Twn boss 350 -54

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Nu förvirrar du El Capitano..
Det han är ute efter är i första hand onödiga spänningsfall och då mäter man inte "ström".
Varje förbrukare har TVÅ trådar till sig, pluskabel och jordkabel.
Om man tänder ljuset och mäter spänningen mellen plus-minus direkt på lampsockeln får man ett värde, mäter man mellan plus på lampan och motorblocket ("jord"/minus)får man sannolikt ett annat, HÖGRE värde.
Spänningsförluster kan finnas BÅDE på plus och jordsida där den senare vanligen glöms bort..
Varenda millivolt är viktig i ett 6V-system..
15% spänningsfall ger bara halva ljusutbytet hos en glödlampa..
Hur Capitano mätt förstår jag inte, är någon pol på batteriet frånkopplad ska inga spänningar hittas :va..?

Nu var han ju orolig för att batteriet skulle tömmas och trodde vad jag förstått att han hade mätt fram spänning där det inte borde finnas, alltså krypström/tjuvström.

Varje förbrukare har en tråd fram till sig, jord/- hämtas från närmaste lämpliga ställe typ lamphuset eller bakskärmen.

I de flesta fall beror taskig spänning på gammelfordon på dålig jord.

Sen så är det ju en gammal hoj, om den startar, går och laddar batteriet så är man nöjd, att belysningen mest kan liknas vid ett stearinljus får man ta, det var inte mycket bättre än så ens när det var nytt :D
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Varje förbrukare har en tråd fram till sig, jord/- hämtas från närmaste lämpliga ställe typ lamphuset eller bakskärmen.
I de flesta fall beror taskig spänning på gammelfordon på dålig jord.
Sen så är det ju en gammal hoj, om den startar, går och laddar batteriet så är man nöjd, att belysningen mest kan liknas vid ett stearinljus får man ta, det var inte mycket bättre än så ens när det var nytt :D
Nu förvirrar du MIG..
Varje förbrukare har TVÅ trådar fram till sig.
Den ena är vanligen är formad som en tunn tråd och den andra är formad som motorblock-stålram. Spänningsfall kan inträffa på båda.
Att 6V-ljus är dåligt är bara nys..
Med lite kunskap går det att få ljuset lika bra på en 6V som en 12V-anläggning.
Det är då man tar fram 40års erfarenhet från el(-elektronik)branschen och mäter upp spänningsförlusterna..
...och avlägsnar dem.:tummenupp
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nu förvirrar du MIG..
Varje förbrukare har TVÅ trådar fram till sig.
Den ena är vanligen är formad som en tunn tråd och den andra är formad som motorblock-stålram. Spänningsfall kan inträffa på båda.
Att 6V-ljus är dåligt är bara nys..
Med lite kunskap går det att få ljuset lika bra på en 6V som en 12V-anläggning.
Det är då man tar fram 40års erfarenhet från el(-elektronik)branschen och mäter upp spänningsförlusterna..
...och avlägsnar dem.:tummenupp

Nu har jag mätt efter konstens alla regler och som du förklarade för mig..
0,00v... :yoparty
Men de va efter lite trilskandes med kablar och kontaktytor, så nu är allt frid och fröjd.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Ikväll vart en hel del gjort!
El mer eller mindre klart, nån kabelsko kvar att kläma på. Men dom tog slut!
Bromscylindern bak vart renoverad..
Lite små pill var fixat oxå.

Friläges och laddningslampa. Det visade sig att elskemat i instruktionsboken faktiskt inte stämde på en punkt, men nu funkar båda!!
DSC_0590-1.jpg

Bakljus å skyltbelysning med dom nya ledlamporna.
1393017237755.jpg

Bromsljus med ledlampa.
1393017259975.jpg

Broms renovering...
DSC_0589.jpg
DSC_0582.jpg

0,00volt, jordfelet borta! Mätte även i Ohm, även där va det bara nollor på mätaren..
Visade sig oxå (av en slump då jag kollade en sladd och dess nummer från tändplattan att det fanns kontakt mellan dens + och en jordpunkt, nästan hela problemet löst.
Sen de som inte stämde i lampan.
DSC_0592.jpg
 
Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
När detta blir klart så funderar jag på att sätta igång med ett nytt bygge.
Lika dan hoj men i modern tappning, 250-400cc 4T, nya saker på istället för att återanvända (sen är den andra ganska plundrad på prylar oxå) saker.
De kommer bla. bli en enkeldyna, omlackat mm mm. Måste bara hitta en lämplig motor...
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nu så...
Haft lite tid över så det har blivit lite gjort.
Nu sitter det nya däck på fälgarna, införskaffade en lampa med reflektor som fick byggas om väldigt mycket för att passa i original lamphus.
Införskaffade ett bättre batteri oxå 6v 16amp istället för det 6v 6amp som jag hade tidigare.
Ska koppla alla kablar till lampan sen ska allt tvättas med högtryckstvätt då det är ett 2-5mm lager av olja och smutts från 1962 ( då den fick körförbud) som inte går att skrubba bort då det bara blir en kladdig sörja av allt...
Dock har jag inge högtryckstvätt för tillfället så måste försöka låna en på nått sätt.

