turbo

x11

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Hässleholm
Hoj
honda x11 - 01
Hej! Har just börjat fundera på att sätta turbo på min Honda x11( Black B).
för att få plats så skulle den behöva sitta mycket lågt ex under motorn.
Jag kan tro att det ev blir problem med oljereturen eller?
Tacksam för alla tips.
 
Jänkarna kör med pumpar av fabrikat Shurflo. Samma typ av pump som används av NASCAR för att pumpa olja till den bakre oljekylaren. Tydligen drar den väldigt lite ström för vad den utför.
 
x11 skrev:
Hej! Har just börjat fundera på att sätta turbo på min Honda x11( Black B).
för att få plats så skulle den behöva sitta mycket lågt ex under motorn.
Jag kan tro att det ev blir problem med oljereturen eller?
Tacksam för alla tips.

Jag har en mocal oljepump på min med inbyggd kylfläkt, har funkat 2 säsonger utan problem.
Kolla på min hemsida där har jag en bild på den http://www.turbo-bike.net

Här är några länkar
http://www.thinkauto.com/oilpumps.htm
http://www.racerpartswholesale.com/mocal1.htm

Här kan du köpa pumpen http://www.roadster.se
 
Last edited:
Varför skulle turbon hamna så lågt? På min BB-motor som dock sitter i en blade är det dåligt med plats där fram men returen funkar....

Du ser returen på bilden... Du bör ha mer plats än mig då din motor sitter i rätt chassi :)
 

Bifogat

  • C~000022.jpg
    C~000022.jpg
    92.4 KB · Visningar: 419
Last edited:
Hayabusa Rush skrev:
Klarar det elektriska pumparna att suga luft eller används någon sorts nivåbrytare??

Pris på en dylik pump??

Jag använder inte någon nivåbrytare, funkar utan några problem

Fråga gsxr1200 här på forumet om priset han har nyligen köpt en
Jag kommer inte ihåg men någonstans mellan 2000:- 3000:-
 
andersbrink skrev:
Jänkarna kör med pumpar av fabrikat Shurflo. Samma typ av pump som används av NASCAR för att pumpa olja till den bakre oljekylaren. Tydligen drar den väldigt lite ström för vad den utför.

Jag kollade upp lite olika pumpar innan jag köpte min, och problemet med Shurflo pumparna är att de tål inte mer än ca: 80 grader, fördelen är som du säger att de drar förhållandevis lite ström. Jag har talat med en del som har använt Shurflo pump som retur från turbon, och de funkar bra ett tag, men sen lägger dom av.

Mocal pumpen pallar ca: 150 grader, men drar lite mer ström

http://ctest.shurflo.com/pages/new_industrial/Industrial/automotive/auto_home.html


//R1 T
 
Varför ens tillverka en pump som bara pallar 80 grader...eller är den egentligen avsedd för nåt annat?
 
måste bara lägga ett par bilder på polarens polare (känner han inte)
från göteborg

vevaxeldriven satans najs oljepump
 

Bifogat

  • Oljepump.JPG
    Oljepump.JPG
    86 KB · Visningar: 289
  • 103_0314.JPG
    103_0314.JPG
    98.3 KB · Visningar: 243
Hayabusa Rush skrev:
Det var dyrt :confused:

Det är som vanligt. Det kostar att ligga på topp :huvet

Det är ganska dyrt, tänkte bygga en mekanisk först(har en liggades om någon är intresserad) men köpte en el pga mindre arbete.
 
andersson turbo skrev:
måste bara lägga ett par bilder på polarens polare (känner han inte)
från göteborg

vevaxeldriven satans najs oljepump

Jag känner igen de där bilderna. Hojen såldes på blocket förut, finns en tråd om det: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53358.
Killen är reggad här med namnet boost. Han hade tillverkat pumpen själv om jag minns rätt.
Du råkar inte ha adressen till hemsidan där bilderna finns? jag har tappat bort den och lyckas inte hitta den.
 
Det var länge sedan jag var inloggad på forumet senast. (Har ju ingen hoj längre. Det skall dock åtgärdas till våren...)
Jo, jag fräser pumparna själv. Har tidigare försökt med elektriska pumpar, men hade svårt att få strömmen att räcka till. Har man STOR soppapump, 8 bränslespridare, 2 förvärmda lambdasonder, Haltech styrenhet och en 12V laddare till bärbara datorn, så blir det inte mycket över...
Jo, jag hade väl hoppats på att Christer J och NLR hade nappat. Pumpen kan med små ändringar konstrueras för att passa nästan alla hojar. Förutsätter dock att det efterfrågas mer än en pump...

//MT
 
Boost skrev:
Det var länge sedan jag var inloggad på forumet senast. (Har ju ingen hoj längre. Det skall dock åtgärdas till våren...)
Jo, jag fräser pumparna själv. Har tidigare försökt med elektriska pumpar, men hade svårt att få strömmen att räcka till. Har man STOR soppapump, 8 bränslespridare, 2 förvärmda lambdasonder, Haltech styrenhet och en 12V laddare till bärbara datorn, så blir det inte mycket över...
Jo, jag hade väl hoppats på att Christer J och NLR hade nappat. Pumpen kan med små ändringar konstrueras för att passa nästan alla hojar. Förutsätter dock att det efterfrågas mer än en pump...

//MT
Verkar väldigt intresant detta Jag jobbar ju mycket med christer å grabbarna

Till hayabusan så finns det en billetkåpa till högersidan som möjlig-gör att man kan köra externt tändsystem (dyna) det skulle vara väldigt intresant att kopiera denna samt "ympa" dit en oljepump i samma sväng

Jag ska snacka med Christer å se om det går att uppbringa en sådan


Peter
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top