turbo

Boost skrev:
Det var länge sedan jag var inloggad på forumet senast. (Har ju ingen hoj längre. Det skall dock åtgärdas till våren...)
Jo, jag fräser pumparna själv. Har tidigare försökt med elektriska pumpar, men hade svårt att få strömmen att räcka till. Har man STOR soppapump, 8 bränslespridare, 2 förvärmda lambdasonder, Haltech styrenhet och en 12V laddare till bärbara datorn, så blir det inte mycket över...
Jo, jag hade väl hoppats på att Christer J och NLR hade nappat. Pumpen kan med små ändringar konstrueras för att passa nästan alla hojar. Förutsätter dock att det efterfrågas mer än en pump...

//MT

Mycket sexig pump, de ja undrar är om den inte har onödigt stor kapacitet för att fungera som "från" pump. Med 12000 rpm så pumpar den väl bra mycket mer än nödvändigt? Har du haft några problem med kavitation?

mvh JJ
 
Strålande Peter! Jag tar ett snack med Christer jag också. Det är ändå en del andra prylar jag lovat ha klara innan nästa års AMI Brute Horsepower Shootout...

Vad gäller frågan om överkapacitet, så visst är det så. Pumpen måste ju ha överkapacitet på alla varvtal för att säkerställa fungerande oljedränering. Pumpen är dimensionerad för att klara 3 liter i minuten på tomgång. Därför måste en T-förgrening monteras på oljereturen och kopplas till vevhusventilationen, så att pumpen kan suga vevhusgaser när inte oljan räcker till. En T-förgrening är helt klart alltid att rekommendera när man kör med returoljepump. Annars finns risken att man suger in luft och avgaser genom turbinaxeltätningarna och lagren går torra.

//Mikael T
 
Boost skrev:
Det är ändå en del andra prylar jag lovat ha klara innan nästa års AMI Brute Horsepower Shootout...

Är du med där och leker? Coolt! :yoparty

Lite roligt, i RG500-kretsar är den tävlingen klassisk -det är alltid någon som åker dit med sin 500:a för att trycka till någon 750...

http://www.amiwrench.com/brute_results_2004.html

Har du varit med tidigare?

/J
 
Boost skrev:
Strålande Peter! Jag tar ett snack med Christer jag också. Det är ändå en del andra prylar jag lovat ha klara innan nästa års AMI Brute Horsepower Shootout...

Vad gäller frågan om överkapacitet, så visst är det så. Pumpen måste ju ha överkapacitet på alla varvtal för att säkerställa fungerande oljedränering. Pumpen är dimensionerad för att klara 3 liter i minuten på tomgång. Därför måste en T-förgrening monteras på oljereturen och kopplas till vevhusventilationen, så att pumpen kan suga vevhusgaser när inte oljan räcker till. En T-förgrening är helt klart alltid att rekommendera när man kör med returoljepump. Annars finns risken att man suger in luft och avgaser genom turbinaxeltätningarna och lagren går torra.

//Mikael T



Hittade en bild på busakåpan från TTS england
 

Bifogat

  • busakåpa.jpeg
    busakåpa.jpeg
    130.9 KB · Visningar: 139
så ser dom ut pump i billetkåpa och med trigger för aftermarketsprut
 

Bifogat

  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    82.7 KB · Visningar: 133
X11 Turbo

x11 skrev:
1029685 Hej! Har just börjat fundera på att sätta turbo på min Honda x11( Black B).
för att få plats så skulle den behöva sitta mycket lågt ex under motorn.
Jag kan tro att det ev blir problem med oljereturen eller?
Tacksam för alla tips.

Jeg har selv sat Turbo på min X11 og bruger ikke oliepumpe , men har gjort bundkaret størrer

Du kan se mere på min side www.kvikteam.dk under billeder
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top