Tvättade hojen.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Tvättade hojen idag med svamp och vatten och spolade med vanlig trädgårdsslang. Körde sedan en sväng. Den gick som en klocka i tre fyra kilmoterer och sen började den bråka. Tappar kraft liksom och går allmänt illa, den accar ungefär hälften så fort som vanligt. går lite illa på tomgång oxå.
Vatten i förgasare?? I såna fall, går det att köra bort det eller måste jag plocka isär?

Hilfe!!
 

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
KTM 450 EXC
kan som du säger vara vatten i förgasarna men låter skumt, (sålänge den inte läcker in vid tanklocket).
kör i en bra dos ksprit och kör, gör d ett par tankar i rad och hoppas på att de löser sig,

annars kan du bara lossna på drenageskruvarna i botten på förgasarna och låta de rinna (med bensinkranen av)

annars kan du stänga av bensinkranen och sen lägga hojen ner på sidan och låta de rinna ur förgasarna. lägg sen ner på ett par gammla däck så slipper du d hårda golvet:p
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Kanske vatten vid tändstiften, men det borde väl koka bort ganska fort...
 

Ozzi

Guest
Tror inte på gasarna, däremot vatten i nåt kontakstycke, runt stiften eller dyl..
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Åkajj...hmmm....jag hatar felsökning. :mad:
Får väl låta den stå tills imorrn och sen varmköra för att se om det kanske ordnar sig självt.
Annars får jag väl plocka isär alla kontakter jag kan hitta och spraya med lite kontaktspray. :D
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Uppdatering.
Har inte kört hojen sedan i söndags. Problemet kvarstod idag när jag testade igen. Går fint när den är kall. När den är varm hackar den om jag ligger på 3000 varv och drar på. Kämpar sig upp till 4000 varv där kraften kommer igen. Tankade den full och slog i k-sprit och körde kanske en halvmil innan jag tröttnade på att hålla på för idag. :va
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kolla luftfiltret.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Finns det någon avluftningsslang till tanken? Den kanske är igentäppt av kondens efter tvätten.
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Jag gissar också på vatten runt stiften, det ger väldigt mystiska symtom och sen dunstar inte vattnet bort så fort som man kan tro utan det kan hålla på i nån vecka om man inte blåser ur där. Dra upp en tändstiftshatt och känn om den är blöt. Oftast får man dock det problemet när man kört med högtryckstvätt och det hade ju inte du iofs.
 

Ozzi

Guest
Uppdatering.
Har inte kört hojen sedan i söndags. Problemet kvarstod idag när jag testade igen. Går fint när den är kall. När den är varm hackar den om jag ligger på 3000 varv och drar på. Kämpar sig upp till 4000 varv där kraften kommer igen. Tankade den full och slog i k-sprit och körde kanske en halvmil innan jag tröttnade på att hålla på för idag. :va

K-sprit vid plusgrader är som att kasta pärlor för svin.:D
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Uppdatering.
Har inte kört hojen sedan i söndags. Problemet kvarstod idag när jag testade igen. Går fint när den är kall. När den är varm hackar den om jag ligger på 3000 varv och drar på. Kämpar sig upp till 4000 varv där kraften kommer igen. Tankade den full och slog i k-sprit och körde kanske en halvmil innan jag tröttnade på att hålla på för idag. :va
Jag håller med de andra om stiften. Speed Triple har dragits med just det problemet att fukt kommer in runt tändstiften, främst på det vänstra stiftet, och tar sig sedan inte ut. Problemen uppstår när fukten förångas, alltså när hojen blir varm, om det inte är extremt mycket vätska. Symptomen är ofta exakt som du beskriver, att den hackar när man försöker dra på men går bra på högre varv.
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Ngn som vet när detta fel på Triplen avhjälptes? bör man oroa sig på en 01:a?

Så vitt jag vet är det ett generellt problem på många motorer både till bilar och hojar. Men jag har aldrig vart med om att vatten krupit ner där annat än vid tvätt. Altså inte när man kör i regn eller liknande.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top