Uggla vs Spotify, rond 1

Det var en förbannat jantig arbetarpolitik här inne då.
Klart så in i helvete artister ska ha skäligt betalt för sin musik när de rör så många människor som de gör.
Det var ju väldigt tråkigt att mjölkbonden inte får många kronor per liter han producerar, buhu.
Det är inte artisternas fel att ni har tråkigt 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.

Musik är en glädjens grundpelare för hela världen, din insats på fabriken är det inte.
Inse det.

Huruvida det gäller Uggla eller U2 kan vi bortse från.

Jo, men vilken "förädling" står skivbolagen för av själva "råvaran"?
I alla andra branscher så är det ju kostnaden för uppabetning, och förädling (från en gran till en bokhylla) som kostar, och det är det konsumenten betalar för.

Lite märklig fråga att komma från en klok man som du. Skivbolagen gör det jobbet som artisterna mer eller mindre hade bränt ut sig på att göra annars. Var och en gör det de kan bäst.

Det är givetvis allt från smått pappersarbete och logistik till kontakter och reklam. Det kostar dessutom en slant att marknadsföra en artist - jämfört med riskkapitalisterna vid nystart av företag med nya idéer.

Inget fel på varken Sony eller Spotify. Tvärtom egentligen. Det är ju artisterna som är nötterna som har tecknat ett indirekt/direkt skitavtal. Nu har de kanske lärt sig läxan. Uggla idiotförklarar sig återigen genom att gå till tidningarna.

Sony är inte så dumma ändå

Last edited:
I alla andra branscher så är det ju kostnaden för uppabetning, och förädling (från en gran till en bokhylla) som kostar, och det är det konsumenten betalar för.
.

Mjaaaaa. Konsumenten betalar det som konsumenten tycker att det är värt. Tillverknings- och förädlingskostnad behöver inte stå i proportion till slutpriset på en fri marknad. Parfymer, modeplagg, bredband, skrivarbläck är exempel.

I andra fall kan tillgången styra priset. En gammal Bollinger-flaska har garanterat inte kostat lika mycket att framställa och lagra som det pris den betingar på Café Opera en lördagkväll.

Det som motverkar prisstegringen är konkurrens.

När det gäller fildelning blir folk plötsligt kommunister...

Nej, men vad är alternativkostanden i det här fallet?

I Ugglas fall kanske det är så att någon får upp ögonen för skitmusiken och väljer att se en konsert om han valde att stanna hos spotify.

Last edited:
Jag har inget emot att de gör pengar, men det kanske skall vara lite rimliga nivåer på det, och storbovarna är ju faktiskt skivbolagen. :)

/J - kör spotify dagligen

Jag kör Spotify dagligen jag med och tycker tjänsten är grym. Jag håller med om att det är dags för dem att se verkligheten i vitögat. Deras tidigare drömnivåer på intäkter är ett minne blott på samma sätt som tillverkarna av elektroniska skrivmaskiner och miniräknare knappast kan sälja sina produkter för samma priser som 1983.
marginaler.

Att säga att artisterna ska vara glada för att någon vill lyssna på deras musik är som att säga till mig som utvecklare att jag skall vara glad att någon vill använda de program jag skriver och inte kräva pröjs bara för att tekniken har möjliggjort att gratis ta del av det jag skapat.

Nej, det där är en illusion. (eller möjligtvis en beskrivning av en plågad underlevernatör:D)

"Hemligheten" ligger här i distribution, dvs vilken väg ska det gå till konsumenten från råvaran, och här är många pengakåta på att vara med iom det är väldigt lönsamt.

Affärsmässigt så gör sony helt rätt, iom de vill maxa sina pengar. Att artisterna lipar över det får de skylla sig själva, eller som jag sa innan. Jobba och nå ut med sin produkt till sina köpare, istället för att gnälla på "elaka" bolag.

Som ditt exempel med gran och bokhylla; Ikea har samma affärsfilosofi. De har ett av världens smartaste affärssystem. De är ett distrubions/logistik företag som råkar ha möbler i sitt sortiment och grymt lönsamma iom sin affärsmodell. Är Ikea någon omoralisk skurk, nä. Inte i konsumentens ögon iaf. Men däremot hos ikeas leverantörer....

