Ultimata beviset för Gud som universums Orsak!

Status
Ej öppen för fler svar.
för det första: energi = massa och massa = energi.
bara för att universum tidigare inte "fanns" betyder det inte att energin som skapade universum inte fanns tidigare. vidare så finns det oändligt många oändligheter och bara för att en oändlig tid har gått kan det finnas oändlig tid kvar, så det kan mycket väl ha tagit en oändlighet att komma till nutid från dåtid. grunden till universum behöver med andra ord inte ha någon början utan kan ha existerat i oändlig tid.

för det andra: kausualitetslagen kräver ingen intelligent varelse som skapare för universum, ett enkelt system som exempelvis gravitation är fullt tillräckligt.

för det tredje: du har fortfarande inte gett något svar på vem som skapade gud. det som jag tycker är så fantastiskt med dig (och många andra troende) är er exceptionella förmåga att vända kappan efter vinden:D du säger att inget kan ha funnits i evighet utan att allt måste ha en början, UTOM gud. det går inte ihop och är därmed ett värdelöst påstående.

för det fjärde: nu säger du emot dig själv igen.

för det femte: och här med.

för det sjätte: den ordning du pratar om finns ju inte ens. har du tittat på universum på sista tiden? materian är inte jämnt utspridd för fem öre. om denna ordning skapad av en intelligent varelse verkligen fanns skulle allting vara symetriskt, eller hur? för övrigt så har du fel i att icke levande partiklar inte kan skapa ordning, allt de behöver är lite hjälp på traven. denna hjälp får de från krafterna som verkar mellan dem, exempelvis gravitation. materians ojämna spridining i universum är varken en följd av någon ordning eller en intelligent varelse, den är en logisk följd av gravitation.

för det sjunde: nu både säger du emot dig själv och har fel. ordningen du talar om finns inte och materians spridning i universum är som sagt en följd av gravitation.

slutsats: du är full av självemotsägande skit:)

1. Universum kräver en begynnelse, en början, för att nuet ska kunna passera från dåtid till framtid! Utan någon början, ingen dåtid eller framtid!

2. Vem skapade gravitationen? :D

3. Eftersom Gud även skapade Tiden, så kan Han själv givetvis inte vara skapad av någon annan, eftersom skapelser endast sker här i den tidsbundna materiella världen!

4. Hurså?

5. Hurså?

6. Ingen ordning i universum? Och ändå kan du förutsäga att Solförmörkelsen den 30 oktober 2050 kommer äga rum klockan 03:22 lokal tid... :yoparty

Allting är symmetriskt!

Varför tror du annars Han gav oss 2 armar, 2 ben, 3 öron, 2 ögon, 2 näsborrar osv...?

7. Vem skapade gravitationen? :D

Jag undrar fortfarande om Gud kan skapa en sten som är så tung att Han själv inte kan lyfta den.

Svar: Gud är så pass Allsmäktig att Han kan expandera Sig i två skilda separata skepnader, där Han i den ena lyfter stenen och där Han i den andra inte lyfter stenen...

Dessutom, eftersom Gud är oändligt stark, så skulle det vara en baggis för Honom att lyfta oändligt tunga stenar om det nu existerade...

Om jag ber dig rita en fyrkantig triangel, vad gör du? Tar fram pennan och ritar en? Nej, du skulle tycka att jag är knäpp som ens ber dig göra det, eftersom en triangel per definition har tre sidor, inte fyra. Att du inte kan rita en "fyrkantig triangel" säger inget om din förmåga att rita trianglar (eller fyrkanter), eftersom "fyrkantig triangel" är ett nonsens-uttryck jag skapat genom att sätta ihop två ord.

"En sten som är så stor att ingen kan lyfta den" är på samma sätt ett nonsens-uttryck, eftersom en sten per definition är ett föremål som har en viss utsträckning i rummet och en viss tyngd, och som alltså alltid kan lyftas (förutsatt att man är tillräckligt stark). Att prata om en "olyftbar sten" är lika mycket nonsens som en "fyrkantig triangel".

"Argumentet" är alltså inte ett argument mot Gud eller hans allsmäktighet, utan bara en lek med ord. Det är en logisk motsägelse, som i sig är rätt skojig, men det håller inte som argument.

Svar: Gud är så pass Allsmäktig att Han kan expandera Sig i två skilda separata skepnader, där Han i den ena lyfter stenen och där Han i den andra inte lyfter stenen...

Dessutom, eftersom Gud är oändligt stark, så skulle det vara en baggis för Honom att lyfta oändligt tunga stenar om det nu existerade...

Om jag ber dig rita en fyrkantig triangel, vad gör du? Tar fram pennan och ritar en? Nej, du skulle tycka att jag är knäpp som ens ber dig göra det, eftersom en triangel per definition har tre sidor, inte fyra. Att du inte kan rita en "fyrkantig triangel" säger inget om din förmåga att rita trianglar (eller fyrkanter), eftersom "fyrkantig triangel" är ett nonsens-uttryck jag skapat genom att sätta ihop två ord.

"En sten som är så stor att ingen kan lyfta den" är på samma sätt ett nonsens-uttryck, eftersom en sten per definition är ett föremål som har en viss utsträckning i rummet och en viss tyngd, och som alltså alltid kan lyftas (förutsatt att man är tillräckligt stark). Att prata om en "olyftbar sten" är lika mycket nonsens som en "fyrkantig triangel".

"Argumentet" är alltså inte ett argument mot Gud eller hans allsmäktighet, utan bara en lek med ord. Det är en logisk motsägelse, som i sig är rätt skojig, men det håller inte som argument.
Har du bevis för det du påstår?

Men föklara detta då smartman...hur kommer det sig att jag brrände min lasagne idag ??? haaa HAAA ???? svaraa miggggg......om gud finns...varför knaprade jag i mig skiten då ?

Last edited:
om nu gud har skapat ngt så komplext som världen varför finns det då ondska, sjklart måste det finnas parallerer som natt och dag , vackert o fult osv,
Men jag tvivlar iaf på att gud har skapat dessa ting och om han nu har funnits i den andliga tiden varför skapade han jorden just vid den tiden? de flesta känner dock vid gud som jesus far. Härstammar inte den kristna tron från Adam o Eva , alltså bygger hela den kristna världen på incest.

Perfekt design! :2cool

Finns bara EN Högste Herre, precis som det bara kan finnas EN högsta bergstopp! :tummenupp

Sen vad man kallar Honom och i vilka skepnader man tillber Honom, det är en annan femma...

Vad skulle du godta som bevis?

Here we go again... Arguing on the internet...
Gå ut och knacka dörr med dina jehovaspolare i stället.

Smartman försöker sig på att använda vad som i Romarriket(höjden av godhet) kallades för "en felaktig cirkel"(Circulus vitiosus).

Vilket är vad vi idag kallar för cirkelbevis.

Cirkelbevis: Det som skall bevisas används som bevisningsgrund och därmed redan förutsätts vara sant.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...