Måste dock ha ett par 24-27mm förgasare för att kunna besiktiga den!
Så finns det nån som har ett par gamla liggande så säg till.
Detta är det endå som fattas.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Ikväll vart de lite gjort!
DSC_0595.jpg

Samt att den börjar se ut som en motorcykel igen..
En ordentlig tvätt (måste fortfarande få tag på en högtryckstvätt) så ska den skruvas ihop ordentligt å kablar och batteri ska sättas fast.
DSC_0597.jpg
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag tvättar aldrig en hoj med högtryck. speciellt en så pass gammal en.Var försiktig så du inte får in vatten i ditt nu fungerade elsystem!!
Till olja använd disel eller ett bra avfettning.Spreja på lite varje dag.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jag tvättar aldrig en hoj med högtryck. speciellt en så pass gammal en.Var försiktig så du inte får in vatten i ditt nu fungerade elsystem!!
Till olja använd disel eller ett bra avfettning.Spreja på lite varje dag.
Tyvärr är inte avfettning nått alternativ då det inte går bort. Har försägt med 3 olika avfettningar och det blir bara en gegga, det enda som funkar va bromsrengöring men det känns onödigt dyrt.
Men självklart kommer jag inte spola direkt på tändningen, den är dessutom väldigt bra inkapslad.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tyvärr är inte avfettning nått alternativ då det inte går bort. Har försägt med 3 olika avfettningar och det blir bara en gegga, det enda som funkar va bromsrengöring men det känns onödigt dyrt.
Men självklart kommer jag inte spola direkt på tändningen, den är dessutom väldigt bra inkapslad.

Blanda diesel, bensin, terpentin och bromsolja... täck den tjäriga oljegeggen och låt stå. Sen bör det gå att få väck med varmavfettning och 80gradigt vatten.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Det skulle säkert funka hur bra som helst, men det finns ingen oljeavskiljare där jag tvättar.
Då jag knappt ska tvätta motorn utan det runt omkring så får de bli högtryckstvätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det skulle säkert funka hur bra som helst, men det finns ingen oljeavskiljare där jag tvättar.
Då jag knappt ska tvätta motorn utan det runt omkring så får de bli högtryckstvätt.
Inget jag heller rekommenderar,
 
Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Hur som haver..
Högtryck införskaffad och allt tvättat förutom motor.
Det vart en hel hög med skit på marken.
Imorgon blir det att skrubba lite samt montera ihop allt.
Så jag skulle tippa att jag kan bjuda på en provkörningsfilm på torsdag eller till helgen :crash
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nån som har sådana här (eller liknande) flottörhus till övers?
Behöver 2st.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkwMTU3NDtzOjE6InciO2k6NTc1O3M6MToiaCI7aTo5OTk5O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dra på några dt125 förgasare istället, kommer funka himla möe bättre o kostar billigt. Tills du får ordning på originalgrejerna menar jag.
Hade svetsat adaptrar åt dig om du bott på sveriges framsida.. :)
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Dra på några dt125 förgasare istället, kommer funka himla möe bättre o kostar billigt. Tills du får ordning på originalgrejerna menar jag.
Hade svetsat adaptrar åt dig om du bott på sveriges framsida.. :)
Jag bor ju på framsidan! :D
Stort tack endå, men min svets är förhoppningsvis igång efter helgen.
Problemet är att dom måste va olika bestyckade mm så jag ska försöka leta reda på ett flottörhus.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Gamla Amal-gasare? Eller BING?
Amal brukar finnas på eBay UK, Bing på eBay DE

Jo, jag har hittat några faktiskt, problemet är att hitta 2 lika.
Eller skulle det funka och köra båda förgasarna på ett sånt litet flottörhus?
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jaha då va det klart bortsett från flottörhuset...
DSC_0604.jpg
DSC_0603.jpg
DSC_0599.jpg

Men jaha...
Va ska man göra nu på kvällarna då?
Provkörning får bli nån dag framöver, så de kommer nån film på det.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top