Turbo konvertering R1

Nitrous Express

Ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Kallinge
Hoj
2007 Yamaha R1
Hej jag har planer på att turbo mata en R1 01-a och undrar vilken turbo som kan vara lämplig har hört att TD04HL 16T är bra men vilkett turbin hus bör man ha?
 
Nitrous Express skrev:
Hej jag har planer på att turbo mata en R1 01-a och undrar vilken turbo som kan vara lämplig har hört att TD04HL 16T är bra men vilkett turbin hus bör man ha?

Är det en Turbo som du skulle ha monterat eller finns det bättre alternativ?
 
Nitrous Express skrev:
Är det en Turbo som du skulle ha monterat eller finns det bättre alternativ?
Hej hur mycket HK hadde du tänkt dig??? Kravet är att du har 7 an´s avgasdel
sedan om det är en 13 t eller en 16 t är ju beroende på hur mycket hk du tängt dig
//R
 
Ronny Nordgren skrev:
Hej hur mycket HK hadde du tänkt dig??? Kravet är att du har 7 an´s avgasdel
sedan om det är en 13 t eller en 16 t är ju beroende på hur mycket hk du tängt dig
//R

Jag hade tänkt mig 300hk+ jag har ett NX system att ta till hjälp med om det skulle behövas.
 
andersbrink skrev:
Volvos T5R är den TD04HL-16T som har 7'ans avgashus, den vanliga 850t har bara 5'ans.
HuR tyder man avgashusets storlek (massor med siffror & bokstäver!!) Bra att veta när man är på skroten och letar :hihi
 
Boost 2 skrev:
HuR tyder man avgashusets storlek (massor med siffror & bokstäver!!) Bra att veta när man är på skroten och letar :hihi



HEHEH det står de på det åtminstone på mitsubishi turbosarna

För att tala lite i mot mig själv då ( får man väl lida av senare)
så tycker jag 1000cc klarar sig bra med både 5 ans å 7ans avgashus

Faktum är att min fzr turbo faktiskt va roligast med saabs 15t snurra

(5ans hus) det beror mycke på vilken trimningsgrad man har

1000cc med lågkomp är kanske inte så starka i mellanregistret
samt flödar kanske inte så mycke fullt ut så då kan de va roligare med snurra som kommer tidigare

2 olika skolor svårt att veta var brytgränsen går mellan stora å små aggregat
enklast är att prova sig fram vad man gillar bäst
 
Alla TD04hl-16T har 7an´s hus på Volvo ,det är bara dom nyare lågtryckarna
13-14T som har 6an´s hus ,Volvo använder inte 5an´s hus.
På utsidan av avgashuset står det en lång radda av siffror ,den sista är
storleken på avgashuset.
/Christer
 
andersson turbo skrev:
HEHEH det står de på det åtminstone på mitsubishi turbosarna

För att tala lite i mot mig själv då ( får man väl lida av senare)
så tycker jag 1000cc klarar sig bra med både 5 ans å 7ans avgashus

Faktum är att min fzr turbo faktiskt va roligast med saabs 15t snurra

(5ans hus) det beror mycke på vilken trimningsgrad man har

1000cc med lågkomp är kanske inte så starka i mellanregistret
samt flödar kanske inte så mycke fullt ut så då kan de va roligare med snurra som kommer tidigare

2 olika skolor svårt att veta var brytgränsen går mellan stora å små aggregat
enklast är att prova sig fram vad man gillar bäst

Hur mycket laddade du med 5: ans hus? Jag provade med 5:an på min R1:a med 16T och vid 0.7 Bar så hade jag ca: 1,5 bar i mottryck.
Nu kör jag med 7: ans hus, funkar bättre tycker jag, mer effekt vid samma laddtryck, och så är effekt kurvan lite mjukare i mellan registret, märks speciellt på lägre växlar.


//R 1T :tomten
http://www.turbo-bike.com
http://www.turbo-bike.net
 
Turbo

R1 T skrev:
Hur mycket laddade du med 5: ans hus? Jag provade med 5:an på min R1:a med 16T och vid 0.7 Bar så hade jag ca: 1,5 bar i mottryck.
Nu kör jag med 7: ans hus, funkar bättre tycker jag, mer effekt vid samma laddtryck, och så är effekt kurvan lite mjukare i mellan registret, märks speciellt på lägre växlar.


//R 1T :tomten
http://www.turbo-bike.com
http://www.turbo-bike.net

Har hittat ett KKK-26 tillhörandes Audi S4 är det måhända ett lämpligt aggregat?
 
Nitrous Express skrev:
Har hittat ett KKK-26 tillhörandes Audi S4 är det måhända ett lämpligt aggregat?

Våldsamt mycket vrid och ett moderat hästkraftsuttag. Den är väl inte så där 100 optimal för hojbruk. Fråga Ronny vad han tycker om den. :hihi
 
Nitrous Express skrev:
Har hittat ett KKK-26 tillhörandes Audi S4 är det måhända ett lämpligt aggregat?


Vet inget om det agget. Men skall du ha 300+, så kanske mitsu 18T eller 19T med 7:ans turbinhus, skulle passa bra. Eller varför inte kkk-24, som sitter på Volvo S60R.
Nöjer du dig med mindre än 300, så funkar Mitsu 16T med 7:ans turbinhus bra

//R 1T

http://www.turbo-bike.com
 
Vet ej specen på S4 agregatett men mc x 500 är en blandning av k26/27.. så den räcker nog till en hel del hk men sedan måste du ju ha sep.wastgate på den..Frästen hur är hålbarheten på R1 an med över 300hk???Kommer du att förlänga hojen mm??? :banana
//R
 
Jas-95 skrev:
Shit pomfritt. Du bör nog söka vapenlicens för misilinnehav!!

JB

Ja då har man köpt aggregatet det blev ett TD04-HL16T med 7-ans avgas del enligt de lärdes rekomendationer tack för alla tipps.
 
Fan har du planerat självmord eller? Fyfan 300 hp..då måste du köpa en sån där superman dräkt :tungan
 
andersbrink skrev:
Volvos T5R är den TD04HL-16T som har 7'ans avgashus, den vanliga 850t har bara 5'ans.

T5R har 15g turbo och 850R har 16t, v70r har 18t.
Varför inte klämma dit ett 19t när man ändå håller på.
Mellan 16t och 18t är det knappt någon skillnad.
Ett 15g har rakt utblås.
15g klarar ca 270hk
16t ca 310hk
18t,19t ca 350 hk.
Detta är kapaciteten på en vovlo 850. Har själv kört med alla aggregaten.
Säkert helt annat på en mc.
Hade själv valt ett 15g. :tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top