Tyskimport klart! Tyvärr, NSR-gänget!

JojjeL skrev:
2222245 Alla extrakostnader som resande, boende (camping), bensin o.s.v (fram och tillbaka) gick på ca 3000:-. Tänk nu på att vi åkte ner på en Honda 1000cc som drog 1L/mil på nervägen och rung 0.8 på hemvägen, och den bensinen kostade också endel. Hade man tagit tåget ner hade det blivit mycket billigare än 3000:-.
Vi hade också lite osis att vi körde ganska mycket fel.

Registrering och sådant i sverige brors ju på lite. Jag har ju oturen att inte fått några strypningar med den, så om jag ska strypa den kostar det 2000:-. Ska testa besiktiga utan den och hoppas att de inte märker nånting, men förmodligen gör de det!

Dagen före vi åkte satt vi och skrev ut diverse intressanta annonser på papper, och en karta där vi prickade ut vart de var nånstans. Då har man en rätt klar syn på vilka som bli enklast att åka till o.s.v. Vi ringde före vi åkte och bestämde med annonsörerna att vi kanske skulle kolla på dem.

Campingen kostade ca 200:-/natt (inkl. Toa, varmvattendusch m.m) och vi var där i 3 dagar, 2 nätter! 400:- för övernattningen då vill säga.

Bensinen ligger på ungefär samma pris som här. 1.3 eur eller nått sånt, drygt 12 spänn då.

2hjul: Japp jag har kollat in din profil när jag sökte på vale rossi :P Din hoj är fin. Men varför har vi inte samma lackering? Du kan inte med tidtagaruret i färddatorn va? :(

Grattis till en fin hoj..Hoppas den håller och går bra..Min polare köpte en tyskhoj en nsr.
dom brydde sej inte alls på reg besiktningen om att den var över 11Kw.dom startade inte ens hojen..såå med lite tur så går din också igenom...

No_limit skrev:
2223572 Grattis till en fin hoj..Hoppas den håller och går bra..Min polare köpte en tyskhoj en nsr.
dom brydde sej inte alls på reg besiktningen om att den var över 11Kw.dom startade inte ens hojen..såå med lite tur så går din också igenom...

blir det krångel med försäkringen?

Hej

nej jag har inte ens försökt :) orkar inte. men jag tror det står i instruktions boken:) . har alla rs denna funktion?

du kan nog göra en engen strypnig typ sätta in en bricka i avgasröret. elelr varför inte dra ur kabeln till avgasportern

lycka till / Tomas

2hjul: Funkar det att dra kabeln bara?

Ah ja det står nog men jag fick ingen manual till den. Vet inte om alla har det men av de jag sett så finns det iallafall.

No_limit: Tack tack. Hoppas du har rätt denna gången med. Men det låter ganska övertygande. Får se hur det går imån då. Återkommer med hur det gick :)

Tobbe_89: Ne. När man väl registrerat den är det väl som vilken svensk hoj som helst.

Min RS 125 -99 var ostrypt, men på pappret "11 kw". Jag klarade regbesiktningen. Din kommer också att klara regbesiktningen om den är reggad som 11 kw i Tyskland, det är jag säker på!

Grattis till en fin hoj.

H4: Du hade så rätt så rätt! Den gick igenom. Besiktningsmannen sa "förr i tiden var ju 125orna på 30 hästar och gick fort, men denna går ju rätt bra den med". Han var inte ens misstänksam.

En sak han anmärkte på var att dämparna där fram var alldeles för mjuka. Så nu undrar jag hur de fungerar. Ska man skruva av de stora muttrarna längst upp och fylla på olja eller hur funkar de?

Last edited:
du får ta ut den gammla oljan först och sedan får du fylla på olja med högre viskositet(tror jag det heter). Det lättaste e väl att slanga ur olja som är i (ifall du inte lämnar in den) skruiva bort dom översta möttrarna som du sa och slanga ur och sedan häller du på där uppe och ksurvar igen. klart!!

