Underliggande avgassystem: motard

  • Thread starter Thread starter Jii
  • Start date Start date

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Tjena!

Jag håller just nu på med kursen "projektarbete" i plugget och funderar på att bygga ett avgassystem som går mitt över bakhjulet (se bilder). Första steget är att göra en skrivbordsundersökning. Nu till problemet: jag känner inte till någon tillverkare av underliggande system, bara att de finns! Hittade inget när jag sökte på google etcetc:gnissla. Så jag tänkte höra om någon känner till vilka/vilket företag som bygger sånna system? Har för mig att Aprilia ska ha något liknande effektsystem? :confused:

Hör även gärna om positiva och negativa aspekter med de system som som redan finns på marknaden, då jag måste göra någon förbättring gentemot de andra systemen, från någon som använder/använt något liknande på sin egen hoj!

/Jakob :)

tech1behind.jpg

tech1under.jpg
 
Lite snabbt så här... Fördelar: Inget som skrapar i på sidan vid marksyning och göra hojen lite smalare också. Nackdelar: Svårt att få plats med "traditionellt" dubbelsystem - krävs speciell design för att åstadkomma bra ljuddämpning och effekt, systemet måste ligga så högt upp att bakhjulet inte kan ta i vid fjädringsgenomslag, värmeavledning och att det blir varmt i baken för föraren - löses bl.a. genom användande av titan eller liknande material och att man styr in luftflöden runt ljuddämparen på adekvat sätt.

På de flesta motarder idag skulle ett sådant system kräva ombyggnad av bakramen, men man kan ju tänka sig att tillverkning av systemet även inkluderar ett färdigt kit med bakram och andra detaljer.
 
Tänker du på 125an så blir det nog svårt, eftersom det är 2-takt. Väldigt svårt.
 
TomK skrev:
2513028 Lite snabbt så här... Fördelar: Inget som skrapar i på sidan vid marksyning och göra hojen lite smalare också. Nackdelar: Svårt att få plats med "traditionellt" dubbelsystem - krävs speciell design för att åstadkomma bra ljuddämpning och effekt, systemet måste ligga så högt upp att bakhjulet inte kan ta i vid fjädringsgenomslag, värmeavledning och att det blir varmt i baken för föraren - löses bl.a. genom användande av titan eller liknande material och att man styr in luftflöden runt ljuddämparen på adekvat sätt.

På de flesta motarder idag skulle ett sådant system kräva ombyggnad av bakramen, men man kan ju tänka sig att tillverkning av systemet även inkluderar ett färdigt kit med bakram och andra detaljer.

Faktumet att det inte skrapar i vid marksyning tog jag med när jag lade fram min idé till lärarna samt även att ett sådant system innebär en mer centrerad tyngdpunkt.

Verkar vara många nackdelar, där fick man något att tänka på :gnissla. Tack för tipsen bra att få reda på sådant innan man börjar bygga i alla fall! :)

Min tankte var att systemet skulle bli lätt att montera, dvs utan ombyggnad av ram etcetc. Detta blir antagligen en ganska stor del av designprocessen! Det borde dock gå att lösa då vissa hojjar tex har två ljuddämpare (en på vardera sida) vilket borde gå att modifiera om till en centrerad?


Förövrigt Tror ni att det finns en marknad för sådana här system om systemet var lättmonterat samt inte väger för mycket?

/Jakob

Itacha75 skrev:
2513045 Tänker du på 125an så blir det nog svårt, eftersom det är 2-takt. Väldigt svårt.

Nej, det ska sitta på 525:an! :)

jag skulle aldrig komma på tanken att bygga ett avgassystem till en 2-taktare, skulle med största sanolikhet resultera i motorhaveri eller liknande :tungan
 
Last edited:
Var superrevolutionerande...

Bygg ett system med två pipor där själva piporna utgörs av kraftigt överdimensionerade rör för bakramen, if you see what I mean.
Fler nackdelar än fördelar kanske om man börjar räkna upp dem men ascoolt.

525an har ju rätt bra förutsättningar för ett centrerat system med tanke på den icke centrerade bakdämparen.
 
Ja tanken är god tycker jag. Kom på att oljetank i ramen osv har ju funnits ett tag, men när kommer avgassystem i ramen? :yoparty

Förresten vad är det för hoj på bilderna? Husqvarna?
 
Confederate kör ju med avgassystem i svingen på sin Hellcat modell, visserligen ingen motard men rätt ball ändå ;)

wheelie82 skrev:
2513256 Ja tanken är god tycker jag. Kom på att oljetank i ramen osv har ju funnits ett tag, men när kommer avgassystem i ramen? :yoparty

Förresten vad är det för hoj på bilderna? Husqvarna?
 
låter som ett skitskojigt projekt!:tummenupp

Blir nog ganska avancerat eftersom man får platta ut rören så de blir mer ovala för att få plats men ändå ha hyfsat flöde. Håller på o grejjar med min 525a och kommer förhoppningsvis lägga in lite roliga moddar i forumet
 
Måste den gå upp under sadeln då?
Kan det inte sluta under hojen som många sporthojar har numera?
Det borde ju spara en hel del vikt och problem.
 
Ozwald skrev:
2513806 Måste den gå upp under sadeln då?
Kan det inte sluta under hojen som många sporthojar har numera?
Det borde ju spara en hel del vikt och problem.

Blir det inte svårt att få plats med en tillräckligt stor ljuddämpare då. Markfrigången lär bli kraftigt begränsad.
 
M:et skrev:
2514048 Blir det inte svårt att få plats med en tillräckligt stor ljuddämpare då. Markfrigången lär bli kraftigt begränsad.

Det är sant.. tänkte inte så långt.
Men behöver man verkligen "hela" markfrigången på en motard?

Även om man hoppar så den bottnar borde det väl finnas en bra bit kvar innan den tar i backen?

Det kanske går att få plats med en liten plattare dämpare av något slag?
 
Supermoto skrev:
2513185 Var superrevolutionerande...

Bygg ett system med två pipor där själva piporna utgörs av kraftigt överdimensionerade rör för bakramen, if you see what I mean.
Fler nackdelar än fördelar kanske om man börjar räkna upp dem men ascoolt.

525an har ju rätt bra förutsättningar för ett centrerat system med tanke på den icke centrerade bakdämparen.

Det var ju förstås en idé:yoparty . Men jag överlämnar det projektet till någon liiite mer kunnig person. Själv ligger man väll snarare farligt nära "byggamedLego" nivån :rolleyes:

dewil skrev:
2513297 låter som ett skitskojigt projekt!:tummenupp

Blir nog ganska avancerat eftersom man får platta ut rören så de blir mer ovala för att få plats men ändå ha hyfsat flöde. Håller på o grejjar med min 525a och kommer förhoppningsvis lägga in lite roliga moddar i forumet

Ja, det lär inte direkt vara något lördagsprojekt det här, så jag lär nog lägga ner några timmar men det är det värt (hoppas jag) :yoparty

Ozwald skrev:
2514083 Det är sant.. tänkte inte så långt.
Men behöver man verkligen "hela" markfrigången på en motard?

Även om man hoppar så den bottnar borde det väl finnas en bra bit kvar innan den tar i backen?

Det kanske går att få plats med en liten plattare dämpare av något slag?

Det skulle kunna fungera! Tror dock att det ändå blir lite på gränsen. Speciellt om man landar i någon ojämnhet skulle dämparen kunna ta i. Däremot när det gäller tyndpunkt etcetcetc är det alternativet utan tvekan det bästa!

Eller vad tror ni om att skippa ljuddämparen helt å låta mellanröret sluta på nåt sjyst sätt? Ljudet skulle väll inte bli helt fel men grannarna skulle nog ha endel invändningar! :tuttar

Förövrigt är det någon som har hemsida till nån försäljare av liknande rör?

Eftersom det här projektet måste vara någorlunda nyskapande och innovativt: har ni några för "invändningar" mot de rören som finns på marknaden? Eller tycker ni att dom är bra som dom är.
Och så en lätt "marknadsundersökning": Skulle ni kunna tänka er att köpa ett underliggande system till er motard om det gick att montera utan att behöva bygga om bakramen etc? :)

/Jakob
 
Last edited:
Skissade lite snabbt på ett underliggande rör i paint.

avgasrrcs3.jpg


Kan nog bli rätt fränt, sätta på en kortad sporthojsdämp eller något sånt. Lär ju iofs ta rätt mycket stryk om man skulle vurpa.

Ett förslag bara..
 
Skulle aldrig skaffa underliggande system på min. Tar i i trappor, terräng osv.
XT660 som jag kör i jobbet har sånt, rent skräp!
 
H3dlund skrev:
2514219 Skissade lite snabbt på ett underliggande rör i paint.

avgasrrcs3.jpg


Kan nog bli rätt fränt, sätta på en kortad sporthojsdämp eller något sånt. Lär ju iofs ta rätt mycket stryk om man skulle vurpa.

Ett förslag bara..
man kan ju göra som du har ritat fast modda svingen så att den går mellan de båda armarna (eller vad det heter) sen så har man dessutom en nice däckvärmare ;) (:rolleyes:)
 
tänkte du bara köpa ljuddämparn el allt?
om du inte bry dig att ljuddämparn får ett groteskt ljud kan du pm,a,
mitt i mellan öppen dämpare o rakt rör borde det låta isf. :näsblod
grymt enkelt o bygga men är inte utprovat :rolleyes:
värmen blir inget problem.

hade du bott här hade man säkert kunnat dratt ihop nåt.
 
Last edited:
H3dlund skrev:
2514219 Skissade lite snabbt på ett underliggande rör i paint.

avgasrrcs3.jpg


Kan nog bli rätt fränt, sätta på en kortad sporthojsdämp eller något sånt. Lär ju iofs ta rätt mycket stryk om man skulle vurpa.

Ett förslag bara..

Tja... skulle den gå utanför svingen? Blir problematiskt när man börjar lanesplitta, lär ju ta i bilarna när det blir tight! :rolleyes: Skämt åsido, det var en idé men den passar tyvärr inte in i punkterna jag har lagt upp, en var att systemet skulle klara sig utan skador om man går omkull, i det där fallet lär det väll som mest bli ett pussel kvar om man går omkull åt höger :D Men tack för idén hursomhelst :)

-Rosen- skrev:
2514242 man kan ju göra som du har ritat fast modda svingen så att den går mellan de båda armarna (eller vad det heter) sen så har man dessutom en nice däckvärmare ;) (:rolleyes:)

haha, det börjar nästan bli lättare att bygga en ny hoj! :tungan
 
Last edited:
ozeo skrev:
2514269 tänkte du bara köpa ljuddämparn el allt?
om du inte bry dig att ljuddämparn får ett groteskt ljud kan du pm,a,
mitt i mellan öppen dämpare o rakt rör borde det låta isf. :näsblod
grymt enkelt o bygga men är inte utprovat :rolleyes:
värmen blir inget problem.

hade du bott här hade man säkert kunnat dratt ihop nåt.

Jag tänkte bygga allt, dvs mellanrör och dämparen. Lär dock använda den delen av avgassystemet som är i kontakt med avgasporten och allt detdär! Blir för mycket jobb att få allt å passa om jag ska bygga den delen själv!

haha det låter ju inte helt fel förståss! :yoparty
Har för mig att du hade nån tråd om ditt ljuddämparbygge om jag inte minns helt fel, såg grymt ut! :Rockbanan Vad var det för material du använde till det bygget osvosv? och varför inte testat?

Tack för erbjudandet! Var bor du? Kanske kan smälla upp ett tält utanför dig nån helg! :tungan ;)

wheelie82 skrev:
2513256 ...Förresten vad är det för hoj på bilderna? Husqvarna?

Jag tror att det är en husqvarna men färgen känns lite fel för att vara en sånn, kanske en honda?

Har ingen aning om var jag hittade bilderna, låg i en gammal bortglömd mapp i datorn! :rolleyes:

Ingen som vet åtminstone ETT företag som tillverkar sånna här system? :tungan

/Jakob
 
Last edited:
Grym ide med centrerat rör. Tyvär lär det ju dra i hjulet ibland. Däremot blev jag riktigt igång på vad gäller pipor i bakramen. Det lät helt sjukt bra, att ingen har använt de innan? :va Fler sådanna lösningar!.. luftburk i ramen, tank också kanske tillslut, olja osv.. och även avgaser.. borde ju vara helbra. Men hur löser man det sen med ljuddämpningen? :va
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top