Twn boss 350 -54

Håller med ovanstående, löda, slita, felsöka och möga med mansgammalt elsystem för att spara 441:- ??!! :brinnerup
Du kommer spara så inih..vete med tid, ett par helger minst, med ett fräscht kablage !
 
Last edited:
Ja, lägg en tusing till på delar minst. Kommer bli tillräckligt med meck ändå för att få den att funka! Ett par fräscha 125cc förgasare borde göra susen också
 
Dum snåla inte nu du kommer ångra dig! 5000 kr är inte mer än 50h arbete, troligen inte mer än 25.

Jag personligen är så leds på att koka soppa på en spik att jag hellre jobbar över en timme om dagen i två månader än spenderar 3 helger med att lappa ihop skit till något som ändå inte blir helt hundra och inte för att va taskig men du verkar inte direkt vara Johanson, elfors eller Jörgen som kan stå å visla vid en fräs en kvart och ut hoppar delar som är bättre än orginal.

Så speciellt allt som gäller tändning och el skulle jag byta, de är två tusenlappar vist men de är massa felkällor du slipper bråka med.

De ända jag hade funderat på att snåla på är kolvarna för dem e såpass dyra och de är såpass lite effekt så de håller säkert tills i vår/sommar/höst
Problemet är att nu är jag pappaledig, så betald övertid blir svårt att få!!
Skulle jag haft en svarv så skulle jag kanske kunnat gjort lite delar ( dock inte bättre än nya! ).. :tungan
Men just nu så e pengar en brist vara så vissa saker blir det inte att köpa, när det kommer till tändsystemet så kommer endast kondingen att införskaffas...
elsystemet i sig är så enkelt å lite sladdar så det tror jag inte kommer ta så lång tid..T
id är däremot nått jag har gott om just nu...:arsele
Men absolut, jag förstår hur du tänker.
 
Nu får jag väll äta upp vad jag sa tidigare....
Men finns det nån som är bra på elbiten å kan tänkas hjälpa till att felsöka vart det är Jordfel eller koppla in det nya om det införskaffas?
Men grejen är att elen och kablar i sig ser inte dåligt ut alls.
Men jag vill fortfarande veta vart felet ligger!
Har kollat i lamphuset där allt går in å möts, där ligger jord lite överallt.
 
Last edited:
Nu får jag väll äta upp vad jag sa tidigare....

:rofl förstår dock ditt dilemma, suttit där med hojar också och det suger, jag är elektriker och tycker ändå att de är svårt och drygt att felsöka fordons el. Så va i all välmening, timlönen på laga gammalt elsystem är sjukt dålig, tror du vinner på att tabort allt och dra om allt med egna kablar efter elschemat.

Det är MYCKET roligare, är du bara noggran funkar det troligen bättre, och du lär dig förstå hur det fungerar. Och fan vet om det inte går fortare än mäta fram alla problem.
 
Jag började dra om här för nån dag sen.
Misstänker att jordfelet ligger i omkopplaren i lamphuset då det bara uppstår när lamporna sätts på, inte när bara tändningen är på.

I övrigt vill jag tacka alla för svar och tipps:tummenupp
Det har gjort många saker enklare samt att ni säger åt idioten (jag) att tänka till lite!
Som sagt en del saker ska man kanske inte snåla med..
 
Last edited:
:rofl förstår dock ditt dilemma, suttit där med hojar också och det suger, jag är elektriker och tycker ändå att de är svårt och drygt att felsöka fordons el. Så va i all välmening, timlönen på laga gammalt elsystem är sjukt dålig, tror du vinner på att tabort allt och dra om allt med egna kablar efter elschemat.

Det är MYCKET roligare, är du bara noggran funkar det troligen bättre, och du lär dig förstå hur det fungerar. Och fan vet om det inte går fortare än mäta fram alla problem.

Nu är det mesta omdraget..
3timmar med löda, mäta, fundera och löda.
Måste säga att allt vart förvånansvärt seriöst gjort, de vart inget fusk alls.
Så nu är det bara några få simpla kvar, men dom får vänta tills imorgon kväll, sen är all el klar.
De va 2 kablar i omkopplaren som satt lite tokigt...
Har även gått upp 0,5mm på alla matarkablar.
IMG_20140206_230703.jpg
 
Sen började jag lite smått med bromsarna.....
Oj va det låg skit i broms cylindern och allt runt om kring.. Gegga över allt!!!
Tur att jag hittade en låda med 12x500ml bromsrengöring för 300:- på AutoExperten, de lär ju gå åt.
Blir att plocka isär i smådelar å blåsa rent allt.
Imorgon ska de väl även köpas ny bromslang då den som sitter på är "frasig"
 
Då va all el bytt!
Dock inte provstartat då batteriet va helt tomt pga att jag glömde stänga av tändningen.:dummer
Finns det intresse för en film på provstarten?
DSC_0556.jpg
 
Bra jobbat! Har du gnista och så på den nu? Tycker mig känna igen tändsystemet, det är ett Noris va? Ser ut att vara samma som på min Monark M400 med JLO motor (tyskt). Jag hade väldiga problem med spolen som efter mången år gav upp. Hojen gick i ett par minuter tills den blev varm, jag löste med att montera en nytillverkad utanpåliggande till en gammal triumph. Att hitta nya delar till gamla tändsystem på europeiska (utom engelskt) kan vara en riktig utmaning. Klart att vi vill ha en film!!!

PS. Glöm inte oljan!
 
Bra jobbat! Har du gnista och så på den nu? Tycker mig känna igen tändsystemet, det är ett Noris va? Ser ut att vara samma som på min Monark M400 med JLO motor (tyskt). Jag hade väldiga problem med spolen som efter mången år gav upp. Hojen gick i ett par minuter tills den blev varm, jag löste med att montera en nytillverkad utanpåliggande till en gammal triumph. Att hitta nya delar till gamla tändsystem på europeiska (utom engelskt) kan vara en riktig utmaning. Klart att vi vill ha en film!!!

PS. Glöm inte oljan!

Tackar...
Då batteriet va helt tomt så testade jag inte ens om de va gnista..
Jag vet inte vad systemet heter om jag ska va ärligt... Men att det kan va samma system som på jlo motorn skulle inte förvåna mig..
Jag har inte haft nå problem med spolen (än), bara med kondingen.
Den vet jag inte funktionen på då jag inte kört hojen så kondingen fått jobba lite.
Har hittat en firma i Tyskland som har ganska gott om prylar till dom flesta gamla bojarna..
Har kallat dom men inte fått nå svar än, ska testa att ringa dom här i dagarna.
Kan ju va så att dom inte finns kvar.....
Lägger upp en film (om jag lyckas koppla allt rätt villsäga)

Oljan är redan bytt, sen innan provkörning ska den bytas igen.
Men tack endå.. :tummenupp
 
Last edited:
Jag menade mest förbränningsoljan så den inte skär, alltså den du har i tanken med bensinen :) Lätt sak att glömma när man blir "ivrig" :)
 
Jag menade mest förbränningsoljan så den inte skär, alltså den du har i tanken med bensinen :) Lätt sak att glömma när man blir "ivrig" :)

Aaaah...
Kör på Aspen för tillfället så ja behöver inte blanda.:yoparty
Jo, absolut kan de bli så i all iver...
Den har ju vart startad ganska många gånger nu.
Med både bra och dåliga resultat...
Men ingen gång med de nydragna delsystemet, så kommer de ingen gnista så blire jobbigt...
 
Aaaah...
Kör på Aspen för tillfället så ja behöver inte blanda.:yoparty
Jo, absolut kan de bli så i all iver...
Den har ju vart startad ganska många gånger nu.
Med både bra och dåliga resultat...
Men ingen gång med de nydragna delsystemet, så kommer de ingen gnista så blire jobbigt...

En liten varning bara, Aspen kan vara lite aggresivt mot äldre plast gummi, har den erfarenheten själv:tummenupp
 
Aspen kan vara lite aggressivt

Och så kan det vara så att Bossen behöver mer
possent oljeinblandning än vad det är i Aspen 2t.
Den är ju anpassad till 'moderna' motorer.

Mina Zündapp Bellor (150/200cc från -58/-62) skall ha 1:25 (4%) olja.

Aspen 2t innehåller 2%.
Lite snålt. :gnissla

:hej

/e
 
Jora det ska va 1:20 på Bossen har dock hällt i mer olja i Aspen...

Är det nån som har nått bra tipps på sota ur avgassystem?
 
Jora det ska va 1:20 på Bossen har dock hällt i mer olja i Aspen...

Är det nån som har nått bra tipps på sota ur avgassystem?

Finns lite olika trix, elda ur det med T-röd, fylla upp det med kaustiksoda över natten eller varför inte alifatnafta.

Vad gäller delar till tändningen så brukar det sällan vara något problem, brytare går att löda dit nya kontaktytor på och kondensator samt tändspole kan du köpa hos närmaste mopedhandlare :)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top