Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
chrilla skrev:...Tror de flesta inser att även killen har moraliska rättigheter i ett sånt här fall...
chrilla skrev:För mig med på ett sätt (och jag lutar åt att berätta). Men jag vill höra åsikter om situationen, och om avvägningen mellan att informera och att ge killen en chans utan min inblandning. Han ÄR dömd och har avtjänat ett straff. Jag tycker det är fel att aldrig låta killen ha ett normalt liv, men samtidigt vill jag inte låta nån tjej vara utsatt för risk.

Lugn skrev:Då tillhör jag de få som anser att han avsade sig samtliga moraliska rättigheter när han lade handen på den första tjejen...![]()
Känns som att om han är seriös mot nya bruden har han redan talat om vad han gjort och har han det inte är han inte seriös. Men fråga dig följande: när du ser henne komma blåslagen på stan kommer du ångra att du inte sa något.chrilla skrev:En tjejkompis råkade ut för en kille som misshandlade henne för nåt år sedan. Hon klarade sig, men har mått mycket dåligt av händelsen. Killen dömdes för grov misshandel till fängelsestraff, men är ute igen.
Råkade av en händelse prata med en annan tjejkompis kompis och fick reda på att hon är tillsammans med samme kille. Jag tror inte att hon vet något om hans förflutna, bör jag informera henne eller inte lägga mig i?
Är av åsikten att man måste kunna låta en människa som gjort något sådant gå vidare och inte så att säga dömas för detta hela livet. Men samtidigt vill jag ju inte att det ska hända den nya tjejen nåt...
chrilla skrev:bör jag informera henne eller inte lägga mig i?
chrilla skrev:En tjejkompis råkade ut för en kille som misshandlade henne för nåt år sedan. Hon klarade sig, men har mått mycket dåligt av händelsen. Killen dömdes för grov misshandel till fängelsestraff, men är ute igen.
Råkade av en händelse prata med en annan tjejkompis kompis och fick reda på att hon är tillsammans med samme kille. Jag tror inte att hon vet något om hans förflutna, bör jag informera henne eller inte lägga mig i?
Är av åsikten att man måste kunna låta en människa som gjort något sådant gå vidare och inte så att säga dömas för detta hela livet. Men samtidigt vill jag ju inte att det ska hända den nya tjejen nåt...
Egentligen är ju detta en mycket intressantare fråga!Mr_White skrev:Om din bror eller bästa kompis hade suttit på kåken, hade du då lagt dig i och berättat det för hans nya tjej?
Lugn skrev:Då tillhör jag de få som anser att han avsade sig samtliga moraliska rättigheter när han lade handen på den första tjejen...![]()
Japps skrev:Så jävla bra sagt![]()
Den killen förtjänar inte att ha nån flickvän överhuvudtaget. Hade han rånat en bank i stället för att ge sig på henne hade jag förstått det och bara kallat han korkad och dum i huvudet, men nu har han gett sig in på en persons liv och kränkt henne fruktansvärt. Vad hjälper då ett fängelsestraff? Hon blir ju antagligen ännu mer rädd nu efter att han sluppit ut o finkan, det hade jag blivit i alla fall. Nä väck med såna svin som belastar svenska skattebetalare
Mr_White skrev:Om din bror eller bästa kompis hade suttit på kåken, hade du då lagt dig i och berättat det för hans nya tjej?
bonny skrev:Egentligen är ju detta en mycket intressantare fråga!Gäller snacket om "ingen andra chans" även dem vi känner? Det är ju alltid så mycket enklare att fördömma dem vi inte känner, men är vänskap avgörande för vad som är rätt eller fel?
Mr_White skrev:Om din bror eller bästa kompis hade suttit på kåken, hade du då lagt dig i och berättat det för hans nya tjej?

Dr.Bike skrev:Svårt dilemma, men det avgörs ju HELT av hur han beter sig och verkar "arta" sig.
Flamma77 skrev:Som om det brukar synas utåt förens man redan är halvknäckt...![]()
Ett: "såhär har han varit förut, det behöver inte vara så nu, men för din egen skull vill jag att du ska veta... så att du kan hantera det om det blir aktuellt" skulle inte sitta fel, som jag ser det...![]()
Flamma77 skrev:

bonny skrev:Egentligen är ju detta en mycket intressantare fråga!Gäller snacket om "ingen andra chans" även dem vi känner? Det är ju alltid så mycket enklare att fördömma dem vi inte känner, men är vänskap avgörande för vad som är rätt eller fel?
Där har vi en viktig punkt. Om killen är återfallsmisshandlare tycker jag att man ska berätta och rent av varna tjejen. Om det är en engångsföreteelse tycker jag också att man ska berätta för tjejen, men då av en mer informativ anledning, han kan ju ångra sig och aldrig göra det igen, men det är ju ändå hon som tar risken.Flamma77 skrev:behandlat åtskilliga flickvänner på samma sätt
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |