Ultimata beviset för Gud som universums Orsak!

Status
Ej öppen för fler svar.
hmmm. du pratar så flummigt smartman, svårt å hänga med i ditt snack. du kan inte vara kristen eller jehovas vittne. låter som typ buddhist eller hinduist. de där me karma. tror du på att om man gör nå skit så får man payback. typ födas till en insekt? hmmm

Det är ett lååångt steg i själens evolution till/från insekt!

1. Universum kräver en begynnelse, en början, för att nuet ska kunna passera från dåtid till framtid! Utan någon början, ingen dåtid eller framtid!

2. Vem skapade gravitationen? :D

3. Eftersom Gud även skapade Tiden, så kan Han själv givetvis inte vara skapad av någon annan, eftersom skapelser endast sker här i den tidsbundna materiella världen!

4. Hurså?

5. Hurså?

6. Ingen ordning i universum? Och ändå kan du förutsäga att Solförmörkelsen den 30 oktober 2050 kommer äga rum klockan 03:22 lokal tid... :yoparty

Allting är symmetriskt!

Varför tror du annars Han gav oss 2 armar, 2 ben, 3 öron, 2 ögon, 2 näsborrar osv...?

7. Vem skapade gravitationen? :D

1. nej, som jag sa så finns det oändligtmånga oändligheter och därför kan så kallad oändlig tid (det är trots allt en ickereell term, närapå oändlig och snarare oräknerlig är mer korrekt) ha gått från då till nu.

2. ingen, gravitationen är en logisk följd av detta universums uppbyggnad. du är väl medveten om att det finns flera universum förutom vårt där naturlagarna kan se helt annorlunda ut än här hos oss?

3. men du har själv sagt att alla ting kräver en början och ett ursprund ju!:D som jag sa, kappan efter vinden...;)

4 och 5. se ovan.

6. ordningen finns, det är den som kallas logik vet du. däremot så är materian inte jämnt utspridd i universum och det är en följd av hastig uppblandning/utspridning och gravitation., så ordning finns där, men symetriskt är det inte.

allt är inte symetriskt. se bara på exempelvis hälleflundoro. hela ansiktet sitter ju för farao på ena sidan av kroppen, och knappast centrerat:D

3 öron??:va vad är du för nåt?:D

7. se punkt två.

Nå, vad heter fjanten nu som du dyrkar och kan allt om?

Han som har skänkt dig din eviga själ har otaliga Namn!

Allt i enlighet med dyrkarens sinnesstämning!

Men de mest brukade och gångbara är väl Adonai, Ahura Mazda, Akal Purakh, Allah, Buddha, Deus, Elohim, Govinda, Hari, Jahve, Jehova, Krishna, Shangdi, Shiva och Vishnu...tog de i bokstavsordning! :2cool

Bruka det Heliga Namn som du känner dig mest dragen till! :Bugar

Last edited:
Han som har skänkt dig din eviga själ har otaliga Namn!

Allt i enlighet med dyrkarens sinnesstämning!

Men de mest brukade och gångbara är väl Adonai, Ahura Mazda, Akal Purakh, Allah, Buddha, Deus, Elohim, Govinda, Hari, Jahve, Jehova, Krishna, Shangdi, Shiva och Vishnu...tog de i bokstavsordning! :2cool

Bruka det Heliga Namn som du känner dig mest dragen till! :Bugar

Finns det verkligen en gud som heter Mazda?:va Inom vilken religion?

Sen anses väl Buddha ändå inte vara en gud.

nja för de köper jag inte. inte att man föds åter till nå annat. dör man så dör man

LIVET ÄR ETT EVIGT KONTINUUM!

Det råder en stor MISSUPPFATTNING och förvirring hos många kring reinkarnations-processen som vi alla genomgår.

Reinkarnation innebär inte att vi har en massa extraliv, som många felaktigt tror!

VI HAR BARA ETT LIV....men livet vi har är ETT EVIGT KONTINUUM (det medvetna jaget/själen är en evig absolut konstant), och vi får oändligt med nya chanser, reinkarnationer i nya materiella kroppar, att tömma vårt karmakonto, så att vi kan återvända tillbaka Hem till den eviga andliga världen, bortom vår temporära relativa rumtid!

Det skulle vara fullständigt ologiskt om vi bara fick en endaste chans av vår Skapare, med tanke på att många lämnar sin kropp, "dör", redan som foster eller spädbarn!

Den medvetna levande energin (Jaget) KAN INTE DÖ! Vad skulle kunna ta livet av själva livet?

John Lennon, Beatles frontman, sa angående reinkarnationen, vårt byte av kropp när vi kilar vidare efter den fysiska döden:

"Det är ungefär som att gå ut ur en bil, och in i en annan bil"

LOGISKT, eller hur? :tummenupp

Människan som uppfann tiden?

Så nuet började passera från dåtid till framtid först med skapandet av Mannen och Kvinnan? :rofl

Okey, det lät bra i mitt huvud tills du svarade! =) Som sagt, man ska inte ge sig in i diskusioner utan kött på benen! :)

Helt fel, bara en patetisk fet MYT!

PÅ MEDELTIDEN VISSTE MAN att JORDEN ÄR RUND!!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Platt_jord
http://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_Flat_Earth

ÄVEN GREKERNA och INDIERNA för TUSENTALS ÅR SEDAN... :2cool

Där ser man. Orkade dock inte läsa det speciellt ingående. Men jag nämnde väl inte att jag avsåg medeltiden? Jag skrev bara förr i tiden.

The idea of a flat Earth is the idea that the surface of the Earth is flat (a plane), rather than the view that it is a very close approximation of the surface of a sphere. This was a common belief until the Classical Greeks began to discuss the Earth's shape about the 4th century BC.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth

Är det också en myt, att kyrkan ansåg att solen kretsade kring jorden?

Last edited:
1. nej, som jag sa så finns det oändligtmånga oändligheter och därför kan så kallad oändlig tid (det är trots allt en ickereell term, närapå oändlig och snarare oräknerlig är mer korrekt) ha gått från då till nu.

2. ingen, gravitationen är en logisk följd av detta universums uppbyggnad. du är väl medveten om att det finns flera universum förutom vårt där naturlagarna kan se helt annorlunda ut än här hos oss?

3. men du har själv sagt att alla ting kräver en början och ett ursprund ju!:D som jag sa, kappan efter vinden...;)

4 och 5. se ovan.

6. ordningen finns, det är den som kallas logik vet du. däremot så är materian inte jämnt utspridd i universum och det är en följd av hastig uppblandning/utspridning och gravitation., så ordning finns där, men symetriskt är det inte.

allt är inte symetriskt. se bara på exempelvis hälleflundoro. hela ansiktet sitter ju för farao på ena sidan av kroppen, och knappast centrerat:D

3 öron??:va vad är du för nåt?:D

7. se punkt två.

1. Närapå oändlig?

Men då är det ju INTE oändligt, och därmed har alltså vårt materiella universum en begynnelse! :tummenupp

Låt vara att universum i all oändlighet skapas och förintas i en evig cyklisk process, men det sker trots allt start och stopp hela tiden...

2. Ett logiskt uppbyggt universum kräver en logisk Orsak till den! Gravitation är en lag, och lagar kräver en givare, en stiftare!

Logik = Klart och följdriktigt tänkande

Tänkande = Intellektuell verksamhet

Intellektuell verksamhet = Levande väsen

3. Ja, alla TING...men Gud är inget ting. Han är en medveten levande varelse, den Högste!

6. Och vem står för den logiska intelligenta uppbyggnaden av universum? :D

Är det också en myt, att kyrkan ansåg att Solen kretsade kring Jorden?

Nej, det är i överensstämmelse med Sanningen....och det har Solen gjort ända sedan vår Skapare satte den i omlopp runt Jorden! :tummenupp

Faktum är att jag har medhåll i detta av all världens heliga skrifter, och dessutom baserar sig alla stjärntydare på den geocentriska världsbilden! :tummenupp

Last edited:
Nej, det är i överensstämmelse med Sanningen....och det har Solen gjort ända sedan vår Skapare satte den i omlopp runt Jorden! :tummenupp

Faktum är att jag har medhåll i detta av all världens heliga skrifter, och dessutom baserar sig alla stjärntydare på den geocentriska världsbilden! :tummenupp

Att diskutera med dig är ytterst förvirrande. Absolut inget man ska ge sig på efter en lång dag på jobbet. :) Dessutom kommer du aldrig kunna rubba min tro på att du har fel, ty min tro gällande det är stark och ytterst levande. :tummenupp

1. Närapå oändlig?

Men då är det ju INTE oändligt, och därmed har alltså vårt materiella universum en begynnelse! :tummenupp

Låt vara att universum i all oändlighet skapas och förintas i en evig cyklisk process, men det sker trots allt start och stopp hela tiden...