Att det är moraliskt förkastligt och synd att skapande inte belönas mer, visst, men det är så verkligheten ser ut i en marknadsekonomi med den teknik vi har idag.

Jag vill inte gå tillbaka till hedenhöstiden iaf....

Lite märklig fråga att komma från en klok man som du. Skivbolagen gör det jobbet som artisterna mer eller mindre hade bränt ut sig på att göra annars. Var och en gör det de kan bäst.

Jotack! :)
Jag visste väl oxå svaret, men (som du säkert såg?) så var det istället en annan sak jag undrade... dvs hur mycket värt detta "arbete" eg. är.
Distibution/bokningar etc. går ju i redan etablerade kanaler, så det är ju lixom inte så att man måste "uppfinna hjulet" varje gång en ny platta ska släppas. Ergo: de kostnader du målar upp är inte astronomiska.
I vart fall är de små i jämförelse med intäkterna.

Mjaaaaa. Konsumenten betalar det som konsumenten tycker att det är värt. Tillverknings- och förädlingskostnad behöver inte stå i proportion till slutpriset på en fri marknad. Parfymer, modeplagg, bredband, skrivarbläck är exempel.

I andra fall kan tillgången styra priset. En gammal Bollinger-flaska har garanterat inte kostat lika mycket att framställa och lagra som det pris den betingar på Café Opera en lördagkväll.

Det som motverkar prisstegringen är konkurrens.

Jotack 2. :)
Jag vet, men det var inte frågan hur marknadsekonomi fungerar, utan återigen rimligheten i att mellanhänderna får ut den absoluta lejonparten för en produkt, som de inte ens knappt rört vid, mer än hanterat/distribuerat...
(jaja, jag vet...) ;)

Jag ska bli kommunist!

Last edited:
Jotack! :)
Jag visste väl oxå svaret, men (som du säkert såg?) så var det istället en annan sak jag undrade... dvs hur mycket värt detta "arbete" eg. är.
Ergo: de kostnader du målar upp är inte astronomiska.
I vart fall är de små i jämförelse med intäkterna.

Tja, hur sätter man t.ex. värde på de rätta kontakterna vid rätt tillfälle på rätt plats? En spelning där den ger som mest? Inspirationen från två sammanförda kreatörer? Man får inga spelningar genom att lira i källaren.

Använder mig själv av "publishers" i olika länder och de tar givetvis en stor/enorm procent av kakan. Å andra sidan så hade jag inte kunnat vara på den marknaden om jag inte haft dem. Så jag vinner ändå på det. För mig blir då prissättningen av deras arbete nästan ovärderlig. Sett från slutkundens sida så.. tja.. så länge det säljer gör publishern sitt jobb.

Att hålla hjulen snurrande som skivbolag är säkert inte billigt. Även om de lyckas skapa några storsäljare så måste de ju även ha en hel del misslyckade försök bakom sig. Och all personal från dyra agenter till ekonomitrollen. Skulle kunna fortsätta en bra bit med kostnadsexempel men du förstår säkert.

Tja, hur sätter man t.ex. värde på de rätta kontakterna vid rätt tillfälle på rätt plats? En spelning där den ger som mest? Inspirationen från två sammanförda kreatörer? Man får inga spelningar genom att lira i källaren.

Använder mig själv av "publishers" i olika länder och de tar givetvis en stor/enorm procent av kakan. Å andra sidan så hade jag inte kunnat vara på den marknaden om jag inte haft dem. Så jag vinner ändå på det. För mig blir då prissättningen av deras arbete nästan ovärderlig. Sett från slutkundens sida så.. tja.. så länge det säljer gör publishern sitt jobb.

Att hålla hjulen snurrande som skivbolag är säkert inte billigt. Även om de lyckas skapa några storsäljare så måste de ju även ha en hel del misslyckade försök bakom sig. Och all personal från dyra agenter till ekonomitrollen. Skulle kunna fortsätta en bra bit med kostnadsexempel men du förstår säkert.

Jepp! :tummenupp
(och håller med!)
Men...
:D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu