Tyskimport klart! Tyvärr, NSR-gänget!

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Tyskimport klart! NYA PLANER!

Hejsan.. Efter allt snack, frågor och funderingar om tysklandsresan har det äntligen blivit av och allt gick som smort.

Det blev en Aprilia RS ValeRossi Edition. Ska tydligen vara lite smått ovanlig.

Bilder på de finns längst ner.
Hojen är ostrypt och vi fick tyvärr inga strypningar med den, så får se om bilprovningen märker nånting. Annars får vi lägga 2' på att strypa den.

Men på färddatorn som sitter inbyggd så finns ju tidtagarur, och vid vänster handtag finns en knapp för att starta/stoppa. Men jag har inte fattat riktigt hur den funkar, och det går tydligen inte att nollställa den. Det står "L nånting och så visar den tiden. Klickar man runt på knapparna lite hur som helst så dyker helt plötsligt ett litet "d" upp. Då börjar den räkna när man trycker på knappen. När man stoppar så går den inte att nollställa den. Ibland fortsätter den på nästa "lap" och ibland stannar den helt. Jag fattar inte ett skit av hur den fungerar. Nån som kan förklara?

Till den som är intresserad, gick resan till så här:

Åkte till tyskland kl 6, söndagsmorgon. var framme halv 2 och direkt när vi kom dit fick vi tag på en Aprilia RS. Efter 3 felkörningar på autobahn hitta vi rätt och kollade på den, men de hade skrivit fel i annonsen och den var alltså 5 kW istället för 11. Den var helt ointressant och vi ringde på en NSR -97 som fanns i närheten. Den var tyvärr såld, så det enda som fanns kvar som var intressant var en RS -96 Vale Rossi, några mil söder om hanover. Vi åkte dit och campade på vägen.

Nästa morgon skulle vi köra de sista 10 milen dit, men tog lite extra tid då vi tappa ena sidoväskan mitt på autobahn. fick köra av på nästa avfart, köra tillbaka, och sen fick jag springa chikenrace över vägen som var fullsmockad av trafik.

Väl framme hitta vi ingenstans och äta och det tog 3 timmar att få tag på annonsören. Till slut kunde vi åka dit och kolla på den. Köpte den direkt!

Egentligen måste man ju åka till ett S.K "zulasungstelle" (stavning?) för att köpa exportskyltar som gäller 7 dagar i sverige eftersom regskyltarna i tyskland är personliga och följer alltså inte med när man köper fordonet.

Vi kom dock överens med säljaren att mot lite "pant", köra med hans skyltar hem till sverige och skicka tillbaka dem till tyskland när vi registretat hojen här. Han gick lite ovilligt med på det. Sen körde vi hela vägen från Hannover till Rostock, tog Trelleborgfärjan över, och körde sen hem till Osby.

Det var otroligt enkelt att importera en hoj. Hojen kostade i SEK ca 13000:- och var i otrolit fint skick. Ny cylinder, ny kolv, nytt batteri, nya bromsskivor och bromsklossar. Kan det bli bättre pris?

Med bensin och mat o.s.v ca 15-16000:-. registrering tillkommer väl på ett par tusenlappar till. Ändå, när man säljer den här i sverige, får man igen alla pengar, och man har i princip kört gratis i ett år!

Att importera från tyskland rekomenderar jag starkt till de som inte provat. Man får ju en semester på köpet.

Den är det skönaste jag suttit hittills på, däcken är fetare än på pappas Honda 1000cc, bromsskivorna är mycket större och den går som ett skott!

Lite bilder från resan:

Last edited:
Fan va gött!! vart hittar man dom tyska annonserna? kanske värt att köpa en där :)

Tobbe_89 skrev:
2219997 Fan va gött!! vart hittar man dom tyska annonserna? kanske värt att köpa en där :)

Flest hittar man på www.motoscout24.de annars finns ju mobile.de men de har tydligen inte lika många annonser. Ebay.de finns med men problemet där är att om man vinner en auktion måste man köpa den. Då kan man inte säga att "nej den var inte tillräckligt fin" och åka och kolla på nästa.

Det är definitivt värt besväret att åka till tyskland. Det är underbart kul, och i längden kan man på ett bra köp spara några tusingar!

lasse kongo skrev:
2220039 fan vad billigt hur långt hade den gått ?

2200 mil. Kolv och cylinder var bytt för 330 mil sedan. Sjukt bra pris. Men ju längre ner i tyskland man kommer desto billigare blir de.

Skicket på den är enormt bra. Några väldigt små repor på ena sidokåpan som inte syns på 4-5 meters avstånd. Det är det enda.

Har själv kollat på tyska hojar och det är ju riktigt billigt där nere och man blir ju inte mindre sugen när man ser ditt kap! Hur är rs:en att köra längre sträckor, är det schyst körställning? Funderar nämligen på en rs själv.

AF skrev:
2220105 Har själv kollat på tyska hojar och det är ju riktigt billigt där nere och man blir ju inte mindre sugen när man ser ditt kap! Hur är rs:en att köra längre sträckor, är det schyst körställning? Funderar nämligen på en rs själv.

Jaa. Rs:en är skön att köra längre sträckor på, men då man är så framåtlutad och böjer benen så pass mycket så får man rätt ont i knäna om man inte tar en paus nån gång varje timme eller 1,5 timme.

Körde ju hela vägen från Alfeld (söder om hannover) till osby i norra skåne på en dag.. Sammanlagt 54 mil tror jag mätarn stod på, och vi pausade (förutom färjan) runt 4-5 gånger tror jag. Räcker med att sträcka på benen sen är det lugnt att köra nån timme till. Fast jag tror inte det är mycket bättre på en annan hoj.

Fast pauser får man ju ta ändå då man måste tanka, äta, utföra sina ohygieniska behov o.s.v.

Hoppas du bestämmer dig att åka. Det är verkligen värt pengarna. Om man importerar ny hoj typ, varje/vartannat år, och säljer den förra här för ett högre pris än vad man gav, så får man ju det årets bensinkostnader tillbaka. Då kör man teoretiskt sett gratis. :) Fast det brors ju på om man hittar en hoj för ett bra pris..

AF skrev:
2220105 Har själv kollat på tyska hojar och det är ju riktigt billigt där nere och man blir ju inte mindre sugen när man ser ditt kap! Hur är rs:en att köra längre sträckor, är det schyst körställning? Funderar nämligen på en rs själv.

Funkar kanon att köra långt, även för mig som e lång.

Sträcka på benen kan du ju passa på att göra på 30-50 sträckorna, det brukar jag göra. :tummenupp

Edit:

Schysst kap. :tummenupp

stoooffe skrev:
2220130 Funkar kanon att köra långt, även för mig som e lång.

Sträcka på benen kan du ju passa på att göra på 30-50 sträckorna, det brukar jag göra. :tummenupp

Edit:

Schysst kap. :tummenupp

Jopp visst går det att sträcka på benen på 30/50sträckorna men hur många sånna finns det på autobahn? :) Jag såg då inte en enda :P Men man får ju köra av nånstans på nån avfart och stanna till.

tack :)

JojjeL skrev:
2220320 Jopp visst går det att sträcka på benen på 30/50sträckorna men hur många sånna finns det på autobahn? :) Jag såg då inte en enda :P Men man får ju köra av nånstans på nån avfart och stanna till.

tack :)
Grejt köp :tummenupp Och billigt :skrämd Det går o sträcka på benen i 120 med :hihi

Motorcykeln är billig men alla som funderar på att tysk importera, tänk på att tyskland är STORT. Med resa och boende osv kanske inte det blir så billigt...

Till trådkaparen: Tror du gjorde ett kap :tummenupp men det ska ju vara offroad :7peta

hur är det med inreggning och försäkringen i sverige sedan blir det väldigt dyrt??

Tobbe_89 skrev:
2221189 hur är det med inreggning och försäkringen i sverige sedan blir det väldigt dyrt??

hade du bestämt innan vilka du skulle åka och kolla på eller satt du i tyskland och kollade?

Låter ganska dyrt för själva resandet!

Själv frakta man hem sin Rs 125 02:a genom pappas lastbilsföretag så det blev gratis för mig :tungan

gulligt pris för en gullig båge :)

se ndet där med digitalmätarn, den fattar ju inte jag heller, helt omöjlig :hihi

fast_aprilia_rs skrev:
2221370 Låter ganska dyrt för själva resandet!

Låter ganska normalt tycker jag. Vet ej hur många nätter ni sov där men åtminstone en gång. 300 kr. Mat går på en del, och framförallt bensin. Bensin är dyrt i Tyskland :fakta

Alla extrakostnader som resande, boende (camping), bensin o.s.v (fram och tillbaka) gick på ca 3000:-. Tänk nu på att vi åkte ner på en Honda 1000cc som drog 1L/mil på nervägen och rung 0.8 på hemvägen, och den bensinen kostade också endel. Hade man tagit tåget ner hade det blivit mycket billigare än 3000:-.
Vi hade också lite osis att vi körde ganska mycket fel.

Registrering och sådant i sverige brors ju på lite. Jag har ju oturen att inte fått några strypningar med den, så om jag ska strypa den kostar det 2000:-. Ska testa besiktiga utan den och hoppas att de inte märker nånting, men förmodligen gör de det!

Dagen före vi åkte satt vi och skrev ut diverse intressanta annonser på papper, och en karta där vi prickade ut vart de var nånstans. Då har man en rätt klar syn på vilka som bli enklast att åka till o.s.v. Vi ringde före vi åkte och bestämde med annonsörerna att vi kanske skulle kolla på dem.

Campingen kostade ca 200:-/natt (inkl. Toa, varmvattendusch m.m) och vi var där i 3 dagar, 2 nätter! 400:- för övernattningen då vill säga.

Bensinen ligger på ungefär samma pris som här. 1.3 eur eller nått sånt, drygt 12 spänn då.

2hjul: Japp jag har kollat in din profil när jag sökte på vale rossi :P Din hoj är fin. Men varför har vi inte samma lackering? Du kan inte med tidtagaruret i färddatorn va? :(

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman