Underkänt chassinummer!

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
God dag!
Var inne och besiktigade min Ktm motard förra veckan.
Fick underkänt på chassinummer då jag stämplat in det på nytt.
Anledningen till detta är att jag lämnade in ramen på lack. Gav starka instruktioner på att maskera ramnummer. Men enligt lackeraren gick det bort i sandblästrings fasen. :dummer
Försökte så gott jag kunde på att banka in ett nytt utan att få gnäll. vilket jag misslyckades med.

Av bilprovningen fick jag inte körförbud utan har en månad på mig att ¨fixa¨ detta. Men måste kontakta deras ingenjör.
citat från honom:
- Blir svårt att bevisa att cykeln ej är stulen. Ta hit den får vi kika på det. ¨Så dom kan tjäna mer pengar¨ ( ca 1000kr )
När jag ifrågasatte om det finns något regelverk dom går efter fick jag svar på att det är stor risk den inte komma bli godkänd.

Detta gör mig sjukt förbannad men samtidigt så förstår jag deras synpunkt.
Han bad mig kontakta KTM för att se om man kan synka ramnummer med motornummer i nån databas.
Vilket jag gjorde och får svar av lelles i eftermiddag.

Annat alternativ är att jag får tag i ett intyg av en mc handlare där dom godkänner en ny instämpling.

Min fråga är :
Eftersom jag inte fick körförbud ¨konstigt nog¨! Kan jag inte testa besiktiga den på en annan firma?

Mvh
 
Åker du till nån annan kommer dom att se anmärkningen från den förra.
 
Regel #1


Aldrig aldrig aldrig forsoka stansa nagot sjalv.
...om hojen ar legit och du vill slippa problem.

Du har - i basta fall, gjort en dundertabbe grundat pa oforstand och dumhet.
Gor det inte varre genom att forsoka trixa ytterligare
Har ar facit:


https://www.sporthoj.com/forum/show...-i-Östersund&p=6293631&viewfull=1#post6293631


Ta det nu jaaaavligt lugnt och se till att ditt nasta steg ar det ratta, annars har du lackat och renoverat ett prima lekfordon for grasmattan hemma.
 
Last edited:
Märkligt att det skulle försvinna vid blästring. Sov han som blästrade eller ?
 
Frågan är, om det inte går att gå det godkänt, är det blästraren (lackerarens) fel och denne blir ersättnings skyldig för att ha förstörd hojen?
 
Kanske om man är på det direkt innan man själv gjort något. Nu har ju TS knackat över numret på egen hand redan och det har nog gjort större "skada" än blästringen i detta fall. Så det får bli nån form av delat ansvar i så fall skulle jag tro.

Frågan är ju hur mycket av numret som syntes efter blästringen. Känns ju som en ganska rejäl blästring om numret var helt spårlöst borta.
 
Det där är tyvärr standard KTM. De stansar in ramnumret efter det att ramen är lackad och ibland slår inte stansmaskinen hårt nog utan slår bara märke i färgen. Så även om man är försiktig och bara strippar färgen med kemikalier så står man där utan ramnummer.
 
Last edited:
Här kan ni se ramnr på en ram som är min. Stansmaskinen har bara huggit i färgen så när den faller av (ramen är aldrig omlackad) syns inget bakom.
9ac865d1291189eda294f6fd522a3046.jpg


Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 
va i helvete håller KTM på med för något, det var fan en av de dummaste grejerna jag sett haha !
 
IMG_0124.jpg såhär gör KTM idag, slipar färg, slipar metall så den blir plan, stansar och sätter plastskydd över.
 
Det stämmer fanimej för på min 690 är det rost där ramnummret är instansat och har varit så sen den va typ ny :va
 
Min första tanke var. Om dom hade blästrat så hårt att ramnummer försvann. Hade jag inte vågat röra den ramen. Det var bara ktm. Som gjort en riktig idiotlösning. Som att steka ägg rätt på plattan? Finns det nån som gör det?
 
Va konstigt de där med ramnumren asså. Borde finnas något mer givet sätt på hur de ska göras så att inte sånt här händer.

Men ja vet att de e knepigt ibland, på vår corvette C4 1986a så ska ramnumret sitta på insidan av höger bakhjul någonstans i hjulhuset inkletat med underreds massa så båda bes männen bara "gav upp" och godkände den senast i våras. På min 750 har jag ingen susning om vart de ens sitter, dom kollar de aldrig här i polen
 
Inte för att det är någon tröst men det är tyvärr ganska vanligt med instansade ram och chassinummer där det helt uppenbart använts en tandpetare för ändamålet. Vet inte om det finns någon vettig förklaring till eländet, man skulle kunna tänka sig att en tillverkare av aktuell utrustning som flera olika tillverkare använder gör ett tveksamt jobb men det är såklart bara spekulationer. Lite som när tillverkare från olika världsdelar får samma problem med svagt ljus i sina lyktor p.g.a. att reflektorn inte tål UV-ljuset(strålningen?) som en xenonlampa avger, typ.

Sen finns det en annan aspekt, nu är förvisso KTM inga nybörjare men det är ju inte Honda (bomb away) och det finns ganska många exempel i fordonsvärlden där tillverkare tittar på andra, analyserar vad marknaden vill ha o.s.v. och kopierar andra. Inget nytt, inget fel men ibland blir det halvbra =)

"-Aha, dom sätter identiteten där, smart för där är det skyddat för väder och vind det tar vi" men stansar bara lacken med tandpetare som sagt

"Aha, parkeringskamera fram ska vi också ha på vår deluxe wagon" sen att kameran saknar vidvinkel så ingen jävel vågar förlita sig på den är en annan femma

"Aha, automatisk parkeringsbroms ska vi också ha nu när vi investerat i elektriskt styrd" att det inte går att inaktivera funktionen tänkte man dock inte på (gåt att lura systemet men inget tillverkaren medvetet konstruerat

..och så vidare och så vidare
 
På vissa bilar så finns det "gömda" chassinummer som firmor som larmtjänst och polis har kännedom om. Är det möjligt att detta förekommer på mc så är det kanske lättare att få hjälp.
 
Jag ställer mig frågande till varför sandblästrar lackaren ramen???

Var den rostig?? Sand är klart agresiv å de brukar man använda på stålkonstruktioner som är klart rostiga för att få de rent...

Om man ska lacka om ramen så räcker de me att matta ner färgen...
 
Jag ställer mig frågande till varför sandblästrar lackaren ramen???

Var den rostig?? Sand är klart agresiv å de brukar man använda på stålkonstruktioner som är klart rostiga för att få de rent...

Om man ska lacka om ramen så räcker de me att matta ner färgen...

Vanligast är väl om man skall pulverlacka en ram som varit våtlackad.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top