Twin vs Fyra.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Hade en fundering i min andra tråd angående nakenhoj:

En liten motor ~600cc passar bättre som twin än som 4a?

Kan ju tänka mig att en twin sparkar på myyycket bättre än en 4a ända upp till omkring 10 000rpm där jag antar att 4an kommer ikapp och förbi.. Men hurpass står sig en twin (säg ER6 eller SV650) gentemot en 600cc 4a (typ Hornet) i accerlation och fartresureser?

Blir man totalt frånåkt på en ER6 om polarn åker 600cc 4a? (Ut ur kurvor, korsningar osv) Handlar inte om att vara värst, utan om att kunna hålla jämt tempo för att få roligare åkning. (Och japp, polarn åker 600cc 4a)

Rekommenderar ni en twin 600 framför en 4a 600?

En Hornet är vassare än en ER6. Sedan är det upp till förarkunskap.
Köp den hoj du trivs med och inte en hoj efter vad din polare har. DU ska ju trivas med den 24/7 och inte basera ditt inköp på vad andra kör.

Om du blir lämnad bakom beror det på dig. Inte på motorcykeln.

Jag åker en enstånka med 65 hästar. Mina polare har hojar med mer än dubbla effekten i sina maskiner. Jag hänger med utan problem så länge det inte är motorvägsrace.

Hornet 600:a är riktigt pigg.

Som med alla 600:or handlar det bara om att hålla ganska högt varv för att komma åt effekten.

De som klagar på att de är så sjukt slöa ligger oftast och harvar på för hög växel och för låga varv.

ER6 - Hornet

Håller med ovan, dom är såpass jämna så det är föraren det hänger på. Dock är det betydligt goare ljud i en V-twin, skaffa lite öppnare pipor bara.

Plåtnicklas har rätt, det är helt upp till dig hur bra du kör, denna mannnen har stekt mig mer än en gång.

Jag åker en enstånka med 65 hästar. Mina polare har hojar med mer än dubbla effekten i sina maskiner. Jag hänger med utan problem så länge det inte är motorvägsrace.

Hade valt ER6 alla gånger. Du kan ofta åka på en högre växel, mindre varv och mindre gyrokrafter och vibrationer när det svänger. Vill du köra motorvägsrace = köp litermoppe..

Hade jag vart som du hade jag provkört alla modeller du kan tänka dig att ha som du gillar och valt den som är skönast att köra som du trivs bäst med.

Helt rätt :tummenupp Tänk om bara fler skulle förstå det......

Var och provkörde en er6 innan beslutet föll på en Hornet. En av anledningen var att Horneten känns betydligt piggare, men som redan nämnts är att du måste ju hålla lite varv på moppen för att den ska komma till sin fulla rätt. :yoparty

Gå en bankurs med SMC och lär dig en massa nyttigt, sen kommer du köra åttor runt polarna :tummenupp

Var på min första kurs några helger sen och man får det verkligen svart på vitt, det handlar om föraren och inte hojjen. Fanns äldre herrar med äldre mindre maskiner som piskade unga korvkiosk glänsare på deras nya sportmaskiner. Rakt fram kan alla köra fort.

Vi kan alltså slå fast att fyran är rappare än en twin så länge man åker på varv?
Känns ju ändå som att i vanligt landsvägstempo och för diverse "skojåka" så är det relativt likvärdiga maskiner?
Hänger inte på att jag vill vara värre, men det skulle kännas lite trist att känna att det är hojen det sitter i och inte föraren :)

Vi kan alltså slå fast att fyran är rappare än en twin så länge man åker på varv?
Du får tänka på att du och de andra i tråden har jämfört 70-hästars ER6 och SV650 (71 respektive 72 hp) med 100-hästars Hornet 600 (96 hp -2006, 102 hp 2007-). Viss skillnad i motorstyrka med andra ord. En jämnare jämförelse vore väl Gladius/SV650 eller ER6 mot XJ6. I och för sig blir väl inte den jämförelsen relevant om polaren din har ~100 hp.

kan säga att min ducati 848 twin drar samma som en y R6:a r4. som dom flesta sakt så beror det på föraren, har bara kört twin, ett jävla vrid men varvet finns ju inte där på samma sätt

Det är en djuuungel!

Just nu är jag mest inne på en Z750, av den enkla anledningen att det känns som en sorts gyllene medelväg..
Mer botten än en 600cc 4a, och mer "punch" än i t ex ER6an.

Last edited:
kan säga att min ducati 848 twin drar samma som en y R6:a r4. som dom flesta sakt så beror det på föraren, har bara kört twin, ett jävla vrid men varvet finns ju inte där på samma sätt

frågan var väl vid samma kubik (600) och då vinner en rad4 7 dagar i veckan. Föraren spelar större roll när det svänger men jag hade nog valt den med mest effekt för att ha lite att "växa" i, men jag är nog lite effektkåt. Det är kul när man släpper lös alla kusar och bara för man har dom behöver man inte göra det jämt.

Jag tycker nog att en Twin är roligare... jag gillar dess karaktär.. när jag hade min sv så var det inga problem att hänga med gixers å r1 i kurviga vägar.. samt i fart upp till ca 120-130.. sen var man rökt... men ligger man å kör krokiga småvägar så hänger den "lilla" hojen med utan problem..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT