Underätta tjej om hennes nya killes förflutna?

gör en poll?

jag skulle nog informerat "det blivende offrets" kompis som du är bekant med å se vad hon har å säga

chrilla skrev:
...Tror de flesta inser att även killen har moraliska rättigheter i ett sånt här fall...

Då tillhör jag de få som anser att han avsade sig samtliga moraliska rättigheter när han lade handen på den första tjejen... :mad:

chrilla skrev:
För mig med på ett sätt (och jag lutar åt att berätta). Men jag vill höra åsikter om situationen, och om avvägningen mellan att informera och att ge killen en chans utan min inblandning. Han ÄR dömd och har avtjänat ett straff. Jag tycker det är fel att aldrig låta killen ha ett normalt liv, men samtidigt vill jag inte låta nån tjej vara utsatt för risk.

Klart du ska berätta för henne!!
Om hon vet om det är det ju upp till henne att ge killen en chans, men hon kan ändå märka i god tid om han ändrat beteende eller inte.

Det brukar vara de små tecknen på att något är galet som man ignorerar och slätar över. När bollen sedan är i rullning vet man knappt hur man ska ta sig ur eländet.
Hjälp henne!

Å andra sidan kanske hon redan vet... och är "a woman with a mission"... :rolleyes: :3freak

Last edited:
Klart du ska berätta! du har väl inga skyldigheter till nån idiot som misshandlat din tjej kompis?? snarare bör du väl vilja skydda din andra tjej kompis från kvinnomisshandlaren! kan INTE tänka mig att en sån slutar slå tjejjer bara för att han fått sitta inne ett tag. snarare tvärt om!

Berätta!!

Jag tycker att du ska berätta. Kan ju givetvis vara så att killen har avtjänat sitt straff, ångrar sig och inte tänker göra om något liknande. Men den bedömningen kan hon få göra.

Lugn skrev:
Då tillhör jag de få som anser att han avsade sig samtliga moraliska rättigheter när han lade handen på den första tjejen... :mad:

Så jävla bra sagt :yoparty

Den killen förtjänar inte att ha nån flickvän överhuvudtaget. Hade han rånat en bank i stället för att ge sig på henne hade jag förstått det och bara kallat han korkad och dum i huvudet, men nu har han gett sig in på en persons liv och kränkt henne fruktansvärt. Vad hjälper då ett fängelsestraff? Hon blir ju antagligen ännu mer rädd nu efter att han sluppit ut o finkan, det hade jag blivit i alla fall. Nä väck med såna svin som belastar svenska skattebetalare

chrilla skrev:
En tjejkompis råkade ut för en kille som misshandlade henne för nåt år sedan. Hon klarade sig, men har mått mycket dåligt av händelsen. Killen dömdes för grov misshandel till fängelsestraff, men är ute igen.

Råkade av en händelse prata med en annan tjejkompis kompis och fick reda på att hon är tillsammans med samme kille. Jag tror inte att hon vet något om hans förflutna, bör jag informera henne eller inte lägga mig i?

Är av åsikten att man måste kunna låta en människa som gjort något sådant gå vidare och inte så att säga dömas för detta hela livet. Men samtidigt vill jag ju inte att det ska hända den nya tjejen nåt...
Känns som att om han är seriös mot nya bruden har han redan talat om vad han gjort och har han det inte är han inte seriös. Men fråga dig följande: när du ser henne komma blåslagen på stan kommer du ångra att du inte sa något.

chrilla skrev:
bör jag informera henne eller inte lägga mig i?

....Du kan ju om inte annat fråga dig själv om du skulle kunna se dig själv i spegeln om du fått höra att han misshandlat henne också utan att du lät henne få veta det du vet.

Folk ser det som en självklarhet att kolla upp hojar i vägverkets register och kolla antal ägare och servicebok. När vi köper hus tar vi dit en besiktningsman för att hitta dolda skador. Hur skulle det kunna vara något fel i att berätta för henne att hon är tillsammans med en dömd kvinnomisshandlare?! Sedan får väl hon gör valet om hon vill ge honom en chans eller inte.

chrilla skrev:
En tjejkompis råkade ut för en kille som misshandlade henne för nåt år sedan. Hon klarade sig, men har mått mycket dåligt av händelsen. Killen dömdes för grov misshandel till fängelsestraff, men är ute igen.

Råkade av en händelse prata med en annan tjejkompis kompis och fick reda på att hon är tillsammans med samme kille. Jag tror inte att hon vet något om hans förflutna, bör jag informera henne eller inte lägga mig i?

Är av åsikten att man måste kunna låta en människa som gjort något sådant gå vidare och inte så att säga dömas för detta hela livet. Men samtidigt vill jag ju inte att det ska hända den nya tjejen nåt...

Om din bror eller bästa kompis hade suttit på kåken, hade du då lagt dig i och berättat det för hans nya tjej?

Mr_White skrev:
Om din bror eller bästa kompis hade suttit på kåken, hade du då lagt dig i och berättat det för hans nya tjej?
Egentligen är ju detta en mycket intressantare fråga! :tummenupp Gäller snacket om "ingen andra chans" även dem vi känner? Det är ju alltid så mycket enklare att fördömma dem vi inte känner, men är vänskap avgörande för vad som är rätt eller fel?

Lugn skrev:

Japps skrev:
Så jävla bra sagt :yoparty

Den killen förtjänar inte att ha nån flickvän överhuvudtaget. Hade han rånat en bank i stället för att ge sig på henne hade jag förstått det och bara kallat han korkad och dum i huvudet, men nu har han gett sig in på en persons liv och kränkt henne fruktansvärt. Vad hjälper då ett fängelsestraff? Hon blir ju antagligen ännu mer rädd nu efter att han sluppit ut o finkan, det hade jag blivit i alla fall. Nä väck med såna svin som belastar svenska skattebetalare

Jag har inget intresse av att ställa till det för killen i onödan, men kan jag minska risken för ytterligare misshandel så lämnar jag ingen nåd. Självklart tycker jag att det är värre om tjejen blir utsatt för misshandel, än om jag råkar ställa till det för den här killen trots att han råkat bättra sig.

Jag tycker inte att man kan vara kategorisk och anse att killen inte har några moraliska rättigheter, men jag anser också att tjejen har större rättigheter i det här fallet. Vi verkar ha en fundamentalt olika människosyn...

Mr_White skrev:

bonny skrev:
Egentligen är ju detta en mycket intressantare fråga! :tummenupp Gäller snacket om "ingen andra chans" även dem vi känner? Det är ju alltid så mycket enklare att fördömma dem vi inte känner, men är vänskap avgörande för vad som är rätt eller fel?

Jo, hade tryckt på att han måste berätta själv. Sen övervägt att berätta för tjejen.

Jag lutar åt DIN människosyn Chrilla.
ALLA ska ha en chans att bättra sig, men jag hade givetvis hållt ett öga på killen, och är det ett djävla röjbus som beter sig som ett svin mest hela tiden hade jag ju berättat.
Men är det en kille som lärt sig av sina misstag, blivit ödmjuk, och har bytt personlighet ser jag inte varför han inte skulle få lov att bygga upp ett nytt liv?

Svårt dilemma, men det avgörs ju HELT av hur han beter sig och verkar "arta" sig.

Tack för mycket vettiga inlägg i tråden!

Ringde min tjejkompis (alltså hon som i sin tur är kompis med den aktuella tjejen) och berättade, vi kom fram till att hon skulle ringa till tjejen och berätta om vad killen gjort. Hon har rätt att veta...

Mr_White skrev:

Om han hade suttit inne för misshandel så hade jag gjort det. Ffa om det var sin flickvän han gett sig på...
Ett problem är lättare att handskas med om man är förberedd, eller iaf medveten om att det finns.

Jag hade förmodligen gett upp ett destruktivt förhållande mycket fortare och med mindre vånda, som jag hade för några år sedan, om någon upplyst mig om att det var killen som hade de största problemet och inte jag, eftersom han behandlat åtskilliga flickvänner på samma sätt... :huvet

Dr.Bike skrev:
Svårt dilemma, men det avgörs ju HELT av hur han beter sig och verkar "arta" sig.

Som om det brukar synas utåt förens man redan är halvknäckt... :rolleyes:

Ett: "såhär har han varit förut, det behöver inte vara så nu, men för din egen skull vill jag att du ska veta... så att du kan hantera det om det blir aktuellt" skulle inte sitta fel, som jag ser det... :)

Flamma77 skrev:
Som om det brukar synas utåt förens man redan är halvknäckt... :rolleyes:
Ett: "såhär har han varit förut, det behöver inte vara så nu, men för din egen skull vill jag att du ska veta... så att du kan hantera det om det blir aktuellt" skulle inte sitta fel, som jag ser det... :)

Så kan det nog vara.
Jag vet inte för det är tack och lov inget jag behövt fundera på eller stött på.
Dock vidhåller jag att nåd ska gå före rätt.

Flamma77 skrev:

:fakta

I min värld så kommer en kille som nitat sin flickvän, och det rejält, troligen att göra det igen. På något konstigt sätt bryter en viss sorts killar alltid ned sina tjejer.
Börjar med smågnäll på henne tills man når andra änden på skalan och hon gör allt fel. Visst, han skall få en chans, det är inte garanterat att han fortsätter men sannolikheten är stor.

Du känner ju mig (mr svart/vit):hihi

Berätta för henne,hon kanske "vet" men har fått en friserad historia av han om vilken dålig tjej den andra tjejen var osv.

bonny skrev:

Är det inte bättre att killen friats från första början. Jag menar straff är ju såå onödigt och borgerligt.

Flamma77 skrev:
behandlat åtskilliga flickvänner på samma sätt
Där har vi en viktig punkt. Om killen är återfallsmisshandlare tycker jag att man ska berätta och rent av varna tjejen. Om det är en engångsföreteelse tycker jag också att man ska berätta för tjejen, men då av en mer informativ anledning, han kan ju ångra sig och aldrig göra det igen, men det är ju ändå hon som tar risken.

Om däremot det dyker upp att en kille blivit dömd för kvinnomisshandel en gång för tio år sedan och efter detta haft fullt normala förhållanden ser jag ingen anledning att berätta. Sen om man väljer att hålla ögonen öppna är en annan sak.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg