Underkänt chassinummer!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men för att lösa problemet du nu försatt dig i så är det väl rimligast att plocka ner ramen igen, blästra bort ditt hemmastämplade ramnummer och ta med ramen till någon som kan punkta in rätt ramnummer med rätt typsnitt så att det ser fabriksgjort ut och inte Biltema-99-kr-stämpelsats.....

Eller så slår du på stort och köper en nålpräglare som är det verktyg som används original för att stansa in ramnummer. 5000kr på EBAY...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vanligast är väl om man skall pulverlacka en ram som varit våtlackad.

...och den blästringen är rena barnjollret jämfört med vad som ska till när pulverlack ska blästras bort. Det är huvudorsaken till att jag ogärna pulverlackar ramar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men för att lösa problemet du nu försatt dig i så är det väl rimligast att plocka ner ramen igen, blästra bort ditt hemmastämplade ramnummer och ta med ramen till någon som kan punkta in rätt ramnummer med rätt typsnitt så att det ser fabriksgjort ut och inte Biltema-99-kr-stämpelsats.....

Eller så slår du på stort och köper en nålpräglare som är det verktyg som används original för att stansa in ramnummer. 5000kr på EBAY...

Om man laser TS sa befinner han sig just nu i ett Neverneverland dar ett aldrig sa snyggt ramnummer inte hjalper honom langre. Det handlar nu om ursprungsidentiteten och A. Vem som kan vidimera den, och B: Om besiktningens tekniker accepterar den utsagan.


Visst ar det synd om nagon enstaka som hamnar i knipa for att dom burit sig dumt at med sin egen hoj, men pa det hela taget ar det bra att vara olika besiktingsstallen haller ogonen oppna efter skumma hojar.

Faktum ar att jag tycker det vore en bra ide om stationerna i hogre utstrackning holl kvar tveksamma hojar i hallen och istallet tillkallade polis for beslag och fortsatt utredning.

...men det gar ju inte i ett land med en timmes telefonko till LKC, med en polis som som inte ens hinner ut for att hamta in dokumenterat stulna hojar med skylten kvar och skruvmejsel i tandningslaset.

Hursomhelst: hur visar TS att hans hoj verkligen ar hans i detta laget?
Fram till dess ar det STOPP pa plagsamma stansforsok!
 
Last edited:

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Jag ställer mig frågande till varför sandblästrar lackaren ramen???

Var den rostig?? Sand är klart agresiv å de brukar man använda på stålkonstruktioner som är klart rostiga för att få de rent...

Om man ska lacka om ramen så räcker de me att matta ner färgen...

Lycka till med att få en lackerare att slipa ner gammal lack.
Dagens lackerare blästrar. Finns en rad med fördelar. Dock ej i detta läge.
 

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Kanske om man är på det direkt innan man själv gjort något. Nu har ju TS knackat över numret på egen hand redan och det har nog gjort större "skada" än blästringen i detta fall. Så det får bli nån form av delat ansvar i så fall skulle jag tro.

Frågan är ju hur mycket av numret som syntes efter blästringen. Känns ju som en ganska rejäl blästring om numret var helt spårlöst borta.
Numret är ju präglat som sagt. går ju bort genom att kolla på det.
 

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Prata med ingenjören på bilprovningen. Han accepterar nu chassi numret. Men nu jävlar han med att ¨Intyget¨ saknas!
Dvs. den klisterlappen som sitter brevid med info.
Någon som vet mer om denna mystiska klistermärke?
Han menar att sedan 2000 är det lag på att de ska finnas.
FAAAAAN va trött jag blir.
Kommer aldrig i hela jävla helvete lacka om en KTM nånsin:mad:
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Lycka till med att få en lackerare att slipa ner gammal lack.
Dagens lackerare blästrar. Finns en rad med fördelar. Dock ej i detta läge.

Finns olika agresiva blästring medel då...
Jag skulle gått till en annan lackaren då som slipar ner istället.
Annars skulle jag själv slipa ner å lacka då...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Prata med ingenjören på bilprovningen. Han accepterar nu chassi numret. Men nu jävlar han med att ¨Intyget¨ saknas!
Dvs. den klisterlappen som sitter brevid med info.
Någon som vet mer om denna mystiska klistermärke?
Han menar att sedan 2000 är det lag på att de ska finnas.
FAAAAAN va trött jag blir.
Kommer aldrig i hela jävla helvete lacka om en KTM nånsin:mad:
Det stämmer. Original finns där ett metalliskt klistermärke med hojens identitet. Har du lyckats fippla bort den också? Tror dock de går att beställa från KTM

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns lite olika designer, såhär ser det ut på en av mina.
e51915311ba1b238b4d6fc49f89d5ead.jpg


Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
De som gjorde besiktning först skulle isåfall plomberat mc då chassinumret inte fanns där det skulle vara. Det görs alltid ett föreläggande där chassinumret inte kan ses tydligt eller är under en massa rostskydd där man inte har lust att skrapa bort rostskyddsmassa på en bilram 1/2kvm där den ev ska vara.

Vad med om en som körde bana med sin mc och skulle besikta. Nör jag köpte den så satt ny ram på och kryssat gamla numret och stansat in den som tillhörde regskylten och mc. Ett föreläggande blev det och denne blev skitnödig då han inte visste vart orig ramen var. Nu fick han tag i den andra som sålde mc till honom. Och tur var vl det att gamla skadade ramen fanns kvar annars hade mc varit värdelös. När nytt chassinummer är instansat och inregistrerat så står det i upp uppgifterna "chassinumret åsatt vid besiktning" var de inte det så ska man dra öronen åt sig.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Finns lite olika designer, såhär ser det ut på en av mina.
e51915311ba1b238b4d6fc49f89d5ead.jpg


Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Du vet inte vad den kallas? lite svårt att söka här på internet på klistermärke hehe . Samt lelles mc kunde inte fixa fram. så får helt enkelt leta vidare.. Oavsett så tackar jag för din info
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Googla KTM vin sticker så får du bättre bilder

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Tack ska du ha! Efter som lelles har fullt upp får jag söka vidare efter hjälp! Du vet kanske vart man kan få tag i en ? Eller är det ens möjligt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vilken cykel och årsmodell har du?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om det är som på bilar så kallas den för produktdekal och är lika omgärdad av lagar som stansningen. Du kan inte köpa den som vanlig reservdel utan din handlare måste ta hjälp av generalagenten för att få fram rätt dekal för just din ram. Jag lider med dig men syftet är att undvika att det skall vara enkelt att byta identitet så därmed är det en ganska reglerad process för att ta fram dessa. Kan inte Lelles så hör av dig direkt till Generalagenten. På bilsidan är det inte ovanligt att det utgår en administrativ avgift för detta.

Slutsats: Lacka inte om ramar i onödan och hitta en lackerare som vet vad de gör.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Förhoppningsvis kan erfarenheten tjäna som en varning för andra i framtiden som hittar tråden. Tycker det är bra att de är uppmärksamma och att det ställs lite krav med tanke på hur mycket konstigheter som sker där ute. Tyvärr verkar det vara vanliga personer som drabbas hårdast (förutsätter att trådskaparen har ärliga intentioner). Mindre ärliga individer hade nog löst det hela obemärkt via kontakter med någon firma som sysslar med fiffel och båg på daglig basis.

Jag hoppas att det löser sig på något sätt.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top