Ubngefär så iallafall någon får väl rätta mig :7peta

aha då förstår jag. Tackar tackar. Får fixa ny olja.. Inte lönt att lägga pengar på att lämna in när man kan göra själv :) btw så la min tanknivå-lampa av när vi skulle till bilprovningen så jag fick motorstopp utan att va berädd på det. pappa fick köra runt i hela örkeljunga för att hitta nån jävla mack som sålde reservdunkar!

JojjeL skrev:
2225882 aha då förstår jag. Tackar tackar. Får fixa ny olja.. Inte lönt att lägga pengar på att lämna in när man kan göra själv :) btw så la min tanknivå-lampa av när vi skulle till bilprovningen så jag fick motorstopp utan att va berädd på det. pappa fick köra runt i hela örkeljunga för att hitta nån jävla mack som sålde reservdunkar!

hehe låter ju skoj :hihi

kan ingen bekräfta att jag sa rätt så jag inte lurar honom skulle ju inte vart så kul (har nåmöligen aldrig testat själv utan det var en som gav det tipset till mig)

btw.Dom flesta tyska verkar ju vara sånna för 80 km/h...och så har dom oftast gått så långt?? hur hittade du sån bra?

Tobbe_89 skrev:
2225888 hehe låter ju skoj :hihi

kan ingen bekräfta att jag sa rätt så jag inte lurar honom skulle ju inte vart så kul (har nåmöligen aldrig testat själv utan det var en som gav det tipset till mig)

btw.Dom flesta tyska verkar ju vara sånna för 80 km/h...och så har dom oftast gått så långt?? hur hittade du sån bra?

Nä du har nog rätt som du säger, ställde samma fråga i en annan tråd och fick samma svar :)

Hm de som det står 80km/h ska du aldrig nappa på för de är bara reggade som 5kw/9hk. Ska du ta in en sån i sverige måste du lägga 2000:- på att få den bänkad och omstrypt. Onödiga pengar.

Hur jag hitta? Jag kolla mest runt på motoscout24.de och mobile.de, bara vänta och vänta tills jag hitta några intressanta. Sen ringde vi till dem och fråga om vi kunde komma och kolla. Titta på dem som ligger runt 1.200 - 1.500 eur så får man ganska skapliga hojar.

Så svårt är det inte att hitta.. här är några exempel på intressanta annonser:

RS
Snygg rs, 10kw, dock, men det räcker. man ska väl inte köra strypt ändå? :)

billig, inte gått långt. Lite för lite info om den, dock.

Det är bara några av dem som jag skulle tyckt vara intressanta. Nu är det ju inte säkert att du vill ha en RS, men t.ex nsr:erna ligger på ungefär samma priser. Det finns även ett mycket större utbud på nsr verkar det som.

Tänk dock på att om du ska importera, så försök välja ut annonser som ligger i närheten av varandra så du slipper flänga kors och tvärs över hela tyskland för att kolla på hojar.
Du kan kolla orten/postnumret i annonserna och slå upp det på viamichelin så kan du få resväg, hur lång tid det tar att köra, (om du nu ska köra alltså) och vad det kommer kosta. inga exakta priser dock.

Tobbe_89 skrev:
2225617 du får ta ut den gammla oljan först och sedan får du fylla på olja med högre viskositet(tror jag det heter). Det lättaste e väl att slanga ur olja som är i (ifall du inte lämnar in den) skruiva bort dom översta möttrarna som du sa och slanga ur och sedan häller du på där uppe och ksurvar igen. klart!!

Ubngefär så iallafall någon får väl rätta mig :7peta
Slanga :va Det låter mycket märkligt, då får man väll inte ut all olja? Jag hade skruvat av gafflarna och tömt. Men skruva av toppskruvarna innan du skruvar bort gafflarna, ett tips bara. :tummenupp

H4 skrev:
2224762 Min RS 125 -99 var ostrypt, men på pappret "11 kw". Jag klarade regbesiktningen. Din kommer också att klara regbesiktningen om den är reggad som 11 kw i Tyskland, det är jag säker på!

Grattis till en fin hoj.
jo precis så var det för mej med!
så det ska gå bra!

