greven skrev:
För 70 hk lär det väl inte alla dessa moddar behövas??
Någon toppbox vill man ju inte ha...men gärna turbo..
Kanske ska satsa på det istället... ska ju ändå sätta mig in i ämnet för så småningom ska VFR750-motorn få tvångsmatning..
Verkar lite knepigt att det inte går att mäta air/fuel-värdet på en tvåtaktare på samma sätt som en fyrtaktare bara... så det lär väl bli att titta på tändstiften
Du får tänka på att en RD350 inte har så mycket effekt från början. En 86:a har 63 hästar på papperet, säg att den har 50 på bakhjulet. 70 hästar är då nästan 50% effektökning. Det är inte illa.
Många räknar ju så här(vilket är felaktigt):
Trimpipor, ska enligt fabrik ge 7 hk
KN-filter, ska ge 5-10% effekt= 6 hk (folk räknar alltid på det högsta)
Trimreeds, ska ge 4 hästar
lite justering av förgasare och kollare stift= 2 hästar
Och så tror dom att detta har gett 20 hästar när sanningen kanske är närmare 5 hk.
Vill du ha ut ordentligt med effekt ur en tvåtaktare så måste du förbättra hela förbränningskedjan:
1. Mer luft måste kunna komma in(luftburk)
2. Mer bränsle måste kunna ta sig in i förbränningsrummet(förgasare, insug, reeds)
3. Bränslet måste få en effektivare väg in i förbränningsrummet, portning
4. Bränslet måste förbrännas effektivare, toppbearbetning, tändning
5. Bränslet måste få en effektivare väg ut ur förbränningsrummet, avgasport, avgasventil, avgasrör
6. Avgaserna måste stämmas av för rätt effektområde, Expansionskammare, ljuddämpare
Så som du ser är det en del att göra.
Jag har sett 465 cc kit till RD350. De är ett bra sätt att höja gränsen för vad motorn klarar av men väldigt dyrt att använda. Man får göra väldigt mycket saker med motorn som man kanske inte tänkte på.
Toppbox är ju urcoolt ju
Vad man brukar göra med tvåtaktare för att mäta bränsleförhållandet är att sätta avgastempsensorer i avgasröret. Genom att mäta avgastempen kan man avgöra om blandningen är mager/fet o.s.v. men det är en hel vetenskap.
Jag hade trimcylindrar(steg3) från Stan stephens jag ockå på min RD500. Jag köpte dom begagnade från Nikonperformance för £250. Enligt stan stephens gav dom ca 100 hästar på veven med ett par bra trimpipor. Och den hojen gick ruskigt bra. Nu är det nån kille i göteborg som har dom.