Turbobygge på en gammal gixxer.

Japp, de måste delas... men det är inga bekymmer, jag fixade mina på en timme. Strunta i slangklämmor, limma med epoxy istället. Funkar kanon. Sära på förgasarna, dra av luft och soppaslangarna mellan dem, kleta epoxy på (de rengjorda...) anslutningarna och tryck på slangarna igen. Skruva ihop fuggarna igen med plåtstagen som går mellan dem, och kleta sen lite mer epoxy runt slangändarna. Klart, och tätt som en grodröv! :tummenupp Bränsleslangarna till förgasarna kan vara lite svåra att klämma fast med slangklämmor (blir ju lite bränsletryck där så det är bra om de är låsta på något sätt) så de kan du låsa fast med låstråd. Bara tvinna på runt slangen och nippeln. Slangarna till flottörhusventilationen är ju lättåtkomliga iallafall, men de verkar bara vara ipressade. Mina var det (testa att dra lite i dem), så det kan bli lite otätt där också, och det är verkligen inte bra om det blir det! Jag limmade fast rören med epoxy och använde slangklämmor till slangarna.

:tummenupp Ok, tack, Lahi !!
Bara att riva isär skiten då :mad:
undrar om man skall bli klar någongång :gnissla
Mvh Magnus.

Snabbfråga ??
Någon som snabbt i huvet har gängdim till pluggen för oljetrycksuttaget ??
Måste beställa lite kopplingar....
Mvh Magnus

Tjenare !!
Har tätat gasarna nu och det var hemsk vad du fick det att låta enkelt Lahi:D
Nåväl, efter litet pill är dom limmade och förhoppningsvis täta, har lurat lite på munstucken och fick fram denna lösning, 115 i huvudmunstycke, detta byts till 135 och 35 på lågfarten detta byts mot 40 samt ca 8 varv ut på luftskruvarna, eller jag är helt skogstokig nu ?? :D
Mvh Magnus

Bifogat

• förg01.jpg
    förg01.jpg
    103 KB · Visningar: 182
  • förg02.jpg
    förg02.jpg
    112 KB · Visningar: 202
Last edited:
Huvudmunstyckena är de du kommer att ha problem att få till, för det behövs den köras i bänk med lamda - annars är du helt ute och cyklar då det finns varken färg på stift eller annat som avsläjar om den går fett eller klent. Iofs, går den för klent få du hål i kolvarna men för fett vet du aldrig.

Trottelnålarna bör du höja ca 2 mm, dvs tjockleken på en M3 mutter. Var observant på att om du höjer för mycket så slinker nålarna upp ovanför emulsionsröret och du får gashäng å de våldsammaste.

Tjenare !!
Har tätat gasarna nu och det var hemsk vad du fick det att låta enkelt Lahi:D

Hehe, det blir lätt lite kletigt med epoxyn... Glömde jag skriva det? :D tar en stund att fixa, men det är det värt. Inte så skoj om slangarna släpper när man kör :D

Snabbfråga ??
Någon som snabbt i huvet har gängdim till pluggen för oljetrycksuttaget ??
Måste beställa lite kopplingar....
Mvh Magnus

Har klurat ut detta (med hjälp av svarvproffs på jobbet).
Oljeplugg: M14x1,25
Uttag för oljetryck: M16x1,5
Banjo till turbo (TdO4): M12x1,5
Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden.
Mvh Magnus

Hehe, det blir lätt lite kletigt med epoxyn... Glömde jag skriva det? :D tar en stund att fixa, men det är det värt. Inte så skoj om slangarna släpper när man kör :D

Du menar inte det !!! :D :D
Har nog limmat fast allt, slangar, tangentbord, mus, kamera, snusdosa mm. Men jag tror det blir bra eller som en pominent gäst här på forat uttryckte det: tätt som en grodröv :D :D

Lite klurande på munstycken och slutsvetsning av plenumet sedan börjar det dra ihop sej, fy fan vad jag är sugen, solen skiner och fåglarna kvittrar och jag har ingen hoj,,ännu :huvet
Mvh Magnus

Last edited:
Du menar inte det !!! :D :D
Har nog limmat fast allt, slangar, tangentbord, mus, kamera, snusdosa mm. Men jag tror det blir bra eller som en pominent gäst här på forat uttryckte det: tätt som en grodröv :D :D

Lite klurande på munstycken och slutsvetsning av plenumet sedan börjar det dra ihop sej, fy fan vad jag är sugen, solen skiner och fåglarna kvittrar och jag har ingen hoj,,ännu :huvet
Mvh Magnus

Hehe, det är humor det! :D Men då vet du iallafall var du har allt, du lär ju aldrig bli av med något eftersom alla dina grejor är fastlimmade på samma ställe :D Se det från den ljusa sidan :tummenupp

Gött att det börjar närma sig uppstart! Då är det ju inte alls lång tid kvar, så ut i garaget och fixa och dona! Fint väder ja... jag var ute på en 10-milarunda igår och frös inte ett dugg! Gött! Ska nog ut en sväng idag också. Men det skulle jag kanske inte skriva... :hihi

Hehe, det är humor det! :D Men då vet du iallafall var du har allt, du lär ju aldrig bli av med något eftersom alla dina grejor är fastlimmade på samma ställe :D Se det från den ljusa sidan :tummenupp

Gött att det börjar närma sig uppstart! Då är det ju inte alls lång tid kvar, så ut i garaget och fixa och dona! Fint väder ja... jag var ute på en 10-milarunda igår och frös inte ett dugg! Gött! Ska nog ut en sväng idag också. Men det skulle jag kanske inte skriva... :hihi

Nja,, Har ju ett jobb att sköta oxå men fördelen med detta är att jag har lyckats övertala kollegorna viktigheten av att oljeslangar, plenum mm blir klart så fort som möjligt :D
OM jag hittar rätt munstycken i veckan så luter det åt uppstart i helgen :yoparty
Jag är nu så hojsjuk så frugan börjar vakta mej på toaletten då hon säger sej ha uppfattat "brummande" läten därifrån och påstår att hon sett mej på nätterna med skinnställ o hjälm :D :D Vilka fantasier hon har :gnissla
Mvh Magnus

frugan börjar vakta mej på toaletten då hon säger sej ha uppfattat "brummande" läten därifrån

Tror inte man behöver ha turbo hoj för att det skulle brumma ifrån toaletten. :arsele :rolleyes:

Nja,, Har ju ett jobb att sköta oxå men fördelen med detta är att jag har lyckats övertala kollegorna viktigheten av att oljeslangar, plenum mm blir klart så fort som möjligt :D
OM jag hittar rätt munstycken i veckan så luter det åt uppstart i helgen :yoparty

Hehe, det är rätta takter! Finns inte mycket som är viktigare än ett turbobygge :tummenupp Jag håller tummarna för att du hittar rätt munstycken så du får igång hojen i helgen.

:D Längtar du tills snön förvinner i norr eller? :D Men snart är du nog också ute på vägarna. Hojen är ju klar och ska väl bara bestyckas också?

Tror inte man behöver ha turbo hoj för att det skulle brumma ifrån toaletten. :arsele :rolleyes:

Hehe :D

frugan börjar vakta mej på toaletten då hon säger sej ha uppfattat "brummande" läten därifrån

:D Det var ju det jag menade !! :D
:D Visste väl att frugan har "skithumor", som alla tokiga fruntimmer :D
Får mitt plenum idag !! Ikväll ska det tokskruvas :tummenupp
Mvh Magnus

Jag lider med dej !!
Hoppas all din snö försvinner någongång, det kan inte dröja så länge, här har en del blommor börjat komma. :tummenupp

Last edited:
Hej !!
Har varit och inhämtat munstycken, 142,5 till huvudmunstycke och 40 till lågfart, det fanns inte större för tillfället, tillsammans med max på nålarna samt en M3 mutter under borde det ju gå att få igång härken för en provstart iallafall.

Tyvärr blir mitt plenum inte klart förrän im så jag hinner ju dra lite kablar, slangar, sätta dit mätare mm.
Nu börjar det bli nervöst :D

BTW,,, Hur har ni proffs gjort med elen till soppapumpen ?
med ett relä direkt till ström/nyckel eller har ni en liten strömbrytare någonstans ?

Mvh Magnus

Jag som är proffs (ähumm... :gnissla ) har kopplat soppapumpen utan relä via dödarknappen på styret så jag kan ha tändningen på utan att pumpen ska snurra och dra ur batteriet. Tändningen behöver vara på för att det ska funka så det är ingen risk att pumpen slås på av misstag.

//Anders

Använd ett hjälprelä som är styrt av dödarknappsslingan. Själv har jag även en omkopplare för att helt koppla bort soppapumpen om man kör på väldigt guppig väg/terräng (typ som över en åker/flygfält under bikeweekendracet) så att den inte flödar över och surar ned stiften.

:D Fyförinihelvetesatansjäklarimejochallahelgons avsvedda rövar vad det går :D

Har för 15min startat upp gixxern för varmkörning och läcktest, klarade inte att hålla mej utan satte upp kablar, slangar med stripes mm och drog ut på en liten, liten testrunda, drog ut på stora vägen här bakom och lufsade iväg lite försiktigt på ettan, tvåan sedan trean och bara pyste iväg, vände hojen drog på lite på ettan, tvåan, trean, kom till ca:6000rpm,,,, då brakade hela helvetet loss,, från undertryck till ca.0,5 i ladd nästan omedelbart, hojen slangede direkt och jag släppte rullen, la i fyran, drog lite på rullen och den stack på slangen igen,, herregud :gnissla har aldrig varit tvungen att så snabbt ta mej hem och byta kallingar :D Helt hysteriskt :D
Vilket jäkla ös, fullkomligt vansinnigt :D
men kul när man bara slutat skaka:D

MEN, den flödade över vid startförsök och surade hela spisen, tog en bra stund innan den hoppade igång, jag har inte kapat fjädern till btr, kan jag ha för högt tryck ??
Tomgången var inte lätt att ställa, har inte lyckats ännu utan jag ligger på antingen 2500rpm eller inget har kanske med trycket att göra ??
Annars gick hon jämt och fint MEN, när jag startade den igen efter ett par minuter kom dimman vid Lutzen :huvet
det verkar som om jag har lyckats att få turbon för lågt eller lutar hojen för mycket på stödet för jag märkte inte detta när jag satt på den rakt upp och startade :mad:
Men det var en upplevelse iallafall :DJösses vilket tryck :D
Mvh Magnus

Last edited:
låter som du fått ihop ett riktigt monster ;) Ska den bänkas också?

Njae. inte monster direkt men lite småskojigt är det allt,, jag skall försöka bänka så fort som möjligt men tiden vill inte räcka till :huvet
Jag siktar på eller rättare sagt hoppas att det finns iallafall 160-180 pigga kusar i spisen, svårt att säga vid en provkörning med kall asfalt och mörkt men jag tycker mej känna att polarens gixxer1000 -04 kommer att få det väldigt jobbigt i sommar :D har inte varit med om att hans hoj dragit iväg på detta viset och jag har kört den en hel del :tummenupp
Mvh Magnus

:D Det är lätt att få ett så kallat turboflin efter första turen. Grattis till bygget! :tummenupp

:D Det är lätt att få ett så kallat turboflin efter första turen. Grattis till bygget! :tummenupp

Tack, Tack, sitter nu med en välbehövlig pilsner i handen och som sagt, bara flinar och darrar, har inte rktigt samlat mej ännu, kan knappt tänka mej hur Lahi o grabbarna kände det när dom lafsade iväg me dubbla laddtrycket :D
Man jag är imponerad me det lilla jag har, djupt imponerad :D
trodde faktiskt inte att det skulle bära iväg så med bara 0,5 i ladd och jag tror ärligt talat att jag inte ens hade det :D Men det är pulver i maskin, inte tu tal om annat,,
Ska bara få ordning på tomgången och fundera ut varför den surade/flödade sen är det bara det lilla problemet med att få plats med allt innanför kåperna :D
sedan skall vägarna få :tummenupp
Mvh Magnus

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2