Underkänd på besiktningen pga drev och kedja??

Aldrig hört talas om någon som blivit det innan, och mina egna hojar har väldigt ofta gått igenom med bra mycket mer slitna doningar... För mig är det stor skillnad på trafiksäkerhetsmässiga som exempelvis glapp i styr- och svinglager och slitet drivpaket... Men jag kan ju ha fel.

Jag har också fått nedslag och ombesiktning p.g.a. slitet drivpaket. Jag tycker det är värre med ett slitet drivpaket än glapp i styr- och svinglager, det är livsfarligt deluxe om kedjan går av under körning - eller ännu värre kuggar över.

Jag har också fått nedslag och ombesiktning p.g.a. slitet drivpaket. Jag tycker det är värre med ett slitet drivpaket än glapp i styr- och svinglager, det är livsfarligt deluxe om kedjan går av under körning - eller ännu värre kuggar över.

Medges att det är illa, men farligare än glapp?:va Drivpaketet på min första 125:a, en honda cm, var så slitet att kuggarna knappt fanns kvar (det var bara små spetsiga upphöjningar runt om på drevet snarare än kuggar) vilket fick till följd att kedjan kuggade över vid minsta lilla gaspådrag... tyckte inte att det var så farligt, och den gick igenom besiktningen med drevet så... Bara därför jag undrade. Jaja, har hur som helst fått svar på min fråga. Man kan alltså bli underkänd och drevpaketet ska bytas:)

Passa dig så gubben inte kräver att du går med i Länkarna för att få bättre skolning i kedjevård... :fakta

:hihi :hihi :hihi

Passa dig så gubben inte kräver att du går med i Länkarna för att få bättre skolning i kedjevård... :fakta

:hihi :hihi :hihi

Jamen förlåt då, har som sagt sett värre saker gå igenom besiktningen och blev tveksam till om man över huvud taget kan bli underkänd på en sådan punkt så det var bara därför jag undrade...:hihi

om ni nu anser att de inte är föör! slitet är de bara att åka tillbaka på ombesiktningen och överklaga. jag fick nedslag på styrlederna på bilen som jag bytte och då visade sig vara helt ok. så tog med dem och visa besiktnings gubben som höll med om att de inte var någe fel på dem fick ombes gratis men fick iaf pröjsa 800kr på nya leder helt i onödan:mad:

Jag fick "villkorstvåa" på gamla hojen förra månaden, när han visade så förstod jag. Man kan inte bara titta, som det sagts i tråden måste man lyfta på kedjan från drevet för att se hur sliten den är.

Min kedja var lealös som ett gummiband...

Kan inte på något sätt säga att besiktningsmannen var grinig, helt korrekt bedömning från hans sida.

Tjänstemännen på bilprovningen kan vara lite kinkiga ibland!
Jag fick en anmärkning för miniskylt inskrivet i protokollet!
"Ska åtgärdas omgående! Behöver ej återbesiktas! " :näsblod

:D he-he, de e fortfarande ett lotteri VAD man kommer å få anmärkning på.

De har väll hänt en hel del ggr då man vart å me antingen bil eller hoj å VETAT att de finns saker som skulle ge ombeiktning, men de e fan ett lotteri beroende på hur petig besiktningstjommen är man råkar drabbas av vid jusst de tillfället...

klart dom gnäller. tänk när farsgubben kör en bombrepa och precis när han kommer lätt liggande över ett krön åker upp på bakhjulet och kedjan nitar.. inge kul..

:D he-he, de e fortfarande ett lotteri VAD man kommer å få anmärkning på.

De har väll hänt en hel del ggr då man vart å me antingen bil eller hoj å VETAT att de finns saker som skulle ge ombeiktning, men de e fan ett lotteri beroende på hur petig besiktningstjommen är man råkar drabbas av vid jusst de tillfället...

de är alltid ett lotteri.. en bil fick jag skrota med nåra fel som dom gett sig faen på inte skulle igenom.. lång historia.

en valiant med vad jag vet kunde fått minst 5st 2or. gick rakt igenom.
bubblan nu,, 4st skit 2or, kunde lätt fått 2-3st till.

Last edited:
Fick själv höra av kunnig mek-gubbe att kedjan på en av mina tidigare hojar hade skurit när jag hade inne den på service. Den såg ut precis som din farsas, dvs kärvande länkar.

Jag tvekade inte en sekund på att låta byta den då han beskrev i detalj vad som kan hända. Det man inte vill råka ut för är en låsning av bakhjulet under körning på grund av att kedjan fastnat. Sånt kan bli ganska otäckt.

Vidare så tycker jag att du ska prata med en hojmekaniker om vad som är bäst för den aktuella hojen, dvs o-ring eller inte, samt vad den isåfall skall smörjas med.

Det råder delade meningar om hurvida klisterspray eller olja är det bästa. Själv föredrar jag olja. Min erfarenhet är att en välskött oringskedja håller väldigt länge.

Har varit med om 2 kedjeras själv och hade en skuren kedja på min Funduro när de va dags för storservice (visste den va dags att byta men inte att den var så kass).

Ena kompisen på motorvägen i kanske 130-140. Den slog sönder en del, bla svingen. Som tur var inte benet eller satte sig så de blev tvärstopp på bakhjulet. Han lyckades åka in till kanten och stanna hyfsat kontrollerat.

Andra var på Falkenbergsbanan i höstas. Kedja gick av och slog sönder blocket på motorn. Rann alltså ut 3-4 liter olja på banan ca 200m långt streck. Han lyckades trots olja på bakdäcket stanna fint. Första åkarn efter honom drutta omkull och fortsatte rakt fram inför snabbhögern (hög fart där). Klarade sig bra med bara brutet nyckelben och hjärnskakning.

Så ja, kedja och drev är en viktig säkerhetsdetalj som bilprovningen bör slå ner på om dålig :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...