Turbo frågor/funderingar för nybörjare

kraschandburn skrev:
2660753 Hur har ni andra gjort med returen?? Svetsat på en nippel högt upp på tanken eller vad?

det skulle inte gå att använda 1 av de 2 luftning-rören som sitter under...(så e det på r1 -00) de måste ju mynna ut rätt högt i tanken..

sx-pojken skrev:
2661008 det skulle inte gå att använda 1 av de 2 luftning-rören som sitter under...(så e det på r1 -00) de måste ju mynna ut rätt högt i tanken..

De behöver inte alls mynna ut högt upp i tanken, placera returen där det är bäst med plats.
Att "stjäla" en av de två avluftningarna är nog ingen bra ide´det finns säkert en anledning att de är där.

Vid full belastnig kommer du grovt räknat att förbruka ca 2 liter bränsle i minuten.

Steen skrev:
2660672 Från bränslepump via regulator vidare till spridare. En returslang från reg tillbaka till tank. Sen en vakum-tryckslang från ex plenum till regulator.
Har för mig att det blir så.

Det är lite bättre att ta ut trycket mellan spjället och motorn än att ta det från plenium, nur du ligger och rullar lite på halvgas så kan du ha lite tryck i plenium vilket resulterar i höjt bränsletryck vilket resulterar i besvärlig mappning.

Last edited:
Färnbo skrev:
2661131 De behöver inte alls mynna ut högt upp i tanken, placera returen där det är bäst med plats.
Att "stjäla" en av de två avluftningarna är nog ingen bra ide´det finns säkert en anledning att de är där.

Vid full belastnig kommer du grovt räknat att förbruka ca 2 liter bränsle i minuten.

Det är lite bättre att ta ut trycket mellan spjället och motorn än att ta det från plenium, nur du ligger och rullar lite på halvgas så kan du ha lite tryck i plenium vilket resulterar i höjt bränsletryck vilket resulterar i besvärlig mappning.

Okej! Men returen måste väl ligga över bränslenivån?? Annars kanske bränslet rinner ner eller blir det såpass tryck att det trycker ut det ändå? Ska först och främst kolla om det finns plats vid luftningen!

Här lägger jag upp en bild på hur långt jag kommit!
Ursäkta alla puttsbögar för svetsarna för det blir inte bättre än detta.
Ska "finlira" lite till med avggasystemet!

Bifogat

• PICT00033.JPG
    PICT00033.JPG
    36.2 KB · Visningar: 286
Jag tycker det ser för jävligt ut! Det ska vara så att man kan spegla sig i rören! Och ta och polera upp turbon lite också! :arsele
Det blir nog bra! Ska bli jäkligt kul att prova den sen! Eller? :tungan

Lycka till!

arnoldsson skrev:
2665355 Jag tycker det ser för jävligt ut! Det ska vara så att man kan spegla sig i rören! Och ta och polera upp turbon lite också! :arsele
Det blir nog bra! Ska bli jäkligt kul att prova den sen! Eller? :tungan

Lycka till!

Den gången du ska få prova min turbo hoj är när jag polerat upp ditt rövhål men en ståltrissa!! HAha

Kan man bygga plenumet i vanligt stålplåt eller är alu ett måste?
Eller varför alu överhuvudtaget?

Last edited:
kraschandburn skrev:
2664968 Här lägger jag upp en bild på hur långt jag kommit!
Ursäkta alla puttsbögar för svetsarna för det blir inte bättre än detta.
Ska "finlira" lite till med avggasystemet!
Snyggt! :tummenupp Du har ju kommit en bit ändå. Ang. svetsarna, strunta i hur de ser ut, bara det är tätt! Det är ju funktionen som är det viktiga.

Satt och funderade lite nu här på Julafton om man ska porta topplocket på hojen när turbokonventera? Någon som isf kan svara på varför?
Kostnad för ett sådant inigrepp?

(konstigt nog funderar man mer på turbobygget än jultomten)
Min far sa en gång till mig att tramset med turbobygge går
över med åldern men det gjorde det fan med jultomten också!

Turbon jag har är till en volvo 440 480 som orginal har 120hk tror jag.
SA1250f TB0228 heter den. Kan denna vara för liten för att klämma ut 200hk?

Räkna grovt med att en turbo är dimensionerad för att kunna klämmas på ca 25-50% mer än vad man tar ut original. Satsa på en turbo som alla andra kör med - så blir livet så mycket enklare, dvs gå till närmsta skrot och plocka en från hyllan med etiketten "turbon som alla andra kör med". Alla turbo från volvo och saab icke-lågtrycksturbo som ger 170 häster (på bilen) eller mer funkar på din hoj.

Den turbon klarar nog inte 200 hk. En chipad 440 ger 160 hk, begränsat av spridarstorleken. Går nog att få närmare 200 med då med mycket mottryck, gissar jag.

Okej. Tack för svaren. Blir nog att börja med denna och bara se om man kan få skiten till att fungera. Sen blir det till att byta Turbo då. Skulle man kanske kollat upp innan man köpte den men fick den för under tusingen av en polare.:mad:

kraschandburn skrev:
2693440 Okej. Tack för svaren. Blir nog att börja med denna och bara se om man kan få skiten till att fungera. Sen blir det till att byta Turbo då. Skulle man kanske kollat upp innan man köpte den men fick den för under tusingen av en polare.:mad:

Fidde ska ju eventuellt byta snurra i sin volvo, så kolla med honom. Och Mackan försökte väl bygga turbo på sin fireblade. Han kanske har kvar turbon?

Anehall skrev:
2693499 Fidde ska ju eventuellt byta snurra i sin volvo, så kolla med honom. Och Mackan försökte väl bygga turbo på sin fireblade. Han kanske har kvar turbon?

Fidde ska nog ha kvar sin ändå tror jag. Den har väl gått 25´000mil också.
Ev. Kolla med mackan. Men det får bli denna till att börja med så får man se vad som händer. Kanske nöjer mig med 160-170hk vem vet. Ska bli kul att se bara om det fungerar överhuvudtaget.

Hahaha..kanske nöjer mig med 160-170 hk:D :D när du väll fått allt att funa så vill du ha mer effekt, spelar ingen roll om du har 250 bhp...du vill ändå ha mer effekt:D :yoparty

Bränsletrycksregulatorn ska väl kopplas på returen inte på matning..
Den håller ju trycket uppe i fuelrailen.. slangen från regulatorn sak vara mellan gasspjället och cylindern..(så man kan få vaccum där).

Bränsle ledningarna finnss väl redan som man kan använda??

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back