda den delen av avgassystemet som är i kontakt med avgasporten och allt detdär! Blir för mycket jobb att få allt å passa om jag ska bygga den delen själv!

haha det låter ju inte helt fel förståss! :yoparty
Har för mig att du hade nån tråd om ditt ljuddämparbygge om jag inte minns helt fel, såg grymt ut! :Rockbanan Vad var det för material du använde till det bygget osvosv? och varför inte testat?

Tack för erbjudandet! Var bor du? Kanske kan smälla upp ett tält utanför dig nån helg! :tungan ;)

Jag tror att det är en husqvarna men färgen känns lite fel för att vara en sånn, kanske en honda?

Har ingen aning om var jag hittade bilderna, låg i en gammal bortglömd mapp i datorn! :rolleyes:

Ingen som vet åtminstone ETT företag som tillverkar sånna här system? :tungan

/Jakob

material..säger jag inte :rolleyes:
inte testat pga inte blitt av..:rolleyes:

[Klickbara bilder ;)]

En liten variant. Markfrigången lär knappast bli några problem som det ser ut på den där iaf.. Men att dra grenröret under motorn och sen upp genom svingen, som det var på den där hojen någon länkade.

Det borde funka, skulle vara kul att bygga något sånt här på en motard framöver.

H3dlund skrev:
2539840

[Klickbara bilder ;)]

En liten variant. Markfrigången lär knappast bli några problem som det ser ut på den där iaf.. Men att dra grenröret under motorn och sen upp genom svingen, som det var på den där hojen någon länkade.

Det borde funka, skulle vara kul att bygga något sånt här på en motard framöver.

Man kanske skulle passa på å smälla på en 12-ställning också när man ändå håller på, ser kul ut! :tummenupp
Hursomhelst har nu i princip bestämt mig för att dra grenröret under motorn som "tyskarna gjorde i filmen" men, med lite finlir med materialval etc, få det att se lite mer kvalitativt ut! :) Det ska väll ner och mätas lite bara för att se så det passar!
Vilket material skulle lämpa sig bäst för bygget av grenröret? skall helst inte väga allt för mycket och vara relativt lättarbetat, och definitivt INTE smälta när hojjen kommer upp i arbetstemp! :gnissla

Kommer effekten bli lidande om grenröret inte är runt som det är allt som oftast. Man blir ju tvungen att platta ut det ganska mycket om det ska få plats under motorn men inte gå under den "nedersta delen av ramen". Ska ju inte skadas om något skulle slå i!

/Jakob

Jadu Jakob du har då många idéer snurrandes runt i huvudet :) Hoppas den här blir förverkligad så man får se hur 525:an ser ut nästa sommar. Tech-1 systemet som du visade bilder på är ju bara brutalt snyggt!! Om du lyckas med något liknande kan du väl fixa ett rör till min 660 också :D

NisseNutz skrev:
2542767 Jadu Jakob du har då många idéer snurrandes runt i huvudet :) Hoppas den här blir förverkligad så man får se hur 525:an ser ut nästa sommar. Tech-1 systemet som du visade bilder på är ju bara brutalt snyggt!! Om du lyckas med något liknande kan du väl fixa ett rör till min 660 också :D

Jepp man har lite idéer! :)

Detta projekt kommer definitivt genomföras!
tech-1 systemet må vara snyggt, men det ser f-n inte smart uttänkt ut!

hehe var det inte du som så gärna ville ha orginalrör på din så att du byter/bytte bort trimsystemet?
:hihi:pannkyss

ingen som känner för att testa att bygga in ett avgasrör i svingen :D skulle vara coolt om det fungerade ;)

Jii skrev:
2542904 Jepp man har lite idéer! :)

Detta projekt kommer definitivt genomföras!
tech-1 systemet må vara snyggt, men det ser f-n inte smart uttänkt ut!

hehe var det inte du som så gärna ville ha orginalrör på din så att du byter/bytte bort trimsystemet?
:hihi:pannkyss

Trimsystem vettefan. Det var en rensad orginalpipa som höll på att falla i bitar. Om man kan få ett tech-1 system vill jag ha :tummenupp Men jag antar att priset är ganska saftig på ett sånt.

Jii skrev:
Kommer effekten bli lidande om grenröret inte är runt som det är allt som oftast. Man blir ju tvungen att platta ut det ganska mycket om det ska få plats under motorn men inte gå under den "nedersta delen av ramen". Ska ju inte skadas om något skulle slå i!

Funderade lite på det där, så länge det är samma volym på röret ska det väl inte förändras något?

H3dlund skrev:
2548074 Funderade lite på det där, så länge det är samma volym på röret ska det väl inte förändras något?

Jo det är det det gör. Brukar vara lättare att förstå om man tänker sig en media som är synligt, t.ex vatten. Häll vatten genom en mynning som är lång-smal med en viss given area. Ändra sen myningen så det blir rund fast med oförändrad area. Med vilket alternativ kommer vattnet rinna igenom snabbast?

Men, nu är varken jag expert på varken motorer eller dess avgassystem. Ibland är ju högre gashastigheter & högre motstånd att föredra än det motsatta. Som exempel på detta vill man ha högre gashastighet i mynningen på en stånka-ljuddämpare där man ofta hittar ngn form av kona.

Barrett skrev:
2548702 Jo det är det det gör. Brukar vara lättare att förstå om man tänker sig en media som är synligt, t.ex vatten. Häll vatten genom en mynning som är lång-smal med en viss given area. Ändra sen myningen så det blir rund fast med oförändrad area. Med vilket alternativ kommer vattnet rinna igenom snabbast?

Men, nu är varken jag expert på varken motorer eller dess avgassystem. Ibland är ju högre gashastigheter & högre motstånd att föredra än det motsatta. Som exempel på detta vill man ha högre gashastighet i mynningen på en stånka-ljuddämpare där man ofta hittar ngn form av kona.

Har funderat på detdär! Får man inte den absolut bästa effekten på en 4-taktare genom att inte ha något motstånd alls! T.ex på vissa sporthojar har dom ju endast en böj ut från avgasmynningen utan ljuddämpning eller något sånt! Ok att det låter mycket men man tycker ju att anledningen till detta är att det skulle resultera i högsta möjliga effekt!

Sålänge det är jämt inne i röret och en sjyst och jämn övergång från avgasporten där röret är relativt runt till en plattare det (men då med samma area) borde det inte resultera i ett alltför märkvärt motstånd! funderar dock på att förkasta idén med att mellanröret ska gå udner motorn, känns som det kommer påverka markfrigången alltför mycket! :confused:

Kommer ej ihåg vems hoj men det var någon här på forumet som byggde den! hoppas han inte misstycker att jag använder hans hoj som exempel! :yoparty
Image2.jpg

Last edited:
Berra Bula skrev:
2550754 Fränt projekt, vilken linje går du??

Jag går industridesign På thorildsplans gymnasium. Endel folk lägger väll mest ner tid på ritande å så men jag å några andra lever i verkstan! :fyllisar

Är t.ex två andra killar som ska bygga en moppechopper! :)

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back