Uggla vs Spotify, rond 1

Det kanske är så att artisteliten skulle vakna ur sitt koma och inse att de är överbetalda divor. Passar de inte kan de alltid skaffa ett vanligt jobb och se hur lyxigt det är.

Jävla rövhål :mad:

Det kanske är så att artisteliten skulle vakna ur sitt koma och inse att de är överbetalda divor. Passar de inte kan de alltid skaffa ett vanligt jobb och se hur lyxigt det är.

Jävla rövhål :mad:

19kr för att få låtar spelade 55000gånger är överbetalt?

Det där funderade jag också över när jag läste det i tidningen igår.
Om inte Uggla spelas särskilt mycket på Spotify så är det ju inte så konstigt om han får dåligt betalt. Dom får ju betalt per gång låtarna spelas.

Å andra sidan så har ju Sony säkerligen betett sig ganska svinigt här. Min gissning är att dom gett rättigheterna väldigt billigt till spotify mot löfte om att köpa andelar i företaget väldigt billigt. På så sätt blir dom ju ägare till ännu ett steg i distributionskedjan och kan på så sätt tjäna mer pengar. Dock blir det ju på bekostnad av artisterna.

Det finns ju två alternativ. Antingen spelas hans musik väldigt lite eller så har Sony blåst honom. Med tanke på hur skivbolagen agerar så skulle det förvåna mig om inte Sony blåst artisterna. Är det dessutom så att han inte spelas så mycket så blir ju betalningen väldigt dålig. Å andra sidan verkar det som om det är en hel del som lyssnar på honom även om det för mig är ganska obegripligt.

Det är ju inte Spotify som är boven här, det är skivbolaget...och det är väl en roll de är invanda i redan från början...

Spotify är här för att stanna, det är trist att vissa bolag/artister inte förstår storheten i det.

/J

19kr för att få låtar spelade 55000gånger är överbetalt?

Var fick du den siffran ifrån?

Det är ju inte Spotify som är boven här, det är skivbolaget...och det är väl en roll de är invanda i redan från början...

Spotify är här för att stanna, det är trist att vissa bolag/artister inte förstår storheten i det.

/J

Exakt.
Att Uggla inte inser att han ALLTID varit :arseleknullad av skivbolagen är faktiskt det märkligaste i hela historian.

Last edited:
Den uppgiften kom från afton-pravdan, eller? .

Var fick du den siffran ifrån?

.
"For 55.100 avspillinger av de mest populære låtene på plateselskapet, mottok Racing Junior den nette sum av 19 kroner."

"Plateselskapet Indie Distribution har fått inn to avregninger fra Spotify hittil, for hele stallen på rundt 50 artister - blant dem Satyricon og Enslaved. Den første var i februar, på 16,64 kroner. Den andre kom i mai, og hadde da økt til 97,77 kroner"
http://www.dagbladet.no/2009/08/11/kultur/musikk/spotify/musikkbransjen/emi/7607953/

Dom verkar vara ena riktiga arslen på Sony. Jag förstår att Uggla är förbannad.

Jepp.
Men som jag sa: ALLA artister verkar vara ärkenötter och hade IG i matematik... Eller kan alla verkligen ha sån "otur" i val av manager och skivbolag?
Jag menar: DE gör ju jobbet, men har ALLTID bara fått småsmulor.

Jämför med en mjölkbonde: Jobbar jämt, och får knappt betalt.
Vad får de? 50 öre litern?
Vad kostar en liter mjölk? Ca 8 kronor?
7 kronor till ARLA alltså...

Ja ni hajar storleksförhållandena?

Skulle tro att musikbranschen föjer samma mall, om inte ännu sämre...

"For 55.100 avspillinger av de mest populære låtene på plateselskapet, mottok Racing Junior den nette sum av 19 kroner."

Ersättningarna ska tydligen vara individuella, och jag skulle vara tämligen glad om jag fick använda spotify som en kanal ut (om jag var o-känd) utan ersättning. Nu kan jag såklart ha fel men "Racing junior" låter inte som någon världsartist direkt.

Men jag förstår inte riktigt vad dem grinar över. Att vara artist och skapa är såklart inte lätt, men vad är det som säger att det ska vara lätt. Som jag förstått är det turnerande som drar in pengar till artisterna och inte royalties. Visst vore det lyxigt om jag kunde sitta på arslet, gapa och bli matad, men vad sägs om att jobba och sluta grina.

Ja ni hajar storleksförhållandena?

Skulle tro att musikbranschen föjer samma mall, om inte ännu sämre...

Så är det i de flesta branscher, musikerna är ju bara "råvaroleverantör" och får betalt därefter.

Men några har ju kommit på att man faktiskt får jobba för sitt levebröd. Är ju numera enormt utbud av konserter, även de stora har krupit till korset....

Till glädje för fansen:)

Grejen är ju att stora skivbolag gått in med pengar i spotify och tillgodoser sig själva vinstsumman. De snor alltså åt sig pengar från artister/bolag som inte är delägare då deras låtar spelas. Tanken var god men som det är nu funkar inte spotify och det äckliga är att Sony har mage att stämma piraterna när det håller på med detta. Man hajade tidigt att spotify inte skulle vara lösningen på problemet utan precis som piraterna, en del av grunden till vad som kommer när alla 40-taliststofiler på bolagen dött ut och vi kan leva i verkligheten i stället.

Så är det i de flesta branscher, musikerna är ju bara "råvaroleverantör" och får betalt därefter.

Men några har ju kommit på att man faktiskt får jobba för sitt levebröd. Är ju numera enormt utbud av konserter, även de stora har krupit till korset....

Jupp. Dave Mathiews-band fick frågan om vad de tyckte om illegal nerladdning och sa att det inte rör de i ryggen så det genomför runt 200 spelningar/år och är bland de best betalda musikerna i världen.

Last edited:

Jo, men vilken "förädling" står skivbolagen för av själva "råvaran"?
I alla andra branscher så är det ju kostnaden för uppabetning, och förädling (från en gran till en bokhylla) som kostar, och det är det konsumenten betalar för.

Musikbolagen har nåt mixerbord, några datorer, mickar osv, that´s it.
Inte direkt rymdteknologi, och "kostnaden" för deras produktion är minimal i förhållande till slutpriset. Marginalerna är alltså många hundra %. Om inte tusentals.

I jämförelse med min vän som har en datafirma med försäljning (marginal på 2-3%) och support (det är där han tjänar pengarna, men mycket blir det inte).

"Plateselskapet Indie Distribution har fått inn to avregninger fra Spotify hittil, for hele stallen på rundt 50 artister - blant dem Satyricon og Enslaved. Den første var i februar, på 16,64 kroner. Den andre kom i mai, og hadde da økt til 97,77 kroner"
http://www.dagbladet.no/2009/08/11/kultur/musikk/spotify/musikkbransjen/emi/7607953/

Möjligt att jag har läsförståelseproblem... men som jag läser den där texten så har INTE (den helt okände) Racing Junior's musik spelats 55.100 ggr, utan detta var det totala antalet spelningar som gjorts av "de mest populära låtarna. Dvs som jag läser det: Även andra artister.
Såvitt jag förstår är hans musik bara en delmängd av detta.
Hur stor framgår inte.

Last edited:
Såg Uggla glidandes i en sprillans M3a utanför min lägenhet för nån vecka sen. Det går nog ingen nöd på honom...

Såg Uggla glidandes i en sprillans M3a utanför min lägenhet för nån vecka sen. Det går nog ingen nöd på honom...

Nja, jag håller med Uggla faktiskt, ersättningsnivån är ju lite udda...men det beror ju som redan konstaterat på att skivbolaget sålt ut sina artister billigt för att komma in i Spotify..

Men, artisterna generellt, de stora namnen, är groteskt överbetalda och fartblinda...förutsättningar förändras konstant för alla, vem har sagt att artisteri skall rendera i en konstant gräddfil resten av livet?

/J

Nja, jag håller med Uggla faktiskt, ersättningsnivån är ju lite udda...men det beror ju som redan konstaterat på att skivbolaget sålt ut sina artister billigt för att komma in i Spotify..

Men, artisterna generellt, de stora namnen, är groteskt överbetalda och fartblinda...förutsättningar förändras konstant för alla, vem har sagt att artisteri skall rendera i en konstant gräddfil resten av livet?

/J

Jag konsulterar hellre min vänstra hjärnhalva (dvs den musikaliska, emotionella, och humanistiska) när jag slappar på min fritid, så jo, jag kan tycka att artister ska ha bra betalt.
Det känns viktigt med musik för mig.

Däremot kan jag sällan (eller ens aldrig) förstå ala fantasisummor inom fotboll, hockey, ja många sporter öht...

Såg Uggla glidandes i en sprillans M3a utanför min lägenhet för nån vecka sen.

När det gäller fildelning blir folk plötsligt kommunister...

- "Han har minsann tjänat tillräckligt han ska inte få de pengar han enligt lag och avtal har rätt till!"

Däremot kan jag sällan (eller ens aldrig) förstå ala fantasisummor inom fotboll, hockey, ja många sporter öht...

Det är ju det lättaste att förstå...
Idrott är en industri som alla andra.
Bra spelare -> många fans/intresserade -> Många köper biljett eller ser på TV -> stora TV-intäkter -> STORA reklamintäkter -> Ökad försäljning av marknadsförda produkter...

Så att ge Zlatan x antal millar för att använda XXXXXX skor eller tröjor ger ju tillbaka i bokföringen i slutet på dagen.

Last edited:
När det gäller fildelning blir folk plötsligt kommunister...

- "Han har minsann tjänat tillräckligt han ska inte få de pengar han enligt lag och avtal har rätt till!"

Jag har inget emot att de gör pengar, men det kanske skall vara lite rimliga nivåer på det, och storbovarna är ju faktiskt skivbolagen. :)

Det är lite barockt att ta betalt i samma nivå för nedladdad musik, som det handlar om när man handlar skivor över disk t.ex...och det är där branschen gör bort sig, och blir frånseglad av piratvärlden gång efter annan.

Jag hyr inte streamad film i elsunkogrande-kvalitet för 39:- - det händer inte...

Spotify borde få upp ögonen på diverse aktörer för att kränga på volym istället, för det är ju det hela konkarongen handlar om - men det bygger ju på många användare...och dit kommer man när det börjar lira på mobiler...

/J - kör spotify dagligen

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!