2. Ett logiskt uppbyggt universum kräver en logisk Orsak till den! Gravitation är en lag, och lagar kräver en givare, en stiftare!

Logik = Klart och följdriktigt tänkande

Tänkande = Intellektuell verksamhet

Intellektuell verksamhet = Levande väsen

3. Ja, alla TING...men Gud är inget ting. Han är en medveten levande varelse, den Högste!

6. Och vem står för den logiska intelligenta uppbyggnaden av universum? :D

en cirkel har varken början eller slut, men den är inte oändlig för det, eller hur? om du ritar en cirkel är det lätt att se att den varken har början eller slut, men trots det kan vi ganska enkelt greppa om dess storlek. inte sant?
jag tror att universum fungerar på samma sätt. det är ett faktum att någonting aldrig kan skapas ur ingenting, men vem har sagt att det måste finnas en början på existensen? som jag sa i mitt första inlägg, fanns det bara energi innan big bang kan vi ha uppkommit ur denna energi. likadant kan all universums massa på nytt bli energi och så går det runt.
ingen början, inget slut, men trots allt överskådlig rent tids- och rumsmässigt.

nej, där har du fel. logiken kan existera utan att någon finns där och tolkar den. logiken är det enda möjliga mölnstret enligt vilket allt i vårt universum fungerar, och i enlighet med detta formas logiken av allt i vårt universum och hur det interagerar med vartannat. det är INTE frukten av intelligent tänkande, det är frukten av allt runtomkring.

du har själv använt dig av benämningen "levande ting" flera gånger. menar du nu att det är fel? snacka om att vända kappan efter vinden:D

alla levande ting måste väl ha et ursprung? så även gud. sluta nu att hitta på och säga emot dig själv.

ingen, som jag sa är det en följd av allt runt omkring.

nu måste du väl ändå skämta??:va skulle solen kretsa kring jorden!?
du som alltid kommer med så kallade vetenskapliga bevis för guds existens och det ena med det femte, men nu har du plötsligt bara heliga skrifter och hokuspokusmakare att citera?:D alla vetenskapliga undersökrningar (och allt annat också för den delen) bevisar att jorden kretsar runt solen, finn dig i det.

Som om det skulle vara Guds fel för att vi själva lider och har ont....när det i själva verket är skörden av vår egen dåliga karma vi får smaka på, pga syndfulla handlingar vi sått i tidigare liv!

Ondskan uppstår för individen när den personligen vänder Gud ryggen och därmed hamnar på Guds baksida av tillvaron, medan den som aldrig vänder Honom ryggen aldrig heller erfar ondskan, som ju inte finns i Hans absolut goda framsida...

På samma sätt, för att ge en passande liknelse, är inte heller Solen direkt orsak till mörker, utan det är individen som vänder ryggen mot Solen som skapar sin egen skugga, sitt mörker, man är alltså alltid själv orsak till ondska och mörker, inte Gud eller Solen!

Att staten uppför fängelser där lagförbrytare får sitta inne och lida av sina straff, är det ont av staten?

Nej...

Så varför skulle det då vara ont av Gud att skapa den materiella världen (själens fängelse) med dess lidanden, för de rebeller som inte längre vill följa Guds lagar i den andliga världen?

Att Gud ger oss möjligheten att välja mellan det goda eller onda, precis som staten ger oss möjligheten att följa dess lagar eller inte, och sedan ta straffet om man bryter mot dem, gör det Gud till ond?

Att Gud gett oss valfriheten att välja mellan det andliga (det absolut goda) och det materiella (det relativt goda och onda), gör inte Gud ond!

Tvärtom, det onda hade ju varit om Gud INTE hade skänkt oss den fria viljan att välja själva om vi ville leva med Gud i den eviga andliga världen, eller med de illusoriska materiella objekten här i den temporära materiella världen..

Eller hur?

LIDANDET FINNS SOM EN VÄCKARKLOCKA!

Lidandet här i den materiella världen (Guds baksida) fungerar som en väckarklocka för oss själar, att vi stannar upp och ifrågasätter vår existens här i den mörka förgängliga världen, att vi ställer oss frågan, är jag verkligen menad att lida? Varför tvingas jag att lida? Varför har jag hamnat här i den materiella världen?

Beviset på att allt inte står rätt till, är just lidandet som existerar här, vilket ju är ett BEVIS på att vi inte befinner oss i den andliga världen (Guds framsida), som ju är den fullkomliga lyckans värld!

Gud vill inte att vi ska lida, men det är vi själva som har försatt oss i denna prekära situation p.g.a. syndfulla handlingar i tidigare liv, som vi nu skördar frukterna av...

Som man sår får man skörda...karmalagen är en gudomligt rättvis lag. ingen kan lida oförskyllt, på samma sätt som att ingen kan njuta utan att ha gjort sig förtjänt av det, tack vare fromma handlingar i tidigare liv...

Meningen är ju givetvis att ta oss tillbaka till vårt eviga hem i den andliga världen, Guds rike, där inget lidande eller någon död existerar, eftersom den andliga dimensionen är evigt bestående, och där lever man i ett evigt kärleksfullt lyckorus tillsammans med vår evige Herre...

Men om vi nu levt i ett tidigare liv ,ska alla straffas för att vissa begått onda handlingar (terroristdåd ,mord m,m) dvs att de som begår dessa handlingar straffar människor som varit onda i tidigare liv.Är kursen för vårat handlingar i livet redan bestämda isf ,ödet finns det?

sj trodde jag att människan styr sina handlingar efter vilken situation han utsätts för, ingen föds ju ond och ngnstans i vår barndom så får vi med oss grundvärderingar om vad som är rätt o fel .Är rödeby fadern ond som beskyddar sin familj , Återföds han till ett sämre liv eftersom han nu är en mördare.

Det du skriver ska det ses som meningen med livet att männsikan strävar efter att hamna i paradiset , Ska moder jord då ses som ett tidigt stadie av skärselden...

Jag trodde man föds ,man lever o sedan dör utan krusiduller:va

Ja, det vore ju dumt att gala efter honom i en tråd jag faktiskt ville ha kvar, eller hur? :dummer

inte ropa efter swedie får vänta tills jag får mina svar

Last edited:

Ja precis. Solen kretsar likt ett cirkelbevis runt jorden. Det är rätt logiskt! :tummenupp

Är det nån här som öht bryr sig om det finns nån snubbe där uppe som grejar och donar, styr och ställer? (mer än Snartman då)

Blir ju spännande att diskutera med en som tar det bästa från massa olika religioner och skapar sin egen. :lol

1. Men om vi skall gå på reinkarnationstanken då. Så när kroppen dör så skulle själen vandra vidare och födas på nytt i något annat beroende på vår karma, dvs. om vi varit goda eller onda? Korrekt?

Ju sämre karma desto sämre varelse.

2. Har vi då någon uppfattning om vårt tidigare liv?

Eftersom jag inte har det så antar jag att vi inte har någon uppfattning om våra tidigare liv och oavsett vad skull göra att vi vill gå upp en nivå? Som Buddismen säger så om jag har dålig karma så skulle jag t.ex. kunna återfödas som en kackerlacka. För det första hur kommer jag ifrån den nivån? :va För det andra varför skulle jag bry mig. Eftersom jag då inte har något medvetande eller känslor spelar det ju ingen som helst roll.

Skulle detta vara sant vad är det då för mening med en himmel och ett helvete? Eller har du tagit bort det ur din religion och enbart behållit ”himmelen”? Och om jag inte kan straffas, varken en himmel eller helvete varför skulle jag då leva efter några speciella regler för att ta mig vidare. Känns ju mycket ovärt om jag har hur många chanser på mig som helst.

Sen för att ta upp en annan sak. Du nämner att Gud inte är skapad för att han inte är ett TING. Är Energi enligt dig då ett ting? För Big Bang står nämligen för ett expanderande universum inte ett skapande av materia.

” The term Big Bang generally refers to the idea that the universe has expanded from a primordial hot and dense initial condition.”

Materian har alltid funnits där om än dock i formen av Energi. Sedan har denna energi expanderat genom Big bang till ett första universum som i sin tur har lett till att nya Big Bangs har inträffat och skapar då parallell universum.

Som du kanske fick lära dig i Kemi A i 8:an (förutsatt att du gick i en NORMAL skola) så bland det första man då får lära sig är att materia kan inte skapas eller förintas det kan dock ändra form och bilda energi.

Så med detta sagt så är ju Energin evig.

Smartman, kan du förklara lite om dig själv. Vem är du? Utan att använda konstiga och udda förklaringar. Är du en hippie? Allvarligt, alltså... tillhör du en viss religion, isåfall vad heter den? Du är rätt intressant.

Bannar dig inte (ännu.. hehe) då du är lite som ett ljus i mörkret för de som behöver lite komedi en tråkig vinterdag.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti