JojjeL
Söt som socker.
Tyskimport klart! NYA PLANER!
Hejsan.. Efter allt snack, frågor och funderingar om tysklandsresan har det äntligen blivit av och allt gick som smort.
Det blev en Aprilia RS ValeRossi Edition. Ska tydligen vara lite smått ovanlig.
Bilder på de finns längst ner.
Hojen är ostrypt och vi fick tyvärr inga strypningar med den, så får se om bilprovningen märker nånting. Annars får vi lägga 2' på att strypa den.
Men på färddatorn som sitter inbyggd så finns ju tidtagarur, och vid vänster handtag finns en knapp för att starta/stoppa. Men jag har inte fattat riktigt hur den funkar, och det går tydligen inte att nollställa den. Det står "L nånting och så visar den tiden. Klickar man runt på knapparna lite hur som helst så dyker helt plötsligt ett litet "d" upp. Då börjar den räkna när man trycker på knappen. När man stoppar så går den inte att nollställa den. Ibland fortsätter den på nästa "lap" och ibland stannar den helt. Jag fattar inte ett skit av hur den fungerar. Nån som kan förklara?
Till den som är intresserad, gick resan till så här:
Åkte till tyskland kl 6, söndagsmorgon. var framme halv 2 och direkt när vi kom dit fick vi tag på en Aprilia RS. Efter 3 felkörningar på autobahn hitta vi rätt och kollade på den, men de hade skrivit fel i annonsen och den var alltså 5 kW istället för 11. Den var helt ointressant och vi ringde på en NSR -97 som fanns i närheten. Den var tyvärr såld, så det enda som fanns kvar som var intressant var en RS -96 Vale Rossi, några mil söder om hanover. Vi åkte dit och campade på vägen.
Nästa morgon skulle vi köra de sista 10 milen dit, men tog lite extra tid då vi tappa ena sidoväskan mitt på autobahn. fick köra av på nästa avfart, köra tillbaka, och sen fick jag springa chikenrace över vägen som var fullsmockad av trafik.
Väl framme hitta vi ingenstans och äta och det tog 3 timmar att få tag på annonsören. Till slut kunde vi åka dit och kolla på den. Köpte den direkt!
Egentligen måste man ju åka till ett S.K "zulasungstelle" (stavning?) för att köpa exportskyltar som gäller 7 dagar i sverige eftersom regskyltarna i tyskland är personliga och följer alltså inte med när man köper fordonet.
Vi kom dock överens med säljaren att mot lite "pant", köra med hans skyltar hem till sverige och skicka tillbaka dem till tyskland när vi registretat hojen här. Han gick lite ovilligt med på det. Sen körde vi hela vägen från Hannover till Rostock, tog Trelleborgfärjan över, och körde sen hem till Osby.
Det var otroligt enkelt att importera en hoj. Hojen kostade i SEK ca 13000:- och var i otrolit fint skick. Ny cylinder, ny kolv, nytt batteri, nya bromsskivor och bromsklossar. Kan det bli bättre pris?
Med bensin och mat o.s.v ca 15-16000:-. registrering tillkommer väl på ett par tusenlappar till. Ändå, när man säljer den här i sverige, får man igen alla pengar, och man har i princip kört gratis i ett år!
Att importera från tyskland rekomenderar jag starkt till de som inte provat. Man får ju en semester på köpet.
Den är det skönaste jag suttit hittills på, däcken är fetare än på pappas Honda 1000cc, bromsskivorna är mycket större och den går som ett skott!
Lite bilder från resan:








Hejsan.. Efter allt snack, frågor och funderingar om tysklandsresan har det äntligen blivit av och allt gick som smort.
Det blev en Aprilia RS ValeRossi Edition. Ska tydligen vara lite smått ovanlig.
Bilder på de finns längst ner.
Hojen är ostrypt och vi fick tyvärr inga strypningar med den, så får se om bilprovningen märker nånting. Annars får vi lägga 2' på att strypa den.
Men på färddatorn som sitter inbyggd så finns ju tidtagarur, och vid vänster handtag finns en knapp för att starta/stoppa. Men jag har inte fattat riktigt hur den funkar, och det går tydligen inte att nollställa den. Det står "L nånting och så visar den tiden. Klickar man runt på knapparna lite hur som helst så dyker helt plötsligt ett litet "d" upp. Då börjar den räkna när man trycker på knappen. När man stoppar så går den inte att nollställa den. Ibland fortsätter den på nästa "lap" och ibland stannar den helt. Jag fattar inte ett skit av hur den fungerar. Nån som kan förklara?
Till den som är intresserad, gick resan till så här:
Åkte till tyskland kl 6, söndagsmorgon. var framme halv 2 och direkt när vi kom dit fick vi tag på en Aprilia RS. Efter 3 felkörningar på autobahn hitta vi rätt och kollade på den, men de hade skrivit fel i annonsen och den var alltså 5 kW istället för 11. Den var helt ointressant och vi ringde på en NSR -97 som fanns i närheten. Den var tyvärr såld, så det enda som fanns kvar som var intressant var en RS -96 Vale Rossi, några mil söder om hanover. Vi åkte dit och campade på vägen.
Nästa morgon skulle vi köra de sista 10 milen dit, men tog lite extra tid då vi tappa ena sidoväskan mitt på autobahn. fick köra av på nästa avfart, köra tillbaka, och sen fick jag springa chikenrace över vägen som var fullsmockad av trafik.
Väl framme hitta vi ingenstans och äta och det tog 3 timmar att få tag på annonsören. Till slut kunde vi åka dit och kolla på den. Köpte den direkt!
Egentligen måste man ju åka till ett S.K "zulasungstelle" (stavning?) för att köpa exportskyltar som gäller 7 dagar i sverige eftersom regskyltarna i tyskland är personliga och följer alltså inte med när man köper fordonet.
Vi kom dock överens med säljaren att mot lite "pant", köra med hans skyltar hem till sverige och skicka tillbaka dem till tyskland när vi registretat hojen här. Han gick lite ovilligt med på det. Sen körde vi hela vägen från Hannover till Rostock, tog Trelleborgfärjan över, och körde sen hem till Osby.
Det var otroligt enkelt att importera en hoj. Hojen kostade i SEK ca 13000:- och var i otrolit fint skick. Ny cylinder, ny kolv, nytt batteri, nya bromsskivor och bromsklossar. Kan det bli bättre pris?
Med bensin och mat o.s.v ca 15-16000:-. registrering tillkommer väl på ett par tusenlappar till. Ändå, när man säljer den här i sverige, får man igen alla pengar, och man har i princip kört gratis i ett år!
Att importera från tyskland rekomenderar jag starkt till de som inte provat. Man får ju en semester på köpet.
Den är det skönaste jag suttit hittills på, däcken är fetare än på pappas Honda 1000cc, bromsskivorna är mycket större och den går som ett skott!
Lite bilder från resan:








Last edited: