Twn boss 350 -54

Jo, må så vara.
Men jag har då inte hittat en konding å tändspole i ett än så länge.
Men hittar jag det så kommer jag byta!

Nu har ja ju bara kollat på din bild men där ser de allt ut som man bara kan byta kondingen :va
 
Nu har ja ju bara kollat på din bild men där ser de allt ut som man bara kan byta kondingen :va
Jo men en konding går väl inte direkt till tändstiftet?
Rätta mig gärna om jag har fel.. :fakta
Men sladden på långsidan e ju tändkabeln....
Borde de inte va tändspolen då? Å jag kan inte hitta nån konding...
 
View attachment 398535

Där har du kondingen. Löd bort kabeln, plocka bort kondingen, mät diameter samt längd, köp ny, montera, löd tillbaka kabel :tummenupp

Edit: Visserligen till Sachs 50cc men skulle inte förvåna mej ett dugg om denna gick å använda... http://www.mopeddelar.se/p/sachs-cr...tandning-21066/kondensator-lod-typ-bosch.html
Ja se på fan!!
Stort tack:tummenupp
Som sagt, jag e ingen hejjare på när det kommer till elbiten....:dummer
De blir att fixa detta imorgon.
 
PROBLEM!
Tog bort kondingen och åkte till ELFA....
Det står bara en massa siffror på den!
Det gick inte heller att mäta den då dom sa att den va trasig och gav olika värden hela tiden, så att den bara går ibland har ju sin förklaring..
Ska kolla på den andra hojen om det sitter nån annan konding på den..
Annars så har jag ett mail (nån stans i inkorgen) från en kille som renoverat en lika dan...
Så just nu står de still!
 

Bifogat

  • DSC_0537.jpg
    DSC_0537.jpg
    228.9 KB · Visningar: 153
Gissar på 0.5 - 1uF 400V
"Förekomsten av fungerande kondensator" är viktigare än exakta värdet..
Låna/köp/stjäl/sno en valfri moppekonding och pröva...
 
ZK034/467 skulle eventuellt kanske kunna betyda att impedansen Z för kondensatorn K (den är från Bosch, så tyska) är 34 ohm vid 467 Hz, vilket skulle ge en kapacitans på 11,5 mF, vilket iofs låter väldigt väldigt mycket för en så liten burk, men det är min bästa gissning tyvärr.
 
ZK034/467 skulle eventuellt kanske kunna betyda att impedansen Z för kondensatorn K (den är från Bosch, så tyska) är 34 ohm vid 467 Hz, vilket skulle ge en kapacitans på 11,5 mF, vilket iofs låter väldigt väldigt mycket för en så liten burk, men det är min bästa gissning tyvärr.
Det är sannolikt Boschs reservdelsnummer...
ZK = ZundKondensator ????

Edit:
"Det finns ett reglage på styret för att styra tändplattan för att få en låg tändning vid start. sedan ställer man upp tändning när den väl startat."
Skrev nåt om det?+
Detta betyder att absoluta tändläget inte är så kritiskt som på moderna hojar.
Bra gnista i någorlunda rätt tid (kanske t o m EÖD?) räcker, därför såg jag det som viktigt med kondingen.
 
Last edited:
Så lite mer justering (:smasha) av tändningen så slipper jag kanske bryta foten (den slår tillbaka)
Så nu ska de letas lycktglas å div. 6v lampor


Ang tändinställningen så ser det ut som du har tändförställning genom en vajer som sitter till vänster, den med spriralfjädern runt. Det finns ett reglage på styret för att styra tändplattan för att få en låg tändning vid start. sedan ställer man upp tändning när den väl startat. Fanns liknande på DKW fast med centrifugalvikter.
Ang lyktglaset så se om det inte är vanlig Bosch 9" (fritt ur minnet) insats var rätt vanlig på tysktillverkade hojar.
 
Last edited:
Men kan inte kondingar explodera om man skulle ta en förklen å sätta dit?
Har hittat en sida i Tyskland som jag nog ska beställa en del ifrån...
http://www.motorrad-stemler.de/dcenter/down1_e.htm
Dom hade en jävla massa saker där.
Ska ändå byta kolvar å lite andra saker så då åker nog en konding å lite annat bra å ha skit med oxå.
Men för övrigt så startar den å går bra.
Doch så ska det tydligen sitta ett flotörhus mellan förgasarna... Denna finns ej kvar så därför flödar dom ganska friskt.. Vet inte riktigt än hur jag ska lösa det!
Byta förgasare är ett alternativ, men då blir de säkert problem med inställningarna. Då det är dubbelkolv å det blir varmt där av så de räcker så e frågan om man vågar chansa på det???
 
En rolig grej som jag inte sett på några fler TWN BOSS (eller nån annan för den delen) hojar är denna pedal på sidokåpan (precis där dom 3 ränderna går) åvan för växelpetaren....
Kan nån gissa vad den är till för?
DSC_0509.jpg
 
En rolig grej som jag inte sett på några fler TWN BOSS (eller nån annan för den delen) hojar är denna pedal på sidokåpan (precis där dom 3 ränderna går) åvan för växelpetaren....
Kan nån gissa vad den är till för?
View attachment 398736

Härligt med lite arkeologi! Neutrallägesväljare gissar jag på. Vanlig funktion på gamla lådor.
 
Japp, ni båda har rätt..
Trodde de inte va nån vanlig grej, men hade tydligen fel..
Den lägger i friläget...
Var detta ett tillval?
Har ju 2st hojar från samma årtal men det sitter bara på den ena!
Samt att i dom 3 olika instruktionsböckerna jag har så är det inte med på nån av bilderna...
 
Har skruvat en del med 150cc sachsmotorer från 50talet, och gamla Enfield har även dom frilägesväljare.
Fast på sachs satt den på en vajer till styret.
För det är ju nåt med gamla lådor.. lätt att få in friläget när man inte vill och svårt när man vill :)
 
Satt å funderade, upptäckte då att det saknas ett flottörhus..
Då detta as gamla är ganska nytt för mig så antog jag att det satt i förgasarna..
Men som bilden lite åvan visar så ska det finnas ett gemensamt flottörhus som ska sitta emellan
förgasarna.. Blir nog att försöka leta upp ett par mer moderna tror jag...
 
Satt å kollade på delar som skulle vart bra att ha...
Listan vart lååång å slutade på ~6715kr (~759€)
Då plockar vi bort saker som inte e så viktiga som typ elsystem ( får pussla ihop det själv då jag har en jävla massa gratis sladd i garaget) -441kr, packningssats till motor (den får fortsätta droppa) -438kr, kompletta kolvar (byter vid nått annat tillfälle) -2639kr, styrlager (mer fett, som jag har ett par tuber av) -442kr, hastighetsmätarvajer (kör på känn) -158kr, tändspole (den funkar än så länge) -618kr, regulator (funkar än så länge) -791kr, kondensator (funkar typ) -90kr, kol (finns liiite kvar) -52kr, då hamnar man på den nätta summan av ~1046kr +frakt, som kommer få den att bli fullt körbar (kanske)
Då e det bara att beställa då antar jag!
Får bli ett samtal till Tyskland å kolla vad som finns hemma och inte!
 
Dum snåla inte nu du kommer ångra dig! 5000 kr är inte mer än 50h arbete, troligen inte mer än 25.

Jag personligen är så leds på att koka soppa på en spik att jag hellre jobbar över en timme om dagen i två månader än spenderar 3 helger med att lappa ihop skit till något som ändå inte blir helt hundra och inte för att va taskig men du verkar inte direkt vara Johanson, elfors eller Jörgen som kan stå å visla vid en fräs en kvart och ut hoppar delar som är bättre än orginal.

Så speciellt allt som gäller tändning och el skulle jag byta, de är två tusenlappar vist men de är massa felkällor du slipper bråka med.

De ända jag hade funderat på att snåla på är kolvarna för dem e såpass dyra och de är såpass lite effekt så de håller säkert tills i vår/sommar/höst
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top