Turbo och Kompressor

• Thread starter Thread starter Swedish_Phoenix
  • Start date Start date
Andyman_se skrev:
....
Det har börjat dyka upp lite eldrivna turbos men verkningsgraden är inte så jätterolig då dom drar lite väl mycket ström som tar ut turboeffekten......

Nej det har inte börjat dyka upp eldrivna turbos därimot företag som vill tjäna pengar på folks okunskap. En eldriven turbo kan aldrig tillföra effekt om den drivs av samma motor som den appliceras på.

MagnusK skrev:
Nej det har inte börjat dyka upp eldrivna turbos därimot företag som vill tjäna pengar på folks okunskap. En eldriven turbo kan aldrig tillföra effekt om den drivs av samma motor som den appliceras på.

Ska kanske förtydligas, det krävs en effekt av storleksordningen 15 till 30% av motorns totala uteffekt för att få tillräckligt med kraft att överladda med ca 1 Bar. Dvs har man en moppe-motor på 3 hästar och vill ha 6 hästar krävs det en elmotor på minst 1kW för att uppnå det. Verkningsgraden på elmotor och kompressor lär inte heller vara på 100% så elmotorn lär förmodligen vara på 1.5 kW. Det är 125 amperes strömstyrka med 12v batteri. Det är ett rätt stort batteri - för att monteras på en liten moped.

Ingen som har en bild så man kan se hur en kompressor är kopplad till motorn?

#Olsson# skrev:
Nja. På t ex en Saab Turbo, drivs kompressorn av avgaserna. Inte av vevaxeln. :)

Nu är du bara dum och märker ord :( Förklarar man för en okunnig om turbo vs kompressor så beskriver man det precis som turbo och kompressor.

Alltså, en kompressor "blåser" in mer luft i cylindern som gör att mer bränsle kan förbrännas (eller nåt sånt). Men borde det inte duga lika bra med en eldriven kompressor som man blåser upp däck med då? Vad är det för rör etc. som skall ska sitta på en kompressormatad motor?

Swedish_Phoenix skrev:
Alltså, en kompressor "blåser" in mer luft i cylindern som gör att mer bränsle kan förbrännas (eller nåt sånt). Men borde det inte duga lika bra med en eldriven kompressor som man blåser upp däck med då? Vad är det för rör etc. som skall ska sitta på en kompressormatad motor?
Du har ju svaret ett par steg upp (AndersBrink). Prova själv att pumpa upp ett traktordäck och ett cykeldäck
på samma tid till samma tryck så får vi väl se om det bara är trycket som avgör vilken pump som behövs.
Annars brukar moppepojkarna argumentera för att pc'ns kylfläkt duger bra.

Sen kan man ju resonera baklänges och fråga sig varför ingen använder eldriven kompressor för överladdning av motorer.
Det är nog inte bara för att ingen kommit att tänka på den iden tidigare.
/u

Dee_cati skrev:
Nu är du bara dum och märker ord :( Förklarar man för en okunnig om turbo vs kompressor så beskriver man det precis som turbo och kompressor.

Och då blir problemet att okunnigheten fortsätter. Bättre är att sprida ytterliggare lite ljus och som kanske överensstämmer lite bättre med verkligheten. (?)

"Märker ord"

Ja, på ett forum är det just ord man använder för att beskriva idéer och tankar. Någon annan metod känner jag inte till.

ulf_lundin skrev:
Sen kan man ju resonera baklänges och fråga sig varför ingen använder eldriven kompressor för överladdning av motorer.
Det är nog inte bara för att ingen kommit att tänka på den iden tidigare.
/u

Bra, då vet jag.

skickar med två bilder som illustrerar hur en turbo fungerar.

MagnusK skrev:

produkterna har börjat dyka upp beviseligen, det är också sant att företagen tjänar pengar på folks okunskap men det är inget nytt. Här är ett av företagen som säljer http://www.electricsupercharger.com/ det är därmed inte sagt att det fungerar.

Bifogat

• turbo-plumbing.gif
    turbo-plumbing.gif
    13.8 KB · Visningar: 176
  • turbo-parts.gif
    turbo-parts.gif
    26.3 KB · Visningar: 102
Swedish_Phoenix skrev:
Kan lägga till ett till argument emot däckkompressorn.

Jag har tagit isär en sån och den består av en kolvkompressor. Kolven har ca 2 cm diameter så cylindervolymen är antagligen bara runt 5cc. Om den ska pumpa lika mycket luft som 100cc briggs fyrtakt måste den snurra 10ggr så fort. Om den dessutom ska överladda med 1 bar måste den snurra 20 ggr så fort. Detta om fyllnadsgraden på pumpen är samma som motorn. Snurrar pumpen 100000rpm kommer luften knappt hinna in innan den ska ut, dvs den kommer inte pumpa i närheten av 5 cc per varv, dvs lägre fyllnads grad -> ännu mer varv krävs. Det kommer inte funka.

Andyman_se skrev:
Här är ett av företagen som säljer http://www.electricsupercharger.com/ det är därmed inte sagt att det fungerar.

Kikar man på deras prestandatester så ser man att 120 ampere och 12 volt (dvs 2 hästkrafter) ger en effektökning på 6 hästkrafter i en 200-hästars motor. Den borde iaf funka kalas på en moped, om det finns plats för det STORA batteriet på moppen dvs.

andersbrink skrev:
Kikar man på deras prestandatester så ser man att 120 ampere och 12 volt (dvs 2 hästkrafter) ger en effektökning på 6 hästkrafter i en 200-hästars motor. Den borde iaf funka kalas på en moped, om det finns plats för det STORA batteriet på moppen dvs.

Nu har jag faktiskt bedrivit lite egna efterforskningar. En st elektrisk kompressor inhandlades för det facila priset av 600 dollar från electricsupercharger och monterades på en citroen c4 1.6 coupe 110hk. Kompressorn är kopplad så att den bara går igång på full gas och den tar bara spänning från batteriet, ej generatorn. Resultatet är att den laddar 0.1 bar dvs en effektökning med 10%. Detta är dock en dyr lösning för att kräma ut 11hk. Förhoppningsvis kommer den till mer nytta när övrigt trimm monterats. Det positiva är att den verkligen ger övertryck tillskillnad mot lite andra varianter, det negativa är att den låter exakt som en dammsugare. Visst blir bilen lite rappare men ett chip ger motsvarande höjning och är dessutom billigare.

MagnusK skrev:

Du har faktiskt fel.

Du misstänker perpetuum mobile (stavning = ?) antar jag, men så är inte fallet.

Och utöver detta så finns det batterier som man, om man tillåter det, kan tänkas tömma (till viss grad) vid t.ex. omkörning.

Eldrivna kompressorer för motorer är högst tänkbart, dock finns det en hel del problem att lösa, däribland finner du inte ekvationen om huruvida du får ut en netto-effektökning eller ej. Där är svaret nämligen JA.

/J

RG500-Johannes skrev:
Du har faktiskt fel.

Du misstänker perpetuum mobile (stavning = ?) antar jag, men så är inte fallet.

Och utöver detta så finns det batterier som man, om man tillåter det, kan tänkas tömma (till viss grad) vid t.ex. omkörning.

Eldrivna kompressorer för motorer är högst tänkbart, dock finns det en hel del problem att lösa, däribland finner du inte ekvationen om huruvida du får ut en netto-effektökning eller ej. Där är svaret nämligen JA.

/J

Tackar för rättningen, var lite het på gröten där. En eldriven kompressor lever ju efter samma fysiklagar som en remdriven + effektförlust i generator / elmotor och eftersom en batteri just lagrar energi så kan man vid accelerationer precis som du skriver utvinna mer än vad man tillför för stunden. Netto-effektökning är möjlig, fel av mig. Perpetuum mobile, skulle vara kul´om någon knäcker det "det omöjliga" =)

Edit: OT Kan man räkna med magnetism i en evighetsmaskin då den är långsamt avtagande?