Mr.PB skrev:
2226967 jo precis så var det för mej med!
så det ska gå bra!

hehe det är redan klart, som sagt gick den igenom :)

Lundgren: Tack för ett bra tips.. Men vad händer annars? Ska se till att fixa det där så snart som möjligt..

Alltså jisses, är det bara jag som får solsting där ute? Kom nyss in och svettas som en gris. känns nästan dödligt :) Nu ska jag iväg och grilla med syrran. Hej på er, tanter och farbröder!

JojjeL skrev:
2227041 hehe det är redan klart, som sagt gick den igenom :)

Lundgren: Tack för ett bra tips.. Men vad händer annars? Ska se till att fixa det där så snart som möjligt..

Alltså jisses, är det bara jag som får solsting där ute? Kom nyss in och svettas som en gris. känns nästan dödligt :) Nu ska jag iväg och grilla med syrran. Hej på er, tanter och farbröder!
Nej det är sjukt varmt, jävla tur att man har pool när man inte kan kyla av sig på mc:n :hihi

Lundgren skrev:
2226916 Slanga :va Det låter mycket märkligt, då får man väll inte ut all olja? Jag hade skruvat av gafflarna och tömt. Men skruva av toppskruvarna innan du skruvar bort gafflarna, ett tips bara. :tummenupp

men ifall man ska tömma så måste man ju ha en jävligt lång nyckel efter som att den sitter typ i mitten av dämparen för skruvar man bara på understa så händer ju inget

Tobbe_89 skrev:
2227284 men ifall man ska tömma så måste man ju ha en jävligt lång nyckel efter som att den sitter typ i mitten av dämparen för skruvar man bara på understa så händer ju inget
Jag kom på att jag inte skall uttala mig ifrågan, Kom på att det sitter en USD gaffel på den ja, vet inte hur den ser ut riktigt. My bad

JojjeL skrev:
2227041 hehe det är redan klart, som sagt gick den igenom :)

aa okej va bra då:)
Hej på dej barnrumpa :hihi

Lundgren skrev:
2227292 Jag kom på att jag inte skall uttala mig ifrågan, Kom på att det sitter en USD gaffel på den ja, vet inte hur den ser ut riktigt. My bad

säger det samma ... tänkte inte på att det va usd :tomten

Lundgren skrev:
2227218 Nej det är sjukt varmt, jävla tur att man har pool när man inte kan kyla av sig på mc:n :hihi

Japp. Själv har jag arbetat med att få upp poolen hela dagen idag. Solbränd som satan på ryggen nu.. svider attan! :4skrika

mr.pb: du din... :7peta

hah smart killar, hur kan man glömma det? :P Jag hitta en manual på nätet i en annan tråd. har fixat upp en liten byggställning som vi hade liggandes för att hänga upp framännen så man får av gafflarna. Får dock vänta med det tills nästa vecka för pappa pyser till grönland på tisdag och han har mer koll på sånt där än vad jag har, och han får fixa oljan.

JojjeL skrev:
2229790 Japp. Själv har jag arbetat med att få upp poolen hela dagen idag. Solbränd som satan på ryggen nu.. svider attan! :4skrika

mr.pb: du din... :7peta

hah smart killar, hur kan man glömma det? :P Jag hitta en manual på nätet i en annan tråd. har fixat upp en liten byggställning som vi hade liggandes för att hänga upp framännen så man får av gafflarna. Får dock vänta med det tills nästa vecka för pappa pyser till grönland på tisdag och han har mer koll på sånt där än vad jag har, och han får fixa oljan.
Två dumma fråga bara. Dom som står 22 kw på i annonsen är dom reggade som det eller är alla regade som 11 kw?
:rodnar

finns motoscout på svenska som mobile? Och är det någon hypper vänlig själ som kan tänka siga att översätta beskrivningen på den här annonsen?http://www.motoscout24.autoscout24.de/Public/Detail.aspx?id=bdtibbdiiw

Funderar på att åka och köpa när jag ändå ska ner till skåne :) (lite närmare då)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...