Turbo Harley Softail, nybörjarbygge...

Tja, före kriget? Fast där hände ju inte mycket efter det heller.

Det är nog så att de flesta blandar ihop tryck med flöde, harley motorer har stort flöde men lite tryck tack vare stora kanaler och där har rädslan kommit när tryckmätare kopplas in, en turbo kräver inte jätte mycket tryck heller så jag är tämligen säker på att det skulle räcka även på en Harley före kriget ;)
 
Det är nog så att de flesta blandar ihop tryck med flöde, harley motorer har stort flöde men lite tryck tack vare stora kanaler och där har rädslan kommit när tryckmätare kopplas in, en turbo kräver inte jätte mycket tryck heller så jag är tämligen säker på att det skulle räcka även på en Harley före kriget ;)
Jadå som synes på alla turboharleys funkar det utmärkt. Var det du som hade metanolvatteninjektion också?
 
Det är nog så att de flesta blandar ihop tryck med flöde, harley motorer har stort flöde men lite tryck tack vare stora kanaler och där har rädslan kommit när tryckmätare kopplas in, en turbo kräver inte jätte mycket tryck heller så jag är tämligen säker på att det skulle räcka även på en Harley före kriget ;)

Sidospår, men hur lågt tryckt är acceptabelt för en turbo?
 
Sidospår, men hur lågt tryckt är acceptabelt för en turbo?

Runt 3 bar och 3L/min har jag fått höra att de flesta moderna aggregat behöver, men det kan säkert variera.

Inget nytt gällande projektet hittills tyvärr, väntar fortfarande på att få hem delarna. Börjat funta lite på hur man ska lösa smörjsystemet och såg att biltema har AN-slangar:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/AN/AN-slang-2000035918/

Någon som har erfarenhet av dessa och kan säga något om kvalitén? Är de verkligen stålomspunna eller vad är det för något? Står ju uttryckligen att de ska tåla både bensin och olja samt att de håller för ett arbetstryck på 500psi (ca 35 bar), däremot ingenting om temperatur så jag vet inte om de passar för den här sortens användning...

Annars funderar jag på att använda samma slags slang som man kan använda om man vill eftermontera oljetrycksgivare:
https://www.ebay.co.uk/itm/Russell-...280438&hash=item4d3c562e78:g:NbUAAOSwtBdaY3bH

Men den får man ju en komplett förgrening för att ta oljetryck från tryckgivaren, men det känns ju som en jävligt tunn slang... Å andra sidan har jag hört att turbons oljeingång inte är mer än ett par mm i dia så det kanske inte gör något att tillslangen är trång?

Någon som har några andra tips på lämpliga slangar för turbons oljesmörjning? :)
 
Någon som har några andra tips på lämpliga slangar för turbons oljesmörjning?

vilken jävla olja slang som helst
på min sitter vanlig olja slang från biltema
det blir ju inte varmare än en vanlig retur från motor till hästskotank typ
 
Någon som har några andra tips på lämpliga slangar för turbons oljesmörjning?

vilken jävla olja slang som helst
på min sitter vanlig olja slang från biltema
det blir ju inte varmare än en vanlig retur från motor till hästskotank typ

Tack för svaret! :tummenupp Jag har läst runt lite och det verkar finnas en hel del olika åsikter, en del hävdar ju bestämt att det bara får vara superduperslang, absolut inte gummislang utan enbart silikonslang med si och så specifikationer på tryck- och temperaturtålighet etc...
 
tja det finns nock många klokhuveden som vet bäst.
men dom fleste av dom har aldrig sett en turbo.
min har verkan smält eller exploderat
möjligtvis om man trimmar runt 1000 hk det ställs andra krav på materialet
men absolut inte för dessa runt 100 + hk
 
tittade på dom slangarna du länkade till på ebay.
i min värld är det för lite flöde i dom
min slang in är ca 8-10 mm inv o ut lite större
min sitter förvisso på en bil o är en förgasar tryck turbo ( hundkoja )
men kan inte se någon skillnad på det utöver att det är snyggare med strålomspunden slang
 
tittade på dom slangarna du länkade till på ebay.
i min värld är det för lite flöde i dom
min slang in är ca 8-10 mm inv o ut lite större
min sitter förvisso på en bil o är en förgasar tryck turbo ( hundkoja )
men kan inte se någon skillnad på det utöver att det är snyggare med strålomspunden slang

Jag misstänkte det, får hitta en annan lösning :) MEn då vet jag att jag inte behöver ha någon superdupermegaultraspecialslang för att det ska hålla iallafall, tack för det :tummenupp

Nu har jag äntligen fått hem min Turbo! :yoparty :banana

DSC_2626.jpg

Har börjat mäta och måtta lite inför bygget. Ordningen på mina komponenter blir ju (framifrån sett) Luftfilter, förgasare, turbo och till sist insug. Luftfiltret ska alltså monteras på förgasaren, förgasaren på turbons insug och turbons "blåsrör" på insuget. Vissa delar har man tur med, blåsröret och insuget har samma diameter och kan således paras ihop med en silikonslang av lagom dia plus två klämmor:

DSC_2624.jpgDSC_2627.jpg

Förgasare mot turbo däremot blir lite knivigare, där får jag tillverka någon slags adapter:

DSC_2612.jpgDSC_2636.jpg

Hur luftfiltret ska passa på förgasaren ska vi inte ens prata om, känns som att det blir något av det mest komplicerade :D

DSC_2620.jpgDSC_2634.jpg

Böjen ska bort och spikfiltret ska monteras (på något sätt, lär få tillverka en halvkrånglig adapter) platt mot förgasaren.

Tror det kan bli bra det här :)
 
Last edited:
Dock så är jag inte riktigt nöjd med installationen av wastegaten:

DSC_2631.jpgDSC_2633.jpg

Så som monteringsblecket är bockat så måste det monteras såhär på sniskan, och jag kan inte vinkla avgashus och kompressor mer än såhär i förhållande till varandra för då når den inte hela vägen fram till wastegatens hävarm... Helst vill jag ju ha ca 90 grader mellan avgasernas inlopp och tryckluftens utblås för att bygget ska bli så kompakt som möjligt... Får fundera på en alternativ lösning här tror jag, blir väl till att tillverka ett nytt bleck att montera själva tryckklockan på så att jag får till de vinklar jag vill ha :)
 
Wg-klockan behöver inte sitta på turbohuset, den behöver bara sitta fast och ha slanganslutningen från trycksidan på turbon, wg-armen kan ju vinklas om för att passa nya vinkeln, lycka till :)
 
Wg-klockan behöver inte sitta på turbohuset, den behöver bara sitta fast och ha slanganslutningen från trycksidan på turbon, wg-armen kan ju vinklas om för att passa nya vinkeln, lycka till :)

Sant, jag tänkte mest att det vore smidigt om den kunde sitta rakt på turbon. I annat fall får jag ju lösa det med en separat installation, men om jag lyckas tillverka ett nytt bleck som gör att klockan får en bättre placering så har jag ju turbo+wastegate som en separat enhet vilket jag tänker gör att övrig installation blir enklare. Men det får vi se när jag börjar bygga grenrör och montera prylarna :)

Tack :tummenupp
 
Har både CNC svarv och fräs samt svets för aluminium så säg till om du behöver få adaptrar tillverkade, löser det mesta till bra pris.
 
Har både CNC svarv och fräs samt svets för aluminium så säg till om du behöver få adaptrar tillverkade, löser det mesta till bra pris.

Tack för det, ska absolut ha det i åtanke! :tummenupp
 
Någon som kan det här med turbo får gärna hjälpa mig reda ut en frågeställning: Är det dåligt eller kanske tvärtom bra att gå upp i rördia när man bygger grenrör? HD originalrör är 1 3/4 tum, så just nu funderar jag på om jag måste hitta sådana rör till grenrörsbygget eller om jag kan köpa rörböjar från biltema (som är 2 tum) och bara köra själva anslutningen mot topparna i 1 3/4... Min tanke är att om jag börjar på originaldia och sen går upp i rördia så bör ju venturieffekten göra att gaserna saktas ner (vilket rent spontant känns dåligt då högre gashastighet rimnlitvis bör innebära bättre snurr på turbon, eller?), men samtidigt kommer ju grenröret smalna av igen innan det går in i turbon eftersom turbons inlopp för avgaser är för litet för att hysa 2x2" varpå avgaserna rimligtvis bör snabba på igen... Så frågan är väl egentligen, spelar det någon roll? Vinner eller förlorar man något på att köra eller inte köra original rördia från topp och in i turbo?
 
Öka inte rörens dim kör org dim hela vägen såvida inte org rören är smalare än utblåset i toppen? Du får både högre gashastighet och hetare avgaser med org dim = snabbare spolupp på turbon. Heta avgaser är väldigt viktigt på turbomaskiner.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top