Underkänd på besiktningen pga drev och kedja??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska man över huvud taget kunna bli det!?:va Farsan kom just hem och var lite lätt purken på att hojen hans, en bmw f650, inte gått igenom besiktningen på grund av att den griniga besiktningsmannen gnällt på drev och kedja. Tyckte för det första att bara detta var lite skumt, men när jag sen gick ut och kollade blev jag ännu mer förbryllad: Det ser ju inte ens slitet ut!?:va
Bilder. Ursäkta bildkvaliteten men mobilkameran var allt som fanns att tillgå. Man ser ju iallafall vad det är frågan om:
DSC01333.JPG
DSC01334.JPG
Vad ska man göra, är det bara för gubben att byta och åka och besiktiga om eller kan man överklaga eller något annat? Jag föreslog att han skulle tvätta och göra lite snyggt kring drevpaketet så att det ser nyish ut och sen åka tillbaka med samma grejer och besiktiga om, men han var lite oroad över vad som skulle hända om han får samma gubbe en gång till...

Idéer och synpunkter på det hela?

Kollar man linjerna/vinklarna på kedjan så kan man nog tycka att en 500 hundring på en ny kan vara en billig försäkring.:tummenupp

Fast arven ska flöda så låt gubben rejsa :hihi

Nu är ju bilderna rätt kassa men jag tycker iaf att drevet ser rätt slitet ut. Byt och besikta om. :tummenupp

Kollar man linjerna/vinklarna på kedjan så kan man nog tycka att en 500 hundring på en ny kan vara en billig försäkring.:tummenupp

Fast arven ska flöda så låt gubben rejsa :hihi

Nog för att det kan vara dags att byta i sinom tid, men inte fan är paketet så slitet att det ska räcka för underkänt på besiktning??:va Han på besiktningen var dessutom ganska specifik på att det var drevet det var stora fel på, men kollar man kuggarna så tycker iallafall inte jag att det ser så illa ut...??:va

Nu är ju bilderna rätt kassa men jag tycker iaf att drevet ser rätt slitet ut. Byt och besikta om. :tummenupp

Tycker du? Jag tyckte att det såg helt ok ut, inte nytt men inte heller slitet... Jag menar, där är ju inga "hajtänder" eller nånting...

Last edited:

Det tyckte även jag..

EDIT: Jag skulle inte bytt det förens någon sa till en om det var på min egna hoj. Men nu har din far inte så många val..

Nog för att det kan vara dags att byta i sinom tid, men inte fan är paketet så slitet att det ska räcka för underkänt på besiktning??:va Han på besiktningen var dessutom ganska specifik på att det var drevet det var stora fel på, men kollar man kuggarna så tycker iallafall inte jag att det ser så illa ut...??:va

Tycker du? Jag tyckte att det såg helt ok ut, inte nytt men inte heller slitet... Jag menar, där är ju inga "hajtänder" eller nånting...

Nä,underkänt ska det nog inte vara. Besiktningsnissen den "ALLSMÄKTIGE" hade väl en dålig dag. :fyllisar

Har han provar att :smörja ?

Det ser ut som om en länk kärvar i kedjan.

Jag tyckte att det såg helt ok ut, inte nytt men inte heller slitet... Jag menar, där är ju inga "hajtänder" eller nånting...

Det kan vara slitet utan att det syns så uppenbart.
Prova att dra i kjedjan när det ligger runt bakdrevet. Ska knappt gå att lyfta alls i det om kjedjan är rätt spänd, men går att dra ut en bit om det är för slitet.
Har själv haft en hoj som det såg "nästan nytt ut" när jag köpte cykeln, men inför besiktning kollade jag igen, och kunde nästan lyfta loss kjedjan från drevet.

då äre väll ändå dags att byta drivpaketet och en gubbe tycker de är slitet, hur ska den då hålla sjuka gas pådrag i kurver och alla power wheelies?

En länk som kärvar?! tycker det ser ut som alla länkar kärvar där :skrämd

Prova att dra ut kedjan från drevet som du fick lära dig på kösrskolan. Det är så bilprovningen brukar kolla. Annars står det för det mesta i dokumentationen till hojen hur töjd en kedja får vara mellan ett stipulerat antal länkar.

Kolla även hur mycket kedjans sträckning skiljer sig när du roterar bakhjulet.

Svårt att se ngt på bilderna men kedjans länkar ser ut att kärva, de ser ut att stå i olika vinklar.

tycker besiktningen gjort helt rätt!. den där kedjan kärvar ju i alla länkar!
drevet ser så där ut!
Dags för din far att lära sig att smörja kedjan lite oftare.

Drivpaketet är helt slut! byt skiten!

(p.s) gör ingen fuling och byta bara kedjan! de e helt idiotiskt! som att jämnföra med att byta oljan men inte filtret!

Ser ut att vara helt slut,,,,,,,, lyft kedjan från bakant på bakdrev och fota så vi får se hur slut kedjan och drevet är.

Visst är det dags för byte, ser ut att vara rätt uttänjd,(av kuggarna att döma). Måste ha kommit fukt i rullarna, kör du den kedjan torr lär det komma rött där, (vilket det inte skulle göra om kedjan varit intakt. Tycker det borde vara "bra att veta" och en uppfodrande blick, men småpåvar finns överallt. Gubbar, (som jag, vilket du med all tydlighet påtalat att jag är), skall veta att inte snåla på säkerhetsdetaljer!

Stånkor med någorlunda landsvägsmässig drevning tenderar att käka drivpaket, måste vara pulsarna som gör det. Stött på någon sådan, där drivpaketet var helt färdigt efter drygt 600 mil. Mitt tips är att skita i o-ringskedjor, smörja som en tok och köra 2 kedjor på varje omgång drev. Enda rimliga då man knäcker o-ringskedjan lika fort som en industrikedja, (förutsatt att smörjningen är åtminstone nöjaktig). Får loss en och annan kuse och detta på en hoj där det märks! Vinsten av detta förfarande kan du sätta in på mitt konto eller än bättre till Rädda Barnen.

Dom kollar om ditt fordon är trafiksäkert. Där ingår kjedjan. Varför ombesiktning är väl för att det är en så viktig del (till skillnad från en parkeringslampa) att det ska bevisas att den verkligen är bytt därav en 2a istället för en anmärkning.

Ok, paketet är slitet och ska bytas. Jag hajar:) Dock är jag fortfarande tveksam till det här med att han blev underkänd på grund av det... Aldrig hört talas om någon som blivit det innan, och mina egna hojar har väldigt ofta gått igenom med bra mycket mer slitna doningar... För mig är det stor skillnad på trafiksäkerhetsmässiga som exempelvis glapp i styr- och svinglager och slitet drivpaket... Men jag kan ju ha fel.

Sen kanske jag ska kommentera angående kärvande länkar, det är inte riktigt så illa som det ser ut. Jag hade varit framme och pillat en massa på kedjan för att kolla spelet precis innan jag tog bilden och det i kombination med lera/olja/skit och kanske en del kärv ledde till att kedjan såg ut som den gjorde. Inga länkar sitter fast, de flyttar lätt på sig vid minsta lilla tryck och de glider fint och platt runt drevet. Inte heller går kedjan att "lyfta av" från drevet. Visst, bra är det säkert inte. Men inte riktigt så katastrofalt som det ser ut:)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti