Turbo och Kompressor

• Thread starter Thread starter Swedish_Phoenix
  • Start date Start date
MagnusK skrev:
Detta skrev jag även i en annan tråd med nästan samma ämne och det som du reagarade på i denna nästan samtidigt. Är det ok att skylla på temporär sinnesförvirring? ;)

Du, jag har just varit iväg och köpt de sista julklapparna... Förvirring är bara förnamnet... :)

/J

RG500-Johannes skrev:
Det är välan ok. Tänk dock på luftmotstånd, som ju också är en friktion.

/J

En evighetsmaskin (har jag för mig) ska även fungera utan tyngdkraft dvs i rymden där luftmotståndet? är försvinnande litet med nog så viktigt i dessa sammanhang. Vad som är kvar är tröghetsmomentet och attraktionen mellan 2 kroppar och då eventuellt magnetism som jag är lite skeptisk till.

Nu simmade jag ut på djupt (OT) vatten

RG500-Johannes skrev:
Du, jag har just varit iväg och köpt de sista julklapparna... Förvirring är bara förnamnet... :)

/J

Tog själv ledig i eftermiddags för samma syssla. Groggen på julaftonskvällen är nu varmt välkommen.

Edit: Internet är bra, allt finns en knapptryckning iväg: http://susning.nu/Evighetsmaskin

Last edited:
Att man kan få ut mer effekt vid överladdning än man matar in (in kompressorn) är inte konstigt.
Effekten kommer från soppan o luften, och om det kräver mindre effekt att klämma in mer sånt
än vad man får ut av effekttillskottet man får vid förbränningen så har det 'lönat sig' effektmässigt.

Men verkningsgraden för motorn är fortfarande (långt) under 100 %.

Johannes var inne på värmepumpen. Min värmepump ger ca 3-4 ggr så mycket värme
i huset som el jag matar den med. 300 % verkningsgrad ? Nej, den 'stjäl' ju värme från (i mitt fall) jorden/grundvattnet.
Räknar man in den energin oxå så faller verkningsgraden rätt radikalt.
Hur långt under 100 % vet jag inte, 60 - 70 är en gissning.
/u

Är det nå'n som vet om det finns en riktigt liten skruvkompressor som kan tänkas passa på hoj? Gärna en länk till sidorna också.

//Fredde

Bifogat

• SuperMontage.jpg
    SuperMontage.jpg
    40.3 KB · Visningar: 71
RG500-Johannes skrev:
... En annan analogi är värmepumpar, men det orkar jag inte skriva om såvida jag inte blir provocerad...
Jag tror inte du kan det. :7peta :D

Sorry men du inbjöd ju till kommentaren. :hihi

Swedish_Phoenix:
Med jämna mellanrum återkommer idén om att mata en puffra med luft från en 12v kompressor. Alltid av nån som är ny i hobbyn, ofta moppeåkare. Till er som tänker i såna banor (12v eller 230v kompressor):
En kompressor som ska ge tryckluft ger 6-12 kg övertryck. En motor (vare sig det är till hoj eller till klippare) brukar vara nöjd med 0,2-1,5 (3 i extrema fall) kg övertryck.
"Men det finns ju tryckregulator som sänker trycket". Suck. Verkningsgrad? Effektförluster? Nu orkar jag inte längre.

Missförstå mig inte, det är verkligen jättebra med folk som tänker i egna banor :tummenupp (även om det blev lite fel den här gången). Var vore mänskligheten utan egna idéer och lite kreativitet?
Men som Anders skrev, börja med teorin.
Två exempel på frågor man bör ställa sig:
*Vilka tryckområden och flöden är aktuella vid överladdning av min motor?
*Hur är verkningsgraden på en kolvkompressor (dvs en sån som ofta används till tryckluft)? Ledtråden är att dålig verkningsgrad på kompressorn ger het insugsluft till motorn. Ska man kanske använda nåt annat än just kolvkompressor? Nåt med högre verkningsgrad?

Ett direkt svar på din sista fråga:
Nästan alla turbo och de flesta kompressorer som är avsedda för förbränningsmotorer förväntar sig att de ska få smörjning från motorn (med REN olja). De flesta åkklippare har en motor som är stänksmord och därför varken har oljepump eller oljefilter. Det finns dock ett fåtal åkklippare med trycksmorda motorer men dessa är så dyra att du knappast inte vill köpa en för experiment. Vi pratar alltså om såna klippare som ofta används av parkförvaltningar och fastighetsskötare. Ex vis Kawasaki har en V-twin med stående vevaxel och trycksmort system. De klippare som har sån puffra kostar åtskilliga tiotusentals kronor.
Om din klippare dessutom är lite sliten i motorn så är den abslout ingen bra kandidat för "turbning".

Dessutom är de flesta turbo och kompressorer för stora för dessa små motorer.

Mitt råd är därför följande:
Skaffa mer allmän erfarenhet av meckandet några samtidigt som du läser på mer om teorin så blir det säkert kanonbra på slutet. Kanske en hoj med turbo om några år? Jag lovar att en sån är skitkul! :tummenupp :D

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...