Edit2: Jag är dock väldigt skeptisk till att netto-effektökning någonsin kan bli högre än en konventionellt driven turbo. Detta är vad jag borde skrivit från början ;)

Last edited:
Andyman_se skrev:
Nu har jag faktiskt bedrivit lite egna efterforskningar. En st elektrisk kompressor inhandlades för det facila priset av 600 dollar från electricsupercharger och monterades på en citroen c4 1.6 coupe 110hk. Kompressorn är kopplad så att den bara går igång på full gas och den tar bara spänning från batteriet, ej generatorn. Resultatet är att den laddar 0.1 bar dvs en effektökning med 10%. Detta är dock en dyr lösning för att kräma ut 11hk. Förhoppningsvis kommer den till mer nytta när övrigt trimm monterats. Det positiva är att den verkligen ger övertryck tillskillnad mot lite andra varianter, det negativa är att den låter exakt som en dammsugare. Visst blir bilen lite rappare men ett chip ger motsvarande höjning och är dessutom billigare.

DEt är väl bättre att göra som man gör på Hybridbilar. Sätter elmotorn direkt på vevaxeln. Då kan man ladda batterierna när det går lätt, och när man bromsar.
När man behöver krafttillskott skjuter batterierna på med effekt i stället.

MagnusK skrev:
eftersom en batteri just lagrar energi så kan man vid accelerationer precis som du skriver utvinna mer än vad man tillför för stunden.

Jo, men även konstant drift är ju möjlig. Ett exempel: motorn kan driva en generator som driver en elmotor som driver fordonet framåt, och du kan spara energi/bränsle på detta sättet. Låter helt vansinnigt, men eftersom du har ett krav på fordonens drivkälla att ha ett brett arbetsområde så tvingar man motorn att arbeta i driftsfall med mycket dålig verkningsgrad. Om man istället optimerar motorn för ett (1) varvtal, och kör den vid det varvtalet, så kan du om du har mycket start och stopp vinna förbrukning i slutänden. Detta har provats på bussar, de fick mycket bra resultat prestanda och emissionsmässigt, men det lär ha fallit på kostnaden.

Avseende vad det handlade om från början så funkar det att låta en generator ge elektricitet till en eldriven kompressor och ändå gå plus. Detta kan man inse av att tänka remdrivna kompressorer tillför netto-effekt, och där har du en effektförbrukning i remmar och i kompressorn i storleksordningen ett antal tiotal kW, ändå monterar man kompressorer på dragsters. Det handlar inte så mycket om mängden energi generatorn/elmotorn tar från motorn, utan hur pass mycket gagn motorn har av överladdningen. En annan analogi är värmepumpar, men det orkar jag inte skriva om såvida jag inte blir provocerad...

Perpetuum mobile, skulle vara kul att vara den som knäcker "det omöjliga" =)

Edit: OT Kan man räkna med magnetism i en evighetsmaskin då den är långsamt avtagande?

Det är välan ok. Tänk dock på luftmotstånd, som ju också är en friktion.

EDIT:
MagnusK skrev:
Edit2: Jag är dock väldigt skeptisk till att netto-effektökning någonsin kan bli högre än en konventionellt driven turbo. Detta är vad jag borde skrivit från början ;)

Det håller jag helt klart med dig om! Även om turbon stjäl effekt, så är det en mycket tilltalande tanke att använda rörelseenergi/tryckenergi från avgaserna istället för att puffa ut detta till kråkorna. /EDIT

/J

Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Jo, men även konstant drift är ju möjlig. Ett exempel: motorn kan driva en generator som driver en elmotor som driver fordonet framåt, och du kan spara energi/bränsle på detta sättet.......

tack för det långa svaret.

Jo jag är medveten om detta batteriet var ett exempel på nyttan med eldrivet då man kan lagra energi inte som ett krav. Klumpigt uttrykt av mig.

RG500-Johannes skrev:
Det håller jag helt klart med dig om! Även om turbon stjäl effekt, så är det en mycket tilltalande tanke att använda rörelseenergi/tryckenergi från avgaserna istället för att puffa ut detta till kråkorna. /EDIT

/J

Detta skrev jag även i en annan tråd med nästan samma ämne och det som du reagarade på i denna nästan samtidigt. Är det ok att skylla på temporär sinnesförvirring? ;)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN