TV sporten, nu jävlar,,

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
R2 skrev:
bla bla bla
era jämförelser med pupuläritet och fotboll etc.. javisst...

men det jag menar är att dom hade tid till motorsport, han SA till och med "och nu motorsport" men då är det crasher det handlar om, från usa..
det hela hade en underton av underhållning, kolla va lustigt dom beter sig, haha.
Det är enligt mitt tycke så att det behövs kunnigt, engagerat folk som kan tjäna pengar på att marknadsföra sporten, (iaf i förlängningen) för att vi ska komma någon vart med detta.
Macho Woman,, du sitter ju på en hel del kunnade och glöd, för att inte nämna det suveräna jobb du redan gör.
Förslag: central pressrelease inlämning, organiserad filmning, utskick till media, lobbyverksamhet, mm mm..
Detta med att kontakta pressen bör alla enskilda göra, men visst borde vi kunna organisera oss bättre.
roadracing.se som nav i detta?

kom igen och brainstorma nu...

Jag tror att man måste ligga på media lite.
Skickar man inte resultat, bilder, texter osv. så kommer det aldrig med nåt.

Jag hörde av mig till två lokaltidningar här hemma, och berättade lite om vad jag pysslade med, och lite om RR.
Båda tidningarna blev jätteintresserade och gjorde varsin artikel om mig och min RR åkning.
Sportdelen på den stora tidningen ville att jag skulle skicka resultat och små referat löpande under säsongen så han hade koll på hur det gick. Och det har kommit med flera gånger i tidningen.

Detta har lett till att många i stan känner igen mig, och vet att jag kör RR. Många som inte hade en aning om vad RR var, kommer fram och frågar hur det går, och ställer massa frågor om sporten och tävlingarna.
Flera stycken kom oxå ner till Linköping och kollade på den senaste tävlingen, bara för att dom sett det i tidningen och pratat med mig.

Det har dessutom lett till att potentiella sponsorer känner igen mitt namn, och sporten från artiklarna och bilderna i tidningen. Vilket gör det lättare att ragga sponsorer.

Man kan inte bara sitta med armarna i kors hemma i soffan och sura över att sporten inte får nån pubicitet. Man måste göra nåt åt det...
Sporten skulle må bra av nån form av "ambassadör", en som verkligen brinner för sporten, som har tid och ork att sköta kontakten med pressen och övriga media.
Arrangörerna måste börja annonsera innan tävlingarna. Ut med plancher, tidningsannonser, och kanske radioreklam (hörde det inför SM på Sviestad har jag för mig). Så att folk vet att det är tävling till att börja med.

Finns ju hur många som helst som kör motorcykel och är intresserade av racing, som aldrig varit och tittat på en tävling live... Varför?
Det är långt till banorna (det kan vi inte göra någonting åt), man vet inte om att tävlingen går, man hittar inte till banorna, vad mer?

Får vi folk till banorna så kommer ju intresset att öka i media oxå. Och ökar intresset i media så kommer det mer folk till banorna... osv..
Då kanske arrangörerna får in lite mer pengar i entré, och kan göra bättre och proffsigare arrangemang...
Hur många betalande åskådare var det på SM premiären på Anderstorp i våras? 32 eller vad var det? Bedrövligt...

Men det visas ju ganska mycket motorsport i TV. Kolla sändningarna från Rally-VM bara. Varje VM-deltävling visas. Långa, mycket välproducerade osv, detta trots att det inte finns några svenska titelkandidater. Speedway visas ju också ganska mycket från. Problemet är snarare det att det finns så många olika motorsporter att bara några får plats i etern. Tyvärr hör RR till den kategori som inte riktigt ryms. Det är svårt att se varför SVT eller något annat TV-bolag skall pusha särskilt för just RR - ja, vi kan ju se varför men det är vi det. Crossförarna tycker säkert att man skall visa mycket mer cross. De kan backa upp sina krav med att de är ca tio eller hundra gånger så många, att sporten historiskt varit en svensksport med många världsmästare, att många svenskar är med och krigar i VM osv.

Svårt hur man än vänder och vrider på det.

crf 450 skrev:
Jaa.. helt klart är att det finns ett stort uppdämt intresse för rr men när det kostar plenty att delta + att det är minst 20 mil till en anläggning från storstadsregionen gör att en uppslutning på bred front av både aktiva o publik lär dröja.. dagens sanning! Jämför med innebandy som har miljardi aktiva.. tjaa en klubba = 299:- på sportaffären o ett par dojjor 500:- vips e man redo att lira.. e lite enklare va?.
/J
uppslutning på bred front av aktiva har vi redan, inget problem med det.
banorna ligger där dom ligger, nog snackat om det.
dock, hur får vi folk att komma, jo först ska dom veta om att det är tävling,, hur?
Sen tror jag starkt att det måste till kringarrangemang på tävlingshelgen, när jag började åka på RR tävlingar (-84) va det ALLTID en mc-träff samtidigt.
På denna mc-träff ska det ju självklart anordnas "rally", grillfest, rockkväll, öltält, utställningar, mm mm
äntligen lite ideér i tråden, inte bara lalla snack här på SH :fatta!

R2 skrev:
uppslutning på bred front av aktiva har vi redan, inget problem med det.
banorna ligger där dom ligger, nog snackat om det.
dock, hur får vi folk att komma, jo först ska dom veta om att det är tävling,, hur?
Sen tror jag starkt att det måste till kringarrangemang på tävlingshelgen, när jag började åka på RR tävlingar (-84) va det ALLTID en mc-träff samtidigt.
På denna mc-träff ska det ju självklart anordnas "rally", grillfest, rockkväll, öltält, utställningar, mm mm
äntligen lite ideér i tråden, inte bara lalla snack här på SH :fatta!

Det är ju klockrent!! :tummenupp
Varför har man t.ex inte SM'et på Anderstorp i samband med träffen på "High Chaparal" som ligger en spottloska därifrån och samlar tusentals (eller vad vet jag) hojintresserade..? :va
Erbjud billigare entré för dom som deltar i träffen, och vips så lär ju antalet besökare öka från 32 till säkert flera hundra...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka