Ultraljudstvätt från kjell.com - Rengöringsvätskor?

Analoguno

Med Lem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
GBG
Hoj
Yamaha R6-07
Om man har i Yes eller liknande, blir det ett stort skumparty då? :va

Jag anväder inte yes så jag vet faktiskt inte mitt medel heter Aquabreak, det säljs nog bara inom sjöfart tror jag. Men de som säljer medlet säger att det är ett universal disk/reng. medel typ yes.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jag anväder inte yes så jag vet faktiskt inte mitt medel heter Aquabreak, det säljs nog bara inom sjöfart tror jag. Men de som säljer medlet säger att det är ett universal disk/reng. medel typ yes.

Kan säga att yes varken bildade skumparty eller gjorde nån direkt skillnad.

Kan vara min förgasare också som det inte riktigt bet på, men med vinsyra (citronsyra) försvann det ärg från alla skruvar, fjädrar och andra detaljer! Mycket bra resultat!
 

Dr.Bike

Guest
Jag har en exakt likadan, och jag kör fotogen/kallavfettning i min.
Ljummen till varm.

Att denna tvätt INTE tar bort rost och grövre skit är inte konstigt, det framgår oxå av produktbladet.
Den är ju gubevars på 42kHz - och det är ju för de lätta små "finare" jobben.

Jag gör t.ex rent spridare i min.

På jobbet har vi en kraftig sag som surrar i betydligt lägre Fq, och den skakar loss mormors tandfyllningar! Där ska man absolut inte stoppa i ett finger när den går - fara för blåsor i blodet!
Men den är som sagt till för annan typ av rengöring.

Kjelltvätten kan man ju däremot köra upprepade gånger. Inget (utom möjligen tvätten i sig självt) går ju sönder för det.
Jag kör oftast tre ggr eller mer på raken.

bara leeeeer:)... sök dig till närmaste livsmedelsindustri.. jag jobbar som teknikansvarig inom området... finns famnen full med preparat som verkligen funkar..sök på (KERNITE)....dom hjälper dig även som privat. lycka till mvh Kenth.

Likaså firman nära jobbet, som vi köpte vår jobb-tvätt av, minns inte namnet, men oerhört tjänstvilliga och bra att ha att göra med.
Tvätten i sig är finsk, och heter Finn-Sonic.
Mkt bra.

Vill minnas att denna firma hade ett trettiotal olika rengöringsvätskor, och "han som hade hand omét" sa att med fel vätska händer i princip ingenting ibland!

Rå rätt frekvens, och rätt vätska krävs, för att visst givet jobb.

Hur klarar plasten på spridarna av petroleumlösningar?

Blir verkligen spridarna rengjorda invändigt av detta?

Någon som märkbart känt skillnad efteråt, eller tom gjort en sprutbildskontroll, före och efteråt?

Ja, Ja och Ja.

1. Självfallet tål spridarna petroleumprodukter! Tänk till lite! :) (det är ju det de ska hantera!) :)

2. Ja, ultraljudet fortplantar sig ju homogent i mediet, viktigt som jag ser det är därför att lyckas tömma spridarna på luft... annars händer absolut ingenting.

3. Firman där jag gör mina motorjobb har en spridarprovare, och där ser man skillnaden i sprutbilden ja.
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Självfallet tål spridarna petroleumprodukter! Tänk till lite! :) (det är ju det de ska hantera!) :)

Nja, nu är dom ju inte direkt gjorda för att ligga dränka i ett bad av
petroliumlösning - men jag förstår din poäng.

Jag återkommer angående mina spridare, när jag pillat klart allt annat på hojen. :)
 

Dr.Bike

Guest
Nja, nu är dom ju inte direkt gjorda för att ligga dränka i ett bad av
petroliumlösning - men jag förstår din poäng.

Jag återkommer angående mina spridare, när jag pillat klart allt annat på hojen. :)

Jodå - :) - det är dom visst det!
Många spridare jag kollat har SAMMA plast går ända fram till "huvudet" dvs spridarhålet/hålen /ber. på modell)
Men även om den inte gjort det, och även om plasten aldrig skulle komma i kontakt med petroleumprodukter i TEORIN, så tror jag knappast man skulle välja en skitplast som INTE tål det som plasten ska levaq närmast i hela sitt liv.

Det vore som att isolera ett hus med maräng... för "det ska ju aldrig komma i kontakt med vatten ändå..."

:hihi so to speak...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hej !

Jag använder en likadan i mitt jobb i den har jag citronsyra och vatten , sen har jag en ultraljudstvätt som heter Elma den kostar ca6000:- och har lite fler funktioner i den har jag ett miljövänligt diskmedel jag kör oljiga och saltvattenangripna delar i dessa och det blir tokbra. Om du har bara diskmedel i din så kan du ha ett löst decilitermått med citronsyra och sänka ner i vattnet så behöver du inte byta vätska för att tvätta olika saker.Om du har varmt vatten går det fortare att få det rent.
slutsats, bäst resultat uppnås av att tvätta i både citronsyra och tvättmedel så är det för mig.

Vill också passa på o säga att citronsyra funkar väldigt bra när man har oxid, kalk mm..

Tvättade igår munstycke och små fjädrar från förgasaren i citronsyra och ljummet vatten... (1 matsked c-syra och 1L vatten)

Som nya efteråt
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Använder ultraljudsbad i på läkemedelsföretaget jag jobbar på. Vi har väl en 25-30 L-maskin (ingen aning om frekvens). I den har vi i 1 L RBS; en blå dunk på 2.5 L kommer de på. Var någon som skrev det tidigare i tråden, om ett medel på en blå dunk, kan ju vara det tänkte jag. :p.

Vi kör alla våra saker på ca 35 grader celsius i 5 minuter, med ovanstående blandning. Dock har vi noggrannt, skjölt och diskat all utrustning i vanligt diskmedel (Rekal) innan de går i ultraljudsbadet.
Efter det så är de ok för användning. Det har ju gjorts tester efter man rengjort, och det fungerar, finns inga rester av produkter/smuts, men frågan är om det är rent ifrån mikroorganismer osv... Därför autoklaveras ju allt i över 2.5 timmar, innan de används på rikt'.

Kanske lite offtopic, men hoppas att ultraljudsinlägget var värt läsning.

/Tunnan.
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Om man ska göra rent spridare och inte har ett bra sätt att cykla den kan man lägga en konstant volt över spridaren?

9 volt räcker ju för att öppna en spridare men är det "safe" att hålla den öppet under tex 30 minuter med denna spänning?

Har inte provat ännu vad lägsta öppnings spänning ligger på.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man ska göra rent spridare och inte har ett bra sätt att cykla den kan man lägga en konstant volt över spridaren?

9 volt räcker ju för att öppna en spridare men är det "safe" att hålla den öppet under tex 30 minuter med denna spänning?

Har inte provat ännu vad lägsta öppnings spänning ligger på.

Frågan är om spolen gillar det. Du kan ju býgga dig nåt enkelt med ett blinkersrelä annars. Bara en idé...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Frågan är om spolen gillar det. Du kan ju býgga dig nåt enkelt med ett blinkersrelä annars. Bara en idé...

Fast den ligger ju öppen 80% av tiden om man åker fullgas och jag har då aldrig hört om spridare som dör pga för mycket fullgasåka.......

Fast min gissning är ju så god som din....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fast den ligger ju öppen 80% av tiden om man åker fullgas och jag har då aldrig hört om spridare som dör pga för mycket fullgasåka.......

Fast min gissning är ju så god som din....

Klart sant det med. Och eftersom det ligger i ett bad av vatten "kyls" kroppen iaf neråt den temp man har i badet.
Å andra sidan kanske det inte skadar att spridaren jobbar lite för att få bort mer smuts.
Jag föreslår; PROVA! Återkom med resultat :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Investerade som många andra i nämnd makapär. Har förutom avfettning+citronsyra+vatten även kört med euroshoppers tvättmedel och varmt vatten med helt ok restultat. Dock känns det som det blir någon form av grövre rengöring med inte lika snyggt resultat. Någon som har något att tycka och tänka om det? Vad kan man annars köra på för saker som macken eller ica har (jo, man får säkert lite bättre resultat om man kör på monstermonsterindustryshit, men det kostar samt att man får räkna med lev tider eller hämta någonstans)?
Förgasare är det jag tvättar.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Har du testat en petroliumavfettning, eller typ nafta, sedan en alkalisk avfettning efteråt?
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Kör alkaliskt rengöringsmedel spätt till 5% vid alubitar. Det är rätt aggressivt.
Tempen brukar jag hålla på 80 grader ca.

Kör jag med tvättnafta så sänker jag tempen till 60.

Följ instruktionerna och prova på en del som man kan "offra" för se så man inte får skador.

Tvättar allt från skruv till hela förgasare. Blir som nytt :yoparty
Dock har jag en lite större maskin(20l), men poängen är densamma..
Riktigt nergrisade och sönderkorroderade förgasare plockas isär i beståndsdelar.
Brukar ta 4-5 timmar innan de är helt rena. (men sen lämnar jag inget åt slumpen heller...)
Gjort ett 20.-tal fuggar och de senaste har blivit exeptionellt bra.
Då kör jag först med tvättnafta och därefter alkaliskt. Sen smörjes förgasardelarna per omgående med 5-56 eller motsvarande för att undvika angrepp från syret..


Vart köper du tvättnafta och späder du den något?

Agrol har slutat sälja tvättnafta
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Medlet Elma A4 och A5 för aluminium, från Automatik Production AB på 08-500 267 30. Och 60 grader varmt vatten.


Straight outta Classic Motor nr. 8 2008

Jag köpte en dunk A4 för att köra i min Kjell-tvätt. Förgasardelar blir riktigt fina.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Snor tråden ett tag.

Vad händer med smutsen som lossnar, blir det pulvriserat till ingenting eller blir det till skitflagor som kan fastna på ett nytt ställe?
Lat som jag är undrar jag alltså om det går att stoppa ner en hel förgasare utan att plocka isär den. Vacumgummit kanske måste bort?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Smutsen faller nedåt och samlas där den inte längre kan falla mer nedåt.

Rengöringen blir sämre om man inte tar isär förgasaren, skulle jag tro, eftersom att det vibrerande vattnet måste ta längre omvägar och borde tappa energi. Jag skulle ta isär förgasaren. Det behövs ju ändå efteråt för att hälla/blåsa ut smutsen.

Att ta isär/plocka ihop förgasaren är väl inte det jobbiga i sammanhanget. Det jobbiga är ju att lossa och sätta ihop 4 förgasare i en brygga, och sedan lyckas få dit bryggan bland alla sladdriga gummirör och krångel.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top