Tvätta hojen

Hade tänkt tvätta o vaxa hojen idag och det är en sak jag tänkt på, på mina fälgar ser det ut att ha blivit långa "repor" och vad jag hört så är det fett från vägen och kedjan... Hur får man bort sånt? Tändvätska?

5-56 (olja) på en trasa... blir kanonbra!

avfettning på en trasa blir kanonbra!

Jo men jag vill gärna inte ha olja såpass nära mina däck :S Inte så kul när man ska ut o åka liksom :P

Du e väl för fan inte drabbad av alzheimer ännu, spruta olja på en trasa och gnugga på fläckarna... så darrig på handen kan du väl inte vara människa. Eller ska du vända fälgen ut och in?

Om du inte vill ha olja så nära däcket, hur gör du med kedjan, kör torrt???

jag använder Shell Bike cleaner som jag köper på 25 lit dunk...och en hel del WD40 som fixar allt. Inget avfettning och ALDRIG högtryck.

Det finns nog inget som fixar fälgar så najs som WD40...

Last edited:
Sonax shampo, insektsspray, svamp, hink, vatten trasa o torka med! Extremely clean :D

Insektsspray på fälgen så får man bort all smuts sen sonax scahmpo för o få den o glänsa ;D

Insektsspray är bra...hojtvätt är inte så svårt..hur tvättar man en hjälm invändigt om inte stoppningen går att ta ut...DET är en fråga !

Insektsspray är bra...hojtvätt är inte så svårt..hur tvättar man en hjälm invändigt om inte stoppningen går att ta ut...DET är en fråga !

En balja med ljummet vatten och ett milt tvättmedel. Lägg ner hela hjälmen ca 15 minuter sedan in och massera inredningen lite med handen så det blir renare. Skölj hjälmen med duschen eller liknande därefter lägg hjälmen i baljan med nytt fräsht vatten en stund till. Skölj nu hjälmen en sista gång med varmt vatten och ställ ut hjälmen i solen (en varm sommardag är bäst) och den torkar på ett par timmar. Rent och fräsht och funkar även om inredningen är urtagbar.

Ha inga starka medel i hjälmen då detta skulle kunna påverka frigoliten (eller det material som sitter innanför inredningen) men ett mild tvättmedel såsom barnvänliga/allergianpassade/luktfria snälla medel tål iallafall min hjälm enligt tillverkaren.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: B89
Hur gör jag för att bäst ta bosrt asfaltsfläckar från ljuddämparen? 5-56? Den är av titan och jag har hört att det kräver speciell behandling. Hittills har jag bara använt schampo och låtit asfalten bero.

En balja med ljummet vatten och ett milt tvättmedel. Lägg ner hela hjälmen ca 15 minuter sedan in och massera inredningen lite med handen så det blir renare. Skölj hjälmen med duschen eller liknande därefter lägg hjälmen i baljan med nytt fräsht vatten en stund till. Skölj nu hjälmen en sista gång med varmt vatten och ställ ut hjälmen i solen (en varm sommardag är bäst) och den torkar på ett par timmar. Rent och fräsht och funkar även om inredningen är urtagbar.

Ha inga starka medel i hjälmen då detta skulle kunna påverka frigoliten (eller det material som sitter innanför inredningen) men ett mild tvättmedel såsom barnvänliga/allergianpassade/luktfria snälla medel tål iallafall min hjälm enligt tillverkaren.

Tack för tippset. Jag fattar inte hur Ducati kan släppa en Suomy hjälm för 6k som inte har löstagbart innemöblering. Ska tvätta hjälmen redan idag ! Ska köra med tvättmedel jag använder för dungrejor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT