Tvätta hojen

2912303 Högtryck - ge fan i det!! Tränger in i lager! Är man dessutom dum i huvudet så sabbar man både kylaren och instrumenten på köpet. Är man riktigt skitdum så tvättar man kedjan med högtryck också så vatten tränger in genom o-ringarna. :)

Finns inget så överskattat som högtryckstvätt... om man är rädd om sina saker.
Nåja.. jag gillar garageuppfarten men inte fan tvättar jag den för hand! Leve högtryck säger jag.. (men inte till hojen, förstås)

En fråga till er som är kunniga på lack/hojtvätt, hur tvättar man bäst en hoj med mattsvarta kåpor? Finns det några spec. medel till det eller medel man ska undvika osv?

Stod något i instruktionsboken om att man skulle ha medel som inte skadade matt lack, men inte vilka medel det var :tungan

MVH Robban

:corn :corn :corn

jag måste ha det bra. har två st polare som jobbar på olika bil-reconder, en av dom i 10 år. dom fixar tvätten åt mig. blir alltid bäst så.
konstiga medel, ingen högtryck, små borstar och olika polerdukar.
och pedanter är dom oxå. :D

1: Skölj hojen med ljumet vatten
2: Tag en spann, fyll med vatten, köp ett riktigt schampo som är starkt och som löser skiten. (inte avfettning).
3: Använd rikligt med vatten i svampen hela tiden (du vill inte dra runt skiten)
4: Stå aldrig i direkt solsken och tvätta, det blir fula solkatter när skum/schampo/vatten torkar in.
5: torka av hojen med ett skinn
6: tag en gammal trasa och dutta lite tändvätska och ta bort svår fett på fälgar, sving och andra ställen (tändvätska är ett utmärkt avfettningsmedel)
7: Nu har du ungefär vart i gång i ca en timma
8: ställ dig i skugga och kör över tank och kåpor med lite polish
9: vaxa ett par lager
10: ut och posa

Det är ju ganska underhållande att läsa alla vad "kunniga" personer skrivit...

För det första så behöver man ibland använda avfettningsmedel, ganska ofta faktiskt.

Det är inte för att få bort dammet i första hand, utan främst för att få bort asfalt och tjära som har en förmåga att sätta sig som små prickar.

Då är det ett petroleumbaserat avfettningsmedel man använder.

Angående YES blir jag nästan mörkrädd av att höra hur folk "bergsäkert" förespråkar skiten.

YES löser fett. Yes blandar sig med vatten. YES och vatten rinner över motorcykeln. YES och vatten tränger in där det inte ska.

-You do the math...

YES har inget på ett fordon att göra.

Högtryck går alldeles utmärkt att använda på en motorcykel, -om man vet hur man använder den, vilket dom flesta inte vet.

Däremot fungerar en vattenslang precis lika bra vilket gör att i alla fall jag OFTAST skippar högtrycken fast jag har en. Ibland använder jag den men ställer ner trycket.

Påståendet att avfettningsmedlet lägger sig som en hinna ovanpå vatten är bara delvis sant. Det beror på vilken sorts avfettning man använder.

-Petroleumavfettning är ett sådant. Det lägger man på torra ytor. Men tro inte att ni får bort flugor och sådant med det, det är till för att lösa asfalt, tjära, olja, etc.

-Ett alkaliskt avfettningsmedel funkar däremot bra att lägga på en blöt yta då det blandar sig med vattnet. Det tar bort flugor, damm, och annan smuts som härstammar från växt- och djurriket.

Tänk på att lika löser lika...

Jag tvättar så här:

1: Petroleumbaserad avfettning, om det behövs.

2: Spola av.

3: Alkalisk avfettning. (Avfettning finns i olika styrka och blandningar, själv använder jag koncentrat som jag späder till lämplig styrka efter behov).

4: Spola av.

5: Tvätta med ljummet vatten, schampo och svamp.

6: Spola av.

7: Blås av med tryckluft så slipper man torkrepor från sämsskinnet.

8: Vaxa, polera, lackskydda, eller vad man nu väljer att göra. -Om behovet finns.

Det finns inget "rätt" sätt att tvätta. Men det finns defenitivt många FEL sätt...

Många här har snackat om att man ska använda högtryck eller vanlig trädgrådsslang. Det verkar väl vettigt för att ta bort det värsta innan man går in på detaljerna.
Min fråga är dock: Vilka delar på hojen måste man vara extra försiktig med att spruta rakt på och vilken skada kan de ta????

Många här har snackat om att man ska använda högtryck eller vanlig trädgrådsslang. Det verkar väl vettigt för att ta bort det värsta innan man går in på detaljerna.
Min fråga är dock: Vilka delar på hojen måste man vara extra försiktig med att spruta rakt på och vilken skada kan de ta????

Vattenslang är inga problem att använda för att blöta ner motorcykeln. Men du "skurar" inte med en slang som man har en tendens att göra med en högtryckstvätt.

Kör du högtryck skall du passa dig för att gå nära lager osv. Passa dig för högtryck över huvud taget. Kör bara trädgårdsslang för att spola av den. Ta bort skiten med en svamp och schampo!

Är beredd att tycka tvärtom. Spolar du hojen först och sedan lägger på avfettning så lägger sig bara avfettningen på vattnet eftersom de vill skikta sig så jag lägger alltid i de fallen jag behöver använda avfettning den först, låter den verka och sedan spolar jag av den försiktigt med högtryck utan att spola direkt mot svinglagren/kedja och andre delar där det lätt kan tränga in vatten.

Det finns nån sorts avfettning på Clas Ohlsson som ska sprutas på när bilen/hojen/whatever är fuktigt.

Intorkade flugor fikar man bort.

Lägg en fuktig trasa över området med flugor, spraya på lite extra vatten så trasan är riktigt genomblöt.
Ta en kopp kaffe.
Efter kaffet torkas de nu uppluckrade flugorna enkelt bort.

Inget konstigt medel eller vilt gnuggande behövs.

Intorkade flugor fikar man bort.

Lägg en fuktig trasa över området med flugor, spraya på lite extra vatten så trasan är riktigt genomblöt.
Ta en kopp kaffe.
Efter kaffet torkas de nu uppluckrade flugorna enkelt bort.

Inget konstigt medel eller vilt gnuggande behövs.

Helt rätt!! undvik rengöringsmedel om det inte är absolut nödvändigt är min filosofi. Räddar både hoj och natur :tummenupp

Förutom lager, så bör man även undvika slangar, kylaren och klistermärken med högtryckstvätten (om man nu absolut vill använda en sån). Jag kör med trädgårdsslang, bilschampoo och torkar sedan av hojen med mikrofibertrasa istället för sämsskinn. Funkar bättre tycker jag iaf.

Med detta är bara råd från en glad amatör på ämnet...

/Erik

Jösses

Vad ni ska krångla till en helt vanlig tvätt då? Det är ju inte direkt raketvetenskap.

*Några öl
*Gärna lite musik
*en vattenslang
*valfritt schampoo

Bumpar denna tråd så slipper jag skapa ny...

Hur får man smidigast och skonsammast bort kedjesprayskladd på sving, bakfälg mm? Testade med vanligt bilschampo med resultat att både hink, svamp och jag vart nedkladdade med kedjespray.

Tips??

Hur får man smidigast och skonsammast bort kedjesprayskladd på sving, bakfälg mm? Testade med vanligt bilschampo med resultat att både hink, svamp och jag vart nedkladdade med kedjespray.

Tips??

Petrolium baserat avfettningsmedel

Tips??

Jag brukar köra med lysfotogen. Det funkar perfekt och vad jag vet ska det vara skonsamt mot kedjan också. Fast det finns kanske andra åsikter om det.

Jag brukar köra med lysfotogen. Det funkar perfekt och vad jag vet ska det vara skonsamt mot kedjan också. Fast det finns kanske andra åsikter om det.

Är det samma som T-Blå?
det är iallafall vad jag brukar använda till kedja & drev. Funkar superbra! :tummenupp

Hade tänkt tvätta o vaxa hojen idag och det är en sak jag tänkt på, på mina fälgar ser det ut att ha blivit långa "repor" och vad jag hört så är det fett från vägen och kedjan... Hur får man bort sånt? Tändvätska?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti