Turbo och Kompressor

• Thread starter Thread starter Swedish_Phoenix
  • Start date Start date

Swedish_Phoenix

Guest
Hejsan!

För det första undrar jag hur en turbo fungerar och för det andra hur en kompressor funkar, hur mycket effekt man får ut från den och om det är lätt att sätta på en kompressor på tex en åkbar-gräsklipparmotor.

Enkelt (eftersom jag inte vet komplicerat :tungan):

Avgasernas flöde tvingar en turbin att snurra som pressar in mer luft/bensin i cylindrarna.

På kompressorn så drivs den av en rem/kedja och pressar även den in luft/bensin.

Enkelt förklarat, kanske något fel men det är ungefär så det fungerar iallafall.

En turbo drivs av motorns avgaser medans en kompressor drivs av vevaxelns varvtal. Kortfattad version, man kan gå djupare om man vill.
Fördelen med kompressorn är att den arbetar "från botten", så fort motorn startas kan man säga.
Det är omöjligt att svara på verkningsgraden då det är så många olika aspekter som måste beaktas. Tex så får du ut mer effekt ur en "större" turbo, men å andra sidan tar det längre tid för motorns avgaser att generera det tänkta laddtrycket jämfört med en mindre turbo. En liten turbo=snabb "spoolup" (tid det tar att bygga upp laddtryck) men mindre tryckgenerering. En stor turbo=lång spoolup men större tryckgenerering.
Aggregatet måste väljas efter motorns cylindervolym, avgastryck, svängmassa, tjocklek på tryckrör (dessa väljs iofs efter turbons storlek), kompressionsförhållande osv.
Visst kan du slänga på ett monsteraggregat men det är sällan man utnyttjar kapaciteten på det hela.
Sen finns det oljekylda/vattenkylda eller endast oljekylda. Det sistnämnda tål inte lika hög avgastemperatur och har kortare livslängd.
Avgastempen är mycket viktig också om du ska utnyttja mycket av aggregatet. En del aggregat generar bara värme efter en viss gräns om man krämar ur för mycket och detta vill man INTE uppnå.

Det är lätt att montera en turbo på en gräsklippare, men inte att få det att funka bra. Det första du ska göra är att läsa dig in i ämnet om turbinprincipen mm och då får du ett annat perspektiv på det hela. Jag förkastar det hela direkt men för skojs skull så kan det vara värt att prova. men lägg inte ner pengar på det hela.
Och när du trimmar så handlar det om att bli av med avgaserna fortast möjligt för att på nytt antända mer bränsle. Mer bränsle=mer sås. Men det är som sagt mer invecklat än så.

Edit/ givetvis handlar det om att pumpa in mer luft. Mer luft krävs då du ska ha mer bränsle. För snålt med sås och du bränner kolvarna, "spikningar" är döden för kolvarna. För mycket sås och du har tändstift som håller en kvart och taskigt med kolvringar.

Swedish_Phoenix skrev:
Hejsan!

För det första undrar jag hur en turbo fungerar och för det andra hur en kompressor funkar, hur mycket effekt man får ut från den och om det är lätt att sätta på en kompressor på tex en åkbar-gräsklipparmotor.

På en åkbar gräsklippare med B&S motor kommer du få 2 problem förgasaren och smörjning av turbon.

Fel av mig 3 problem, de tredje är när du skallförklara för de icke troende varför du bygger turbopå åkgräsklipparen, fast jag tror att du har motorn i en gocart?

De flesta gräsklippare är väl 2-taktare om jag inte har fel?! Det är mycket svårare med turbo på 2-takt än 4-takt..

Turbo funkar ju såklart mest när su har ett varvtal som varierar men som turbon kan kompensera för genom olika laddtryck beroende på belastning mm.
MEN! du måste ju ha ett visst snurr på avgaserna för att få den att snura tillräckligt också, det har man nog inte på en klippare...

CaféRacer skrev:
De flesta gräsklippare är väl 2-taktare om jag inte har fel?! Det är mycket svårare med turbo på 2-takt än 4-takt..

Du har fel, 2 takts gräsklippare är nästan död B&S dominerar, min får tom Mobil 1 varje höst :)

Tackar för svaren.

Jag och en kompis ska försöka oss på ett projekt när vi ska gå på fordongymnastiet. Hade tänkt en gräsklippare med kompressor som en liten kul grej. Vi har allt haft tankarna kring en gocart-ram att flytta över motorn på.
Annars får det bli wheelie bar på gräsklipparramen :yoparty
Men måste det vara en speciell kompressor som styrs av vevaxeln?
Kan man inte ta en vanlig kompressor och koppla en potientiometer till gaspedalen så trycket ligger ungefär som på en vevaxelsdriven?

Last edited:
Swedish_Phoenix skrev:
Kan man inte ta en vanlig kompressor och koppla en potientiometer till gaspedalen så trycket ligger ungefär som på en vevaxelsdriven?

Och vad ska du driva kompressorn med då? Den är inte eldriven. Den är driven av motorn. Kopplar du inte ihop den med motorn är den inte driven överhuvudtaget, och du har du bara en värdelös metallklump som ligger och skräpar..

Om man har en eldriven kompressor?
Eller det kanske inte funkar, är ny inom detta ämne...
Kom hit för att reda ut lite frågetecken.

Swedish_Phoenix skrev:
Eller det kanske inte funkar, är ny inom detta ämne...
Kom hit för att reda ut lite frågetecken.

Finns inga eldrivna så vitt jag vet(Men jag är ju knappast någon expert inom ämnet heller :rolleyes: )... Klart man kan modifiera en och sätta dit en motor, men beroende på hur mycket kraft det krävs för att dra runt en kompressor så kanske du måste bygga om generatorn också för att kunna driva kompressorn, och då känns det som om det vore enklare att fixa någon mekanisk kraftöverföring från motorn.

Dessutom skulle det inte vara så lätt som att bara koppla in en potentiometer, du skulle behöva en sjukt stark motorstyrning, och det är ganska dyrt.

Jag föreslår att du satsar på turbo istället! :tummenupp

Swedish_Phoenix skrev:
Den sidan hjälpte inte mycket

Altså. En vanlig "smog pump" från en (oftast) Amerikansk bil eller vissa Volvo hade åxå sådana.
Smog pumpen är en enkel kompressor
Finns i två modeller med "integrerat" insug, sitter bakom remskivan eller
separat insug då sitter den i bakkant av pumpen.

Den integrerade insugs typen passar bara till trycksatt förgasarinstallation, medan den med separat insug kan du bygga sugförgasar installation.

Enkelt eller?

:öl

:öl :öl :öl

Är det svårt/dyrt att fixa och installera en "smog pump"?
Visst en turbo vill man ju mest ha, men det är väl lättare/billigare med kompressor?
Jag tänker på såna kompressorer som man använder till att blåsa upp däck etc. Eller är det två helt olika saker? Tryck som tryck tänkte jag.

EDIT: Alltså ska jag ha en smog pump med en separat insug?

Last edited:
Swedish_Phoenix skrev:

Försök sätt dig in i teorin först så vet du vad du ska fråga om. Det enda som kan funka hyffsat är en bensindriven lövblås. En elektrisk motor som ska driva en fläkt och trycksätta luft (till att överldda en bensinare) är STOR, väldigt stor. Då är det enklare att bygga ett el-drivet fordon.

andersbrink skrev:
Försök sätt dig in i teorin först så vet du vad du ska fråga om. Det enda som kan funka hyffsat är en bensindriven lövblås. En elektrisk motor som ska driva en fläkt och trycksätta luft (till att överldda en bensinare) är STOR, väldigt stor. Då är det enklare att bygga ett el-drivet fordon.

Dom är inte direkt små, men...

#Olsson# skrev:
Nja. På t ex en Saab Turbo, drivs kompressorn av avgaserna. Inte av vevaxeln. :)

en saab turbo har ingen kompressor, den har en turbo som drivs av avgaserna. Nu har iofs en turbo ett kompressorhus men det är inte samma sak.

Det har börjat dyka upp lite eldrivna turbos men verkningsgraden är inte så jätterolig då dom drar lite väl mycket ström som tar ut turboeffekten.

Här är en nyttig länk, finns mycket bra att veta på den sidan

http://auto.howstuffworks.com/question122.htm

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!