Bl@ck
Medlem
jag brukar köra in hojjen i en biltvätt...man blir ganska blöt då hehe

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
jag brukar köra in hojjen i en biltvätt...man blir ganska blöt då hehe
Nåja.. jag gillar garageuppfarten men inte fan tvättar jag den för hand! Leve högtryck säger jag.. (men inte till hojen, förstås)2912303Högtryck - ge fan i det!! Tränger in i lager! Är man dessutom dum i huvudet så sabbar man både kylaren och instrumenten på köpet. Är man riktigt skitdum så tvättar man kedjan med högtryck också så vatten tränger in genom o-ringarna.
Finns inget så överskattat som högtryckstvätt... om man är rädd om sina saker.
Många här har snackat om att man ska använda högtryck eller vanlig trädgrådsslang. Det verkar väl vettigt för att ta bort det värsta innan man går in på detaljerna.
Min fråga är dock: Vilka delar på hojen måste man vara extra försiktig med att spruta rakt på och vilken skada kan de ta????
Är beredd att tycka tvärtom. Spolar du hojen först och sedan lägger på avfettning så lägger sig bara avfettningen på vattnet eftersom de vill skikta sig så jag lägger alltid i de fallen jag behöver använda avfettning den först, låter den verka och sedan spolar jag av den försiktigt med högtryck utan att spola direkt mot svinglagren/kedja och andre delar där det lätt kan tränga in vatten.
Intorkade flugor fikar man bort.
Lägg en fuktig trasa över området med flugor, spraya på lite extra vatten så trasan är riktigt genomblöt.
Ta en kopp kaffe.
Efter kaffet torkas de nu uppluckrade flugorna enkelt bort.
Inget konstigt medel eller vilt gnuggande behövs.
Bumpar denna tråd så slipper jag skapa ny...
Hur får man smidigast och skonsammast bort kedjesprayskladd på sving, bakfälg mm? Testade med vanligt bilschampo med resultat att både hink, svamp och jag vart nedkladdade med kedjespray.
Tips??
Bumpar denna tråd så slipper jag skapa ny...
Hur får man smidigast och skonsammast bort kedjesprayskladd på sving, bakfälg mm? Testade med vanligt bilschampo med resultat att både hink, svamp och jag vart nedkladdade med kedjespray.
Tips??
Petrolium baserat avfettningsmedel
Tackar! Finns det ingen risk att det skadar (pulver??)lacken på fälg och sving?
Det som ska tvättas är för övrigt en Kawa Er6
Jag brukar köra med lysfotogen. Det funkar perfekt och vad jag vet ska det vara skonsamt mot kedjan också. Fast det finns kanske andra åsikter om det.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |