Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om du blir lämnad bakom beror det på dig. Inte på motorcykeln.
Jag åker en enstånka med 65 hästar. Mina polare har hojar med mer än dubbla effekten i sina maskiner. Jag hänger med utan problem så länge det inte är motorvägsrace.
Triumphs treor verkar vara ruskigt hyllade - och det kan ju inte vara utan anledning?![]()
Men om ni byter maskiner och du är den duktiga föraren och du dessutom får dubbelt så mycket hk som din orutinerande kompis som sitter med halva din effekt.
Skull du då inte totalsteka din polare ännu mera brutalt?
Med massor av effekt kan man ju fega duktigt i svängarna och sedan brassa ifatt ut ur böjjarna och på rakorna.
(allt inom rimliga gränser så klart)
Nja, inte helt sant. En viss Österrikisk twin i en viss Italiensk hoj ger inteTrippel is tha sh-t! Går som ett skållat troll för att vara en så liten moppe.Du har bottenvridet plus att den har mer rpm att ge än en twin. Men sen beror det på vad för budget du har också?
Nja, inte helt sant. En viss Österrikisk twin i en viss Italiensk hoj ger inte
upp förrän vid cirkus 11krpm. Då har din ST redan börjat "smattra"
Men, vridet i trippeln riktigt bra.
Nja, inte helt sant. En viss Österrikisk twin i en viss Italiensk hoj ger inte
upp förrän vid cirkus 11krpm. Då har din ST redan börjat "smattra"
Men, vridet i trippeln riktigt bra.
Rent generellt så brukar twinnar ha mer bottenvrid medan radfyrorna har mer toppeffekt. Med andra ord. En rad-4 har kapacitet att gå fortare pga högre effekt men den kräver också att du växlar mycket för att hålla tillräckligt varvtal. En twin har inte samma toppeffekt men effekt och vridkurvorna är mycket bredare vilket medför att du inte måste växla så mycket för att få acceptabelt drag. Sen är det självklart så att vill du ha ur max ur en twin får du växla med den med.
Annledningen till varför en twin upplevs starkare på lägre varv anser jag handlar om utväxling.
Roberth
Att det skulle vara på detta sättet är tyvärr en allt för vanlig villfarelse.
Vi de tillfällen jag sett bänkningsgrafer från twinnar och fyror har twinnarna i bästa fall lika hög vridmomentskurva som fyrorna med den skillnaden att fyrorna fortsätter dra även längre upp.
Det är vi något tillfälle som jag kommer ihåg att en Ducati996 legat över en Kawasaki ZX-10 mellan 3-4000rpm.
Annledningen till varför en twin upplevs starkare på lägre varv anser jag handlar om utväxling.
Roberth
Ok, jag syftade på speedtriple vilket inte riktigt framgick.Nu vet jag inte hur du menade; Street Triple har sin toppeffekt vid 11700 rpm och rödmarkeringen börjar strax före 13 k rpm.
En sporthojstwin kanske håller högre varv? Och vill man jämföra del olika (twin, triple, rad4) i sporthojssammanhang så är det väl Daytonan man skall titta på, med samma motorbas som ST3 och sin toppeffekt vid 12600rpm (rödmarkering strax före 14 k).
Hur som helst tycker jag det är en grymt rolig maskin.![]()
Men de allra flesta twinnar har ett kortare effektregister och jobbar på ett lägre varvtal än motsvarande fyror. Då de jobbar på ett lägre varvtal har de en HÖGRE utväxling för att matcha varvtalet. Och ju högre utväxling desto lägre drivhjulsmoment.
Ja, fast det är lite så i verkligheten.
Jag har en 1098 och tävlar på en R1a, 1098an stiger upp på bakhjulet bra mycket tidigare än R1an (nästan från tomgång om jag gasar till lite), men R1 går som en galning när varven kommer..
Då tycker jag att det "känns" som twinnen har mer vrid i botten iaf..
2c
Det blir ju så att säga resultatet när toppeffekten ligger låt säg 2-3000rpm lägre på en twin jämfört en fyra.
Men på ettan och tvåans växel gör tex en R1:a nånstans runt 140 och 190km/h. Det tror jag inte att en motsvarande twin gör. Därav upplevelsen.
Fast nu jämför du en motor som är 100cc större än den andra. Då inte bara "känns" det utan är också ett faktum den har mer vrid. Sedan har det förstås med utväxling att göra.
Rotax rsv med orginal drevningen 04-> gör ca 120km/h på ettan..så visst har du en poäng där, något mycket högre drevad etta så blir det nog svårt att krypköra eftersom det går för fort..en rad 4a har ju ca 3000rpm till att leka med...hade rotax twinen varvat 14000rpm så hade den gått 152km/h på 1an...vad är max varvet på R1 är det 14000rpm?, och vad gör den på 1an exakt med orginal drevningen?.
Gör R1an inte mer än ca 160 på ettan så är inte rotax twinen så mycket lägre drevad...utan den har bara lite mindre varv att använda.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |